Hjelp til riktig timing av registret? AAB
Hjelp til riktig timing av registret? AAB
Jeg har lest litt her inne, og blir rett og slett ikke klok på dette med registret..
Jeg har en 1996 AAB som har hoppet over 1 tann eller 2......Kanskje....
Den var fin da jeg satte den fra meg på kvelden. Dagen etter ville den ikke starte hvis jeg ikke hadde full gass, og da den fyrte røyk det veldig og den går ujevnt. Nei, jeg hadde ikke høyt turtall. kun 1000 omdr. Tenkte ikke på at den kanskje hadde kammet over....... Ingen "ulyder" fra motor bortsett fra vond gange.
Jeg har hittil satt svinghjul på OT og nederste hjulet på pumpesida flukter med hakket på blokka. Så kommer problemet mitt. På registret sida, hva slags punkter skal jeg se etter der? MÅ jeg av med toppdekselet? Jeg syns jeg har søkt overalt, også på engelskesider, men finner liksom ikke noe særlig info. Jeg har ikke så mye peiling på disse bilene, da jeg har nok skruing med en 1993 S4..... Den står nå i garasjen. SIDEN av Caravellen... haha. Kunne noen hjulpet meg med en forklaring på hvordan ett riktig oppsett på registret vil være? Åssen inni helvete får man klemt huet neddi der og sett? Tips mottas med takk
Jeg har en 1996 AAB som har hoppet over 1 tann eller 2......Kanskje....
Den var fin da jeg satte den fra meg på kvelden. Dagen etter ville den ikke starte hvis jeg ikke hadde full gass, og da den fyrte røyk det veldig og den går ujevnt. Nei, jeg hadde ikke høyt turtall. kun 1000 omdr. Tenkte ikke på at den kanskje hadde kammet over....... Ingen "ulyder" fra motor bortsett fra vond gange.
Jeg har hittil satt svinghjul på OT og nederste hjulet på pumpesida flukter med hakket på blokka. Så kommer problemet mitt. På registret sida, hva slags punkter skal jeg se etter der? MÅ jeg av med toppdekselet? Jeg syns jeg har søkt overalt, også på engelskesider, men finner liksom ikke noe særlig info. Jeg har ikke så mye peiling på disse bilene, da jeg har nok skruing med en 1993 S4..... Den står nå i garasjen. SIDEN av Caravellen... haha. Kunne noen hjulpet meg med en forklaring på hvordan ett riktig oppsett på registret vil være? Åssen inni helvete får man klemt huet neddi der og sett? Tips mottas med takk
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Re: Hjelp til riktig timing av registret? AAB
du må av med toppdeksel. Og skaffe deg replitteratur samt måleur til dieselpumpa. Automobilia i Oslo har litteratur.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
OT, dieselpumpa og merke på svinghjulet på passe. Du kan bomme med 180 grader her, så ta en omdreining til. Jeg hadde fylt opp sylinder nr 1 med en veske, olje? for å finne riktig TDC.
Det er såpass at man må ha ei bok liggandes. Haynes er vel helt ok, eller finnes det bedre? Da skal jeg plukke av toppdekselet. Det med ØD, olje i syl. må man ut med glødepluggen da? Men er det ikke forkammer på disse?
Trodde dette skulle være litt mer enkelt.
Jeg så at jeg hadde OT på svingningsdemperen på veiva. Men denne har ingen funksjon?
Jaja... Jeg får kjøpe den Haynes boka da........
Takk for raskt svar folkens!
Jaja... Jeg får kjøpe den Haynes boka da........
Takk for raskt svar folkens!
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er jo ikke noe problem å finne OT på veiva. Det er vel merker både på svinghjul og svingningsdemper. Men du bør bruke det på svinghjulet, det er mer nøyaktig. Ingen grunn til å søle med olje..
Reimhjulet på kammen sitter på kon, her finnes det ikke noen merker. Du må ta av toppdekselet, og reimhjulet på pumpesida av kamakselen. Der er det et spor i enden av kamakselen. Sporet skal flukte med overkant av toppen. Spesialverktøy skal legges i sporet slik at ikke akselen kan dreies. Ifølge boka skal det legges like tykke søkerblader mellom toppen og verktøyet. Så strammes reimhjulet til på konen, mens reima ligger på og veivakselen er på OT. Etterpå kan du montere reimhjul og pumpereim, og justere timingen på pumpa med måleur.
Hvis reima har hoppet uten å skade motoren, så har du vel fått det billige siste signalet om at det er veldig på tide å skifte komplett register med vannpumpe..
Som Rune skriver må du ha litteratur. Original verkstedlitteratur finnes på http://www.erwin.volkswagen.de. Du må betale for en tidsbegrenset tilgang, i det tidsrommet har du tilgang på litteratur til alle modeller. Hvis du betaler for et døgn eller mer får du mulighet til å printe. (Du finner nok litteratur til S4'en også på http://www.erwin.audi.com, hvis det er interessant.)
Nødvendig spesialverktøy for denne jobben finner du for eksempel på http://www.dieselkontor.de.
Reimhjulet på kammen sitter på kon, her finnes det ikke noen merker. Du må ta av toppdekselet, og reimhjulet på pumpesida av kamakselen. Der er det et spor i enden av kamakselen. Sporet skal flukte med overkant av toppen. Spesialverktøy skal legges i sporet slik at ikke akselen kan dreies. Ifølge boka skal det legges like tykke søkerblader mellom toppen og verktøyet. Så strammes reimhjulet til på konen, mens reima ligger på og veivakselen er på OT. Etterpå kan du montere reimhjul og pumpereim, og justere timingen på pumpa med måleur.
Hvis reima har hoppet uten å skade motoren, så har du vel fått det billige siste signalet om at det er veldig på tide å skifte komplett register med vannpumpe..
Som Rune skriver må du ha litteratur. Original verkstedlitteratur finnes på http://www.erwin.volkswagen.de. Du må betale for en tidsbegrenset tilgang, i det tidsrommet har du tilgang på litteratur til alle modeller. Hvis du betaler for et døgn eller mer får du mulighet til å printe. (Du finner nok litteratur til S4'en også på http://www.erwin.audi.com, hvis det er interessant.)
Nødvendig spesialverktøy for denne jobben finner du for eksempel på http://www.dieselkontor.de.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Kjempe svar. Dette løste mye! Da har jeg skjønt tegninga litt mer.
Da har jeg fått timet motoren, og den så veldig bra ut. Eneste jeg så som kunne være noe å tenke på, er øverste kamdrevet på pumpesida. Der stod hakket nesten rett opp. Men det skal vel ikke ha noe å si?
*Da er problemet kanskje dieselpumpe? Den lekker forresten litt på undersiden. Bilen er vanskelig og starte, både med og uten choke. Når den først går, så går den "pent" med choke på. Den går ikke bra hvis jeg slår den av. Når den holdes på jevn gass, så gjør den ett hikk, eller ett kutt kan man si kanskje hver 30-60 sek.. Virker som om dieseltilførsel kutter. Jeg skal skifte dieselfilter for sikkerhetskyld. Men er dette en oppførsel på ødelagt dieselpumpe, eller kun tenningsfeil? Kan pumpa flytte seg? Har vakuumpumpa noe funksjon på tilførselen?
Jeg må bare slenge ut noen spørsmål her, da jeg ikke er kjent med biltypen.
*Da er problemet kanskje dieselpumpe? Den lekker forresten litt på undersiden. Bilen er vanskelig og starte, både med og uten choke. Når den først går, så går den "pent" med choke på. Den går ikke bra hvis jeg slår den av. Når den holdes på jevn gass, så gjør den ett hikk, eller ett kutt kan man si kanskje hver 30-60 sek.. Virker som om dieseltilførsel kutter. Jeg skal skifte dieselfilter for sikkerhetskyld. Men er dette en oppførsel på ødelagt dieselpumpe, eller kun tenningsfeil? Kan pumpa flytte seg? Har vakuumpumpa noe funksjon på tilførselen?
Jeg må bare slenge ut noen spørsmål her, da jeg ikke er kjent med biltypen.
Og pumpa er timet etter boka med måleur? Den må times når kaldstarten er helt inne fordi den forskyver innsprøytningstidspunktet. Det at den ikke går fint med kaldstart av tyder på feil oppsatt dieselpumpe, men det kan jo være andre feil på den også.
Begge kamdrevene sitter på kon, så merker her er verdiløse.
Vacuumpumpa har ikke noe med tilførsel av suppe å gjøre.
Dieselfilter kan jo være tett..?
Begge kamdrevene sitter på kon, så merker her er verdiløse.
Vacuumpumpa har ikke noe med tilførsel av suppe å gjøre.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
camperwizard
- -

- Car: T4 2,5 tdi 1999
- Phone: 94831217
Det første jeg hadde gjort er å finne/tette diesellekasje. Med utett dieselsystem står både merkelige symptomer, og problemer i kø for å lage bøll. Når diesel system er 100% tett kan du fortsete feilsøking, hvis nødvendig. 
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
Ja. Det er det jeg skal sjekke først. Men syns det i tillegg er merkelig at den plutselig blir sånn. Jeg får jo ikke tak i filter før tirsdag. Men sitter det kun ett på denne typen, eller er det også ett returfilter? Er det den blå slangen som er tilførsel? Det kommer bobler i den hvite, så håper dette er retur. hehe. Har ikke rukket å kikke i etka. Kan jo hende jeg finner noen svar der. Lurer litt på det med flytting av pumpa. Den skruen i midten bak er den som styrer MENGDE? Hvordan stiller jeg tidspunktet? Må jeg løsne de 2 skruene ytterst, og den ene innerst mot blokka? Sant som Stste sier, den går finere med kaldstart inne. Jeg trodde ikke at den flytta tidspunktet, bare mer diesel. Det hjelper meg litt mer om at pumpa kanskje har flytta seg?stste wrote:
-
vw 2,5tdi
- -

- Car: t4 tdi 2000mod
Så lenge den reagerer så mye på at du drar ut "kaldstart" så er timingen feil på pumpa! Få stilt inn den så går bilen, men kan jo være vanskelig å starte når du har lekk pumpe da!
Morten B
-
camperwizard
- -

Det er for tidlig i prosessen å tenke på dieselfilter og kaldstart, inntil du har tettet systemet. Du skriver tidligere i tråden at det lekker diesel, da er muligheten til stede for at luft kommer inn. I siste innlegg skriver du sitat: det bobler i den hvite slangen. Dette er bevis på at det kommer luft inn/er luft i tillførsel
Det er 99,9% sansynlighet for at du har lekasje i tilførselen+ lekasjen du snakker om på pumpen.
pumpen kan være gasspjeldaksling, uten at jeg har sett lekasjen(bare et skudd i mørket)
Når systemet ditt er tett, da kan du begynne videre søk som det snakkes om her i tråden.
Det er 99,9% sansynlighet for at du har lekasje i tilførselen+ lekasjen du snakker om på pumpen.
pumpen kan være gasspjeldaksling, uten at jeg har sett lekasjen(bare et skudd i mørket)
Når systemet ditt er tett, da kan du begynne videre søk som det snakkes om her i tråden.
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
camperwizard wrote:Det er for tidlig i prosessen å tenke på dieselfilter og kaldstart, inntil du har tettet systemet. Du skriver tidligere i tråden at det lekker diesel, da er muligheten til stede for at luft kommer inn. I siste innlegg skriver du sitat: det bobler i den hvite slangen. Dette er bevis på at det kommer luft inn/er luft i tillførsel![]()
Får man rep.sett til pumpa, eller må jeg kikke etter ny/brukt?
-
camperwizard
- -

Hvis det er akslingen til gasspådrag som lekker, kan du bruke søkefunksjonen på forumet her. Det er flere her inne som har skaffet repkit, og skiftet det
Steinar Fredriksen
Steinar Fredriksen
Ja, kjøpte dieselfilter idag. Da det var det eneste jeg fikk tak i. Like greit da jeg ikke veit når det ble bytta sist. Ingen forskjell. Ringte Møller Bil og skulle bestille Rep.Sett til pumpa, men luringen som satt på dele-pc fant ikke noe nr.camperwizard wrote:Hvis det er akslingen til gasspådrag som lekker, kan du bruke søkefunksjonen på forumet her. Det er flere her inne som har skaffet repkit, og skiftet det
Lasta ned ETKA og fant nr. sjøl,
Da har jeg fått tak i delebil.
Det er den gamle typen AAB med kilereim. Regner med at disse pumpene er like, så lenge det er BOSCH? Hvis noen har meninger om dette, setter jeg pris på tilbakemld.
Med bilen fulgte det med 1 delemotor. altså 2 pumper i boks
..... (hurra..) hvis noen trenger pumpe, kan det jo hende jeg har...
Rep. Settet til pumpa har kommet, men mangler foringa til pådraget. Denne finns i 4 forskjellige dimm. og jeg må plukke av? akslingen for å måle?
Går igang med å demontere pumpa på delebilen i kveld. Denne så veldig KINKIG ut å få løs.... Sitter også en 6-kant-unbrako skrue på innsiden......... Det er det verste jeg veit!!!! Mulig jeg trenger en øl eller to for å roe nervene etterhvert. 
Med bilen fulgte det med 1 delemotor. altså 2 pumper i boks
Rep. Settet til pumpa har kommet, men mangler foringa til pådraget. Denne finns i 4 forskjellige dimm. og jeg må plukke av? akslingen for å måle?
-
vw 2,5tdi
- -

Hei! hvis du kontakter ett diesel verksted så finner de ut hvilken foring du trenger utifra det ti siffrede nr som står på siden av pumpa. Ellers så har jeg funnet delenr til andre her på forumet så det skal ligge noen delenr her og der står nr på pumpa også så viss du har samme nr så er det iboks 
Morten B
vw 2,5tdi wrote:Hei! hvis du kontakter ett diesel verksted så finner de ut hvilken foring du trenger utifra det ti siffrede nr som står på siden av pumpa. Ellers så har jeg funnet delenr til andre her på forumet så det skal ligge noen delenr her og der står nr på pumpa også så viss du har samme nr så er det iboks
Ok, så det er sånn man finner det ut. Takker
Da var pumpa ute, både av delebil og bruksbilen. Flytta over noen braketter, og er klar for montering. Ser her inne at jeg burde skifte glødeplugger samtidig så disse blir kjøpt idag. Håper problemene med bilen forsvinner nå.
Da er glødepluggene skiftet! Har lest at det er et sant helvete med nr 5, og det kan jeg jo skjønne. Det gikk som en drøm når pumpa var ute.
Har satt inn pumpe fra 1993 AAB motor. Noe forskjell var det, bl.a. brakett og igangsetterstopperen, som hadde 2 pol på den "gamle" 1996mod. og 1 pol på den "nye" 1993. Det gikk greit. Sort med hvit stripe er 12V. Så var det å gnæge på starteren til det ryker..........
Den fikk ikke diesel. Det måtte jeg løse med en "ekstern" tank og da startet den med en gang. Den fjusket og røyk litt, så jeg må nok stille den inn med måleur og justere tenning. Men da går den mer enn noen gang ihvertfall. hehe.
Da var neste spørsmål..... Sitter det noen ekstra pumpe i tanken? Virker ikke som om den klarte å suge diesel sjøl..... Kan hende jeg bare var uheldig med litt luft i systemet. Har ikke rukket å koble den på det "interne" drivstoffsystemet igjen.
Har satt inn pumpe fra 1993 AAB motor. Noe forskjell var det, bl.a. brakett og igangsetterstopperen, som hadde 2 pol på den "gamle" 1996mod. og 1 pol på den "nye" 1993. Det gikk greit. Sort med hvit stripe er 12V. Så var det å gnæge på starteren til det ryker..........
Den fikk ikke diesel. Det måtte jeg løse med en "ekstern" tank og da startet den med en gang. Den fjusket og røyk litt, så jeg må nok stille den inn med måleur og justere tenning. Men da går den mer enn noen gang ihvertfall. hehe.
Da var neste spørsmål..... Sitter det noen ekstra pumpe i tanken? Virker ikke som om den klarte å suge diesel sjøl..... Kan hende jeg bare var uheldig med litt luft i systemet. Har ikke rukket å koble den på det "interne" drivstoffsystemet igjen.
-
vw 2,5tdi
- -

Sitter ikke noen pumpe i tanken nei,så enten hadde du bare luft i systemet eller så trekker den falsk luft ett sted.Kan jo sette på ei universal fødepumpe for å hjelpe dieselen fram,men det beste er jo at alt er i orden!
Morten B
Disse sugedieselene suger frem selv, men det tar litt tid når det er luft langt bakover. Men når den har sugd frem, så skal det ikke komme luft inn noe sted med mindre det lekker.
Bytta du returstopperen da du bytta filteret?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Du tenkte på den lille klumpen som sitter på returen ved filteret? Nei. Den måtte de bestille. Er ikke det bare ett filter?stste wrote:Disse sugedieselene suger frem selv, men det tar litt tid når det er luft langt bakover. Men når den har sugd frem, så skal det ikke komme luft inn noe sted med mindre det lekker.
Den skal hindre at suppa renner tilbake hvis ikke jeg tar feil. De har det visst med å sprekke og da kommer det luft inn...
Det er anbefalt her inne å bytte den når man byttet filteret.
Det er anbefalt her inne å bytte den når man byttet filteret.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Da har vi fått fyr på hitlerbrakka! Den går som den skal nå. Det er ikke foretatt just. med måleur. Men det vil bli tatt. Den starter lett og fjusker ikke. Virker som om den går lett også. Da er det vel bare og grue seg til å skifte reg.reim da........
Tusen takk til alle som har hjulpet!
Tusen takk til alle som har hjulpet!