strøm tyv
-
madbutcher
- Car: T4 2,4D. Jeep xj
strøm tyv
har en 95 caravelle2,4D som ikke klarer å holde på strømmen.. denne må dyttes igang etter den har stått litt.. finnes det noen kjente strøm tyver på disse bilene?
etter den er dyttet igang å jeg stopper den starter den lett på tenningsnøkkelen etter en liten kjøretur, men om bilen blir stående en liten stund er batteriet helt døtt
etter den er dyttet igang å jeg stopper den starter den lett på tenningsnøkkelen etter en liten kjøretur, men om bilen blir stående en liten stund er batteriet helt døtt
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
strøm tyv
Er batteriet verifisert i bra stand?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Frode.
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
madbutcher
Re: strøm tyv
har ikke sjekka batteriet, men det har ikke vært noe problem før i går morges.. sånn helt plutselig
Ta av batteripol og se om den holder på strømmen da.
Jeg tipper at batteri, bakstykket på tenningslåsen eller en dørbryter
Jeg tipper at batteri, bakstykket på tenningslåsen eller en dørbryter
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
-
madbutcher
kan prøve å skru av ene batteripolen.. brytere på dørene har jeg ikke så den kan jeg utelukke 
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Har du fjernet de altså?madbutcher wrote:kan prøve å skru av ene batteripolen.. brytere på dørene har jeg ikke så den kan jeg utelukke
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Hva med ledningen, kommer den til jord får du et forbruk.madbutcher wrote:kan prøve å skru av ene batteripolen.. brytere på dørene har jeg ikke så den kan jeg utelukke
Om det gnistrer når du tar av eller setter på en av polene (når det er strøm på batteriet) har du et forbruk, mål med Ampermeter og bruk elimineringsmetoden for å finne hvilken kurs forbrukeren er.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Koble ut resirkulasjons pumpe og se om det blir bedre. Jeg hadde samme problem før og ble løst ved å bytte hoved termostaten.
-
madbutcher
satt inn et full ladet batteri i dag.. får håpe det fremdeles er strøm på det i morgen
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Batteriet som blir tappet over en kortsluttning kan medføre brann. Bedre å gjøre følgende:madbutcher wrote:satt inn et full ladet batteri i dag.. får håpe det fremdeles er strøm på det i morgen
Ta av pluss kabelen på batteriet. Sett ei 12 volt lyspære (gammel hovedlyspære er ok)mellom pluss på batteri og kabelen som skal være koblet på batteriet. Så er det bare å begynne å plukke ut sikringer til lyset slukker. Husk en åpen bil dør vil trekke strøm. Klokka vil og trekke litt strøm. Et multimeter fra Biltema til 100 kr (15-133)gir jo også litt informasjon. Spenningen på batteriet skal jo være ca 13,5 eller nærmer 14 volt når motoren går. Synkende til ca 12,5 volt når motor ikke går og dynamo ikke lader. Dersom du etter en kjøretur tar av pluss kabelskoen på batteriet og du etter noen timer kan starte bilen(etter at du har satt på kabelskoen) noe du ikke kunne før, da har du eliminert feil på batteriet.
Nb med et multimeter må du aldri prøve å måle strøm (A) bare spenning(V) (Volt).
Fant denne på Biltema: 15291 og koster 100 kr

Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
madbutcher
Startet med det samme i dag:) da slår jeg meg til ro med at det uvær helt dødt batteri på kjerra som var problemet
Sent from my LG-P500 using Tapatalk
Sent from my LG-P500 using Tapatalk
-
Neergård
- -

Med et MULTImeter kan du måle strøm, vet ikke hvor du tar dette utsagnet fra, men det er villedende...
De kalles multimeter nettopp fordi du kan foreta flere forskjellige målinger med samme apparat!
Frode Neergård
-
Tom Bringsvor
- -

- Car: T5, 2007, TDI, Lang
Det er helt riktig, det er absolutt ikke alle MULTImeter som kan måle strøm (Amp).Neergård wrote:
Med et MULTImeter kan du måle strøm, vet ikke hvor du tar dette utsagnet fra, men det er villedende...
De kalles multimeter nettopp fordi du kan foreta flere forskjellige målinger med samme apparat!
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
De kalles multimeter nettopp fordi du kan foreta flere forskjellige målinger med samme apparat![/quote]
Du har helt rett, men for en som skaffer seg sitt første multimeter(voltmeter) så er det kanskje ikke så lett å skille mellom strøm og spenning.
Problemet når du feilretter på lavspennings systemer er at strømmen kan bli svært stor. Stor nok til å blåse multimeteret(sikring). Jordfeil kan for eks ende med "uendelig" høy strøm som kan smelte ledninger. Det er etter min mening ikke å anbefale å prøve å måle strøm med disse billige multimetrene uten at du vet hva du gjør. Det er bedre å koble inn en lyspære som strømbegrenser. Det har jeg gjort flere ganger med hell.
Klart du kan måle strøm med de fleste multimeter, men du bør være klar over at startbatteriet på en bil gir flere hundre Amp. Om du prøver å måle strømmen du får ut av en + ledning mot jord(gods)(karosseri) bør bar være klar over at det vil koste deg noen kroner i form av ny sikring i multimeteret i bestefall.
Dersom du setter multimeteret på (DC)volt, kan du trygt feilsøke.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Neergård
- -

Ja, faktisk, jeg har sett ett multimeter som ikke kan måle strøm. Jeg vil heller kalle det unntaket som bekrefter regelenDet er helt riktig, det er absolutt ikke alle MULTImeter som kan måle strøm (Amp).
Du har helt rett, men for en som skaffer seg sitt første multimeter(voltmeter) så er det kanskje ikke så lett å skille mellom strøm og spenning.Med et MULTImeter kan du måle strøm, vet ikke hvor du tar dette utsagnet fra, men det er villedende...
Problemet når du feilretter på lavspennings systemer er at strømmen kan bli svært stor. Stor nok til å blåse multimeteret(sikring). Jordfeil kan for eks ende med "uendelig" høy strøm som kan smelte ledninger. Det er etter min mening ikke å anbefale å prøve å måle strøm med disse billige multimetrene uten at du vet hva du gjør. Det er bedre å koble inn en lyspære som strømbegrenser. Det har jeg gjort flere ganger med hell.
Klart du kan måle strøm med de fleste multimeter, men du bør være klar over at startbatteriet på en bil gir flere hundre Amp. Om du prøver å måle strømmen du får ut av en + ledning mot jord(gods)(karosseri) bør bar være klar over at det vil koste deg noen kroner i form av ny sikring i multimeteret i bestefall.
Dersom du setter multimeteret på (DC)volt, kan du trygt feilsøke.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring.
[/quote]
Utsagnet ditt var
Det tolka jeg som et mer generaliserende utsagn, mer enn et utsagn knytta til et scenario som det du beskriver etterpå.Nb med et multimeter må du aldri prøve å måle strøm (A) bare spenning(V) (Volt).
Alle symptomer jeg har sett fra trådstarter gir meg god grunn til å si at et slikt scenario ikke er sannsynlig.
Begrunnelsen er at ettersom den starter greit etter å ha vært i gang så funker ladinga. Hverken lading eller drivstofftilførsel vil være mulig om et batteri er helt flatt og trill/slepe-start forsøkes.
Ved en jordfeil som legger + til jord, så skal det mye til for at ledninger ikke brennes av, sikringer ryker osv. Enda mindre sannsynlig er det at det skal være en liten restspenning på batteriet som er nok til å skape magnetfeltet i dynamoen og åpne for drivstofftilførsel i pumpa.
Alle strømtrekk som vil kunne tømme et batteri i løpet av kort tid, vil være så store at batteriet ikke hadde hatt en slik restspenning etter en hel natt.
Symptomet er også veldig typisk for et defekt batteri.
Med en slik situasjon vil jeg si at det er helt trygt å teste strømtrekk med et multimeter. Jeg hadde ikke frykta for mitt multimeter i en slik situasjon.
Men, kanskje nok OT...
Trådstarter ser ut til å ha fått løst problemet med nytt batteri, og det er jo tross alt viktigst
Frode Neergård
-
madbutcher
Kjerra starta lett etter å ha stått hele dagen i dag også.. så det ser ut til at feilen er funnet å jeg har noen problemfrie dager forran meg ja..
Men, kanskje nok OT...
Trådstarter ser ut til å ha fått løst problemet med nytt batteri, og det er jo tross alt viktigst
-
SvennoH
- -

- Car: T4 98 kombi 2,5 TDI
- Phone: 41280935
Bare for å fortelle å gjera dåke ein erfaringer rikare så kan t.o.m nye batterier, brukt normalt i et par mnd, "ryke" og få deg til å tru at du har ein strømtjuv. Problemet kan være feil på ei celle og dette måles lett på et verksted med batterimåler.
Så har du trøbbel med batteri, få det testet først! Tar 2 min og bruker du et verksted med litt kjennskap koster det nada...
Så har du trøbbel med batteri, få det testet først! Tar 2 min og bruker du et verksted med litt kjennskap koster det nada...
Svein Ove
Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
Er heldig eigar av:
T5 Transporter 4motion 130HK 2008 Ny arbeidsbil
T4 Transporter Syncro 2.4 95mod Arbeidsbil SOLGT
T4 Caravelle kombi(flyttet seter bak) 2,5 TDI 98 mod Familiebilen
-
madbutcher
Batteriet jeg bruker nå er ikke nytt det heller.. men "lånt" fra en bil jeg ikke bruker.. regner med at jeg handler meg et sånt Optima batteri på meg.. dem skal være flotte med tanke på kald start om vinter'n osv..
Jeg har ikke spesiellt god erfaring med slike batterier. God startkapasitet men liten forbrukskapasitet. Glemmer du lysa blir et "gelebatteri" (optima) fort tomt.madbutcher wrote:Batteriet jeg bruker nå er ikke nytt det heller.. men "lånt" fra en bil jeg ikke bruker.. regner med at jeg handler meg et sånt Optima batteri på meg.. dem skal være flotte med tanke på kald start om vinter'n osv..
Har du webasto/eber parkeringsvarmer bør du ihverfall styre unna. Gå heller opp 10-20 ah på et vanlig batteri. Jeg har gjort det, og dynamoen klarer lading godt og bedre startkapasitet.
Dessuten er levetiden på et optimabatteri vesentlig kortere enn vanlig batteri hvis det blir "halvladet". (Korte turer)
Bruk aldri høy ladestrøm fra batterilader på et optimabatteri. Det forringer levetid. Max 1,5-2 ah anbefales.
Min referanse for dette er den forrige arbeidsbilen Mitsubishi L300 og Caravellen. Begge har nå vanlige batteri. Var 30 minus her i vinter, fikk start uten problemer
2011 Volvo XC 70 D3 Polestar
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare
2001 Caravelle TDI, Lang kombi (solgt)
2003 Transporter TDI Syncro, Kort vare