Rustfritt eksosanlegg

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Aleksander
Car: T3 Syncro GL 1.2 1987, Vr6 2.8 1998
Phone: 91687098

Rustfritt eksosanlegg

Post by Aleksander »

Hei

Syncroen trenger nytt eksosanlegg og har lyst på rustfritt. Jeg har foreløpig funnet to, et fra JP Exhaust og et fra VW Speed Shop. Det fra Speed Shop er balansert slik at det er like lange rør fra alle sylindere. Dette er vistnok bra for effekten(?). Koster 3793 kr.
Det fra JP Exhaust er mer likt originalanlegget, er laget av "grade 304 stainless steel" og kommer med livstidsgaranti (bil eller eier?) og er dyrere, 5045 kr. Engelsk moms trekkes fra, norsk moms og frakt kommer i tillegg på begge.
Kommentarer, noen?

http://www.vwspeedshop.com/product.php? ... 476&page=1

http://www.jpexhausts.co.uk/product.asp ... t%20system
Aleksander
hunter
-
-

Re: Rustfritt eksosanlegg

Post by hunter »

i denne tråden kan du se hva som er gjort før: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=55&t=26540
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

jeg hadde gått for den versjonen med lik lengde på rørene. tenker da at det blir gjevn belastning på motoren. men så tenker jeg igjen på at den utgaven med lik lengde da må ta utgangspunkt i det lengste røret.

om forskjellige rørlengder ikke sliter på motoren, tenker jeg at det orginale anlegget har 4 forskjellige hk/dreiemoment ratioer.

Det er jo litt rart i grunnen, men det er mulig det er dette som gjør at motoren har mye kraft i det turtall den har, mulig dette blir ødelagt med like lange rr.. Eg merker at jo mer eg skriver jo mer usikker blir eg, det kan være eksosanlegget er laget med forskjellige lengder p.g.a noe og ikke bare ved en tilfeldighet. 4takter motorer yter mest uten eksosanlegg, så det skal jo helst være så kort som mulig. sammenligne tenner rekkefølgen og grenrørlengder. kanskje det makes sense.. hilsen Hippie Ørjan
You create your own universe as you go along.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Her har du nok missforstått litt, et eksosanlegg til en sugemotor er en hel liten vitenskap, uavhengig om det er en fire eller to takter.
Ett grenrør har den fordelen at eksosen som er på vei ut av en sylinder ikke lager mottrykk for eksosen som snart skal ut av den neste samt at rørene kan lages med rettere lengder uten for mye kurver og bøy som begrenser hastigheten på eksosen.
like lengder på rørene er å foretrekke fordi det da blir en bedre balanse i motoren, alle sylindere får de samme forutsettninger.
Neste viktige punkt er at diameter på grenrør og eksosanlegget ellers er avstemt resten av motoren. Generellt sagt kan vi si at jo større diameter jo mere effekt høyere oppe i turtallsområdet.
En standar motor vil ofte kose seg med litt mindre motstand i eksosanlegget, men minker man motstanden for mye mister du vridmomentet i det lave turtallsområdet Og det er der det er godt å ha det i en T3 .
Dette med eksos handler om Gasshastighet/ tømming av sylinder.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

har alltid hørt at 4 takter har mest effekt uten anlegg mens 2 takter må ha dette for å gå mer eller mindre.

jeg bare mente at visst alle grenrørene ble lik det lengste på det orginale anlegget ville man kanskje få uønsket effekt i lavt turtall visst do skjønnar
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Avstemming av eksosen er ekstremt viktig for ytelsen for firetaktere. Med riktige lengder vil det være undertrykk ved ventilen når den åpner, sånn at gassflyten kommer fort igang, samtidig som det er mottrykk i det den skal til å stenge. Dette hindrer at lufta som suges inn blir sugd ut i eksosen i overlapperioden (overscavenging). Jo mer overlapp, jo viktigere blir eksosanlegget. Like lengder er viktig for at alle sylinderene skal gå likt.

Så langt jeg har klart å skjønne vil et 4-1-anlegg gi en kraftigere resonnans og dermed mer effekt i et ganske smalt turtallsområde, mens 4-2-1 gir en mindre kraftig men bredere resonnans.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Post by bjørn53 »

Ørjan wrote:har alltid hørt at 4 takter har mest effekt uten anlegg mens 2 takter må ha dette for å gå mer eller mindre.
Titta ut på en av mine skrota golf motorer. Golf motoren er vell en mer turtallsvillige motorer enn WBX. Ser ikke ut som om det er noe overlapping der. Er det overlapping på WBX? Enig med Ørjan så lenge det ikke er en motor som er trimmet.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

Får man ikke denne typen lenger?

Det er vel dette som hovedsaklig var orginalt. har sett denne typen men med utløp på begge sider bak... anyone?

Image
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Ørjan wrote:Får man ikke denne typen lenger?

Det er vel dette som hovedsaklig var orginalt. har sett denne typen men med utløp på begge sider bak... anyone?

Image
Jeg plukka ned min gamle motor som hadde den typen eksos. Tydelig at eksos røren ikke var rusta i stykker men var brutt sammen pga trethetsbrudd. Sikkert årsaken til at vw utviklet ett nytt eksosanlegg. Ser ut som disse eksosanleggene kan bestilles i vanlig stål, men har ikke sett det i rustfritt. Egentlig så kan vel ikke rustfritt forsvares med annen grunn enn "show off ". For oss som liker rustfritt vil det vel være flott med rør som er dratt på en mer spektakulær måte enn den originale føringa fra 1980 til ca 84/87.
-Image
--
Savner at noen har laget en samling av tråder /linker.... men jeg leter fortsatt..og samler litt linker sjøl.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

bjørn53 wrote:
Ørjan wrote:Får man ikke denne typen lenger?

Image
Jeg plukka ned min gamle motor som hadde den typen eksos. Tydelig at eksos røren ikke var rusta i stykker men var brutt sammen pga trethetsbrudd. Sikkert årsaken til at vw utviklet ett nytt eksosanlegg. Ser ut som disse eksosanleggene kan bestilles i vanlig stål, men har ikke sett det i rustfritt.
Hadde vel kanskje mer med plassering av katalysator å gjøre.

Det gamle systemet hadde jo sin opprinnelse på 411/412-modellene, via busser med Type-4 motor t.om 84-modellen av 1,9 DG-motoren.

Som en kuriositet kan jeg nevne at også det nye anlegget, der rørene fra syl. 1 og 3, samt 2 og 4 møtes i et støpejerns-plenum under termostathus, kan lide av tretthetsbrudd.

Hvis det staget som går fra flensen på sylinder 3 og ned til samleflens mot plenum er gått av, da er det bare et tidsspørsmål før røret rister av i flensen mot dette plenumet.

Disse gamle anleggene er nokså populære å å bygge grenrør videre på. Da selvfølgelig uten den gamle potta, men med diverse andre løsninger. Søk på eksos til 1,7/1,8/ 2,0 ,411/412 og til Type-4 generelt.
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Bugman wrote:t.om 84-modellen av 1,9 DG-motoren.
Enda litt lenger, faktisk. Min sika syncro er årsmodell '86 utfra chassisnummeret, men registrert seint i '85. Den har det gamle eksosanlegget. Jeg mener det var skille på DG-motoren en gang i løpet av årsmodell '86. Den gamle typen eksosanlegg er likt på 2WD og de første syncroene med DG-motor. På den nye typen var det forskjell på det framre greinrøret. På syncro har dette en ekstra bøy for å gå over beskyttelsesramma under bilen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Bugman wrote: Hadde vel kanskje mer med plassering av katalysator å gjøre.

Det gamle systemet hadde jo sin opprinnelse på 411/412-modellene, via busser med Type-4 motor t.om 84-modellen av 1,9 DG-motoren.

Som en kuriositet kan jeg nevne at også det nye anlegget, der rørene fra syl. 1 og 3, samt 2 og 4 møtes i et støpejerns-plenum under termostathus, kan lide av tretthetsbrudd.

.
Du har rett.Ser helt klart det.
Dersom katalysator ikke er nødvendig kan detgamle systemet kjøpes her: http://www.vwbusshop.de/
Fant også brudd på den på en annen bil

Image
regner med at det er del nr 6l
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply