senking. IGJEN.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Karamell GL 2.5
-
-

senking. IGJEN.

Post by Karamell GL 2.5 »

sjekker nettet her og finner mange rare priser.
f.eks et sett ( med dempere inkl. ) til nesten 7500.- hos bildelesenteret på lierskogen, og 40mm fjærer hos mekonomen til snaut 1600.-
:?: hva lønner seg egentlig? er det ræva kvalitet på mekonomen-pakka eller er det bare NBDS på lierskogen som er HEEEEEEEELT på bærtur?
ender vel opp med mokonomen-fjærer uansett. men bare litt greit å vite kvalitet m.m samt andres erfaringer.
deilig lyd av rekke 5'ern :)
Pokker

Post by Pokker »

Det kan da ikke være rævva kvalitet på Mekonomen. De reklamerer jo for at de følger de europeiske kvalitetsnormene - de også!

Men hva med hvor mye senking man skal gå for? Har sett at man opererer med 2 og 4 cm. Senker man 4 cm, er ikke det ganske mye??? Blir vogna rett og slett så lav da at man får problemer med bakkeklaring?? For eksempel under kjøring på vinterføre og eventuelt små humper i vegen (fartsdumper)?
T4Tom

Post by T4Tom »

Jeg kjører med fjører fra mekonomen, og etter mitt syn er bilen senket 45-50 mm? Så da er det med gratis senk på det som er over 40mm :lol:
De fjærene er bra de, er jo mange om har anskaffet det settet.

Men vil anbefale gassdempere til de fjørene...

Og bilen blir ikke for lav, husk Caravelle er høy uansett synes jeg! Så det er aldri problem med fartsdumper...
Volkswagen Caravelle 2.4 GL Syncro 1995 8-seter
Karamell GL 2.5
-
-

Post by Karamell GL 2.5 »

da bestiller vi og ser hva som skjer. gassdemping får vente.
deilig lyd av rekke 5'ern :)
Pokker

Post by Pokker »

For litt over 1600,- så får man fjærer på Mekonomen. Men statens vegvesen (eller satans vegvesen om man vil) forsøker å nekte å godkjenne fjærene da man ikke har massevis av TUV godkjente papirer. Det forventes at jeg kjører bilen til merkeverksted, utfører full 4-hjuls kontroll samt får justert den lastavhengige bremseventilen. Dette vil koste ca 2000 ekstra, og i tillegg koster det vel 550 hos de satans vegvesen også..

Det forventes at jeg skal dra med en erklærling fra VW om at disse fjærene er godkjente for bilen... Sertifikatet som fulgte med fjærene påstår vegvaset at ikke er et TUV sertifikat for fjærene, men heller et sertifikat som tillater en fabrikk å produsere fjærene. Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår forskjellen??? noen som har noe å tilføye? Kanskje enklest å bare kjøpe vanlige fjærer igjen?
Caravelle-Kai
-
-

Post by Caravelle-Kai »

Er det ikke enklest å kjøre med de til du blir stoppet. Bytte tilbake og vise den med vanlige fjærer, og så bytte tilbake igjen?

Du blir vel ikke stoppet SÅ ofte? -Jeg har ikke vært i teknisk kontroll de 12 årene jeg har hatt lappen.
2013 Ford Kuga 2,0 TDCi Powershift - Til salgs!
1999 T4 Caravelle 2,5 tdi
1990 T3 Caravelle Coach 1,6D
1975 VW 1200 Jeans
1974 VW 1200 Jeans (konebil)
Coach-Kameraden og Eksil-Rundlyktgeriljaen.
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

hva? er ikke mekonomen-fjørene Tüv-godkjent? Joooo.....det er de jo. Jeg sitter jo her med Tüv-godkjenningen i min mappe! :)
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
Pokker

Post by Pokker »

Produsenten er godkjent TUV, men den enkelte fjær er ikke godkjent - påstår vegvesenet. De mener papiret ikke er det de har sett av godkjenningspapirer fra TUV der de enkelte fjærene er spesifikt godkjent.

Nå har jeg imidlertidig kjørt bilen til VW, og de gjennomfører en PKK-godkjenning der de foretar en 4-hjulskontroll, pluss sjekk av den lastavhengige ventilen. Når denne godkjenningen er sendt inn vil vegvesenet ha dette i sitt register - og forhåpentligvis vil de dermed godkjenne fjærene. Omstendelig, men skal du hindre å måtte sette bilen igjen på et dertil uegnet sted så må man gå den tunge vegen. Oppdaterer når jeg har vært hos Satans Vegvesen, med skipper Saptein Kabelsatan til rors....
Needforspace
-
-
Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
Phone: 41tonull5391

Post by Needforspace »

Var på en liten service i dag, fikk skiftet luftfilter på Passaten og det ble mye bedre. Lurer på hvor gammelt det var :oops: Når jeg allikevel var der, spurte jeg litt om senking av Caravelle.
Fikk da vite at om en senker fremme ved å skru ned på torsionsfjærene, blir den myk, ( for myk), var deres påstand.
Stemmer dette?
Var selv ute og prøvde en Caravelle med 2,5tdi og automat, denne var vistnok utstyrt med VR6 understell, den skulle være ca 40mm lavere enn vanlig og den var i alle fall stiv nok etter min smak.
Er det andre fjærer i en sånn?
Noen som kan svare på dette?
:D :D
VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14

PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Ørjan Sandland
Car: T4 2001 ACV

Post by Ørjan Sandland »

Needforspace wrote:Var på en liten service i dag, fikk skiftet luftfilter på Passaten og det ble mye bedre. Lurer på hvor gammelt det var :oops: Når jeg allikevel var der, spurte jeg litt om senking av Caravelle.
Fikk da vite at om en senker fremme ved å skru ned på torsionsfjærene, blir den myk, ( for myk), var deres påstand.
Stemmer dette?
Nå er jeg en skikkelig newbie på Caravelle, men for at ovenstående utsagn skal kunne stemme, krever det at torsjonsstavene (eller -fjærene som du kaller dem) må være progressive.

Det hadde vært greit om disse innvidde kunne gjøre noe annet enn å slenge rundt seg med påstander alene.

mvh,
Ørjan
Pokker

Post by Pokker »

Så ble bilen da omsider godkjent hos vegvesenet. De foretok sågar en komplett ny EU-kontroll for bilen, og tok seg 700 kroner betalt for det. Blodsugende Saptein kabelsatan var ikke fornøyd med det, og tok seg nok et geby på kroner 550 for å føre dette inn i vognkortet. Utrolig - men fjærene til kroner 1600,- har fått tilleggskostnader på kroner 2000 hos Fjeltland, 700 hos det Statans Vegvesenet og ytterligere 550 hos den samme satan = 4750,- for 40 mm senking.

Dersom jeg ikke hadde hatt mangel fra EU-kontroll (på grunn av fjærene som jeg hadde montert), men montert fjærene etterpå, justert opp spissing og chamber etc hos Fjeltland og kjørt til vegvesenet så hadde det kostet med 700 kroner mindre... Men jeg ville ikke ha unnværet kontroll av forhjulene da det viste seg at de måtte justere både spissing og chamber etter senking.
Post Reply