Hadde samme symptomer på min eber i T3, kald luft i noen sek så død, da var det glødepluggen som måtte byttes.stsv wrote:Hei
Min Eber virket greit til 230.000 km men ifjor stoppa den. Viftemotoren var gåen, så den ble byttet nylig- da fyra den og ble skikkelig varm, men stoppa ikke igjen etter bilen var stoppet, så sikringen måtte ut. Nå forsøker den å starte i 4-5 sek (blåser luft) så stopper den. Kan dette være dieselpumpa, trodde det kom litt lyd fra den?
Mener ikke å stjele tråden, men synes dette passet i temaet her.
webasto/weber
Re: webasto/weber
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
-
smrendal
- -

- Car: T4 1999 2,5TDi
- Phone: 91880653
Samme symtomer her også. Nettopp skiftet plug og den varmer som bare det:) Var litt redd for at det var varmeren som måtte byttes, men heldigvis ikke:)RuneK wrote:Hadde samme symptomer på min eber i T3, kald luft i noen sek så død, da var det glødepluggen som måtte byttes.stsv wrote:Hei
Min Eber virket greit til 230.000 km men ifjor stoppa den. Viftemotoren var gåen, så den ble byttet nylig- da fyra den og ble skikkelig varm, men stoppa ikke igjen etter bilen var stoppet, så sikringen måtte ut. Nå forsøker den å starte i 4-5 sek (blåser luft) så stopper den. Kan dette være dieselpumpa, trodde det kom litt lyd fra den?
Mener ikke å stjele tråden, men synes dette passet i temaet her.
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
+ 8 andre biler som jeg har hatt:)
VW Golf 1 1982 1,5L
Hei
Byttet glødeplugg i dag. Brukte litt over en time med litt knot. La Ebern oppå motoren uten å løsne kjøleslanger og byttet plugg. Lokkene satt heldigvis ikke alt for mye fast. Sjekket at vifta gikk greit i rundt og skrudde sammen. Det verste var å feste utløpet på eksosen til varmeren igjen. Det var noe trngt der nede. Når jeg startet igjen startet varmeren etter et lite minutt og gikk som en klokke. Har koblet ut temperaturføleren og satt bryter inne i bilen slik at jeg kan koble den ut ved småkjøring.
Takk til Torle for god veiledning.
Byttet glødeplugg i dag. Brukte litt over en time med litt knot. La Ebern oppå motoren uten å løsne kjøleslanger og byttet plugg. Lokkene satt heldigvis ikke alt for mye fast. Sjekket at vifta gikk greit i rundt og skrudde sammen. Det verste var å feste utløpet på eksosen til varmeren igjen. Det var noe trngt der nede. Når jeg startet igjen startet varmeren etter et lite minutt og gikk som en klokke. Har koblet ut temperaturføleren og satt bryter inne i bilen slik at jeg kan koble den ut ved småkjøring.
Takk til Torle for god veiledning.
Stig Borlaug
Spør her siden andre og har gjort det.
En kompis her på Kongsberg har en Eber som ikke virker.
Skal se om vi får den i gang igjen.
Jeg tenkte at et skritt på veien er å bytte glødeplugg. Men det er jo dyrt om det ikke er det som er gærnt.
Da tenkte jeg å ta min glødeplugg og sette i hans og se om det funker.
Men er dette ulurt?
Tenkte på om det er skive/pakning som må/skal byttes når man skifter glødeplugg?
Skal selvfølgelig sjekke andre ting som sikring ol...
En kompis her på Kongsberg har en Eber som ikke virker.
Skal se om vi får den i gang igjen.
Jeg tenkte at et skritt på veien er å bytte glødeplugg. Men det er jo dyrt om det ikke er det som er gærnt.
Da tenkte jeg å ta min glødeplugg og sette i hans og se om det funker.
Men er dette ulurt?
Tenkte på om det er skive/pakning som må/skal byttes når man skifter glødeplugg?
Skal selvfølgelig sjekke andre ting som sikring ol...
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
-
smrendal
- -

Hei!
Vet det ligger noen instruksjoner ute her om bytting av glødeplugg. Men siden vi har diskutert så mye i denne tråden om bytting av plugg og ting som kan være feil med Ebern, så legger jeg like gjerne ut en liten instruksjon på bytting her også:)
Utgangspunktet mitt ETTER at jeg hadde kranglet med meg selv nedi motorrommet var som dette:)

Etter det begynte jeg bare å skru:) Da begynte jeg bare med de fire "store" skruene. Det var vel to korte og to lange. Dem må selvfølgelig akkurat på samme plass igjen når du skal ha Ebern i sammen igjen:)

Så er det to små skruer oppe på ebern som holder toppdekselet fast. Veldig små skruer så ikke mist dem:)

...så er det to litt større skruer på motsatt side av de to små...

Etter disse er det bare å vippe av topplokket, men pass på ledningene... Vet ikke om det trengs, men jeg tok i allefall ut pluggen for at det skulle være lettere å jobbe med Ebern..

Nå er det rett og slett bare å bytte ut pluggen, eller bare skru ut og teste pluggen som står i.. Min var helt gåen. Testet den ved å koble 12V laderen min, + på toppen av pluggen og -(jord) på gjengene. Da skal den egentlig bli sinnsykt varm, men den var kald som en silkestjert:) Så jeg byttet den med en ny en. kjøpte en orginal plugg.. Kostet meg 580kr m/moms:)
Etter dette er det bare å skru den i sammen igjen slik den var. Jeg gikk bare i motsatt rekkefølge. Så monterte jeg den i bilen igjen. Veldig kronglete, men det gikk:)
Nå kjører jeg Caravelle med stil:) God og varm hele vinteren:)
Håper dette er til hjelp for dem som vil spare penger og gjøre litt av jobben selv:) Tok litt tid og få den inn og ut av bilen, men det er bare for jeg er en "kommelpung":)
Vet det ligger noen instruksjoner ute her om bytting av glødeplugg. Men siden vi har diskutert så mye i denne tråden om bytting av plugg og ting som kan være feil med Ebern, så legger jeg like gjerne ut en liten instruksjon på bytting her også:)
Utgangspunktet mitt ETTER at jeg hadde kranglet med meg selv nedi motorrommet var som dette:)

Etter det begynte jeg bare å skru:) Da begynte jeg bare med de fire "store" skruene. Det var vel to korte og to lange. Dem må selvfølgelig akkurat på samme plass igjen når du skal ha Ebern i sammen igjen:)

Så er det to små skruer oppe på ebern som holder toppdekselet fast. Veldig små skruer så ikke mist dem:)

...så er det to litt større skruer på motsatt side av de to små...

Etter disse er det bare å vippe av topplokket, men pass på ledningene... Vet ikke om det trengs, men jeg tok i allefall ut pluggen for at det skulle være lettere å jobbe med Ebern..

Nå er det rett og slett bare å bytte ut pluggen, eller bare skru ut og teste pluggen som står i.. Min var helt gåen. Testet den ved å koble 12V laderen min, + på toppen av pluggen og -(jord) på gjengene. Da skal den egentlig bli sinnsykt varm, men den var kald som en silkestjert:) Så jeg byttet den med en ny en. kjøpte en orginal plugg.. Kostet meg 580kr m/moms:)
Etter dette er det bare å skru den i sammen igjen slik den var. Jeg gikk bare i motsatt rekkefølge. Så monterte jeg den i bilen igjen. Veldig kronglete, men det gikk:)
Nå kjører jeg Caravelle med stil:) God og varm hele vinteren:)
Håper dette er til hjelp for dem som vil spare penger og gjøre litt av jobben selv:) Tok litt tid og få den inn og ut av bilen, men det er bare for jeg er en "kommelpung":)
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Fin beskrivelse med gode bilder som viser detaljert hvordan dette gjøres. Dette kan gjerne postes i "Tips og triks". Der ligger det en link til en beskrivelse på Caravelle.dk. Men der kommer det ikke opp noe, i alle fall ikke uten å være pålogget.
Det kan også nevnes at det ikke er uvanlig at brennkammeret er sotet igjen. Da virker ikke varmeren selv om du skifter glødepluggen. For å rense dette må du skru varmeren litt mer fra hverandre, og du trenger et pakningssett i tillegg til glødepluggen
Det kan også nevnes at det ikke er uvanlig at brennkammeret er sotet igjen. Da virker ikke varmeren selv om du skifter glødepluggen. For å rense dette må du skru varmeren litt mer fra hverandre, og du trenger et pakningssett i tillegg til glødepluggen
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
smrendal
- -

Takk for tipset. Har lagt den ut der nå og lagt med "Det kan også nevnes at det ikke er uvanlig at brennkammeret er sotet igjen. Da virker ikke varmeren selv om du skifter glødepluggen. For å rense dette må du skru varmeren litt mer fra hverandre, og du trenger et pakningssett i tillegg til glødepluggen"Rikskringkastingen wrote:Fin beskrivelse med gode bilder som viser detaljert hvordan dette gjøres. Dette kan gjerne postes i "Tips og triks". Der ligger det en link til en beskrivelse på Caravelle.dk. Men der kommer det ikke opp noe, i alle fall ikke uten å være pålogget.
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
-
smrendal
- -

Nå er det noe feil igjen :S Det ryker noe vollsomt av ebern min. Vi har ca 10 minus her nå. Og det blir ikke allverden med varme inne i bilen. Noen som vet hva som er galt? Fant forresten ut at jeg har en bryter på dekslet på rattstammen som er til ebern, når den er av starter ikke ebern når jeg starter bilen og det er under 8 grader. Men når jeg slår den på starter den som bare det.
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
smrendal wrote:Da var pluggen byttet og varmen kommt i bilen:) Men nå er det jo selvfølgelig blitt mildvær:( Men blir vel kaldere over helga igjen:)
Tok forresten ut varmeren, gadd ikke stå ute i snøskavlen og skru. Kaldt nok og ligge under bilen for å få den ut:)
Måtte du bruke diagnose for å få den igang igjenn om den var i "lås" som tidligere nevnt her?
Eller bare skifte plugg og så var den i gang?
Skal skifte plugg o.l på min nå å prøve å få den igang...
Hei. Jeg har ett sånn utbyggingsett fra tilleggsvarmer til parkeringsvarmer i bilen. Sikringen gikk og når den var byttet startet ikke varmeren.(viften i blien osv startet igen) En diagnose test på eberen viste att viften enten satt fast eller hadde kortsluttet.
Får man kjøpt denne noe sted. Er det noen som har ett navn/link til viften?
Er det noen som har efaring med samme feilmeld?
Får man kjøpt denne noe sted. Er det noen som har ett navn/link til viften?
Er det noen som har efaring med samme feilmeld?
-
Neergård
- -

- Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
- Phone: 917 97 848
Det er vesentlig lavere varme å oppnå ved skikkelig kulde, naturligvis - er det ikke bare dette du merker da?smrendal wrote:Nå er det noe feil igjen :S Det ryker noe vollsomt av ebern min. Vi har ca 10 minus her nå. Og det blir ikke allverden med varme inne i bilen. Noen som vet hva som er galt? Fant forresten ut at jeg har en bryter på dekslet på rattstammen som er til ebern, når den er av starter ikke ebern når jeg starter bilen og det er under 8 grader. Men når jeg slår den på starter den som bare det.
Min (har tatt fra en vraket T4 og montert på audien) ryker også noe enormt når det er skikkelig kaldt, og også i råvær. Men kupelufta blir raskt lunken fordi, men kupeen holder seg kald LENGE...
Frode Neergård
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
-
smrendal
- -

nei den startet på første forsøk..eppek wrote:smrendal wrote:Da var pluggen byttet og varmen kommt i bilen:) Men nå er det jo selvfølgelig blitt mildvær:( Men blir vel kaldere over helga igjen:)
Tok forresten ut varmeren, gadd ikke stå ute i snøskavlen og skru. Kaldt nok og ligge under bilen for å få den ut:)
Måtte du bruke diagnose for å få den igang igjenn om den var i "lås" som tidligere nevnt her?
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
-
smrendal
- -

Litt rart daNeergård wrote:Det er vesentlig lavere varme å oppnå ved skikkelig kulde, naturligvis - er det ikke bare dette du merker da?smrendal wrote:Nå er det noe feil igjen :S Det ryker noe vollsomt av ebern min. Vi har ca 10 minus her nå. Og det blir ikke allverden med varme inne i bilen. Noen som vet hva som er galt? Fant forresten ut at jeg har en bryter på dekslet på rattstammen som er til ebern, når den er av starter ikke ebern når jeg starter bilen og det er under 8 grader. Men når jeg slår den på starter den som bare det.
Min (har tatt fra en vraket T4 og montert på audien) ryker også noe enormt når det er skikkelig kaldt, og også i råvær. Men kupelufta blir raskt lunken fordi, men kupeen holder seg kald LENGE...enda værre når det passerer 20 blå, da går den konstant for å holde litt lunk i motoren hos meg
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
smrendal wrote:nei den startet på første forsøk..eppek wrote:smrendal wrote:Da var pluggen byttet og varmen kommt i bilen:) Men nå er det jo selvfølgelig blitt mildvær:( Men blir vel kaldere over helga igjen:)
Fikk skiftet plugg her i går. Den startet med en gang, men røyk barre blått, så kutta den.
La bilen stå et 10min så starta jeg igjenn å da starta Ebern igjenn men kjørte seg så opp på turtall som en jetmotor !
De pengene for ny plugg var vinterns beste investering
-
smrendal
- -

webasto/weber
ja den er rett og slett genial påeppek wrote:smrendal wrote:nei den startet på første forsøk..eppek wrote:
Fikk skiftet plugg her i går. Den startet med en gang, men røyk barre blått, så kutta den.
La bilen stå et 10min så starta jeg igjenn å da starta Ebern igjenn men kjørte seg så opp på turtall som en jetmotor !D hyla skikkeli, så kom det flyst av sot og gnister, så ble det varme i transporteren
![]()
De pengene for ny plugg var vinterns beste investering
kalde vinterdager
som vet?
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
Heisan.
Lurer på om flammevakten(den med speil) er det den som har tykk ledning å står ved siden av pluggen?
Lurer på om flammevakten(den med speil) er det den som har tykk ledning å står ved siden av pluggen?
Mvh
Erik Solvang
Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter
Har vag-com
Erik Solvang
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
Har vag-com
-
smrendal
- -

webasto/weber
Vil tro det er dieseltilførselen, men er ikke sikkeresol wrote:Heisan.
VW Caravelle 1999 2,5TDi
VW Golf 1 1982 1,5L
VW Golf 1 1982 1,5L
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Du har helt rett dette er flammevakten, ellers så finner du noen greie skisser her på side 40esol wrote:Heisan.
http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 0ESPAR.pdf
Linken beskriver D5S men den er 98% identisk oppbygd..
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
aageaassved
- Car: t4 1992 2,4
finnes det en sånn side til webasto?
Torle wrote:Du har helt rett dette er flammevakten, ellers så finner du noen greie skisser her på side 40esol wrote:Heisan.
http://www.espar.com/www/espar.com/tech ... 0ESPAR.pdf
Linken beskriver D5S men den er 98% identisk oppbygd..
Takker.
Fant feilen på min. Vannpumpen hadde dårlig kontakt.
Skal ikke eber`n funke uten pumpa når motoren er i gang?
Fikk et nytt problem, med fjernkontrollen. Den funker ikke på avstand, må helt inntil bilen for at den skal funke. Har byttet batteri, hjalp ikke.
Har også tatt ut antenneledningskontakten.
Er det noen som har tips?
Er en easystart r+.
Last edited by esol on 18 Dec 2010, 13:07, edited 1 time in total.
Mvh
Erik Solvang
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
Har vag-com
Erik Solvang
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
Har vag-com
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Hellanor har overtatt importen av Webasto, og de finner du vel på www.hellanor.no vil jeg tro.aageaassved wrote:finnes det en sånn side til webasto?
Merk at det er t.d dyre løsninger, og hvermansen blir vel ikke å slenge i 25 laken på disken og si "je frys, få værmen i bilen" sånn helt uten videre.
-
tlauri
- -

- Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002
Det som kan være lurt når man har en eber/webasto som soter mye er og ta baksiden av en skrutrekker og kakke denne mot eksospotta på varmeren når den har startet skikkelig, da vil det komme mye sot og drit ut av eksosen som kan tette igjen eksosrøret.
Tom
Bodø City

Bodø City

Flott tråd !!
Har i dag easystart r+ til eber`n, det vil si bare fjernkontroll.
Så jeg lurer på om tidsuret som fåes kjøpt, er den bare å koble til samme boksen som fjernkontrollen?
Eller må det kobles noe mere?
Har koblet ut automatikken å vil gjerne styre eber`n manuelt.
Så jeg lurer på om tidsuret som fåes kjøpt, er den bare å koble til samme boksen som fjernkontrollen?
Eller må det kobles noe mere?
Har koblet ut automatikken å vil gjerne styre eber`n manuelt.
Mvh
Erik Solvang
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
Har vag-com
Erik Solvang
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
Har vag-com
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Har du Easystart R+ så skal du kunne starte og stoppe ved og trykke på det lille røde lyset som lyser når eberen går, samtidig så har du jo syv dager s ur i fjernkontrollen...!?
Tor-Ole Olsnes