Ulyd fremme et sted

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
monor
-
-

Ulyd fremme et sted

Post by monor »

Slitt med en lyde som kommer og går. Selvsagt aldri der når jeg er innom Møller. Virker som den kommer fra venstre forhjul. Kun ved sving til høyre i lav fart. Akkurat som en "skrapelyd". Omtrent som om det er noen beveglige deler som ikke har olje. Sjekker slark i dekk når jeg skiftet til sommerhjul, men virker ok. Hjulet rullet også greit når jeg rullet det rundt når bilen var jekket opp.

I det siste er det blitt mer merkbar. Merker ingen ting i rattet.

En t5, 2006 tdi, som har gått 79000 km.
Messiah
Car: T4 1996 VR6
Phone: 47247640

Re: Ulyd fremme et sted

Post by Messiah »

Ikke at det hjelper noe men har noe lignende på min t4 men på høyre side. mistenker at det er klossene som av og til ikke går helt tilbake og ligger og skraper
monor
-
-

Post by monor »

Har utviklet seg mer etter en uke uten bruk. Hører nå lyden når jeg vrir rattet mens bilen står stille (med motor igang).
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Virker det som lyden følger hjulomdreiningene? Eller er det en lyd som oppstår når du dreier på rattet? Hvis det er det siste, så kan det være fjærbeinslager. Når lageret begynner å gå tregt så spenner du opp fjæra når du dreier på rattet, og så knepper den over når fjæra blir stram nok. Det kan for eksempel komme lyder når du har litt sving på hjula og kjører over en liten dump. Det kom en ny versjon av fjærbeinslageret for en stund siden, med nytt delenummer. Det nye lageret er nok bedre enn den gamle typen.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Har nettopp byttet lagrene i toppen av dempertårnet på min når jeg satt på coiloverne. Lurt å bytte foringen som også står i toppen samtidig. Er ikke akkurat noe kjekk jobb å bytte dette.. Litt knot.

Min lyd ble også verre og verre. Hører du lyden når du står i ro og svinger, er det sannsynligvis det som er problemet.
Hotti

Post by Hotti »

fått samme symtom på min bil,ulyden er der når bilen står på tomgang(ca800 omr,gir jeg litt gass til ca 1200 omr så forsvinner den)..
alt høres normalt ut når jeg kjører rett fram,men kommer tilbake når bilen er i fart med clutchen inne og bilen ruller og når jeg kjører i sving... :roll:

var det sånn dere hadde det? fant dere ut noe svar på det?
T-A Nilsen
Hotti

Post by Hotti »

ingen som har noe formening om hva det kan være?
T-A Nilsen
Hotti

Post by Hotti »

hmm..tips mottas fortsatt med stor takk..:)
T-A Nilsen
myggen3
Car: Transporter 130 TDI 4 motion 2005
Phone: 90711289

Post by myggen3 »

Hotti wrote:hmm..tips mottas fortsatt med stor takk..:)
Hei. Jeg hadde noe av d samme på min Transporter 4 motion.
Var innom flere verksteder, men måtte krype i det å dra til møller der de fant ut av det etter 15 minutter.
Til meg var det mellomaksel lageret. :)
Hotti

Post by Hotti »

etter og ha tatt bort bunnplata under bilen fant jeg ut at ulyden mest sannsynlig kommer fra ac pumpa,det var iallefall mye slark i den svarte saken som er mellom "gummipucken" og selve kompressoren.. :?
fant og ut at det motorfeste som er under var helt løst... :cry:
noen som har vært borti at ac kompressoren lager stygg lyd??
T-A Nilsen
Hotti

Post by Hotti »

skrudde løs ac kompressoren og tok vekk gummi clutchen og da blei lyden borte,så da e spm? har hatt dårlig ac lenge,kan det være kompressoren som er gåen eller kan man få dårlig ac om det kun er lageret i tannhjulet som er gåent?
T-A Nilsen
Post Reply