112i 2,1 Wbx Luftbobler i vanntank ved tomgangskjøring.
112i 2,1 Wbx Luftbobler i vanntank ved tomgangskjøring.
Lampa midt i temperatur området har begynt å blinke de siste gangene jeg har kjørt bilen. Fylte vann på påfyllingstanken forrige gang jeg brukte den. Der er det fortsatt mye vann. Åpnet derfor ekspansjons tanken. Startet bilen. La da merketil luftbobler som kommer opp. Dette må vel være tegn på korrosjon i toppen?
2010 mod Caddy Maxi 1.9 TDI
1989 mod T3 Caravelle 2,1 DJ syncro m/sperre foran og bak
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
Re: 112i 2,1 Wbx Luftbobler i vanntank ved tomgangskjøring.
... eller en lekasje et sted så du har luftbobler i systemet.
Noen liker Man U - jeg liker T3
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Hvis jeg for lov til å gjette: topp-pakningen til en av sylinderene.
Mulig det hjelper å etterstramme boltene i toppen?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
Er nok toppene. Ble byttet til nye topper på verksted i 2003. Mister vann ser det ut som, men er ikke flekker etter vann på gulvet i garasjen.HappyT3 wrote:Hvis jeg for lov til å gjette: topp-pakningen til en av sylinderene.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
Har lagt ut tråd på ønskes kjøpt også, ønsker å kjøpe 2,1i Dj motor, for kanskje å trimme litt.jostein wrote:Er nok toppene. Ble byttet til nye topper på verksted i 2003. Mister vann ser det ut som, men er ikke flekker etter vann på gulvet i garasjen.HappyT3 wrote:Hvis jeg for lov til å gjette: topp-pakningen til en av sylinderene.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
Hmm. Igår fant jeg feilen. Ser ut til at vannet lekker ut ved kjølevannsrøret, som går under hele bilen. Blir vel å montere nytt i rustfritt.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Er det lekk i rør eller kobling? Har rør liggende. Mest trulig overgangen som ligger mellom rør og slange. Slike finns nye. Hvis rør så har jeg liggende med overgang
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Er nok overgang mellom rør og slange. Røret under kjennes nesten litt mykt ut, som om de har tredd slangen over en sprekk, og prøvd å tette lenger frem. er det ikke en messing/kobberring inne i disse rørene, hvor en skal skru fast?ducce999s wrote:Er det lekk i rør eller kobling? Har rør liggende. Mest trulig overgangen som ligger mellom rør og slange. Slike finns nye. Hvis rør så har jeg liggende med overgang
Er ikke helt sikker på at toppene er helt tette heller, er liksom litt krusinger i vannet når jeg har tatt av lokket på trykktanken, og lyser på siden av tanken med lommelykt. Er usikker på om det er luftbobler eller bare krusing etter sirkulasjon.
Er det gammelt eller nytt det røret du har?
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Brukt rør ja fra en -89 kan sende bilde på det når jeg kommet hjem
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
'89'n har sikkert plastrør. Disse plastrøra har en flens ytterst i hver ende. Inni flensen er det støpt inn en stålring. Når denne stålringen ruster sprenger den plasten utover, og til slutt løsner flensen fra resten av røret. Flensen blir sittende igjen inni slangen når den sakte sklir av røret på grunn av trykket i systemet. Nødrep er å plukke ut flensen og skyve slangen langt inn på røret. Med tre slangeklemmer pleier den å sitte. Permanent fix er nytt rør.jostein wrote: Er nok overgang mellom rør og slange. Røret under kjennes nesten litt mykt ut, som om de har tredd slangen over en sprekk, og prøvd å tette lenger frem. er det ikke en messing/kobberring inne i disse rørene, hvor en skal skru fast?
Reparer lekkasjen og sørg for å lufte systemet grundig før du går løs på noen større prosjekter. Det er ikke noe poeng å rive av toppene før du er sikker på at det lekker der.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
blir det masse bobler av lekkasje i ett rør da?
er jo trykk i kjølesystemet og da vil jo vannet gå ut der og ikke luft inn.
det er normalt med noe luftbobler i returvannet som havner i plastanken.
for og utelukke lekk fra topp og inn i kjølesystem kan du trykk teste sylindrene.
ved å ta en tennplugg, sveise på en luft nippel, og så kjøre trykkluft i sylinderen.
du må få låst motoren i stilling på øvre dødpunkt på hver sylinder, eller plukke av vippe stellet/støtstengene så ventilene er lukket.
er det lekkasje ut i kjølenalegget vil det boble i tanken
for og utelukke lekk fra topp og inn i kjølesystem kan du trykk teste sylindrene.
ved å ta en tennplugg, sveise på en luft nippel, og så kjøre trykkluft i sylinderen.
du må få låst motoren i stilling på øvre dødpunkt på hver sylinder, eller plukke av vippe stellet/støtstengene så ventilene er lukket.
Jørn Tangen
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Når vannet lekker ut så kommer det luft inn den ene eller andre veien. Gjerne gjennom trykklokket og ekspansjonstanken. Hvis det har vært veldig lite væske på anlegget så kan det ha kommet mye luft innigjennom, da kommer det boblende ut igjen når anlegget fylles opp med vann og motoren kjøres. Men bobler etter luft i systemet kommer ofte som ganske store bobler. Hvis det lekker forbrenningstrykk inn i kjølesystemet kommer det ofte veldig små bobler, og det blir gjerne litt hvitt skum der de bobler opp til overflata. Det kan være vanskelig å studere slike bobler nede i enspansjonstanken. Hvis du skjærer bunnen av en 1,5-liters brusflaske så passer tuten på flaska ganske bra ned i ekspansjonstanken (den indre trykktanken). Slip eventuellt litt på kraven under tuten på flaska. Hvis du fyller brusflaska halvfull med kjølevæske så vil boblene komme opp i den gjennomsiktige flaska, og du kan se tydelig hva som kommer opp.klystèr wrote:blir det masse bobler av lekkasje i ett rør da?
En annen metode for å teste dette er å måle HC i kjølevannet. Hvis du ikke har tanken helt full kan du kjøre en runde med lokket på, og så få et verksted med 4-gassmåler til å måle om det er HC i lufta over kjølevanet inni tanken.
Henrik Engen
Kommer til å bestille rustfrie rør. Setter ikke inn over 20 år gamle rør fra en annen bil. Bare for å få lov til å gjøre jobben igjen etter en tid. Skal prøve det forslaget med 1,5 l flasken.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
Da er kjølerør og pakningsett til en motor bestilt, så får vi se hvor mye jeg må gjøre for å få motoren tett. Har uansett tenkt å orne i stand en reserve motor her.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
Testet med flaske og ruset motoren, for å se om det kom bobler da. Har også fylt på helt opp flere ganger. Har fått nye rør, som jeg skal montere. Tror jeg kan friskmelde motoren for nå, må bare få byttet rør, og fylt på rød frostvæske.Rikskringkastingen wrote:Når vannet lekker ut så kommer det luft inn den ene eller andre veien. Gjerne gjennom trykklokket og ekspansjonstanken. Hvis det har vært veldig lite væske på anlegget så kan det ha kommet mye luft innigjennom, da kommer det boblende ut igjen når anlegget fylles opp med vann og motoren kjøres. Men bobler etter luft i systemet kommer ofte som ganske store bobler. Hvis det lekker forbrenningstrykk inn i kjølesystemet kommer det ofte veldig små bobler, og det blir gjerne litt hvitt skum der de bobler opp til overflata. Det kan være vanskelig å studere slike bobler nede i enspansjonstanken. Hvis du skjærer bunnen av en 1,5-liters brusflaske så passer tuten på flaska ganske bra ned i ekspansjonstanken (den indre trykktanken). Slip eventuellt litt på kraven under tuten på flaska. Hvis du fyller brusflaska halvfull med kjølevæske så vil boblene komme opp i den gjennomsiktige flaska, og du kan se tydelig hva som kommer opp.klystèr wrote:blir det masse bobler av lekkasje i ett rør da?
En annen metode for å teste dette er å måle HC i kjølevannet. Hvis du ikke har tanken helt full kan du kjøre en runde med lokket på, og så få et verksted med 4-gassmåler til å måle om det er HC i lufta over kjølevanet inni tanken.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Hvor bestiller du kjølerør fra? Rustfrie? Brukte? Plast? Regner du med å ta ned bensintanken for å få dem på plass?jostein wrote:Da er kjølerør og pakningsett til en motor bestilt, så får vi se hvor mye jeg må gjøre for å få motoren tett. Har uansett tenkt å orne i stand en reserve motor her.
For å teste om sylinder lekker luft til vkjøle systemet så har biltema denne nr 19-225 ca 90 kr

Jeg må også ha nye kjølerør.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
the ruckus
- Car: t3 1988 112i syncro
- Phone: 90916912
Heisann!
Fins det noen oversikt/tegning over kjøleanlegget?
Har et stort rusthøl i ett av rørene som for tiden et tapet med eltape. Så må bytte røret så fort som mulig. Hvor er det best å få røret fra (befinner meg i krstiansand). og er det big deal å skifte disse selv? Har ikke så mye mekkeskills enda, men ett sted må man jo begynne.
Det er det røret som går over eksosrøret på venstre side helt bak, og vel har forgrening til påfyllingstank ellerno?! jeg har ikke enda fått sett så nøye på det enda, derav hadde en tegning gjort det litt lettere.
Takk!
Har et stort rusthøl i ett av rørene som for tiden et tapet med eltape. Så må bytte røret så fort som mulig. Hvor er det best å få røret fra (befinner meg i krstiansand). og er det big deal å skifte disse selv? Har ikke så mye mekkeskills enda, men ett sted må man jo begynne.
Det er det røret som går over eksosrøret på venstre side helt bak, og vel har forgrening til påfyllingstank ellerno?! jeg har ikke enda fått sett så nøye på det enda, derav hadde en tegning gjort det litt lettere.
Takk!
Trenger ikke tegning for å skifte det røret... Men mener det er utgått hos møller nå, men det finnes i rustfri utgave hos T3sjappene i Tyskland. Andre her vet nok hvilke 
Bestilte fra brickwerks i england. Er forskjellige rør for om det er bensin eller diesel, og egne for syncro. På min syncro, tredde jeg de bare inn fra midten under bilen. Har tanken bak, så da er ikke det noe problem. Rørene er rustfrie. Er bilder av dem på T3 prosjekt tråden min.bjørn53 wrote:Hvor bestiller du kjølerør fra? Rustfrie? Brukte? Plast? Regner du med å ta ned bensintanken for å få dem på plass?jostein wrote:Da er kjølerør og pakningsett til en motor bestilt, så får vi se hvor mye jeg må gjøre for å få motoren tett. Har uansett tenkt å orne i stand en reserve motor her.
For å teste om sylinder lekker luft til vkjøle systemet så har biltema denne nr 19-225 ca 90 kr
Jeg må også ha nye kjølerør.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... 90#p185990
Her er bilde fra under min bil.
Her er bilde fra under min bil.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig
the ruckus wrote:Heisann!
Takk!
Tror det er dette røret du mener. Har dette til overs. Skal til kr.sand 27. mai. Hvis du kan vente. Er nok noen avbusdepot guttene i kristiansand som har dette.
+1
Blir aldri ferdig
+1
Blir aldri ferdig