Diverse småplukk

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
04Multivan
Car: T5 2004

Diverse småplukk

Post by 04Multivan »

Har litt småplukk på bilen (04 Multivan) som jeg må gjøre noe med, og spør i den forbindelse om noen av dere har erfaring med følgende:

1. vifta i varmeapparatet "synger" litt, og lyden blir mer merkbar ved bremsing. Jeg antar at det er et lager eller lignende som er dårlig. Må jeg skifte vifta, eller finnes det andre måter å fixe problemet på?

2. Den integrerte rullegardina i ene skyvedøra er kliss våt. Kan ikke skjønne annet enn at det må skyldes lekkasje i det lille vinduet som kan åpnes. Noen som har erfaringer med dette?

3. Oljelampa har lyst noen ganger nå (gult), men det er godt med olje på bilen. Stopper selvfølgelig å sjekker oljenivået hver gang. Varselet slukker når jeg skrur på bilen igjen. Antar at det kanskje kan skyldes feilmelding fra sensor. Er denne lett å skifte, eller må man ned med bunnpanna etc.?

Gode råd mottas med stor takknemlighet :D
Mats
Car: VW Multivan 4motion 174 hk 2005

Re: Diverse småplukk

Post by Mats »

Har erfaring med punkt 2.

Tror lekkasje i skyvevinduet er nokså vanlig. Hadde det på min bil, rullegardinen var kliss våt. Viktig å få gjort noe med før ting begynner å mugne. Jeg måtte rett å slett bytte vinduet, tror at noen pakninger i vinduet kan bli litt slapp. Om det finnes noen annen måte, f.eks bytte pakninger, vet jeg ikke.
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

3) lys i oljelampa, tyder på at du nærmer deg en service, mener at serviceindikator i spedometeret gir deg info.

Se i instruksjonboka hva gul lampe betyr.

Når du tar opp panseret, registreres dette og elektronikken tror at du selvfølgelig skjekker olja.
Er en bryter på venstre side som registrerer dette.

Tror ikke det er feil på sensor, men at olja nærmer seg dårlig.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
oak
-
-

Post by oak »

2) Det er et eget servicepunkt å rense denne pakningen rundt vinduet. Det kan lett samle seg en del møkk som legger seg i mellom og da begynner det å lekke. Vet du om dette faktisk har blir fulgt opp der du har hatt evt. service?
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

nå sier du nada om hva slags motor du har, men har du 130 eller 174hk bør du fort som f.. Få sjekka omm vannpumpa di har havarert! Blinkende gul oljelampa har mange ganger indikert vann i olja! Dvs lekkasje ifra vannpumpa.

Dette sjekkes best ved å peile bilen en morgen bilen har stått over natta. Har du da olje til langt over maks er dette feilen.

Dette må isaåfall utbedres nå!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Magne1

Post by Magne1 »

04Multivan
1. Jeg har en caravelle05 130hk, jeg fikk noen ulyder i vifta på høsten i fjor, etterhvert stoppet viftemotoren helt. Fikk byttet til ny motor på garanti.
2. Jeg hadde også problem med lekasje fra skyvevindu, på verkstedet vasket de pakningen og satte den inn med en slags silikonguffe, etter det har vinduet vert helt tett.

Mvh Magne1
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

oljelampa lyser om sensoren er defekt. Dette var årsak på en T5 på jobben min, 2004 modell 2,5tdi 131hk.

Dersom du åpner panseret nullstilles dette varselet, og det reaktiveres automatisk etter 10 eller 20 mil, og ettersom sensor fremdeles er defekt varsler den oljenivå på nytt.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Feil på panserbryter eller sensor i bunnpanne kan gi gul oljelampe selv om ikke oljenivået er for lavt. Men gjør som postmannen sier, og få sjekka den vannpumpa!
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
04Multivan

Post by 04Multivan »

Resultatene så langt er:

1. Filteret til kupevifta ble skiftet, men dette ga ingen positiv effekt på ulyden, Filteret var ganske skittent, så det var greit å få det skiftet uansett. Må skifte selve vifta. Noen som vet hva noe slikt koster? Kan man spare noe på å kjøpe f.eks gjennom Norske Bildelsenter eller på e-bay?

2. I følge merkeverksted så ligger det en servicemelding på vw-systemet vedr. problemer med utette sidevinduer på skyvedørene. Dette skyldes at pakningen rundt vinduet blir dårlig, vann kommer inn og fører til at den integrerte rulllegardina blir søkk våt og i mange tilfeller mygler. Merker at rullegardina mi har "kilt" seg slik at den ikke vil rulle seg tilbake i døra. Som en del av serviceinstruksen rundt dette har verkstedet nå i første omgang lagt på en slags tetningsmasse på pakningene, men de hadde vel egentlig ikke stor tro på at dette ville holde i lengden. De nye vinduene har visst en forbedret pakning. Nytt vindu og ny rullegardin må vel på plass etterhvert. Lurer på om det går an reparere den gamle rullegardina, eller om man må bytte til ny?

3. Oljelampa har gitt signal om for lite oljenivå på motoren. Verkstedet oppdaterte motorstyringen i første omgang for å se om det kan hjelpe på problemet. Skal kjøre noen km nå i helga så vi får se hvordan det går. Har fortløpende manuell kontroll av oljenivået for å kontrollere at det ikke lekker inn kjølevann. Bilen bruker nemlig litt kjøleveske, men man har ikke klart å finne ut hvopr denne tar veien. Har tappet av ca 1 liter olje fra bunnpanna, men ingen tegn til vann der. Begynner den å lyse igjen er det nok selve sensoren som må byttes. Det som er litt morsomt er at jeg synes bilen ble kvikkere etter programvareoppdateringen. Gassresponsen virker å være merkbart bedre.
Magne1

Post by Magne1 »

Hei, mener at verksmesteren sa at prisen på viftemotoren var i underkant av 6000 kr(dyrt syns nå jeg). Han sa også at den ikke var så vanskelig å bytte som trodde i utgangspunktet.
Mvh Magne1
04Multivan

Post by 04Multivan »

Til alle dere trofaste forumfantaster som har fulgt denne ulidelig spennende tråden, kan jeg nå glede dere med at jeg nå har fått følgende avklaringer på mine problemer:

1. Ny vifte til varmeapparatet koster ca 3100, ferdig montert kr 5000. Er ikke dette forholdvis enkelt å skifte selv? Skulle tro det bare er å koble fra noen ledninger, skru ut den gamle vifta, sette inn den nye og sette på ledningene igjen. Regner med at den sitter oppunder dashbordet på passasjersiden og at den da ikke er så vanskelig å komme til (har ikke sjekket). Tenkte å prøve å bytte den selv i helga. Tips mottas med takk :D

2. Skifte av sidevindu og rullegardin på høyre skyvedør kommer på kr. 7300 :shock: Forstod det slik at de anbefaler at begge deler byttes fordi man har erfart at rullegardina muggner og at rullemekanismen blir ødelagt. Det må da kunne gå an å rense og reparere rullegardina ved å ta bort dørpanelet. Noen som vet om rullegardina er festet i dørtrekket eller i selve døra? Er det vanskelig å ta av dørtrekket?

3. Må skifte oljenivåsensor på motoren. Denne gir nå jevnlig feilmelding. Har logget den en stund og sjekket oljen tilsvarende. Oljenivået er helt normalt. Kostnad for sensor kr. 1100, ferdig monter kr. 1300. Kan få kjøpt ny sensor hos Norsk Bildesenter for kr. 562, men det er vel kanskje like greit å få det gjort på merkeverksted så har man også garanti på jobben? Dersom man ser på prisen for montering (200) så kan det ikke være rare jobben heller....
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

og du har sjekket etter mange timers stillstand eller etter endt tur/underveis? Denne forskjellen er faktisk meget viktig!
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
04Multivan

Post by 04Multivan »

Yepp, har sjekket både etter stillstand over natta og vel så det i tillegg til underveis. Finnes ikke antydning til endring i oljenivået, og den er ikke misfarget. Tappet som sagt av ca 1 liter for en liten stund siden, og den oljen var helt fin. Selv om det ikke er tid for oljeskift helt ennå lurer jeg allikevel på å gjøre det for å være helt sikker. Jeg har som nevnt en liten lekkasje et eller annet sted i kjølesystemet, men verkestedet har ikke kunnet finne den. Nå snakker de om å sette kjølesystemet under trykk for å se om de da kan finne lekkasjen. Kan jo være noe så enkelt som en dårlig tetning et eller annet sted som lekker litt under belastning.
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Om det å sette kjøla under trykk er samma prossess som på T4-serien, setter de på ei pumpe på påfyllingshølet til kjølevæska - og pumper trykk inn i systemet mens motoren går.

Skvetter kjølesystemet ut væske noe steds hen, er det lekkasje og hvis ikke er det ikke nødvsndigvis i kjølesystemet den feilen ligger.

Gjort på under fem minuter, etter hva jeg så.
T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

Post by T5-Per »

Tar opp en gammel tråd, på grunn av temaet utett skyvevindu.

Jeg ser av tidligere innlegg i tråden at 04Multivan fikk skiftet både sidevindu og rullegardin til kr. 7.300,- . Jeg har nå fått samme problem med utett skyvevindu, og Møller sier i dag at de skal ha hele 12.500,- for å skifte vinduet. Dersom det viser seg å være behov for å bytte rullegardinen, kommer det i tillegg.

Nå er vel innlegget ovenfor to år gammelt, men så voldsom kan da ikke prisstigningen ha vært i mellomtiden? Har jeg fått feil pris? Og finnes det virkelig ikke noen rimeligere måte å komme rundt dette problemet på?

T5 Caravelle 08-mod (sept. 07).

Per
Neergård
-
-

Post by Neergård »

Kan det være at du har dyrere ruter på bilen?
Frode Neergård

T5-Per
Car: T5 2008 102hk - og den er sprek nok for meg

Post by T5-Per »

Standard T5 Caravelle Comfortline (tyskimport, men utrustningen er vel om lag den samme hva vinduer m.v. gjelder) uten noe ekstraordinært. Det andre innlegget gjaldt vel en Multivan, og Caravellen skulle vel ikke ha dyrere vinduer enn den i utgangspunktet.

Per Tautra
labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

04Multivan wrote: 2. I følge merkeverksted så ligger det en servicemelding på vw-systemet vedr. problemer med utette sidevinduer på skyvedørene. Dette skyldes at pakningen rundt vinduet blir dårlig, vann kommer inn og fører til at den integrerte rulllegardina blir søkk våt og i mange tilfeller mygler. Merker at rullegardina mi har "kilt" seg slik at den ikke vil rulle seg tilbake i døra. Som en del av serviceinstruksen rundt dette har verkstedet nå i første omgang lagt på en slags tetningsmasse på pakningene, men de hadde vel egentlig ikke stor tro på at dette ville holde i lengden. De nye vinduene har visst en forbedret pakning. Nytt vindu og ny rullegardin må vel på plass etterhvert. Lurer på om det går an reparere den gamle rullegardina, eller om man må bytte til ny?
Så VW innrømmer produksjonsfeil, men likevel må utbedringen påkostes av kunde? Flotte greier.
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Hvorfor ikke gå til f.eks Riis Bilglass og bytte vinduet da?
Neergård
-
-

Diverse småplukk

Post by Neergård »

labbetuss wrote:
04Multivan wrote: 2. I følge merkeverksted så ligger det en servicemelding på vw-systemet vedr. problemer med utette sidevinduer på skyvedørene. Dette skyldes at pakningen rundt vinduet blir dårlig, vann kommer inn og fører til at den integrerte rulllegardina blir søkk våt og i mange tilfeller mygler. Merker at rullegardina mi har "kilt" seg slik at den ikke vil rulle seg tilbake i døra. Som en del av serviceinstruksen rundt dette har verkstedet nå i første omgang lagt på en slags tetningsmasse på pakningene, men de hadde vel egentlig ikke stor tro på at dette ville holde i lengden. De nye vinduene har visst en forbedret pakning. Nytt vindu og ny rullegardin må vel på plass etterhvert. Lurer på om det går an reparere den gamle rullegardina, eller om man må bytte til ny?
Så VW innrømmer produksjonsfeil, men likevel må utbedringen påkostes av kunde? Flotte greier.
Hvor lenge forventes det at man skal få ting under garanti da? Bilen er minst 8 år, trolig 9. Norsk reklamasjonsrett på 5 år overgår jo "alt" hva andre land har. Selvfølgelig kjedelig når slikt skjer, men er verden rettferdig da?
Frode Neergård

labbetuss
-
-

Post by labbetuss »

Neergård wrote:
labbetuss wrote:
Hvor lenge forventes det at man skal få ting under garanti da? Bilen er minst 8 år, trolig 9. Norsk reklamasjonsrett på 5 år overgår jo "alt" hva andre land har. Selvfølgelig kjedelig når slikt skjer, men er verden rettferdig da?
Ser jeg skrev "produksjonsfeil", men mente "konstruksjonsfeil".

Kjøper man bil til over halvmillionen er det vel et minimum å forvente at vinduene er konstruert på en sånn måte at de holder vannet ute, selv etter 8-9 år. Og når VW selv innrømmer konstruksjonsfeilen (ved å komme med nye vinduer med "forbedret" pakning) synes jeg det er urimelig at kunden selv skal dekke kostnader på mange tusen kroner som oppstår fordi en eller annen tysk ingeniør drakk for mye bayer ved tegnebrettet.

Mener nå jeg da.
Renax
-
-
Car: T3 coach 1,6td
Phone: 48355105

Post by Renax »

Etter nesten 10år kan man ikke regne med at det er mye igen av nye biler, det er hvertfall hva jeg har sett og erfart, de gamle er elst og nye biler forfaller fortere enn for 20år siden, min konspirasjonsteori er at bilprodusentene ser med skrekk og gru at de bilene som ble produsert på 80-90tallet var så gode at folk ikke ser noe poeng i å kjøpe nye biler, derfor lager de bilene dårligere enn før, så de forfaller å folk må kjøpe nye igen...

At en vinduspakning er det som skaper problemet synes jeg egentlig høres ut som et tegn på at resten av bilen er bedre enn mange andre biler av ca samme årgang, jeg har 05mod transit arbeidsbil og kan fortelle om verre problemer enn som så!

Om pakningen er fast på ruta, kan man da vere så (u)heldig at ruta knuser, og ruta med pakning blir bytta av glasskadeforsikring med 2000,- i egenandel?

Sent from my GT-S7710 using Tapatalk 2
Post Reply