Elektonikk start temperatur motor problerm på 112hk

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Buss Marius
-
-
Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
Phone: 92023467

Elektonikk start temperatur motor problerm på 112hk

Post by Buss Marius »

Denne bilen starter altså når den er helt kald og har stått en stund, men så får man ikke startet på nytt.
Etter å ha kjørt bilen i ca 8 mil i dag så har jeg gjort føllgende observasjoner: Den startet lekende lett første gang. Lampen for Temp begynner å blinke umiddelbart og tempmåler står rett opp. I motbakker kan den gå helt over mot venstre og i nedoverbakker litt mot høyre. Når den går på tomgang føles det som om den kveles når jeg prøver å gi gass, må derfor være forsiktig med pedalen, krever også mye pådrag når man skal dra igang. Veldig lett å kvele motoren.
Noen av de spørsmålene jeg har er da: hvor står tempnåla når det er kalt og hvor når varmt? varsellampen, går den også på mengde i tank, eller varsler den kun for varm motor? finnes det flere tempgivere? eller bare en som da styrer både måler, varsellampe og motor/injection-styring? hvor sitter denne/disse tempgiverne?
Noen forslag til andre ting som bør sjekkes opp?
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Elektonikk start temperatur motor problerm på 112hk

Post by Tur-Bo »

Ved normal motor ligger nåla og pendler litt rundt varsellampa, varsellampa signaliserer at det ikke er nok vann på tanken.
Ellers synes jeg det høres ut som om du har for dårlig drivstoff tilførsel. Skift drivstoffilter se om det hjelper.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Da får jeg sjekke væskenivået, men det er jo litt rart at den skal ligge der 1min etter oppstart i minus 5? Da er det etter min erfaring enten giveren, eller måleren som er feil. Tror jeg da starter med giveren, men er det flere? Jeg har erfaring med store busser og der er det normalt en giver for måler og en for varsellampe.
Dersom det hadde vært problemer med bensinfilter så burde den ikke trukket godt over Karihaugen, samtidig som den ikke klarer å lever nok bensin ved oppstart. Det virker som noen har prøvd å finne ut av problemet og både pluggledninger og fordelerlokk og drivstoff filter virker nytt.
En kamerat spurte en pensjonert VAG mekanikker om dette og han sa at det ofte var motorstyringen som fikk indikasjon på feil temp, noe som jo stemmer med at tempmåler viser feil.
Mr.Mean
Car: T3 88 doka syncro,91doka syncro.Jeep CJ7/5,7/MB-G
Phone: 93071960

Post by Mr.Mean »

Se etter alle jordinger på motor og rundt boksene på venstre side, å at di sitter riktig fast (pga jording åsså her) SÅ. Her er det nok et besøk til et verksted som har alle måleapparater å anbefale (finn en med kunnskap på T3 ikke en ung delebytter som kan alt, det kan bli dyrt!) Få tatt en grunninnstilling, ta tenning/trykk på besinpumpen / co/luftmengdemåler/tomgang.osv. Min 112i dro ikke før v 2200 nå er den sterk fra1550 o/min å drar bedre over hele registeret. Har å hatt samme startproblemer, her kan det virke som om ikke bensinpumpen får opp trykket før starteren begynner å dra. Prøv å la tenningen stå på i 3-4 sekunder før du drar på starteren. Prøv uten gass. Lykke til.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Varsellampa i temperaturmåleren varsler både på høy temperatur og på lavt nivå i den indre vanntanken. Hvis den viser omtrent normal temperatur og lampa likevel blinker så ville jeg begynt med kjølevæskenivået. Nivåsensoren har ingen bevegelige deler, kun to elektroder som stikker ned i vanntanken. Når de er nedi kjølevæska går det en liten strøm mellom dem, og lampa slukker. Den indre tanken skal være helt full. Hvis den ikke er det så må du finne og reparere lekkasjen, og lufte kjølesystemet etter riktig prosedyre. Kjølesystemet på T3 er litt spesielt, og har endel kjente problemer.
I motbakker kan den gå helt over mot venstre og i nedoverbakker litt mot høyre.
Dette høres skummelt ut. Hvis viseren går helt over mot kald i motbakker så kan det for eksempel tyde på at sensoren plutselig står i luft, og ikke i vann. Da er det mye som tyder på at ikke kjølevæska sirkulerer skikkelig. Når systemet er i orden skal viseren stå ganske stabilt rett opp. Det går sjelden bra å ignorere slike symptomer og fortsette å kjøre.. Hvis du ikke har ei rephåndbok bør du skaffe dette. Det finnes dessuten mye info om dette her på forumet og andre steder på nettet.

Jeg tror kanskje varsellampa og viserinstrumentet bruker samme tempsensor, men det er jeg ikke helt sikker på. Innsprøytingssystemet bruker ikke samme temperatursensor som viserinstrumentet, men de sitter vel i termostathuset begge to. Hvis den ene sensoren er blå så er det den som går til innsprøytinga. Men '85-modellen har vel skrudde sensorer. Begge mine biler med DJ-motor er fra '88, så de har den nye typen tempsensorer som sitter med o-ring og låsefjær. De sitter begge to i termostathuset i forkant av venstre topp. Jeg husker ikke helt hvordan det ser ut på de eldre.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Da takker jeg for gode råd og tips, så får jeg komme meg ut å se om det er mulig å finne ut av dette. Skal også se om noen av Bilrekv. har rep håndbok. like greit å anskaffe først som sist.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Du finner det her
http://www.automobilia.no

Søk på Bently Vanagon
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

ducce999s wrote:Du finner det her
http://www.automobilia.no

Søk på Bently Vanagon
Dette er jo siste problemet jeg kommer til å få med denne bilen, den kommer jo til å bare gå og gå og gå i åresvis, når jeg bare får startet Denne manualen er jo dyrere en et verksted besøk. Har derfor kjøpt meg haynes i dag. Skulle ha det som kveldslektyre, men nå må jeg pluttselig til Torp flyplass og hente noen.

Fikk ikke gjort særs mye i dag, annet en å dra den igang og kjørt den inn der den skal stå de neste 3,5 uker. Batteriet var flatt, etter som bilen knapt har kjørt de siste 2-3 årene så var vel ikke det mer en å forvente, må vel ha nytt batteri, men har satt det gamle til lading. Ellers konstaterter jeg at det var litt blått på bakken, etter at bilen var flyttet, og at alle beholdere var tomme.

Kanskje rekker jeg noe i mårra (Håpe, Håpe)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Buss Marius wrote: Dette er jo siste problemet jeg kommer til å få med denne bilen, den kommer jo til å bare gå og gå og gå i åresvis, når jeg bare får startet
*Host* Ironi er et interessant språklig virkemiddel..
Buss Marius wrote:Ellers konstaterter jeg at det var litt blått på bakken, etter at bilen var flyttet, og at alle beholdere var tomme.
Da er det bare å legge seg på bakken og finne ut hvor det lekker.

Røret fra vannpumpa og framover langs motoren, i underkant av venstre topp, er et kjent punkt.

'85-modellen er vel kanskje så ny at den har plastrør under bilen fram til radiatoren. I enden av disse røra er det en flens med en stålring inni. Stålringen ruster og dermed sprekker plasten slik at flensen løsner fra røret. Da kan slangen gli av plastrøret, og flensen sitter igjen inni slangestussen. På den ene bilen min plukket jeg ringen ut av slangen for flere år siden, dyttet slangen litt lenger innpå røret enn vanlig og monterte 3 slangeklemmer. Det er vel sånn enda, tror nok jeg har kjørt minst 50-60000 km med dette. Hvis bilen er så gammel at den har stålrør så kan det være rust i disse.

Ellers bør du sjekke alle slanger og røroblinger, det er mange steder det kan lekke. Den indre kjølevannstanken (trykktanken) kan sprekke, og nivåføleren som sitter nedi denne er et kjent problem. Føleren har et spor som tetningsringen sitter i. Der kan plasten sprekke, særlig hvis føleren blir skrudd til for hardt. Da er plutselig føleren løs og gjengepartiet sitter igjen nedi tanken.

Hvis alt dette er i orden så har du vel bare det store, dyre wasserboxerspøkelset igjen: Vannkappepakningen. Dette ser du lett i underkant av motoren, i skjøten mellom blokk og topp. Når det lekker her så er det som regel kraftig tæring i aluminiumstoppen. Toppene kan slipes noe, selv om VW sier at det ikke skal gjøres. Men dette er ikke helt enkelt, siden sylinderforingen stikker et stykke inn i toppen. Anleggsflata for vannkappepakningen og anleggsflata for sylinderpakningene må slipes nøyaktig like mye for at det skal bli riktig press på pakningene. Dette er kanskje enklest å få til med en CNC-fres. Et annet alternativ er å fylle igjen tæregropene. Her anbefales det en slags stålplast: http://www.xa.no/stein/topplokk.html (bra link!) Men jeg tror jeg ville brukt epoxylim (som for eksempel gammeldags Araldit). Jeg har prøvd dette på toppakninger før, og det har fungert greit.

Sagaen om "Den røde baron" er også interessant lesing når det gjelder vannlekkasjer: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 70&start=0.

Hvis du må av med toppene så bør du måle oljetrykket først, og vurdere grundig om du skal bytte rådelager når toppene først er av. Ved å dra ut sylinderforingene skal det være mulig å skifte rådelager uten å ta motoren ut av bilen, men om det er noe enklere vet jeg ikke. Hør i tilfelle med Martin om han skaffer deler, ellers vet jeg at Unneberg Bil skaffer rådelager og pakningssett.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

I dag har jeg hatt en liten kjøretur med bilen. Den har inntill nå stått forran garasjeporten til mine foreldre, men de kommer hjem fra det sydlige Stillehav på lørdag, så nå har jeg fått lov å ha den i hagen til en kamerat, han har jo bare 2 campingvogner, 3 busser, 3 tillhengere, en båt, min gamle T4 og et par Ford Escroter der fra før, så en fra eller til spiller ingen rolle.
Før jeg kjørte gjorde jeg litt mere feilsøkning. Til mengdemåleren i ekspansjonstanken er det 0,1 volt, dersom jeg tar ledning fra pluss til minus, fortsetter det å blinke i den røde lampen. Jeg hadde kjøpt ny giver til temp måleren. Jeg koblet ledningen fra giveren i termostat huset og over på den nye giveren, som hang løst, men det fortsetter å blinke. kan dette blinkende lyset være koblet på den andre giveren? Tempmåleren står helt over mot venstre, er det riktig? Kjøreturen var på 5min så det var ikke mye varme det ble i motoren(startet opp og kjørte med en gang) kjørte inn i en rundkjøring i 3 gir, ut av den gav jeg full gass, først var det en liten antydning til fusking, så kom den som et uvær, fytt i H.... så dette går, i alle fall for en som er vant til T4 med 2,4D.
Men jeg er fremdeles ikke noe klokere på hvorfor denne ikke starter når den er varm eller hvorfor temp-varselllampen lyser hele tiden
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Blinkningen kommer antigen av at motor temp er for høy eller at nivån i beholderen bak er for lav.
Varsellampa og viserinstrumentet bruker samme tempsensor.
Hvis nivå er korrekt og motor er kald skal lampa slokkne når motor er i gang. Hvis ikke er det antigen feil på føleren, kontrollenheten for varsling eller kabel brudd.

Sjekk føleren ved å trekke av kontakten og måle resistansen, den skal være lav null. Sjekk ved å ta opp føleren ur vannet og mål igen da skal det vise brudd. Hvis ok så er feilet antigen kabelbrudd eller kontrollenheten. Sjekk at kontakten på baksiden av sikringsboksen sitter som den skal, det er den flate fargeløse som sitter ved toppen på boksen (du må skru ut boksen for å sjekke). Du kan alternativt ta ut kontroll enheten. Sitter på sikringsboksen andre rad nedifra og tredje fra venstre posisjon nr 3. Lampa skal da slutte å blinke. Mål mellom stift 85 (se nr på stiftet på kontrollenheten og den sort grønne kabelen bak ved nivå føleren. Det skal være null mostand der). Hvis ok sett tilbake relæet og hvis lampa fortsette å blinke bytt kontroll enheten.

Hva gjelder start vanskene er disse mest beroende på tempføler nr 2, dvs den som påvirker motorstyrningen. Føleren sitter på venstre side av termostat huset. Koble av flatkontakten på Digijeten og mål mellom plint 2 og 7 du skal ha et motstand på ca 200-900 ohm, hvis ikke er det kabel brudd eller feil på føleren. Koble av ved føleren og mål direkte på føleren, samme tall som oven. Mål også mellom plint 2 og stiftet på kontakten samt plint 7 og det andre stiftet på kontakten for å være sikker på at det ikke er kabelbrudd. Hender at kablene erger av på stiftene i kontakten.

Sjekk disse pdf filene så skjønner du mere om hva du skal måle
http://shoebox-electronix.com/id55.html

NB all måling med tenning avslått når det gjelder resistansmåling
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Buss Marius
-
-

Post by Buss Marius »

Takk for utfyllende svar Ducce999s Da får jeg gjøre det i nestge uke, nå er det korpstur i DK som står for døren.

Marius
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Skjønner hvorfor du drar dit ja :lol:

"Jeg dro med Hornmusikken ut på danmarkstur
Til et land med røyka flyndre og bayerøl og syndere og cha-cha-cha, oh lala
Jeg holdt min tuba som en messing vikinglur
Og jeg traff Gitte, Mette, Jette, jeg traff Lone og Anette, også Barbara
"

Hils jentene :mrgreen:
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
Post Reply