Vitaminer på tanken

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Vitaminer på tanken

Post by camperwizard »

Det er en stund siden bruk av eberspracher var over, men fortsatt målte jeg et ganske heftig dieselforbruk som var godt over litern. Skulle jeg kansje prøve slik godtro på flaske (les. dyserens)
Det er vel flere her på forumet som har gjort dette, bla. Rudeboy hadde vist god erfaring med dette. En tilfeldig flaske dyserens ble kjøpt på bensinstasjon, og fylt på tanken. Burde være ganske mye vitaminer i en slik flaske tenkte jeg, koster jo tross alt 100 kr.
Mulig at jeg var utsatt for slik "plasseboeffekt" men, mente bestemt at bilen etter få km ble sprekere. Neste måling på forbruk, hadde da ramlet ned til 0.83/mil. Dette var på blandet småkjøring, og tommganskjøring på rundt 6-7 timer. Tommganskjøring var det stereoinnstillinger som forrårsaket. Samme prosedyre blir gjennomført på nytt og ny flaske med vitaminer kjøpes. Nå er kjøringen av en litt annen art, tur retur Tønsberg/Kristiansand med kajakk på taket, og litt småkjøring. Forbruket er nå på hele 0,73/mil. Hvis jeg fortsetter å kjøpe slike små flasker med vitaminer, skulle jeg statistisk sett snart kunne kjøre gratis. :mrgreen:
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Vitaminer på tanken

Post by Rudeboy »

Hehe, godt å se det ikke bare er meg som var skeptisk til disse flaskene med "Lurium" i :lol:

Men som du sier ble jeg positivt overasket, selv om jeg (og flere til) ønsker mitt forbruk enda lavere (uavhengig av "kjørestil") så hjalp det så definitivt.

Det var to "behandlinger" jeg gjennomførte sist sommer og forbruket forlot alt over 1 liter på mila og karret seg ned under 0,8 liter pr mil. Fremdeles over egen forventning, men jeg har en slags plan om å gjenta dyserens og å se etter hva jeg har i "Fludiumkassa" mi bortsett fra CRC 5-56 og WD-40 der. Noe kan vel hives på tanken.

Bra at ting årna seg for deg !
eppek
-
-
Car: T4 -02 2.5Tdi
Phone: 97109996

Post by eppek »

Jeg kjørte også dyserens på min da jeg kjøpte den.
En sånn nød-rens som er ganske sterk.

Etter det tanket jeg full tank og gikk inn for å kjøre så økonomisk som overhodet mulig.

Dere vil kanskje ikke tro det, men jeg brukte 21 liter på 40 mil!!! Hvilket vil si et forbruk på 0,52 l\mil !! :D

Hvordan?

Jo, litt triks er det jo. Store deler av etappen var østerdalen, der passet jeg på å legge meg bak vogntogene for å ligge i dragsuget av dem og holde jevn fart. bilen fikk trille i fri i nedoverbakker.

Bilen var jo også helt tom.

Er jo ikke mulig i det daglligdagse, men det var kun for å se hvor billig det gikk an å kjøre.

Her hjemme ligger det på litern på småkjøring...
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

eppek wrote: Jo, litt triks er det jo. Store deler av etappen var østerdalen, der passet jeg på å legge meg bak vogntogene for å ligge i dragsuget av dem...
Hvor nært ligger du da egentlig???

Håper ikke du havner bak meg i trafikken da...
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
sveinh
Car: T4 2000 2,5 TDI

Post by sveinh »

Kjørte Trondheim - Tromsø på en tanking, så disse bilene/motorene er ganske billige i drivstofforbruk. Målt forbruk på turen ble 0,66 L/mil uten noen form for "økonomisk " kjøring. Disse lurium tilsetningen pleier vanligvis å være basert på white spirit, så det er bare å tilsette samme mengde som lurium og teste, det funker faktisk, og til en brøkdel av prisen....I "gamle dager" tilsatte man også ATF olje i drivstoffet for å rense forbrenningskammer og turbo, men er usikker på om dette er gunstig for dagens biler med katalysator og slike dingser. Pleide å dosere ca 2 dl på 50 ltr diesel. Har merket meg at luriumtilsetningene for å rense forbrenningskammer og turbo man får kjøpt til ca 500 kr/liter har rød farge og lukter ATF olje, så det er vel trolig bare prisen på 50 kr/literen på ATF oljen som skiller ?? Tar for øvrig alle forbehold, og anbefaler ingen å prøve de billige alternativene jeg beskriver fremfor de "originale".
VW Caravelle camper 1986. 1,6 TD. (JX)175000 km(kan kjøpes). VW T4 Transporter 2000 2,5 TDI(Kan også kjøpes )Toyota RAV4 2,2 D-4D 2007 Sport.
eppek
-
-

Post by eppek »

Kom nettopp hjem nå, fra en hard lamgtur Trøndelag-Lillehammer t-r\t.

Jeg har prøcd ut QMI sine "lurium"- produkter.

Jeg kjørte innvendig motorvask, skiftet olje og filter så kjørte på motorbehandling med ptfe (teflon).
Motorvasken fikk rengjort skikkelig i motoren, for det luktet drit av oljen etter rensen. Nå etter 80-90 mil med hard kjøring er den nye oljen kun svakt tonet ned i fargen.

Samtidig kjørte jeg på med diesel forberederen deres. Den skal det tilsettes ganske lite av. 1 liter rekker til 500-1000l diesel.

Skal fylle tanken i mårra å se hva forbruket ble.
eppek
-
-

Post by eppek »

Fyllte tanken i dag, og på hard langkjøring med en del forbikjøringer o.l så lå forbruket på 0,56 l\mil!! :shock: :D

Har monter k&n åpent filter og har nye FB pp520 dysespisser.

Men likte at forbruktet var såpass lavt, det hadde jeg ikke trodd 8)
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Hei eppec
jeg leste i den andre tråden din om dysebytte, vil dette si at du har fått bilen å fungere med det nye oppsettet. jeg er veldig nyskjerrig på å gjøre det samme med min, da jeg har likens motor som deg.
Steinar Fredriksen
eppek
-
-

Post by eppek »

camperwizard wrote:Hei eppec
jeg leste i den andre tråden din om dysebytte, vil dette si at du har fått bilen å fungere med det nye oppsettet. jeg er veldig nyskjerrig på å gjøre det samme med min, da jeg har likens motor som deg.
Hei!

Dysebyttet har gått bra. Men du må ha dysestammene fra 102 hk`en. For fratelli spissene passer ikke i org dysene.
Noen mener at fra 2000mod skal spissene passe i org. dysene. Det vet jeg ikke for sikkert.

Har et problem med bilen nå, og det er at den ikke vil gå reint på tomgang. Skal sjekke pumpa så fort jeg får tid, for ser kun det som kan ha et problem.

Ellers går bilen merkbart bedre og forbrenner skikkelig fint, så det lukter ikke gammeldiesel som før og ryker heller ikke.

Jeg får komme tilbake med mer når jeg har fått sjekka pumpa...
eppek
-
-

Post by eppek »

Da har jeg fått sjekket pumpa, og alt stemte der.

Det vi fant ut muligens kunne være feilen, er nåleløft-sensoren på den ene dysa.

For de fleste vag R5 diesel har samme ohm-frekvens på nåleløft-sensoren, bortsett fra TDI

Vi fikk opp på skjermen at den ikke leste sensoren rett.

Tenkte og chippe bilen også, så da lurte jeg på om:

Kan jeg få de til å legge inn oppgraderingsprogramvare for 102 hesteren? Blir hele programvaren skiftet slik at den da kanskje vil lese sensoren riktig?

Fyr løst tankene deres her nå :mrgreen:
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Ja jeg tror du er inne på noe her. for en stund tilbake var jeg hos møller og spurte litt om forskjeller på 88/102 hestern. svaret var : på 102 hestern er det samme pumpe og turbo som 88 hk, men hjernen, dyser og ic kommer i tilleg for å få 102 hk.

det jeg har en ide om er at hvis man chipper opp den originale 88 hjernen(proffchipping) vil da yte det samme som en chippet original 102 hk. altså man kan nå ca 136 hk på begge hjernene.
88 hestern må da self. moddes med ic og 102 hk dyser.
jeg har ikke kontaktet det tuningfirmaet i lørenskg(tror jeg) for å bekrefte teorien her. det firmaet jeg mener har tunet en del av disse bilene.
Steinar Fredriksen
eppek
-
-

Post by eppek »

Ja, teorien min kom i den retningen.

Og for man lagt inn chip-program for 102`hesteren, vil den da få komplett ny programvare tro? slik at den da kjenner igjenn nåleløft-sensoren som hører til den programvaren...

For nå har jeg jo også intercooleren og 102hk dyser med 520 spisser.

Kjennere du disse i lørenskog? Om så, kunne du ikke hørt med dem da?

Jeg har send mail til aalesund-chipsenter for å høre om de kan uttale seg om teorien.
otiki
Car: T4 1994 2.4D
Phone: 92650579

Post by otiki »

Har nesten full tank med diesel på bilen,kan jeg fylle på dette vidundermiddelet da ? bilen små jokker litt på 1500-1800 omd :wink:
Jeanette og Ørjan Henriksen
1994 caravelle 2.4D Solgt
Skoppum, Vestfold
camperwizard
-
-

Post by camperwizard »

Hei otiki
Du må bare lese hva som står på den flasken du velger å kjøpe(til hvor mange liter diesel, den rekker til). Jeg hadde ca 3/4 tank(55-60 liter) når jeg fylte på en flaske. jeg vet ikke om det er noe målbar forskjell på Stp, Omega, eller andre merker. Jeg valgte bare første og beste på en bensinstasjon(husker ikke merke) Det kostet meg en hunderlapp og prøve. jeg har snakket med flere proffe mekanikkere, som sverger til en rens en gang i ny og ne. jeg har heller ikke hørt om noen som har negativ erfaring
Steinar Fredriksen
otiki

Post by otiki »

Har en kamerat som sverger til en slant olje i tanken,men tør ikke prøve det :lol: Har ca 60 liter på tanken (må fylle når det er billig vettu ) så da kjøper jeg en flasker og prøver, takk for kjapt svar og ha en super dag :D
Skoppum, Vestfold
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Motorolje på tanken vinterstid skal visstnok fungere bra, nevnt tidligere på forumet og bruker Jakob anvender dette når isen er frosset.

Skal forresten slenge på ei flaske Lurium jeg har liggende, bilen er halvtanka nå men jeg skal til Göteborg i helga og da går det vel en tank mellom nå og da, så da får jeg fordelt luriumet dit det skal og jeg får blåst ut skjiten som etiketten sier skal forsvinne med eksosen 8)

...så får jeg huske på å kjøre pent & økonomisk i tillegg og krysse fingra, så går vel forbruket noe ned.

EDIT - tolker jeg det rekti når jeg antar jeg har et overforbruk pr mil på etpar desiliter, jeg ligger på 0,78 til 0,8 bestandig mens flere er nede i imponnerende 0,66 og deromkring ?? :shock:
Last edited by Rudeboy on 09 Jun 2011, 10:30, edited 1 time in total.
-
-
Car: T4 - 2002

Post by #66 »

Bruker litt Redline Diesltilsetning. Vanslig å si om det hjelper, men bilen går bra, sikkert en kombinasjon av allt.

Bra olje, EGR blanking plate, KN Filter og lett på gassfoten!

Bilen har gått 245K og jeg har 0,66/mil om sommeren.
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng

452000 Km...
otiki

Post by otiki »

Kjøpte en flaske diesel renser på ikketema i går,til 49 kr,aner ikke om denne er like bra som dere har brukt,men skal nå hive den på i dag :D Flaska holder til 60-70 liter
Skoppum, Vestfold
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

Andebu - Verdal via Østerdalen oppover;

Full bil pluss full henger med glassfibertopp; 0,83

Tom bil pluss tom henger med glassfibertopp; 0,73

Fornøyd med Transporteren min, men dessverre må den selge da jeg har kjøpt T2 :) Det var avtalen med fruen 8)
otiki

Post by otiki »

Cheron wrote:Andebu - Verdal via Østerdalen oppover;

Fornøyd med Transporteren min, men dessverre må den selge da jeg har kjøpt T2 :) Det var avtalen med fruen 8)
Streng frue :lol:
Skoppum, Vestfold
AlexanderT494
-
-
Car: T4 2000 TDI
Phone: 97 76 95 56

Post by AlexanderT494 »

Cheron wrote: Full bil pluss full henger med glassfibertopp; 0,83
Dett forbruket samsvarer meget godt med det jeg målte på min i forrige uke da jeg kjørte Nord-Trøndelag - Akershus med tom bil, og retur med full bil.

Uten tilhenger, men med feriepakket bil måler jeg 0,66. Tror jeg venter med å helle vitaminer på min tank.
94 2,4D Kombi - Solgt
00 2,5TDI Ombygd kombi til 8-seter med T5-seter - Solgt
Cheron
-
-
Phone: 90046823 sms

Post by Cheron »

otiki wrote:
Cheron wrote:Andebu - Verdal via Østerdalen oppover;

Streng frue :lol:
Med 5 biler; 1 Caravelle, 1 Transporter, 1 Polo, 1 Boble og så til slutt en T2 som jeg skal bygg campingbil av, måtte jeg krype til korset og love at Polo'n og Transporteren ryker :) Men ser ut som Transporteren er usalgbar med denne fargen :)
jostein
-
-
Phone: 90096263

Post by jostein »

Rudeboy wrote:Motorolje på tanken vinterstid skal visstnok fungere bra, nevnt tidligere på forumet og bruker Jakob anvender dette når isen er frosset.

Skal forresten slenge på ei flaske Lurium jeg har liggende, bilen er halvtanka nå men jeg skal til Göteborg i helga og da går det vel en tank mellom nå og da, så da får jeg fordelt luriumet dit det skal og jeg får blåst ut skjiten som etiketten sier skal forsvinne med eksosen 8)

...så får jeg huske på å kjøre pent & økonomisk i tillegg og krysse fingra, så går vel forbruket noe ned.

EDIT - tolker jeg det rekti når jeg antar jeg har et overforbruk pr mil på etpar desiliter, jeg ligger på 0,78 til 0,8 bestandig mens flere er nede i imponnerende 0,66 og deromkring ?? :shock:
Må huske at du kjører multivan da? Den veier noe mer. Bruker også 0.75-08 på mila. Var nede mot 0,7 på kr.sand tur for noen helger siden, men da gikk det smått og fint.
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1

Blir aldri ferdig
Rudeboy
-
-

Post by Rudeboy »

Jeg har fått med meg det er en Multi jeg ratter rundt med, og når andre med tyngre Multis kjører på lavere forbruk enn det jeg gjør så er det vel greit å undres på hvorfor de får ting til og ikke jeg :wink:

Var i Göteborg i helga, slang på ei sånn flaske med Lurium på tanken og fyllte helt opp for å se ved neste tankpåfylling hvor i teig forbruket ligger nå på langkjøringa.

Igårkveld da jeg kjørte nordover fikk jeg høre fra makker som kjørte bak, at Multivanen sendte svære tykke svarte skyer med sot & eksos bakover ved girskifte i Göteborg sentrum påvei hjem - jeg glemte si at jeg hadde dyserens på tanken, men det han sa han så stemmer med at detta skal løsne på skjit & lort i systemet og da trø det ut sammen med eksosen.

I Göteborg påvei mot E-6 ga jeg på i kryss og ut av rundkjøringer nettopp for at motor skulle ha litt mer kraft i utblåsinga av skjit "der innefra" og det virka iht det makker fortalte.

Så kjører jeg fint & pent opp til siste arbeidsuke på Hamar imårra så skal vel forbruket vise lavere tall enn 0.78 - håper jeg :D

Ble litt landeveiscruising med kjøring "på fartsgrensa" så noe høyere enn norsk fartsgrense var det jo, da 8)
Didrik
-
-
Car: 2016 Transporter 2,0 tdi 4-motion
Phone: 92081718

Post by Didrik »

Hadde en bil som gikk ujavnt på tomgang og mellom 1500 og 2000 omdreininger, og som i tillegg hadded et nokså høyt drivstofforbruk.

Inspirert av denne tråden bestemte jeg meg for å prøve noe tilsettning. Skulle kjøre til Danmark gjennom Sverige og tenkte at svenskene hadde noe og by på, samtidig som det passet med tanking et sted der borte.

På tanking nedover blei det fyllt på ei flaske STP diesel injektor cleaner. Den skulle holde til 60 liter. Var bekymra for atg det skulle være litt lite og mwerke heller ikke noe stor endring på gange eller forbruk på den tanken. På vei hjem og ved neste tanking fyllte jeg på to flasker STP diesel injection trim, som hver skulle holde til 50 liter.

Nå blei det andre boller. Som om bilen har fått valium.
Rolig gange, bedre drivkraft og mellom 10 og 20 mil ekstra på tanken. Er ikke ferdig målt enda, men det lover særdeles godt.
Post Reply