Har kommet ur for et merkelig fenomen, men kanskje ikke for dere
Begynte med storservice for tre uker siden: reg reimer, vannpumpe, dynamoreim, olje, alle filtre og ei bærekule. Det som skjedde etter servicen var at bilen ble utrolig tungstartet, selv i -2.
OK, tilbake til verksted, og de timet inn dieselpumpa på nytt. De flyttet timingen "ørlitegrann" iflg verkstedet, og det hjalp (trodde jeg da)
Men en ukes tid senere, så ble den tungstartet igjen. Og det var det det slo meg at det har sammenheng med mengden drivstoff på tanken. Når det er over halv tank, starter den direkte, selv uten oppvarming i -20, så jeg har ingenting å klage på der. Når tanken nærmer seg kvart, begynner problemene. Tungstartet som bare den, og selv ved varm motor etter at den har vært avslått i en halvtime eller noe sånt, starter den ikke lett. Fyller jeg opp tanken helt full igjen, er problemet løst.
Så jeg sitter og grubler fælt på dette her. Noen som har vært borti i lignende tilfeller? Virker nesten som om den slipper på brennstoffet tilbake til tanken eller noe sånt slik at den må "gnus" mer på starteren før det kommer noe i kammerne igjen ved start.
Takk for evt. tips!