Kjølevæske
Kjølevæske
Hei!
Jeg har bytta termostat på min 2,4 og må dermed fylle på ny kjølevæske. Det var over 9 l som kom ut, men bare ca. 3 l som ville på igjen... Har prøvd å kjøre bilen varm for å se om det ar termostaten som holder igjen vannet. Temperaturen ligger på rundt halv, noe som er høyere enn med den gamle termostaten. Men nivået i ekspansjonstanken synker ikke! Jeg er litt rådvill her nå, og søker derfor forumets voldsomme kunnskapsdatabase om hjelp.
Esp1
Jeg har bytta termostat på min 2,4 og må dermed fylle på ny kjølevæske. Det var over 9 l som kom ut, men bare ca. 3 l som ville på igjen... Har prøvd å kjøre bilen varm for å se om det ar termostaten som holder igjen vannet. Temperaturen ligger på rundt halv, noe som er høyere enn med den gamle termostaten. Men nivået i ekspansjonstanken synker ikke! Jeg er litt rådvill her nå, og søker derfor forumets voldsomme kunnskapsdatabase om hjelp.
Esp1
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Re: Kjølevæske
Umulig at 9 liter rent ut. Da jeg byttet termostat, ca 3 liter som rent.(VR6)
Re: Re: Kjølevæske
Vel, en nesten full 10 liters bøtte er for meg rundt 9 liter væske. Kjenner ikke til VR6'en.Indian wrote:Umulig at 9 liter rent ut. Da jeg byttet termostat, ca 3 liter som rent.(VR6)
Esp1
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
det kan nok stemmer med mengden.. jeg har nettopp fylt opp min 2,4d, og der gikk det ca 9-10 liter..
vi har to varmeapparater vi vettu
(tipper du har det samme.. )
lufting av systemet er nok det som må til tenker jeg..
fronten oppover, og masse tid med motor igang..
vi har to varmeapparater vi vettu
(tipper du har det samme.. )
lufting av systemet er nok det som må til tenker jeg..
fronten oppover, og masse tid med motor igang..
Henning
T4 6-seters kombi 94 (solgt)
T4 multivan allstar 94 2,4d
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Om du har fått av 9 liter, og på 3 liter, har du mye luft i systemet. Dette vil kunne medføre unormal oppførsel på temperatur, varmeapparat osv.
At temperatur er høyere kan også være som følge av at den gamle lakk og dermed sørget for mer kjøling enn hensiktsmessig.
Forsøk å løsne øvre koblinger for å se om det er luft å få ut når motor går for på det viset å få på de mengder vann du skal ha på.
At temperatur er høyere kan også være som følge av at den gamle lakk og dermed sørget for mer kjøling enn hensiktsmessig.
Forsøk å løsne øvre koblinger for å se om det er luft å få ut når motor går for på det viset å få på de mengder vann du skal ha på.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
henning
- -

- Car: t4 2,4d multi allstar
- Phone: 92247052
er vel også en "krane" på ene slangen som går inn til varmeapparatet og, om jeg ikke husker feil.. den skulle vel bli høyeste punkt på kjølesystemet..
Henning
(solgt)
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
uten buss for tiden..
Multivanmafiaen
Det er en liten skrue på slangene som går inn i varmeapperatet. Det er lufteskruen. Hell på sakte så lufta rekker å komme ut.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Har akkurat byttet på min også, og det er riktig med ca 9 liter vann.
Sett på full varme og full vifte på varmeapparater, skru ut den lille svarte lufteskruen på slange som går til varmeapparat i torpedovegg, start motor og etterfyll ekspansjonstank. Kjør gjerne opp turtallet litt.
Skulle det fortsatt ikke skje noe, "pump" på den store slangen som går inn i bunn av radiator. OBS! pass fingrene for de elektriske viftene!!!!
Lykke til.
Mvh
Rune
Sett på full varme og full vifte på varmeapparater, skru ut den lille svarte lufteskruen på slange som går til varmeapparat i torpedovegg, start motor og etterfyll ekspansjonstank. Kjør gjerne opp turtallet litt.
Skulle det fortsatt ikke skje noe, "pump" på den store slangen som går inn i bunn av radiator. OBS! pass fingrene for de elektriske viftene!!!!
Lykke til.
Mvh
Rune
- 1999 Caravelle 2,5 tdi 9 seter.
Re: Re: Kjølevæske
Takker for nyttig svar. Jeg har nå prøvd å kjøre bilen så varm at termostat skal åpne seg og nivået i tanken skal synke, men uten hell... Åpna i går nevnte lufteskrue og starta bilen og da sto det en fin stråle med kjølevæskerunek2 wrote:Har akkurat byttet på min også, og det er riktig med ca 9 liter vann.
Lykke til.
Mvh
Rune
Tror rett å slett jeg skal tappe ut det jeg har fått på og gjøre alt på nytt igjen.
Et spørsmål: Når jeg fyller på kjølevæske, går det da i radiator først eller i blokka?
Jeg snakka i dag med en bilmekaniker og han sa at det å kjøre bilen varm var riktig metode. Men hvorfor blir ikke bilen min varm nok til at termostat åpner seg? Skjønner mindre og mindre jeg....
Esp1
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Vannet går i blokka først.
Da har jeg tappa ut all kjølevæska igjen, og det kom ut like mye som sist! Til tross for at jeg ikke hadde fått på mer enn max 4-5 liter... Tanken slo meg at det er kanskje ikke ei ti liters bøtte jeg har. Og det stemmer:)
Esp1
Esp1
Det at bilen ikke blir varm på tomgang er fordi at disse bilene er utrolig effektive og muligens pga at termostaten er ødelagt.
Min blir ikke særlig varm før jeg kjører med den, men termostaten er i orden.
Min blir ikke særlig varm før jeg kjører med den, men termostaten er i orden.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
2.4d er jo ikke så vannvittig effektiv da, min blir i alle fall varm på tomgang!
Uten sikringen på kjølevifta så ble den farlig varm på tomgang i løpet av kort tid... (driftsvarm i utgangspunktet riktignok)
Morgenkald bil blir i løpet av 10 minutter på tomgang god lunk, og tempnåla er på god vei opp i feltet.
Uten sikringen på kjølevifta så ble den farlig varm på tomgang i løpet av kort tid... (driftsvarm i utgangspunktet riktignok)
Morgenkald bil blir i løpet av 10 minutter på tomgang god lunk, og tempnåla er på god vei opp i feltet.
Frode Neergård
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
For at vann kan renne ut, må luft komme inn, denne luften må luftes ut når man heller på vann igjen.
Når man fyller renner vannet inn fra bunnen og oppover, luften blir komprimert og trykket øker inntil du ikke får på mere vann.
Om luften på oversiden ikke slipper ut får man bare på ca halvparten, blokka er tom for vann, å starte motor å la den gå for å vente til termostaten (hadde aldri jeg gjort) åpner tviler jeg på hjelper, når luften ikke slipper ut, blokka blir altfor varm uten vann.
Husker ikke åssen T4 er, men løsne en høytliggende slange inn på motor, hell på fergiblandet væske i ekspansjonkarret, om jeg ikke husker feil renner dette ned i radiatoren først, fyll på til det renner ut av den slangen du løsnet, da vet du at motor er full av vann og kan starte denne, orginale termostater har en vannpassasje når den er stengt slik at man kan fylle motor helt opp.
Å starte motor uten vann på blokka kan virkelig få havarikonsekvenser.
Når man fyller renner vannet inn fra bunnen og oppover, luften blir komprimert og trykket øker inntil du ikke får på mere vann.
Om luften på oversiden ikke slipper ut får man bare på ca halvparten, blokka er tom for vann, å starte motor å la den gå for å vente til termostaten (hadde aldri jeg gjort) åpner tviler jeg på hjelper, når luften ikke slipper ut, blokka blir altfor varm uten vann.
Husker ikke åssen T4 er, men løsne en høytliggende slange inn på motor, hell på fergiblandet væske i ekspansjonkarret, om jeg ikke husker feil renner dette ned i radiatoren først, fyll på til det renner ut av den slangen du løsnet, da vet du at motor er full av vann og kan starte denne, orginale termostater har en vannpassasje når den er stengt slik at man kan fylle motor helt opp.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Det er her lufteskruen på slangene til varmeapperatet kommer inn:)Tom Bringsvor wrote:For at vann kan renne ut, må luft komme inn, denne luften må luftes ut når man heller på vann igjen.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
På 10 minutter har ikke min rikket seg opp til den første streken en gang... Det skjer ikke noe særlig der før jeg kjører..Neergård wrote:2.4d er jo ikke så vannvittig effektiv da, min blir i alle fall varm på tomgang!
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter