T4 2,4D Kakling....aAArgh!

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
stste
-
-
Phone: 41145417

Re: T4 2,4D Kakling....aAArgh!

Post by stste »

Til den prisen snakker vi jo ca ny pumpe i tyskland, så de hadde ikke jeg betalt, men hvis det var 1500 så er det vel ikke så fryktelig galt... Evt høre med huggere om de har noen med lav km...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

du MÅ ikke ha linjalen. Du klarer fint å se med det blotte øyet om det stemmer, men skal det bli riktig er det greit med linjal. Hva den er laget av spiller ingen rolle så strengt tatt kan du bruke linjalen til jentungen fra skolen.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Post by tailspin »

Jaha. Vel. Nå er det jo bare snakk om å få en indikasjon da om reima har hoppa. Men en MÅ altså av med det øverste reimhjulet på kammen?

Har lagt merke til at begge kamspissene på sylinder nr 1 står omtrent likt og er på øversiden av kamakslingen. Slik at sett direkte i lengderetninga på kamakselen så blir det (om en tenker skråstreker som kamspissene og O som selve akselen) så ser det ca slik ut:
\ /
O

Er dette bra nok kanskje? Ifølge mitt hode sier jo dette at kamakselen står riktig i forhold til øvre dødpunktmerke på svinghjulet.
1996 MultiPorter Syncro
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

tailspin wrote:Men hva mener dere om prisen på overhaling av pumpa?
Dieselpumper er forholdsvis avansert finmekanikk. Dette er nok riktig pris for å overhale ei pumpe skikkelig. Da snakker vi tilsvarende nystand. Delene er dyre, og det er ganske mye arbeid. Dette krever spesialutstyr. Pumpa må for eksempel kjøres i testbenk etter overhaling for å få alle justeringer riktig. Vanlige bilverksteder tar ikke på seg slike jobber, fordi det krever spesialkompetanse og mye dyrt utstyr.

En annen sak er jo at det finnes andre løsninger for å skaffe ei fungerende pumpe i en gammel bil. Brukt pumpe, jobb utført i lavkostland, enklere reparasjoner på den gamle e.l. Men hvis du skal ha en full overhaling fagmessig utført i Norge, så må du nok regne med slike summer. Dieselteknikere skal ha lønn hver måned de også..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Hehe. Joda. Vet at teknikerne må ha lønn de og. Det er ikke det jeg klager over da. Er bare det at om det var 12-15000 det var snakk om så er det jo likebra å få tak i en annen pumpe i stedet.

Noe jeg kanskje har klart å gjøre. :)

Men jeg skal uansett se om jeg ikke får reparert den pumpa som er der også. For bilen startet jo og gikk fint, men stoppet igjen etter noen sekunder. Og den gassarmen viser seg nå å ha "låst" seg og vil ikke gå over 1/3 gass.
Så den må åpnes for å se litt der.

Men tilbake til kammen da. Kan det på bakgrunn av posisjonen på den være nok til å tro at denne ikke har hoppet? Eller må jeg av med reimhjulet for å bruke linjal...? For problemet der er at jeg ikke har momenttrekker for å sette dette på plass igjen forsvarlig.
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

.........................mye arbeid å bytte toppakning på 2,4 AAB?

:(

...lei...veldig...lovte faktisk meg selv forrige gang; aldri mer T4...

Fant en stor dam under bilen nå når jeg skulle kikke på den pumpa.. kommer ut rett under eksosmanifold ved syl. 1. regner med det er fra toppakninga...
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Hm. Nå da jeg har studert litt nærmere så skjønner jeg ikke dette:

Bilen står uten toppdekselet på. Handbrekket står på og bilen i gir. Ingen har rørt bilen og iallefall ikke brukt nøkkel i tenninga på bilen siden jeg parkerte da problemene startet. Likevel tyter det olje ut av ØVERSTE del av motoren.

Hva i alle dager kan lage trykk der inni som presser olja ut???

Og et annet spørsmål... passer 1,9TD rett inn som alternativ til 2,4D? Er det event. noe ekstra som må med ifra 1,9TD bilen? Er det forskjell på innfestningene på syncro vs fwd?

Kanskje man bare bytter hele greia...
1996 MultiPorter Syncro
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Overhaling av ei slik pumpe ligger på ca 6-7000 viss det ikke er total havari.Overhaling av ei slik pumpe innebærer skift av alle pakn+skift og brosjing av foringer for lagring i pumpa.
Morten B
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

tailspin wrote:Hm. Nå da jeg har studert litt nærmere så skjønner jeg ikke dette:

Bilen står uten toppdekselet på. Handbrekket står på og bilen i gir. Ingen har rørt bilen og iallefall ikke brukt nøkkel i tenninga på bilen siden jeg parkerte da problemene startet. Likevel tyter det olje ut av ØVERSTE del av motoren.

Hva i alle dager kan lage trykk der inni som presser olja ut???
Det er mulig at det kommer noe olje ut rundt festene til kammen, (alle ting utvider seg når temperaturen stiger) men det renner vel ned i returhullene igjen?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Nei det er det det ikke gjør.... (!)

Det renner faktisk olje ut rett under toppakningen. Kan se ut som at det kommer fra selve pakningen, men området rundt der er forferdelig svart akkurat nå. Må vel prøve å ta av iallefall innsuget for å få sett ordentlig.
Har bare til nå fått sett med speil og lykt. Det er så sykt snodig at det skal renne ut olje når bilen er helt død..?

Hvor kommer event. trykket fra som presser ut olja?

Er det toppakningen som har gått så er det jo tenkelig at den ekstra kraftige kaklelyden kom ut der pakninga er røket da. For bilen har ikke brukt noe kjølevæske, så det må være fra sylinder, via oljekanal og ut i friluft at det lekker i såfall.
Er også rart at pumpa lekker samtidig som at dette skulle skjedd. Bilen har ikke brukt noe mer olje enn andre 2,4d'er jeg har hatt, så dette er også litt betenksomt.

Har jeg vært så ekstremt uheldig at pumpa har gått, gitt veldig feil tenning og blåst toppakninga? Høres det ut som en fornuftig konklusjon?

Har en ekstrem skruing foran meg skjønner jeg uansett for å få total oversikt over alt. Kan jo være mer fare på ferde. Så derfor vurderer jeg å hive inn en 1,9TD om dette går uten mer mikkmakk enn å hive inn en 2,4D.
(har en 1,9 for handa, derfor vurderer jeg dette).
1996 MultiPorter Syncro
tailspin
-
-

Post by tailspin »

Ingen meninger om dette?
1996 MultiPorter Syncro
Post Reply