Godkjenne 20" felger

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Godkjenne 20" felger

Post by Kall'n »

Er det mulig å få godkjent 20" felger til Transporter, eller må det være TUV papirer på felgene?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Godkjenne 20" felger

Post by Der Postmeister »

Ja, du må i såfall ha TüV-papirer. Og innskriving i vognkort på grunnlag av disse.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Snakk med ditt lokale vegstasjon hva de ønsker.

Du bør hode deg til orginal inpress og load indexsen må være i henholdt til vognkort, skaff deg også felger som har loadindex over aksel lasten i vogn kortet
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Martin Sandvik wrote:Snakk med ditt lokale vegstasjon hva de ønsker.

Du bør hode deg til orginal inpress og load indexsen må være i henholdt til vognkort, skaff deg også felger som har loadindex over aksel lasten i vogn kortet
Tenkte på noen felger med ET 35. 255/35-20.

Men MÅ jeg ha TUV?
EndreH
Car: 08 T5 Multivan Highline
Phone: 95191097

Post by EndreH »

Skal ikke være nødvendig med TÜV så lenge ET og vekt toleransen på felgene stemmer med informasjon i vognkortet. ET kan variere +/- 7,5mm pr side i forhold til ET i vognkort. Utenfor dette MÅ du ha TÜV.
Pass også på at dekkene er godkjent! Må ha rett load index + rett rulleomkrets. Rulleomkretsen kan variere +/- 5% i forhold til standard dekk dim som står i vognkort.
http://www.dekkalkulator.com er veldig grei for å sjekke om rulleomkretsen blir godkjent. Her legger man inn std dekk dim og ny "drømme" dim :D
Endre Hoem

2008 Multivan Highline 2.5TDI 174hk Tip 7 seter - Tornadorot

1999 Caravelle 2.5TDI 102hk "Sarigelb Projektzwo Edition" / snekkervogn
Kjørt fra 0km...
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

EndreH wrote:Skal ikke være nødvendig med TÜV så lenge ET og vekt toleransen på felgene stemmer med informasjon i vognkortet. ET kan variere +/- 7,5mm pr side i forhold til ET i vognkort. Utenfor dette MÅ du ha TÜV.
Pass også på at dekkene er godkjent! Må ha rett load index + rett rulleomkrets. Rulleomkretsen kan variere +/- 5% i forhold til standard dekk dim som står i vognkort.
http://www.dekkalkulator.com er veldig grei for å sjekke om rulleomkretsen blir godkjent. Her legger man inn std dekk dim og ny "drømme" dim :D
:) Men hvor finner jeg info om vekttoleransen da? Står vel ikke på felgen det ;)
EndreH

Post by EndreH »

Kall'n wrote: Tenkte på noen felger med ET 35. 255/35-20.

Men MÅ jeg ha TUV?

Med ET35 må du ha TÜV ja....se hva jeg skrev i forrige innlegg i tråden din...
Endre Hoem

Kjørt fra 0km...
EndreH

Post by EndreH »

Kall'n wrote:
:) Men hvor finner jeg info om vekttoleransen da? Står vel ikke på felgen det ;)
Dessverre så er ikke alle felgprodusenter like flinke til å få inn vekt på felgene. Men det står eventuelt på baksiden av eikene i mange tilfeller.

NB!! Husk også at for å få godkjent hjulsett hos Biltilsynet så ønsker dem å se/prøve hjul på bil. Da dem skal sjekke at dekket ikke "subber" i innerskjærmer...! Her må man ta i betraktning litt variasjoner hos det lokale Biltilsyn, noen ser litt mellom fingrene på ting...mens andre er VELDIG "paragraf bevist" :D
Endre Hoem

Kjørt fra 0km...
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Sjekk dekkene dine for laste indeks og hva som står i vognkortet
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

EndreH wrote:
Kall'n wrote:
Dessverre så er ikke alle felgprodusenter like flinke til å få inn vekt på felgene. Men det står eventuelt på baksiden av eikene i mange tilfeller.

NB!! Husk også at for å få godkjent hjulsett hos Biltilsynet så ønsker dem å se/prøve hjul på bil. Da dem skal sjekke at dekket ikke "subber" i innerskjærmer...! Her må man ta i betraktning litt variasjoner hos det lokale Biltilsyn, noen ser litt mellom fingrene på ting...mens andre er VELDIG "paragraf bevist" :D
Hehe.. Ja her i Bergen er jo BT kjeeempemedgjørlig! Not..

Her er det dønn etter paragrafen, så må eventuelt et annet sted da.
Martin Sandvik
-
-

Post by Martin Sandvik »

Gå og spør, så se om du kan oppfylle deres ønsker.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Om det følger med TÜV papirer på felgene er dette en liten bekreftelse på at felgprodusenten prøver å være seriøs og at felgen kan ha en kvalitet som bør holde.
Et TÜV papir er nødvendigvis ikke et kvalitetsstempel.

Man må ikke ha TÜV godkjente felger.
At det er angitt vektbelastning i Kg på baksiden av felgen er viktig, bør vel være over 800 Kg.

Når det gjelder å få godkjent innpress utover disse 7,5 mm. hjelper det ikke med TÜV papirer, da mener jeg BT krever en skriftelig bekreftelse fra bilprodusenten (Møller) at den "nye" ET kan godkjennes.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Tom Bringsvor wrote:Om det følger med TÜV papirer på felgene er dette en liten bekreftelse på at felgprodusenten prøver å være seriøs og at felgen kan ha en kvalitet som bør holde.

At det er angitt vektbelastning i Kg på baksiden av felgen er viktig, bør vel være over 800 Kg.

Når det gjelder å få godkjent innpress utover disse 7,5 mm. hjelper det ikke med TÜV papirer, da mener jeg BT krever en skriftelig bekreftelse fra bilprodusenten (Møller) at den "nye" ET kan godkjennes.
Har sjekket nå, og bak på felgen står det 815 kg. Problemet blir vel dekkene, som vel egentlig skal være 105, og som er 97..
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Kall'n wrote:
Tom Bringsvor wrote:Om det følger med TÜV papirer på felgene er dette en liten bekreftelse på at felgprodusenten prøver å være seriøs og at felgen kan ha en kvalitet som bør holde.

Har sjekket nå, og bak på felgen står det 815 kg. Problemet blir vel dekkene, som vel egentlig skal være 105, og som er 97..
Du må ikke ha dette godkjent for å kjøre med det, det er mange som kjører med ulovlig sammesetning av dekk og felger.
Om du på død og liv vil ha det inn i vognkortet skal alt stemme, LI, ET, rulleomkrets, dokumentasjon.....
LI 97 blir bløtt, sliter ut inner og ytterkant fortere enn med høyere LI, 100 km i flere timer om sommeren skreller av gummien nesten fortere enn du får planlagt innkjøp av nye med høyere LI, satt på spissen, varmgang kommer i tillegg.
Det er dessverre ikke for morroskyld at myndighetene har satt begrensninger og regler for dette.
For å få dekket lengst mulig ut er eneste mulighet alltid og gå opp i bredde på felg for å holde deg innenfor maks innpressavvik, men dekkene blir brede.
Om man bruker spacere (skal være TÜV godkjent) i stedet for brede nok felger, belastes/slites for/bakstilling uønsket fort.
Skal man ha en "showoff" utseende er det bare å mate på, men vil du ha comfort, sikkerhet, moderat slitasje på dekk og forstilling tror jeg det er grei å benytte seg av dekk kalkulatorer, senterhull i felg og dyre dekk.
Lufttrykker har jeg ikke nevnt, dette må tilpasses mye tettere enn med standarddekk for å ha dekkene lengst mulig.

Jeg har aldri lest om at dekk eller felger har sviktet, hverken i VG eller i Oldalsposten, så det går vel greit, stort sett.
Boltlengde bør ha 1,5 x diameter innstikk i skiveboss, boltlengde, hvem pokker snakket om det da.
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Tom Bringsvor wrote:
Kall'n wrote:

Du må ikke ha dette godkjent for å kjøre med det, det er mange som kjører med ulovlig sammesetning av dekk og felger.
Om du på død og liv vil ha det inn i vognkortet skal alt stemme, LI, ET, rulleomkrets, dokumentasjon.....
LI 97 blir bløtt, sliter ut inner og ytterkant fortere enn med høyere LI, 100 km i flere timer om sommeren skreller av gummien nesten fortere enn du får planlagt innkjøp av nye med høyere LI, satt på spissen, varmgang kommer i tillegg.
Det er dessverre ikke for morroskyld at myndighetene har satt begrensninger og regler for dette.
For å få dekket lengst mulig ut er eneste mulighet alltid og gå opp i bredde på felg for å holde deg innenfor maks innpressavvik, men dekkene blir brede.
Om man bruker spacere (skal være TÜV godkjent) i stedet for brede nok felger, belastes/slites for/bakstilling uønsket fort.
Skal man ha en "showoff" utseende er det bare å mate på, men vil du ha comfort, sikkerhet, moderat slitasje på dekk og forstilling tror jeg det er grei å benytte seg av dekk kalkulatorer, senterhull i felg og dyre dekk.
Lufttrykker har jeg ikke nevnt, dette må tilpasses mye tettere enn med standarddekk for å ha dekkene lengst mulig.

Jeg har aldri lest om at dekk eller felger har sviktet, hverken i VG eller i Oldalsposten, så det går vel greit, stort sett.
Boltlengde bør ha 1,5 x diameter innstikk i skiveboss, boltlengde, hvem pokker snakket om det da.

Men de bryr seg vel kanskje med dette dersom BT står med en kontroll, eller eventuelt ved EU-kontroll?
Mew
Car: RS4 og T5

Post by Mew »

Har 20" skrevet inn i vognkortet på 174 hk'en. Forrige eier som gjorde det, så vet ikke detaljene rundt det. Eneste jeg vet er at han måtte ha TüV papirer på hjula.
Så det er hvertfall mulig..
MVH

Alex

2011 VW Transporter TDI (Firmabil)
2007 VW Transporter TDI 4Motion
2006 MB Vito 115 CDI 4x4
2001 Audi RS4
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Mew wrote:Har 20" skrevet inn i vognkortet på 174 hk'en. Forrige eier som gjorde det, så vet ikke detaljene rundt det. Eneste jeg vet er at han måtte ha TüV papirer på hjula.
Vet ikke om det er mulig å få tak i Tuv papirer, men bakpå felgene står det jo lasteindeks pr felg, og det er helt greit i forhold til det som står i vognkortet.
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Kall'n wrote:
Mew wrote:Har 20" skrevet inn i vognkortet på 174 hk'en. Forrige eier som gjorde det, så vet ikke detaljene rundt det. Eneste jeg vet er at han måtte ha TüV papirer på hjula.
Vet ikke om det er mulig å få tak i Tuv papirer, men bakpå felgene står det jo lasteindeks pr felg, og det er helt greit i forhold til det som står i vognkortet.
TÜV papirer er mulig å få tak i i etterkant, men kun om det finnes fra før, men jeg mener at man ikke må ha TÜV godkjenning på felger.

På felger er det en fordel at det er stemplet inn i kg (slik at man selv kan kontrollere og event. tilsynet), det er ikke alle felger dette er stemplet inn, dette mener jeg er en ulempe.
LI loadindex refererer seg kun til dekk.
På baksiden av felgen står det ikke noe vedrørende LI.
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Dersom ET avviker mer enn nevnte 7.5mm pr side, så er TÜV dokument på at felgene passer angitte biler det som trengs for å få de godkjent på aktuelle bil. (var en runde med dette for 3 år siden, mulig nye innskjerpelser har kommet da?)
Utover dette er det ved tvil om felgen er egnet for aktuelle bil (mtp vekt f.eks) at TÜV kan være fornuftig.
Ved sikker vektklasse for felg, og ET innenfor krav - er det som regel ikke nødvendig (skal ikke være...) med TÜV
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Kall'n
-
-

Post by Kall'n »

Neergård wrote:Dersom ET avviker mer enn nevnte 7.5mm pr side, så er TÜV dokument på at felgene passer angitte biler det som trengs for å få de godkjent på aktuelle bil. (var en runde med dette for 3 år siden, mulig nye innskjerpelser har kommet da?)
Utover dette er det ved tvil om felgen er egnet for aktuelle bil (mtp vekt f.eks) at TÜV kan være fornuftig.
Ved sikker vektklasse for felg, og ET innenfor krav - er det som regel ikke nødvendig (skal ikke være...) med TÜV
Felgene er ihvertfall 255/35-20. ET 35. Lasteindeksen bakpå felgene er stemplet med over 800 kg (husker ikke nøyaktig i farten). Men uansett er ikke dekkene jeg har fått med, innenfor riktig lasteindeks. Tror disse var 102. Så da må jeg eventuelt vente med å få felgene godkjent :)

Skal til BT neste fredag for å få coiloverne inn i vognkortet ihvertfall :)
Livar
-
-
Car: T3 Caravelle C 1990 DJ

Post by Livar »

Om ET avviker mer enn 7,5 mm sliter du med å få det godkjent uansett... Om det finnes Tüv papir er det ok, da papirene må være for nevnte felg på nevnte bil, papirene er ikke et universalpapir for felgen, men det står hvilke biler de kan brukes på. Derfor trenger man ingenting fra importør, de gir ingen godkjenninger utover det som er levert fra fabrikk.
For godkjenning uten Tüv:
-Felgen må tåle vekten (aksellast/2)
-Rulleomkrets +-5%
-Godkjent LI på dekk
-Rullebane på dekk skal ikke stikke utenfor skjermkant målt 30 grader framover og bakover ut fra nav (ikke godt nok at den ligger innenfor på toppen)
-Ingen subbing med fullt rattutslag og maks fjøring...
-ET+- 7,5mm

Tror det meste er med da...

Men husk at en 20" felg godkjent for 800kg vil ryke fortere enn en 17" felg godkjent for 800kg om du kkjører i en kant, da det er mer gummi som demper og fordeler kreftene. Du må nesten se an bruken.
Post Reply