'02 - 2,5Tdi, tungstartet når det er lite diesel på tanken

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
olecg

'02 - 2,5Tdi, tungstartet når det er lite diesel på tanken

Post by olecg »

Hei,

Har kommet ur for et merkelig fenomen, men kanskje ikke for dere :D

Begynte med storservice for tre uker siden: reg reimer, vannpumpe, dynamoreim, olje, alle filtre og ei bærekule. Det som skjedde etter servicen var at bilen ble utrolig tungstartet, selv i -2.
OK, tilbake til verksted, og de timet inn dieselpumpa på nytt. De flyttet timingen "ørlitegrann" iflg verkstedet, og det hjalp (trodde jeg da)

Men en ukes tid senere, så ble den tungstartet igjen. Og det var det det slo meg at det har sammenheng med mengden drivstoff på tanken. Når det er over halv tank, starter den direkte, selv uten oppvarming i -20, så jeg har ingenting å klage på der. Når tanken nærmer seg kvart, begynner problemene. Tungstartet som bare den, og selv ved varm motor etter at den har vært avslått i en halvtime eller noe sånt, starter den ikke lett. Fyller jeg opp tanken helt full igjen, er problemet løst.

Så jeg sitter og grubler fælt på dette her. Noen som har vært borti i lignende tilfeller? Virker nesten som om den slipper på brennstoffet tilbake til tanken eller noe sånt slik at den må "gnus" mer på starteren før det kommer noe i kammerne igjen ved start.

Takk for evt. tips!
camperwizard
-
-
Car: T4 2,5 tdi 1999
Phone: 94831217

Re: '02 - 2,5Tdi, tungstartet når det er lite diesel på tanken

Post by camperwizard »

hei olecg
slik du beskriver problemet høres det ut som at både motor og pumpe er i orden , så dette ville jeg ikke tenkt på.
men røret som går ned i dieseltanken og suger opp "suppe" er litt mere interesant. hvis det er sprekk eller hull i dette røret, så vil det draes luft inn i systemet. dette skjer når dieselnivået passerer eventuelle skader i rør, og skade(r) blir blottet til luft. men så lenge dieselnivå er høyere enn eventuelle skader, er alt i skjønneste orden.
et diesel system må være 100% tett og er superømfintlig ovenfor luft.
TRANSPORTER 2WD 2,5 TDI 1999
Steinar Fredriksen
Bjørn1

Post by Bjørn1 »

Jeg har også akkurat samme problem. når dieselmålern er rett under halv tank begynner det...
Bjørn Lien
`02 2,5tdi 102hk lang transporter
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Har noe av samme problem som trådstarter, riktignok når tankmåleren viser litt under kvart nivå. Har også vært inne på samme tanke som forrige innlegg beskriver, skal sjekkes i jula om det blir vær/tid. Det greieste her er vel å ta ut sete(ne?) og åpne "mannhullet" mellom setene ved håndbrekket vil jeg tro. Jeg tror også jeg har litt vann og/eller kondens på tanken, det kan jo ha en sammenheng med de problemene som olecg beskriver også. Forrige gang jeg fylte diesel var det en god halvcenti med rim på innsiden av tanklokket.. Har også forsåvidt merket at tankmåleren ikke har vært like pålitelig på lave nivå de siste ukene, har opplevd å fylle 77 liter diesel mens måleren fortsatt viser et stykke over 1/8 tank.
lassemann
-
-
Car: 2004 T4 Multivan
Phone: 91114856

Post by lassemann »

Hei!

Jeg har det samme problemet på min bil. Under halv tank - vanskelig å starte. Min verksmester sier tanken må ut. Men er det sånn at det er en innspeksjonsluke over tanken? Det visste jeg ikke..

Uansett til dere med dette problemet: Inntaksrøret til dieselpumpa er transperent/gjennomsiktig. Denne kommer frem til pumpa i et sort rør-i-rørsystem, men inne ved pumpa blir den synlig, her vil dere se luftbobler som strømmer inn i pumpa når motoren er i gang og dette indikerer falsk luft. Feilen kan også oppstå ved defekt på denne lille plastsaken som er montert på retur oppe på dieselfilteret. Jeg byttet denne, men feilen er der ennå desverre..

mvh
lassemann
olecg

Post by olecg »

Se der ja! Tenkte meg det måtte være noen andre med samme problem....

Så da har jeg / vi noen ting vi kan sjekke:

1. "Plastdings" som påvirker retur lokalisert på toppen av dieselfilter
2. Sjekk om det er falsk luft i systemet ved å inspisere siste biten av røret inn i pumpa
3. Inspisere "røret" som går i tanken for evt. sprekker / små hull
4. Kondens / vann på tanken?
5. Ut med tanken (uff da......)

Hmmm... Får begynne med det enkle først, og si gjerne ifra noen av dere andre hva dere skal gjøre. Jeg skal tilbake i dag, for jeg fikk et tips om at han (verksmesteren) vil gjerne bytte noen vakum- (retur) slanger for dieseln samt se over noen slangeklemmer ifbm med dieselfilteret. Får vel gjøre det først.

Sier ifra om dette siste tiltaket hadde noen innvirkning.

Edit: Dumt spørsmål: Finnes det egen kondensfjerner for diesel, eller er det bare å bruke "vanlig" kondensfjerner?

Takk for alle tips så langt!
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

olecg wrote: Edit: Dumt spørsmål: Finnes det egen kondensfjerner for diesel, eller er det bare å bruke "vanlig" kondensfjerner?
Vanlig kondensfjerner må du ikke finne på å bruke. Vet noen bruker Alron på diesel, men det er vel nokså mange meninger om diverse drivstofftilsetninger. Selv har jeg aldri prøvd det.
lassemann
-
-

Post by lassemann »

olecg wrote:Se der ja! Tenkte meg det måtte være noen andre med samme problem....

Så da har jeg / vi noen ting vi kan sjekke:

1. "Plastdings" som påvirker retur lokalisert på toppen av dieselfilter
2. Sjekk om det er falsk luft i systemet ved å inspisere siste biten av røret inn i pumpa
3. Inspisere "røret" som går i tanken for evt. sprekker / små hull
4. Kondens / vann på tanken?
5. Ut med tanken (uff da......)

Hmmm... Får begynne med det enkle først, og si gjerne ifra noen av dere andre hva dere skal gjøre. Jeg skal tilbake i dag, for jeg fikk et tips om at han (verksmesteren) vil gjerne bytte noen vakum- (retur) slanger for dieseln samt se over noen slangeklemmer ifbm med dieselfilteret. Får vel gjøre det først.

Sier ifra om dette siste tiltaket hadde noen innvirkning.

Edit: Dumt spørsmål: Finnes det egen kondensfjerner for diesel, eller er det bare å bruke "vanlig" kondensfjerner?

Takk for alle tips så langt!
Hei igjen!

Skal ikke se helt bort fra at det kan være ting med dieselfilteret, siden feilen kom etter service på bilen din. På den annen side er jo ikke filteret avhengig av nivået i tanken, eller er det?

mvh
lassemann
olecg

Post by olecg »

krissh wrote:
olecg wrote: Edit: Dumt spørsmål: Finnes det egen kondensfjerner for diesel, eller er det bare å bruke "vanlig" kondensfjerner?
Vanlig kondensfjerner må du ikke finne på å bruke. Vet noen bruker Alron på diesel, men det er vel nokså mange meninger om diverse drivstofftilsetninger. Selv har jeg aldri prøvd det.

OK. Takk for rådet. Men er dette noe man gjør som mer "normalt" slik som kulda er nå? Har hatt utallige dieselbiler selv samt i familien, men har vel aldri hørt om noen som tilsetter noe for selve kondens / vannproblemet.
H-mek

Post by H-mek »

olecg wrote:
krissh wrote:

OK. Takk for rådet. Men er dette noe man gjør som mer "normalt" slik som kulda er nå? Har hatt utallige dieselbiler selv samt i familien, men har vel aldri hørt om noen som tilsetter noe for selve kondens / vannproblemet.
Westfrost er tingen ved vann/kondens i diesel. Fåes kjøpt på de fleste bensinstasjoner, og bilrekvisita.
Henning Hov
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Viss noen skal ha på westfrost så anbefaler jeg også å tilsette totaksolje eller liknende for dieselen blir veldig tørr! pumpen blir jo smurt av diesel.
Morten B
lassemann
-
-

Post by lassemann »

hei!

Fant du ut av denne feilen? Jeg vurderer stadig bryderiet med å ta ut tanken for å sjekke tilførselsledningene/retur på min bil. Er rimelig lei denne feilen.. :( Er det andre som kan si noe om omfanget på denne jobben? Spesielle ting jeg bør være obs på?

mvh
Lasse
lassemann
-
-

Post by lassemann »

Hmm, gjorde en observasjon her går, banalt, men sikkert vesentlig i denne tråden. Hadde en prat med verksmesteren ved det lokale Møllerverkstedet i Sarpsborg. Han hadde liten tro på "tankproblemet" og brudd på slanger nedi der.., men heller at årsaken til lufttilgang må ligge utenfor, og anbefalte meg å gå grundig over diverse koplinger. Spesielt returventilen på toppen av dieselfilteret er en kjenning for denne elendigheten. Det skal sitte en liten O-RING på denne mot dieselfilteret. Jeg sjekket, og satt den der? NEI.. Ikke uvanlig at den ble med ut det gamle dieselfilteret på service, var beskjed fra verksmester. Uten o-ring sitter returventilen løst, selv med klipset festen og vil aldri kunne tette sikkelig. Foreløpig er tanken full så problemet er ikke der ennå, men det gjenstår å følge med da om luftproblemet kommer tilbake ved halv tank og under.. I så fall går tanken ut..

mvh
lassemann
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

O-ring skal jo følge med på nytt filter, husk å smør den før du trer nedpå retur ventilen!
Morten B
Post Reply