Bilstereo montering

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
Jan Arild
Car: 2008 T5.4M

Bilstereo montering

Post by Jan Arild »

Jeg har handlet litt stereo.
Hvordan ta av dørtrekk? Hva av klips ryker?
Hvor kan strøm fra batteri gå gjennom torpedovegg?
Eller kan jeg hente strøm fra ekstra batteriet under fører sete?
Hvor kan signal kabler best legges?
Jan Arild
Kort T5 4Motion. Solgt:-(
Familieforøkelse. Ford Mondeo kjøpt.
http://www.kartutleie.no
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Re: Bilstereo montering

Post by Tom Bringsvor »

Jeg hentet strøm fra batteri i motorrom, tok den inn under varmeapparat innunder passasjersiden, Svær gummigjennomføring med plass til tilleggsledninger, måtte demontere mye plast.
Fant senere ut at man kan hente strøm rett fra sikringsboksen under askebeger, skal du hente ut mye strøm, bør du vite hvordan, (lite også forsåvidt).

La signal og strømkabler under teppet og trakk de gjennom med en trekkesnor o nylon og opp innunder setet, (du velger selv hvilket).

Bør skille strøm og signalkabler med litt avstand.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
Neergård
-
-
Car: VW Caravelle 2000 comfortline 2.5tdi
Phone: 917 97 848

Post by Neergård »

Strøm og signalkabler kan gjerne krysses, teoretisk oppleves det 0 i støyoverføring når man krysse strøm/signal kabel i en vinkel på 90 grader.
Frode Neergård

2000 VW Caravelle Comfortline2.5tdi - viewtopic.php?f=56&t=31428
NÅ TIL SALGS: viewtopic.php?f=9&t=39657
1994 Audi 100 2.5tdi ABT edt. (selges for rett sum!)
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Neergård wrote:Strøm og signalkabler kan gjerne krysses, teoretisk oppleves det 0 i støyoverføring når man krysse strøm/signal kabel i en vinkel på 90 grader.
Da er den grei, men forøvrig titt litt på denne:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=24902
Jeg kåla vel litt til underveis, men se på siste svar til spørreren, her tror jeg vi snakker om kunnskap jeg vil benytte videre i elektriske utfordringer, sikringstavlens ledige tilkoblingsmuligheter er nettopp til bruk om man vil koble til nytt utstyr på en sikker måte, det beste er jo å kjøpe de fargede pluggene (kabelsko rett på funker også) med en sikring i tillegg, da er det bare å mate på, husk et godt jordingspunkt (dette er et DC anlegg, ikke AC) går like mye strøm her.
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Post by Pål_B »

Uansett hvor fint og flott dere mener det er å koble seg til i sikringsboksen, så har den store begrensninger. Det er en grunn til at bl.a starteren ikke er koblet via boksen.

Om du har en forsterker som har potensiale til å trekke mer enn 15-20A, så trekker du tilførsel rett fra batteriet.
Mvh
Pål
Tom Bringsvor
-
-

Post by Tom Bringsvor »

Pål_B wrote:Uansett hvor fint og flott dere mener det er å koble seg til i sikringsboksen, så har den store begrensninger. Det er en grunn til at bl.a starteren ikke er koblet via boksen.

Om du har en forsterker som har potensiale til å trekke mer enn 15-20A, så trekker du tilførsel rett fra batteriet.
Hallo, om du titter litt i det som er skrevet og ikke minst i bildene som er presentert så er det mulig å hente ut både styrestrøm og forbruksstrøm fra "skapet". (som hjemme, det er begrensninger i hovedsikringer og kvadratet på inntakskabler, man bruker vel aldri alt på en gang).
Hvor mye du skal hente ut av strøm er det vel kompetansen eller heller inkompetansen som er en på test i de fleste hjem (og biler), om det begynner å brenne eller lukte svidd eller hele cupeen fylles med røyk er en utfordring og en erfaring for mange.
15-20 Amp. fra sikringsboksen er sikkert ikke noe problem om man har kunnskap om hvor og hvordan.
Jeg vet ikke, men det bør vel være en inntakssikring til sikringstavla for å være "sikker".
Tåkebaklyset mitt er forøvrig koblet via sikringstavla, startmotoren håper jeg er utenom, dynamoen håper jeg også er koblet utenom (trenger jo ikke å lade opp sikringstavla, ikke i min tralle i hvertfall (alle mine påstander er med forbehold, om noen kjenner en dyr advokat ol.

Tror det er både fint, flott, elegant, smoodt og enkelt og koble seg til sikringstavla, det er nok der alle, med respekt for seg selv og sitt yrke (med sikkerhet i bakkant) kåler seg innpå.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Dette syns jeg er en glimrende kommentar fra en som skal komme med "eksperttips"
man bruker vel aldri alt på en gang

Å koble spiller og annet "småelektrisk" innpå tavla er helt ok. Men en ekstern forsterker til stereoen kobler man IKKE inn i tavla.
Mvh
Pål
Jan Arild
Car: 2008 T5.4M

Post by Jan Arild »

Hadde ikke tenkt å koble på sikrings boksen.
Men siden jeg har tilleggs varmer er det vel montert et ekstra batteri under fører stol. Som jeg burde kunne benytte?

Det jeg lurer mest på er hvordan demontere dør trekkene uten og ødelegge alt av plastikken. Klips osv...
Jan Arild
Kort T5 4Motion. Solgt:-(
Familieforøkelse. Ford Mondeo kjøpt.
http://www.kartutleie.no
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Gå på Biltema å kjøp deg et panelklips brekkjern. De har et sett med flere slike i, koster ikke mange kronene.

Jeg bruker slike daglig på jobben, og de er gull verdt å ha i verktøysamlingen :)
Mvh
Pål
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg ville koblet forsterkeren til tilleggsbatteriet under setet. Kan ikke se noen grunn til at det ikke skal fungere bra. Husk skikkelig kabel og sikring. Dørtrekka på T5 sitter godt fast. Klipsa skal vel trekkes rett ut. Riktig verktøy hjelper nok, men de klipsa er konstruert sånn at de gjerne ryker før de løsner. Din nærmeste VW-forhandler har nok skuffen full. Kanskje like greit å stikke innom og kjøpe med 10-12 stykker før du begynner å demontere..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply