Rimelig dynamo til -93 mod 2.4D [Løst]
Rimelig dynamo til -93 mod 2.4D [Løst]
Noen som vet om noen av de dynamoene de har på biltema passer min 2.4D -93 mod? Lite hjelp å få på tlf når jeg ringte dem. De kunne ikke finne noe i datasystemet sitt.
Er jo grisedyrt å kjøpe orginalt, og den lokale huggeren hadde ingen inne.
Last edited by Koma on 21 Jun 2011, 06:02, edited 1 time in total.
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Re: Rimelig dynamo til -93 mod 2.4D
Det er jo en som skal skrote sin t4 på forumet i dag.Koma wrote:Noen som vet om noen av de dynamoene de har på biltema passer min 2.4D -93 mod? Lite hjelp å få på tlf når jeg ringte dem. De kunne ikke finne noe i datasystemet sitt.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Er vel ikke i nærområdet her, men skal lete opp tråden. Er litt travelt å få dette skrudd sammen 
Tenkte på denne på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elekt ... -V-100-A2/
Er det noen som har prøvd og kan komme med innspill?
Tenkte på denne på biltema: http://www.biltema.no/no/Bil---Mc/Elekt ... -V-100-A2/
Er det noen som har prøvd og kan komme med innspill?
/me ER ikke bilmekaniker, og BLIR aldri bilmekaniker! ...men prøver nå gjøre det beste ut av det...
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Opplys om ditt bosted i profil f.eks, så er det lettere å få konstruktive og mer hensiktsmessige svar. Kanskje naboen din har en her inne men ikke orker tanken på å sende også...Koma wrote:Er vel ikke i nærområdet her, men skal lete opp tråden. Er litt travelt å få dette skrudd sammen![]()
Ring flere huggere er et tips fra meg, kan ikke være så langt til neste??
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Jeg kjøpte på Bema i Oslo. Noe under 2000 kroner minus pant, om jeg ikke husker feil.
Kjøpte først en brukt, men når jeg kikket inni den under børstebrua, var sleperingene nesten utslitt.
Så tenkte jeg nytt...
Satte den inn, men måtte flytte over remskivehjulet, da reimbredden på den nye var ca. 11 mm og ikke ca. 9 mm, som på min. Så fikk jeg riktig turtall...
Flyttet også over kilen under hjulet, da det manglet på den nye reimhjulet (merkelig)..... Enkelt.... for enkelt?
Kjøpte først en brukt, men når jeg kikket inni den under børstebrua, var sleperingene nesten utslitt.
Så tenkte jeg nytt...
Satte den inn, men måtte flytte over remskivehjulet, da reimbredden på den nye var ca. 11 mm og ikke ca. 9 mm, som på min. Så fikk jeg riktig turtall...
Flyttet også over kilen under hjulet, da det manglet på den nye reimhjulet (merkelig)..... Enkelt.... for enkelt?
Torbo
Neergård wrote:Opplys om ditt bosted i profil f.eks, så er det lettere å få konstruktive og mer hensiktsmessige svar. Kanskje naboen din har en her inne men ikke orker tanken på å sende også...Koma wrote:Er vel ikke i nærområdet her, men skal lete opp tråden. Er litt travelt å få dette skrudd sammen![]()
Ring flere huggere er et tips fra meg, kan ikke være så langt til neste??
Har oppdatert profil med bosted nå. Lurt. Takk skal du ha
Litt lite positiv respons fra huggere i nærheten (er litt langt i mellom de her nordpå, men har logistikken i orden, så får da flyttet ting i mellom), men har muligens fått napp hos en privatperson en 10-15 mil unna
-
Neergård
- -

Trøndelag bildeler hadde en del liggende da jeg var på utkikk etter byttedynamo, men jeg komm over en rimeligere en som var en nesten ubrukt byttedynamo. Så du kan evt sjekke med de om det ikke lykkes med nappet du har så langt 
Frode Neergård
-
actvaretaxi
- Car: T4 2,4 1994 solgt
- Phone: 4100 1807
Hei
Hvis den dynamoen passer til den bilen din vil den kanskje passe til t4 94 mod oxo. vil gjerne høre tilbakemld på den du har bestilt og eventuelt prøvd. skal nemlig bytte selv oxo snart og om jeg kan spare en tusenlapp så kjøper jeg jo på biltema oxo selv.
På forhand takk
Hvis den dynamoen passer til den bilen din vil den kanskje passe til t4 94 mod oxo. vil gjerne høre tilbakemld på den du har bestilt og eventuelt prøvd. skal nemlig bytte selv oxo snart og om jeg kan spare en tusenlapp så kjøper jeg jo på biltema oxo selv.
På forhand takk
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Sikker på at du trenger hele dynamoen ny? Antaglig er det bare å kjøpe nye børster. Det får du kjøpt for rundt 150 kr og sitter i bare to skruer på dynamoen og er "piece of cake" å skifte.
Det funka for min del i hvertfall og den dynamoen har gått ca. 100 tkm etterpå...
Det funka for min del i hvertfall og den dynamoen har gått ca. 100 tkm etterpå...
Passer ikke. Punktumactvaretaxi wrote:Hei
På forhand takk
Feil reim bredde på hjulet og feil feste.... Så ingen overkommelig måte å lure det til på heller
Hvis du med børstene mener den lille hvite saken med en svart klump festet med 2 skruer på enden av dynamoen, så er den helt fin. Bytta den for ca 2 år sia.Käfervelle wrote:Sikker på at du trenger hele dynamoen ny? Antaglig er det bare å kjøpe nye børster. Det får du kjøpt for rundt 150 kr og sitter i bare to skruer på dynamoen og er "piece of cake" å skifte.
Skal ta opp dynamoen i løpet av helga og inspisere litt mer nøye. Er over 20 år sia jeg mente jeg kunne noe om dynamoer\el-motorer :p
-
bjørn53
- -

Den runde saken som er festet til enden av dynamon er ofte en kombinert regulator og børste.Koma wrote:Hvis du med børstene mener den lille hvite saken med en svart klump festet med 2 skruer på enden av dynamoen, så er den helt fin. Bytta den for ca 2 år sia.Käfervelle wrote:Sikker på at du trenger hele dynamoen ny? Antaglig er det bare å kjøpe nye børster. Det får du kjøpt for rundt 150 kr og sitter i bare to skruer på dynamoen og er "piece of cake" å skifte.
Skal ta opp dynamoen i løpet av helga og inspisere litt mer nøye. Er over 20 år sia jeg mente jeg kunne noe om dynamoer\el-motorer :p

Regulatoren som bestemmer spenninga som dynamoen skal levere, er den som oftest kneler. Svært enkel å skifte.
http://t4-wiki.de/wiki/images/Motor_ACV_Ansicht_2.jpg
http://t4-wiki.de/wiki/images/Elektrik_ ... 1_120A.jpg
Du trenger ikke 120 A(amp) dynamo eller?
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Flyveren
- -

- Car: T4 Multivan 03
- Phone: nienåtte08290
Den regulatoren der kjøpte jeg på Biltema.
Passet "bolt on" på min 94 2.4D AAB.
Runar
Passet "bolt on" på min 94 2.4D AAB.
Runar
Vel, nå har jeg gitt opp å få demontert den dynamoen. Men har rensa og pussa og sjekka det jeg kan. Null ladespenning etter montering. Må nok finne en bytte dynamo. Får ringe litt rundt på tirsdag.
-
Neergård
- -

har du sjekka om du har +12v på felt-tilkoblinga? (d+ er vel den merka) ved tenning på, motor ikke starta?
Om du har +12v, er det brudd internt.
om du mangler +12v, og ladelampa ikke lyser, har du en feil på bilens krets.
Om du mangler +12V og lampa lyser, så er denne delen av kretsen grei på bilen, mest trolig også internt i dynamoen.
Om du mangler +12V og lampa lyser, så er denne delen av kretsen grei på bilen, mest trolig også internt i dynamoen.
Frode Neergård
Skal tusle ut litt seinere i kveld med multimetret og se hva som skjer...Neergård wrote:har du sjekka om du har +12v på felt-tilkoblinga? (d+ er vel den merka) ved tenning på, motor ikke starta?
Takk

Da har jeg prøvd.
Ladelampa lyser når tenninga er på.
B+ er batteri, tykk kabel på den svarte plastik tingen til venstre. 12V her
D+ står det på dynamoen like under den svarte plastik tingen, så jeg antar det er enten den tynne blå ledninga festa like under den tykke (gir 6V, det er snodig, ikke sant?) eller den kabelskoen helt nederst på bildet som er festa til en liten svart "klump" skrudd til gods på dynamoen (ingen spenning, men gods mot gods bør heller ikke gi spenning, så det er normalt)
Klarte ikke se bokstavkoden på den røde ledninga øverst til høyre, men kobla fra og målte, og den ga 12V på dynamoen.
-
Neergård
- -

Rimelig dynamo til -93 mod 2.4D
D+ er ledningen under den store tykke ja 
+ 6v høres rart ut ja. Lyser ladelampa da?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode.
Frode Neergård
Tenninga på, ladelampa lyser og multimetret viser rett over 6V. Nøyaktig halvparten av batteri spenninga, som er litt over 12 V.Neergård wrote:D+ er ledningen under den store tykke ja
Frode.
-
Neergård
- -

Rimelig dynamo til -93 mod 2.4D
Nei, D+ er ikke for turteller men for feltet.
Skal ha spenning dit via ladelampa. Mulig 6v er ok i stillstans når lampa lyser, men om du forsøker å starte så skal spenninga stige til 12v i alle fall.
Frode.
Skal ha spenning dit via ladelampa. Mulig 6v er ok i stillstans når lampa lyser, men om du forsøker å starte så skal spenninga stige til 12v i alle fall.
Frode.
Frode Neergård
Har ikke prøvd måle med motoren igang, men når jeg starter lyser ladelampa, og turtelleren virker ikke. Skal starte den når besøket er fordufta og måle D+ men motoren i gang.
-
bjørn53
- -

D+ på 6volt høres riktig ut(uten at jeg har målt den). Det er spenning som kommer fra tenningen gjennom ladelampen og skal gi strøm for å starte magnetiseringa av dynamoen. Når dynamoen begynner å lade vil den legge ut +12(14) volt spenning fra d+ og ladelampen vill slukke.Neergård wrote:Nei, D+ er ikke for turteller men for feltet.
Frode.
Du skulle hatt en ny regulator slik at du fikk eliminert noen feilkilder.
.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Käfervelle
- -

- Car: T4 Multivan
Jeg er selv elektriker, og ut fra det som står over her er jeg ganske sikker på at det er regulator/ børster som er defekt. Det at det er bare 2 år siden behøver ikke å ha noe å si. For det første kan den jo ta kvelden etter 2 år, oljesøl tar ofte knekken på dem også, dessuten har det jo litt å si hvilkem kvalitet det var på den.
Er VELDIG sjelden at hele dynamo må skiftes. Vet om en Caravelle som har gått over 750 tkm med samme dynamo, kun skiftet børster( regulator to ganger.
Men det kan jo være at lagere i dynamo går dukken, men da hører du ofte ulyd og den virker alikevel, eventuellt kan anker i dynamo bli slitt særlig hvis du kjører lenge med dårlig kontakt til børster.
Jeg ville ha prøvd å skifte regulator og da kjøpt en med god kvalitet, de koster uansett ikke mye.
Er VELDIG sjelden at hele dynamo må skiftes. Vet om en Caravelle som har gått over 750 tkm med samme dynamo, kun skiftet børster( regulator to ganger.
Men det kan jo være at lagere i dynamo går dukken, men da hører du ofte ulyd og den virker alikevel, eventuellt kan anker i dynamo bli slitt særlig hvis du kjører lenge med dårlig kontakt til børster.
Jeg ville ha prøvd å skifte regulator og da kjøpt en med god kvalitet, de koster uansett ikke mye.
Takk for input. Skal innom VW verskted å levere tilbake noen overflødige deler i morgen, så da skal jeg høre om de har en regulator på lager jeg kan kjøpe. Kjekt å ha uansett, og mener huske de kosta godt under 200kr