Tilhenger totalvekt med feiemaskin oppå: 1,92 tonn
Bilens vekt: 2580 med meg inni.
Totalvekt vogntog: 4,5 tonn.
Oppnådd fart opp Oslofjordtunellen: 110 kmt.
Eller nei, jeg bare tullet.
Jeg ville aldri ha kjørt fortere enn 80 kmt med tilhenger.

Gjør regning med at han lurte på om vi som drar henger har den ekstra "E"'en i førerkortetkodvaag wrote:2500 kg tillatt hengervekt på skikkelige biler med skikkelige motorer.
Nå har jeg akkurat parkert en Scand Dynamic med D3-190.
Det var og tungt, men tyngst var det nok for hengeren...

La inn ei korrigering for degKall'n wrote:Gjør regning med at han lurte på om vi som drar henger har den ekstra "E"'en i førerkortetkodvaag wrote:2500 kg tillatt hengervekt på skikkelige biler med skikkelige motorer.
Må ha den for å kunne trekke tung henger med bil bak.
Skrev "tung" slik at noen ikke tolket dette som en liten henger med tillatt totalvekt på 750 kgRudeboy wrote:La inn ei korrigering for degKall'n wrote:Gjør regning med at han lurte på om vi som drar henger har den ekstra "E"'en i førerkortetkodvaag wrote:2500 kg tillatt hengervekt på skikkelige biler med skikkelige motorer.
Må ha den for å kunne trekke tung henger med bil bak.![]()
Men jeg er enig med deg i at det må være hva postmeisteren etterlyste.
Å kjøre med tung henger & last er én ting, bilene skal vel alltids klare det. Lommeboka trenger nødvendigvis ikke klare seg godt om man blir stoppa uten at det står "BE" i førerkortet![]()
-Trur nåværende pris for BE er fem laken, forresten.

Ikke noe problem så lenge man unngår bakkestarter med 2 tonn hengende bakpå.RHS wrote:Når jeg ser disse bildene av deres "vogntog" tenker jeg med gru på svinghjul og clutch på disse kvalitets bilene

Campingvognregel: (for klasse B)vwbrumle wrote:Campingvognregelen hva er det for noe? Gjelder ikke samme reglene for vongtoglast med henholdvis B og BE når man kjører campingvogn eller?

"Campingvognregelen" har enda en begrensning. Tillatt totalvekt på tilhengeren får ikke overstige bilens egenvekt.Neergård wrote: Campingvognregel: (for klasse B)
Du kan kjøre bil med henger hvor tillatt totalvekt på bil og henger tilsammen ikke overstiger 3500kg.
Tillatt totalvekt er det du skal bruke, både for bil og henger, uansett om hengeren er tom eller ei.

Samme regler gjelder uansett type tilhenger. Sitat fra vegvesenets websider:vwbrumle wrote:Campingvognregelen hva er det for noe? Gjelder ikke samme reglene for vongtoglast med henholdvis B og BE når man kjører campingvogn eller?