S.mål rundt lakkering av bil.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Caravelle nord
-
-
Car: T3 1.6 TD,90,T3 1.6 TD,86 og T3 1.6 D,83(hugges)
Phone: 97100033

Post by Caravelle nord »

Go kveld artsfrenda :)
Æ har jo et prosjækt på gang..å den ska lakkes.
Men æ e ingen lakkerer så æ søke råd og hjælp her.
Her e min plan på kordan æ ska jør det.
1: Matte ned heile bilen..bruka grovt slipepapir på pussemaskin. Ska gå åver med fint papir ættepå.
2: Vaske di delan(rundt vindu etc)av bilen såm ska ha fæste te maskeringstapen i rødsprit.
3: Maskere heile bilen.
4: Vaske ræsten av bilen med rødsprit.
5: Grunne 1 støk..ska bruke grå bengalakk..grunningslakk. Ska å tynne den ut,men veit ikke kor my æ ska tørr å tynne den ut. Tips eller ærfaringe motas med stor takk?
6: Pusse lakken med 400 papir.
7: Ny rødspritvask.
8: Første strøk med hovedlakk..denna e å bengalakk 090. Får den blanda i ei farge såm e vældi lik orginalfarga. Håpa æ nu har lært/ærfart kor my den ska tynnes.
9: Event puss av dårlig grunnarbeid eller lakksig :roll:
10: Strøk 2..å færdi.

Hørest detta før lættvint ut,eller har dåkker andre tips og forslag te mæ?

Så har æ jo pussa mæ ned på metallet dær det va en bongel,å litt rust. Ka jør æ da videre? Grunne,spakkle,pusse,spakkle,pusse,spakkle og grunne. Eller træng æ ikke grunne å kan spakkle på blankpussa metall?
Sånn ser det ut nu :)

Image

Gode råd og tips bli æ gla før :D
Stig

http://pulversjaktblogg.blogspot.com/

1990 T3 1.6 TD Westfalia California Hig-Top.
1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: 95` Passat 1.8 GL
Phone: 99462426

Re: S.mål rundt lakkering av bil.

Post by VallersOffroad »

Høres ut som en god plan du har der ja.
Driver så smått med det samme selv.
Du bør få på grunning der du har pussa ned til bart metall, ellers vil det vel begynne å ruste.
Hvordan skal du påføre lakken?
Bruker du sprøyte, eller rull?
Jeg mener også at det er viktig å bruke god tid på grunnarbeidet, da det nesten er hele jobben.
Resultatet avhenger av om forarbeidet er gjort på en bra måte.
Aron Muldbakken

90`T3 Syncro 2.1 WBX
87`T3 Transporter 1.6TD
83`T3 Transporter 1.6D
88`T3 Syncro 1.6TD
Caravelle nord
-
-

Post by Caravelle nord »

Alt ska på me sprøyta..e planen.
Så æ må vell kjøp mæ ei lakksprøyta fra Biltema. Kompræsor og slange har han svigerbror :)
Har nånn ekstra døre ståanes såm æ kan træne på,samt forske/prøve mæ fram på kor tynn malinga kan/ska vær før bæst dækkævne og resultat :wink:
E det ingen her såm har sprøytelakkert med bengalakk å har tips/ærfaring??
Stig

1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Jeg kan ikke lakke i det hele tatt, men jeg har ikke hørt ETT eneste godord om lakksprøytene til Ikketema. Prøv å få lånt en bedre en, eller kjøp noe til tre ganger prisen.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Post by camperwizard »

Hei Caravelle nord.
Nå sier du ikke noe om hvor mye du har tenkt å legge i jobben av kroner til lakk osv. men jeg prøver meg likevell på litt synsing.
Jeg kjøpte en lakksprøyte av merket Star hos mekonomen for et par tre år siden, den kostet meg ca 800,- Denne skulle være av god kvalitet, og gi et godt resultat, men ikke det samme som en proffsprøyte. Det skal sies at jeg er overhodet ikke lakkerer, men jeg liker at ting ser ordentlig ut når jeg er ferdig. Så langt har jeg hadt gode resulater med sprøyta, og den er veldig stabil i påføring av lakk når den er innstilt. det kan også nevnes at lakk-koppen er på toppen av sprøyten, slik at lakk renner ned i sprøyten. Dette skal være bedre, enn sprøyter som må suge opp lakken i fra koppen, når den henger under.

Hvis du drar til ett lakkverksted og kjøper ferdigblandet lakk så får du akkurat så mye du trenger + litt, du får de beste produktene, og ikke minst gode råd fra proffer. Du får også oppskrift på hvor mye av ditt og datt, som skal blandes, og når.

Du kan lakke med hva du vil, men hvis du ikke bruker syregrunning, er det rust etter kort tid. Det er jo veldig kjipt, når enn har lagt masse tid i grunnarbeid.

Når det gjelder bengalakk så er den ikke serlig sammarbeidsvillig etter at den er kommet på bilen. Det skjer mye magiske ting med dyr billakk fra den treffer grunningen, til den er tørr. Denne magien er vistnokk fraværende med bengalakk, derav en stooor prisforskjel.
Man kan si det litt slik at dyr lakk, gjør halve jobben for deg.

Når bilen mattes ned, er det tilstrekkelig å bruke en pussematte. Det er på områder der lakken er ok.
Rødsprit tar fett og smuss, men den tar IKKE silicon. Silicon har du masser av i lakken etter tidligere poleringer. Det er det morsomste som finnes, når du opplever å få siliconstriper i lakken etter du er ferdig å sprøyte. Du ser ikke siliconstripene før lakken begynner å herde :twisted:

Det smarteste du kan gjøre er å snakke med en lakkerer, kjøpe diverse kjemikalier av han, og du kan risike å få et kjempebra resultat. Samt at du mest sansynlig sitter med en god del lærdom på kjøpet.

Lykke til.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Rødsprit som rensemiddel er sikkert helt okay, men husk det legger seg en hinne etter rødspriten så du må tørke hinna vekk etter at rødspriten har tørka skal det være ordentlig rent der du skal til med grunning :wink:
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Har meget gode erfaringer med Brunox som grunning, men da er det ekstremt viktig at du gjør akkurat som det står på boksen mtp herdetid etc. Jeg slurvet med dette på et prøveprosjekt en gang og det ble rust fort. Neste test var nøye og en suksess!

Ellers så har jo Jotun Treolje Blank vist seg som meget rusthemmende impregnering(på Baronen ble det jo bra resultat på karrosseriet). Trenger derimot veldig lang herdetid har jeg erfart. Anbefaler å lese i Baron-tråden før du starter.

Sprøyte bør du ikke spare på. Pass på at luftmengden som kompressoren leverer er høy nok og så er det deilig med stor tank, gir deg mer spillerom.

Ellers er det vel bare å slipe/skrape rust, grunne, grunne, sparkle ujevnheter, pusse, filler, pusse, filler, pusse, pusse finere, pusse finere, lakke, pusse kjempefint, lakke. Be en stille bønn til dertil egnete guder om at det holder noen år :D
Hans Sæle
PORSVW
-
-
Car: T3 DOKA SYNCRO Subarupowered /T3 1.9tdk SYNCRO

Post by PORSVW »

:D Ikke bruke kunn rødsprit, den inneholder ting som ikke er bra før heften. Bruk silikonfjerner eller tynner. Selv mener eg att bengalack o quick emalje er idiotiskt att bruke og att du "ødelegger" bilen, kjøp te.x lastebillakk fra lakkverksted, ikke så dyrt o 100 gang bedre.
-91 T3 Doka 4x4 2.0-87 T3 4x4 1.9tdk-87 T3 Doka 3.6-91 T3 Sika 1.6Td-68/78 T2 Bay Westfalia-72 Porsche 911T-88 Porsche 924s 3.0-93 Porsche 968cs-84 Porsche 944 16v-67 VW Notch 3.2-63 VW Notch-56/60/67 VW Type1-73/74 VW 1303s-71 VW Variant/Fastback
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Bengalack kan heller ikke overlakkeres med billakk, derfor er lastebillakk mye bedre alternativ slik sett også.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Jeg vet ikke hva lastebillakk koster kontra benga/quick lakk, men har lakkert en bil med tynna bengalakk og den holdt seg fin i de tre årene som jeg eide bilen etterpå. Var kjempefornøyd jeg :D
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Caravelle nord
-
-

Post by Caravelle nord »

camperwizard wrote:Hei Caravelle nord.
Nå sier du ikke noe om hvor mye du har tenkt å legge i jobben av kroner til lakk osv. men jeg prøver meg likevell på litt synsing.
Jeg kjøpte en lakksprøyte av merket Star hos mekonomen for et par tre år siden, den kostet meg ca 800,- Denne skulle være av god kvalitet, og gi et godt resultat, men ikke det samme som en proffsprøyte. Det skal sies at jeg er overhodet ikke lakkerer, men jeg liker at ting ser ordentlig ut når jeg er ferdig. Så langt har jeg hadt gode resulater med sprøyta, og den er veldig stabil i påføring av lakk når den er innstilt. det kan også nevnes at lakk-koppen er på toppen av sprøyten, slik at lakk renner ned i sprøyten. Dette skal være bedre, enn sprøyter som må suge opp lakken i fra koppen, når den henger under. Det me at koppen såm lakken ska vær i e oppe,såkalt selvmatersprøyte,har æ å funne ut må vær den bæste å bruk..samt ei dyse såm e minst muli,men ikke så lita at den går tætt. Ska se ka æ kan finn av sprøyte fra andre førhandlera,å lægg Biiltemasprøyta litt på is. Vil jo at det ska se bra ut..å vare længe. Iaffal så længe æ ska ha bil`n..å det bli antakelivis kun en høst.

Hvis du drar til ett lakkverksted og kjøper ferdigblandet lakk så får du akkurat så mye du trenger + litt, du får de beste produktene, og ikke minst gode råd fra proffer. Du får også oppskrift på hvor mye av ditt og datt, som skal blandes, og når.Ja det me å få blanda billakk hos proffan e sikkert det bæste..men det koste. Det koste sikkert åver mitt totalbudskjætt av heile bil`n :wink:
Ut`n at æ har et tall å gå ut fra..men nåkka si mæ at det ikke e billig,men lastebil-lakk kan jo alltids undersøkes.

Du kan lakke med hva du vil, men hvis du ikke bruker syregrunning, er det rust etter kort tid. Det er jo veldig kjipt, når enn har lagt masse tid i grunnarbeid.Detta va litt nytt før mæ..kor finn man tak i sånnt?? Å ka koste detta? Har Biltema det?

Når det gjelder bengalakk så er den ikke serlig sammarbeidsvillig etter at den er kommet på bilen. Det skjer mye magiske ting med dyr billakk fra den treffer grunningen, til den er tørr. Denne magien er vistnokk fraværende med bengalakk, derav en stooor prisforskjel.
Man kan si det litt slik at dyr lakk, gjør halve jobben for deg.Det såm e blidd mæ førtalt ang Bengalakk e at detta e en"hard"lakk,såm fort/lætt kan sprekk pga vibrasjon/krænging i karroseri..å i en gammel T3 e det my av bægge dela. Men så en længer opp sa..han had brukt det,å det funka upåklageli. Har å snakka litt me en malerselger..han sa at æ uten problem kunne bruke den lakken,,men at den dessværre ikke kunne blandes i Marsala Rød sia dæm ikke had nåkka blandemål på den. Men æ fant ei rødfarge såm va ganske så lik i fargekartet. Æ må grubble litt på det her,men æ har heller ikke allværden te tid,da æ må få lakk på bil`n før fokta i lufta lar rusten jobbe.

Når bilen mattes ned, er det tilstrekkelig å bruke en pussematte. Det er på områder der lakken er ok.
Rødsprit tar fett og smuss, men den tar IKKE silicon. Silicon har du masser av i lakken etter tidligere poleringer. Det er det morsomste som finnes, når du opplever å få siliconstriper i lakken etter du er ferdig å sprøyte. Du ser ikke siliconstripene før lakken begynner å herde :twisted: Plan e nu da..ætter detta tipset:
Støvsuge heile bilen.
Vars den i røsprit.
Vask i Lynol??
Maskere..så grunne :)
E det ca rætt? Æ va ikke klar åver det med silikon. Takk før den opplysninga å :D

Det smarteste du kan gjøre er å snakke med en lakkerer, kjøpe diverse kjemikalier av han, og du kan risike å få et kjempebra resultat. Samt at du mest sansynlig sitter med en god del lærdom på kjøpet.Hmm.det e jo arti å lære nåkka. Tenke videre på det her. Takk før mange gode råd og innspæll :)

Lykke til.
Rudeboy wrote:Rødsprit som rensemiddel er sikkert helt okay, men husk det legger seg en hinne etter rødspriten så du må tørke hinna vekk etter at rødspriten har tørka skal det være ordentlig rent der du skal til med grunning :wink:
Anbefalle du Lynol Rudeboy :) ?
Stig

1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Vask bilen med silikonfjerner, det får du kjøpt der det selges lakk.
Lastebillakk kan anbefales, har det på min.(DuPont Imron)
Meget blank og fin når den var ny, nesten like fin enda, etter ca 1.5 år.

Image
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Mfall
-
-
Car: t3td
Phone: 4766-8151

Post by Mfall »

Ville kansje gått for noe finere papir enn 400 før lakkering?
Har både lakkert bil med benga og proff-lakk, og min erfaring er at hvis grunnarbeidet er nøye, så har man mye igjen på resultatet med "proff" lakk. Benga er et greit budsjett alternativ hvis man skal rullemale..
Benga har også en tendens til å boble desverre.

Syregrunning er knall og funka greit å bruke biltema sprøyta til det iallefall.
Owatrol er også greit, men ikke like lett å få strøkent på slette flater.

Hägmans sparkel er MYE lettere å jobbe med enn biltema's sparkelprodukter, og koster ikke stort mere..

tynner + tørr fille funker bra til siste klargjøring før lakk.

Sikkert mye delte meninger, men det er iallefall det jeg har erfart med mine tidligere prosjekter ;)

Man lærer MYE av å komme på godsia til den lokale lakkereren!
91' VolksWagen Caravelle 1900tdk
Viljar
-
-

Post by Viljar »

Pusste sparkelen først med 120, og så 180 eller 220 til slutt. Så på med fyller, pusste vått først med 400, og 800 til slutt.
Har prøvd Hagmans sparkel, men liker bedre Carsystem sin.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Caravelle nord
-
-

Post by Caravelle nord »

Sånn ca ka koste lastebillakk,ut`n metallik,pr liter?
Stig

1986 T3 1.6 TD.
1983 T3 1.6 D.
1960 Tempo Taifun 175.
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
tailspin
-
-
Car: ...MultiPorter... ;)

Post by tailspin »

Hei du.
Du trenger ikke slipe med maskin. Det gjør det faktisk bare verre om du skal sprøyte bilen. Maaaase finsliping etterpå, og noen plasser er det mere slipt enn andre, stygge riper etter maskinen osv. Dersom originallakken enda står på kjerra så ta den for hand. Begynn med ca 200papir og ta deretter 400. Om du er sporty våtsliper du med 800 etterpå. Hadde selv ikke giddet det på en gammel bil som ikke er veteran eller noe.

Hva angår grunning er det ikke grunningen som hindrer rust. Syregrunning er primært sett for bruk på alu og vanskelige metaller som grunning gjerne kan løsne fra. Grunning er nettopp det det heter, grunning. Og skal ikke sånn i utgangspunktet gjøre mer enn å holde lakken fast. Selv om det finnes et hav av forskjellige multi-produkter som er både grunning-lakk-toppcoat-klarlakk-enda-ett-strøk-klarlakk-voksbehandling-og-kaffepause-i-ett-med-bonuskort-som-gir-en-stk-gratis-bilvask-som-ødelegger-hele-greia-igjen-type så trenger du strengt talt ikke det. Men syregrunning er best om du vil bruke noen ekstra kroner på å sikre et bedre heft til lakken.
Men du skal gjøre det billig ikke sant? :) Og det er lakken som er forseglingen som skal hindre luft og skitt inn til metallet som gjør at det ruster. Så grunnarbeidet før grunningen er faktisk dritt-viktig. Få vekk rust. Slip gjerne med vinkelsliper og roterende stålbørst og heller grunn, sparkle og pusse det fint etterpå.

Grunn med vanlig grunning beregnet for stål. Arkanol er jo greit til dette. Benga'en er topp ved rett tynning, jeg selv bruker bare å ta en dæsj benga, tilsette bittelitt whitesprit, røre, sjekke konsistens, event. tilsette bittelitt til whitesprit. Skal være omtrent som lettmelk/ekstralett melk i konsistensen når den er klar.
Har du tilgang på en gammel komfyrplate eller noe og en temperaturmåler, så bruker du litt mindre tynning, og setter lakken på plata til den har sånn ca 30-40 grader, liker selv 40, men oppimot 50 grader kan være skummelt.......avgasser, brannfarlig som f, osv.

Bruk en biltemasprøyte med overliggende kopp. Fungerer som bare det om du orker bruke en desiliter lakk og et gammel panser eller en dør eller noe til å justere og øve deg på. :) Er ikke så vanskelig. Og her kan du og teste ut lakkonsistensen om det er levelig med. ;)

Rett før lakkering, så bruk rødsprit som bare det, men bruk også lakktynner eller silikonfjerner etter dette. Grunnen til at bengaen ofte bobler er rett og slett at den reagere med noe på overflaten den treffer. Jo renere jo mindre risk.

Ta kontakt om du lurer på mer. Har gjort dette noen ganger.
1996 MultiPorter Syncro
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Jeg ser for meg å bruke rødsprit selv, på Kakemonsteret, når jeg kommer så langt.

Kjennetegnet med det som "sitter igjen" når rædspritens væske fordamper fra underlaget er ikke stort mer enn at det ser ut som rød/hvitt "pulver" eller fin, fin smuss som ligger igjen der man har hatt på rødspriten. Ergo holder det med klut, som jeg ser det.

Klut, neve, Tom Waits på spilleren, en kjeft kaffe og en laidback holdning til det meste :wink:
Viljar
-
-

Post by Viljar »

Tror det kosta ca 3500-4000 med lakk opp til taket på min, tror det var ca 1/2l igjen da. Riktignok med litt rabatt.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Dette har eg tenkt mye på. Det endte med at eg fikk meg ny jobb :D http://www.facebook.com/media/set/fbx/? ... 1420464491
Tage Vedal

T3-fan
Post Reply