6 trins Tiptronic girer 7 ganger???? hvorfor?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Samekongen
Car: 2005 Multivan 174hk tiptronic

6 trins Tiptronic girer 7 ganger???? hvorfor?

Post by Samekongen »

Hei vår 05 multivan 174hk tiptronic 137000km begynnte plutselig i går å geare 2 ganger på tredje giret hver gang bilen girer opp. Det skjer kun i tredje gir, det har den fortsatt med i dag, og det skjer hver gang, ikke like merkbart ved fullt gasspådrag. Hva kan det skyldes, hva bør jeg gjøre, blir det dyrt?
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Re: 6 trins Tiptronic girer 7 ganger???? hvorfor?

Post by t21500 »

Enkleste er vel å lese ut feilkoder. Kanskje det holder med å skifte olje på kassa. (Bør skiftes på hver 60', gjerne oftere)
Pål Strand
Jahny75
Car: T3 Syncro JX, T3 WBX

Post by Jahny75 »

Samekongen wrote:Hei vår 05 multivan 174hk tiptronic 137000km begynnte plutselig i går å geare 2 ganger på tredje giret hver gang bilen girer opp. Det skjer kun i tredje gir, det har den fortsatt med i dag, og det skjer hver gang, ikke like merkbart ved fullt gasspådrag. Hva kan det skyldes, hva bør jeg gjøre, blir det dyrt?
Momentkonverteren. Var slik på Allroad'en også. Spes når jeg kjørte rolig oppover en bakke.

Mulig som han over nevner, ha service på kassa - hvis du mener det er unormalt. Evt. se i instruksjonsboka.

Mener det var en diskusjon om oljebytte på autokasser... Var noen som mente at det ikke var nødvendig, men så har det vist seg i ettertid at i Norge bør man bytte olje på kassa etter en viss km.

Tiptronic-kassa skal være solide greier. Prøvde å ta livet av en i Allroad'en (2,7tdi). Etter 170.000km, girte den fortsatt like fint som i den nye Allroad'en vi bytta til. :) Ikke den nye heller hadde vi problemer med. Men vi fulgte servicene og byttet olje på kassa (husker hvor ofte).

Håper du finner ut av det og at det evt ikke koster (mer enn en service jaffal). :)
13' Toyota Prius+ Seven (taxibil)
01' Audi Allroad 2.5TDi
87' VW Transporter Syncro 1.6TD

90' Audi 200 20v
91' Audi 100 Q Avant 2.3E
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Stemmer nok det med konverteren. Og det merkes nok stort sett alltid på tredje gir. Når kassa girer fra andre til tredje går konverteren først i "sluremodus" opp til ca 30km/t, så låser konverteren og det føles som et "nytt" gir. Jeg tror det er programmert slik fordi det er et ganske langt sprang mellom andre og tredje.
Min har forresten alltid vært slik :roll:
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Lockupen på konverteren kan koble inn i alle gir på moderne automatkasser. Det skjer vel ofte når du får litt fart på bilen, og den går med jevn belastning, slik at ikke konverteren trenger å endre utvekslinga. Det kan ofte kjennes som at den skifter til et annet gir. Det er godt mulig at det kjennes spesiellt godt på 3.gir i disse bilene, men jeg kjenner ikke disse kassene godt nok til å si noe om dette.

Hvis dette kom plutselig så vil jeg anbefale deg å få noen som kan det til å sjekke kassa grundig. Beskriv hva du mener har endret seg så godt du kan. Når det begynner å bli trøbbel med automatkasser så blir de ikke bedre av seg selv hvis du fortsetter å kjøre. Kanskje det holder med et oljeskift nå, mens det ender med full overhaling hvis du kjører noen måneder til.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Samekongen
Car: 2005 Multivan 174hk tiptronic

Post by Samekongen »

Var på service i dag, bytta olje og filter og sjekk av feilkoder, ingen feil. Verksmesteren mente at dette var lock upen som man kjente som et ekstra gear, og at det var vanligst å kjenne i 3dje giret. Fikk lagt inn siste program oppdatering av kassa, så nå kjennes d ut som bilen "slurer" mindre ved hvert gear skift. Kjøpte bilen for 2 uker siden, kan jeg ha tatt feil? håper der.
Fikk også sjekket rygge sensoren, 7 av 8 sensorer var defekte, hvordan kan så mange slutte å virke? og de skulle ha hele kr 11.000,- for å bytte alle 8. kan det være riktig?
Hølje
Car: T5 2005

Post by Hølje »

Det var slik min kasse begynnte og , bilen hadde akkurat rundet 100000km og reklamasjonstida på 5 år var over.
Det virket som om kassa bomgira mellom 2 og 3 gir. Møller klarte ikke å finne feil eller feilkoder.
dette endte med full overhaling av kassa kr 50000,-. valgte å overhale kassa kontra ny fra Møller(75000,-)
Overhalingen gjorde eg hos Transtech på Bryne(utenfor Stavanger) dei åpna en kasse med mye slitasje osv. Dette er et kjent problem på disse kassene , min kasse er nå oppgradert og ifølge Transtech så har dei aldri fått inn igjen kasser som har vore overhalt. Er superfornøyd med kassa nå.
Den har hatt begynnende feil allerede før reklamasjonstida gikk ut, synes den aldri har gira fint . men hadde ingenting å samenligne med og mekanikere hos møller synes det ikke var noe feil på kassa når dei prøvekjørte bilen en stund før at den begynnte med sluringen.
alle servicer er fulgt og hadde siste service inkl oljeskift på kassa i sommer.

Men det er trist (og dyrt )at en så dyr bil skal få havari på tiptronic kasse kun etter 100000km.
-Multivan Highline 174Hk Tiptronic 2005
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
hunter
-
-

Post by hunter »

Hølje wrote:Den har hatt begynnende feil allerede før reklamasjonstida gikk ut, synes den aldri har gira fint . men hadde ingenting å samenligne med og mekanikere hos møller synes det ikke var noe feil på kassa når dei prøvekjørte bilen en stund før at den begynnte med sluringen.
Om den begynnende feilen ble registrert i Møller sitt system før reklamasjonstiden utløp har du krav på å få ordnet kassen hos Møller! Alltid smart å få Møller til å legge inn slike avvik tidligst mulig i datasystemet. At de ikke finner ut av feilen før etter at reklamasjonstiden er ute har da ikke noe å si om en har fått registrert avviket. Her kunne du spart deg 50.000,-.
Hølje
Car: T5 2005

Post by Hølje »

hunter wrote:
Hølje wrote:Den har hatt begynnende feil allerede før reklamasjonstida gikk ut, synes den aldri har gira fint . men hadde ingenting å samenligne med og mekanikere hos møller synes det ikke var noe feil på kassa når dei prøvekjørte bilen en stund før at den begynnte med sluringen.
Om den begynnende feilen ble registrert i Møller sitt system før reklamasjonstiden utløp har du krav på å få ordnet kassen hos Møller! Alltid smart å få Møller til å legge inn slike avvik tidligst mulig i datasystemet. At de ikke finner ut av feilen før etter at reklamasjonstiden er ute har da ikke noe å si om en har fått registrert avviket. Her kunne du spart deg 50.000,-.

Det er ikke lagt inn som feil på girkasse, men at forbruket var høyt og det ble lagt inn ny programvare i kassa ,og mekanikker som prøvekjørte bilen mente at giringen kunne ha innvirkning på dette.
Ja det er lurt å få logga alle feil før reklamasjonstiden, det fikk eg gjordt med parkeringssensorer, som eg fikk fixa etter at 5 år var gått for det stod på dataen hos møller at det var feil som kom og gikk i peioder, men klarte da ikke å finne ut hvilken av sensorene som var feil på før 5 år var gått.
-Multivan Highline 174Hk Tiptronic 2005
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Post Reply