1986 1.6 diesel CS starter ikke ::LØST::

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Sittin On Chrome
Car: T3 Doka 1986

1986 1.6 diesel CS starter ikke ::LØST::

Post by Sittin On Chrome »

Hei. Har feilsøkt litt rundt i motorrommet, har strøm overalt hvor det skal være. Den gir liv i fra seg på startgass, alt høres fint ut mekanisk. Men den får ikke diesel. Inngangsslangen var full av diesel (kom litt luft inn dit når jeg hadde av nippelen) men det kommer ikke noe ut av hverken den ene utgangen eller ut av returnippelen.
Stoppventilen klikker av og på når den får kontakt/ikke kontakt. Kan denne være defekt fordet?
Kan det være at pumpa er såpass tom at den ikke klarer å suge?

Noen som har noen tips, eller hvordan jeg kan feilsøke mer?

Ole M.
Last edited by Sittin On Chrome on 29 Apr 2011, 00:30, edited 1 time in total.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Re: 1986 1.6 diesel CS starter ikke

Post by Bugman »

Det kan være at stoppventilen din fjusker, ja.

Sånn generelt så kan det være lurt å:
- Bytte glødeplugger.
- Bytte dieselfilter (Evt. også den plastdingsen oppå til returen..)
- Luft-, Oljefilter og olje.

Sjekk om du virkelig har 12v på stoppen hele tiden når tenninga står i "kjøreposisjon".
Få en hjelper til å rigle litt på nøkkelen mens du måler.
El-del tenningslås, samt X-relé er svakheter på disse bilen...(og gir også andre feil..)

Sånn for å få start på bilen, kan du midlertidig hente 12v direkte fra batteriet.

Så kan du ..
...når du er sikker på at du har gløding..og stoppen fungerer..sette bilen i 2 gir og noen til å slepe deg til motoren tenner.

Og bruk ikke startgass :wink: !

Dieselmotorer liker dette enda mindre enn bensinere.

Lykke til!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Bugman wrote:Sjekk om du virkelig har 12v på stoppen hele tiden når tenninga står i "kjøreposisjon".
Og ikke minst sjekk at du har dette med nøkkel i startposisjon :wink:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

har du lufta ut på dysene da?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Sittin On Chrome wrote:Den gir liv i fra seg på startgass, alt høres fint ut mekanisk.
Betyr det at motoren starter og går på startgass? Eller bare smeller og poffer litt? Det kan uansett være lurt å vippe av registerdekselet og se at reima sitter skikkelig på. Sjekk at den er stram og fin, og ser ut til å være riktig timet. Når dieseltilførselen er i orden og magnetventilen åpner, men pumpa ikke suger diesel, så er ofte problemet at ikke pumpa går rundt. I de fleste tilfellene jeg har vært borti så har det vist seg at registerreima er røket. Men da skal ikke kamakselen gå rundt heller, og da starter den ikke på startgass. (Ellers har Roar rett i at startgass er skummelt på diesel. Det kan knekke motoren.)
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Sittin On Chrome

Takk for mange tips. Ser ut til å bli pent vær i morgen så da skal jeg prøve litt til.
Ang. startgass - visste ikke at det var så farlig på diesel, står jo til både bensin og diesel på flaska. Men da vet jeg det. Tok selvsagt ikke store dosene, og den bare puffet litt før den stoppet igjen.

Jeg målte rett under 12V mens den glødet og så spratt den opp til 12V når den var ferdig på stoppen. Har ikke målt i det jeg kinner, altså startposisjon (litt vanskelig når jeg er alene). Og det klikker skikkelig fint i den. Kan kanskje skru den av og dobbelsjekke? Skal prøve rett på batteriet først.

Planen er å bytte alt av filter og olje og sånn, men vil gjerne ha start på den først så jeg vet at motoren er i orden og ikke må bytte.

Har ikke luftet noe enda, trodde motoren måtte gå før man kunne lufte der. Men jeg hadde jo opp et rør ved pumpa og der kom det ingen ting.

Prøve mer i morra, skal si ifra åssen det går!

Ole M.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

hvis motoren går trengs det ikke lufting. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Sittin On Chrome

Da har jeg vært ute å sett på bilen igjen. Det går i hvertfall fremover, for nå har den startet :)

Har sjekket 12V i startposisjon, samt koblet direkte på batteri, og nå kommer det diesel ut til dysene. Så da er vel stoppen i orden.

Vippet av reimdekslet, den var hel og fin og drar med seg pumpa rundt.

Skrudde av returnippelen på pumpa og fylte opp her med diesel. Innførselesen var full, med et par luftbobler. Kinnet litt og den fyrte. Hostet og harket litt altså.

Luftet ved dysene og startet igjen, da gikk den litt lengre. Gjorde det samme en gang til og da gikk den enda lengre. Men stopper tilslutt. Ryker også endel, lysegrå røyk, ikke hvit.

Men det virket ikke som den sugde inn ny diesel. Luftboblene sto helt stille. Tok av tilførselsslangen og blåste/sugde inn/ut av både filteret og pumpa. Så der er ingenting tett.
Satt den på igjen og fylte opp pumpa igjen og startet. Mere lufting på dysene. Og nå ser det ut til at den suger til seg litt i slangen, men det går ikke fort der..

Så den starter veldig lett, gløding virker helt i orden. Jeg har diesel til alle sylindrene og jeg får gitt litt gass og får opp noe turtall. Men den ryker litt og stopper etterhvert. Har fortsatt litt luft i innførselslangen, er det bare å lufte og lufte på dysene til alt er borte? Kan det være at registerreima ikke sitter som den skal på pumpa, feil tenning? Hvordan dobbelsjekker jeg dette?

Må kjøpe meg en Haynesbok tenker jeg, kjekt å ha uansett.

Ole M.
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Når ble dieselfilteret skiftet sist, og er det koblet riktig i forhold til inn/ut?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Sittin On Chrome

Jeg vet ikke når det ble byttet sist, men det ser ikke veldig møkkete og gammelt ut. Og det er jo en bil fra luftforsvaret så regner med at de har hvert passe nøye med servicer. Men tappeskruen i bånn virket kjempefint og det kom masse diesel når jeg sugde i slangen derfra.
Sittin On Chrome

Har ikke fått sett på bilen i helga bare jobbet :( Men jeg fikk skrudd litt på fredag formiddag og nå starter den tvert og går på tomgang. Går helt fint og ryker nesten ikke.

Jeg lagde en provisorisk tank med ren ny diesel med fall rett inn til pumpen. Fylte opp pumpen og luftet mens den gikk. Men den ryker en del og skurrer litt når jeg holder litt gass. Har ikke kjørt bilen, altså belastet motoren enda. Så nå skal jeg bytte alt av filter og sånn og tømme tanken helt og sørge for at alt er i orden fra tank til filter. Så kan jeg ta prøvetur. Det går fremover i hvertfall :)
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Haynesboka dekker ikke diesel, dessverre. Men JustKampers har en hendig liten sak bare for diesel T3.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Viljar
-
-
Car: Ymse T3

Post by Viljar »

Ha litt sånn rensestoff på tanken, STP det heter?
Og så kjører du litt, så blir det nok bedre. Det at den går ujevnt er nok at det ligger litt luft i systemet, bare å kjøre litt, så skal det bli bra. Hadde samme greiene(røyk og ujevn gange) etter pumpebytte på min AAZ.
56 Type 1
69 Type 2
81 luftdoka
87 svart Caravelle
89 Syncro halvpanel
90 Caravelle Coach
T3-Society
Sittin On Chrome

OK, får se om jeg ikke kjøper den istedet da. Jeg har også en Pajero diesel som trengs å skru på så blir nok noen dieselbøker.

Har bestilt alt nytt av filtre og skal tømme/rense tanken så kjører jeg på med en sånn rens ja. Satser på at den blir fin og sparker i fra med sine 50 hester :D

God påske!
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

1986 1.6 diesel CS starter ikke

Post by subwoofer »

Bentley-boka dekker CS-diesel. Stor og tung bok, men dekker alt jeg har trengt så langt.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Sittin On Chrome

Re: 1986 1.6 diesel CS starter ikke ::LØST::

Ok, takk for tips til forskjellige bøker.

En liten oppdatering om motoren. Bestilte opp deler før påsken og skulle hente etter, men det var feil drivstoffilter (sånn med nipler) og så kom vårdugnaden her i gata så bilen fikk jeg ikke sett på før i dag. Monterte også en sånn håndpumpe fra båttank til motor mellom filter og pumpa og brukte lufteskruen på filteret så jeg fikk masse fin diesel til pumpa. Startet. Gikk litt og hostet og røyk og ville ikke opp i turtall. Stoppet og startet flere ganger. Dieselen pulserte liksom frem og tilbake i den klare slangen, men så fort jeg klemte noen ganger på håndpumpa jeg nettopp satt inn så gikk den helt fint! Så det stemte nok at det bare var litt luft i systemet der som du sa Viljar, har også kjøpt en sånn STP renseflaske som ryker på når jeg kommer meg til en bensinstasjon.

Spent som en liten guttunge hoppet jeg inn i bilen for første prøvetur men får f... ikke bilen i gir :? Stopper motoren så går den i alle. Setter i 1. og starter med clutchpedalen inne, bilen bykser litt forover og starter. Etter det virket alle gir helt fint, bare litt seig i girstanga. Sprayet litt smurning på alle ledd så gikk det bedre. Så da var det ned med vinduet, armen ut og ta seg en cruiserunde på feltet, sola varmet og dieselverket tikket, bare kos :lol:

Så da er dette løst, takk for hjelpen!

Ole M.
Tassen
Car: T5 2009

Post by Tassen »

Andrew wrote:Haynesboka dekker ikke diesel, dessverre. Men JustKampers har en hendig liten sak bare for diesel T3.
heisann, Tassen sliter med litt av det samme som er tema her:-) Kjørte på jobb, ville ikke hjem. Årsak? Aner ikke, men har begynt med å tenke på å bytte filtrene og glødeplugger. Er mildt sagt ikke mekaniker, så haynes boka ble innkjøpt, men dårlig med diesel der ja. Hvor kan den saken du nevner skaffes?
camping året rundt er sunt:-)
mvh
Tassen,
T5, 2009
Sittin On Chrome

Tassen wrote:
Andrew wrote:Haynesboka dekker ikke diesel, dessverre. Men JustKampers har en hendig liten sak bare for diesel T3.
heisann, Tassen sliter med litt av det samme som er tema her:-) Kjørte på jobb, ville ikke hjem. Årsak? Aner ikke, men har begynt med å tenke på å bytte filtrene og glødeplugger. Er mildt sagt ikke mekaniker, så haynes boka ble innkjøpt, men dårlig med diesel der ja. Hvor kan den saken du nevner skaffes?
Hei! Tipper det er denne han mener: http://www.justkampers.com/shop/t25/vol ... 10839.html

Men bilen starter og går normalt, og vil plutselig ikke starte etter den har vært stoppet en stund?
Bilen det var problemer med over her var en bil som hadde stått veldig lenge.

Mvh
Ole M.
Tassen
Car: T5 2009

Re: 1986 1.6 diesel CS starter ikke ::LØST::

Post by Tassen »

takk for tipset om bok :wink: Joda, tassen var kjørt ca 25 km om morgenen, sto parkert i ca 8 timer og ville ikke mer. Har ikke funnet grunnen, så nå er det div. filterbytter på gang. Skal også bytte glødeplugger bare de kommer i posten. Andre tips om hva som kan være tas i mot med takk. Sommerferien nærmer seg med stormskritt:-)
camping året rundt er sunt:-)
mvh
Tassen,
T5, 2009
Post Reply