Har til hatt to T4 og er usikker på T5
Har til hatt to T4 og er usikker på T5
Hei
Som det står i overskriften, har jeg vært T4 sjåfør siden 1996. Jeg har tre Schäferhunder, familie og trenger derfor stor bil. Jeg har veldig lyst på T5 130hk 2007-2009 mod. Er usikker på hva jeg skal gjøre på grunnlag av alle trådene her inne, om diverse problemer T5 ser ut til å inneha.
Mitt spørsmål er da: Er 1,9 tdi en bedre bil enn de med fem sylindre? Bortsett fra at motoren nok er i det minste laget:)
Er kvaliteten økt på de nyere mod. i forhold til de første årsmodellene?
Som det står i overskriften, har jeg vært T4 sjåfør siden 1996. Jeg har tre Schäferhunder, familie og trenger derfor stor bil. Jeg har veldig lyst på T5 130hk 2007-2009 mod. Er usikker på hva jeg skal gjøre på grunnlag av alle trådene her inne, om diverse problemer T5 ser ut til å inneha.
Mitt spørsmål er da: Er 1,9 tdi en bedre bil enn de med fem sylindre? Bortsett fra at motoren nok er i det minste laget:)
Er kvaliteten økt på de nyere mod. i forhold til de første årsmodellene?
Re: Har til hatt to T4 og er usikker på T5
Ikke vurder 1,9!
Det er vanlig at sykdommer tidlig i produksjonen blir plukket bort etter hvert som årene går. Om du trenger stor bil så er vel T5 en av de mest solide bilene på markedet. Klart det er feil på disse også men det er det på alle biler. Kjøp lang utgave om du ikke er redd for å parkere i sentrum
130 HK motoren er god og har nok krefter, men kan kjøre enda billigere om du tuner den forsiktig.
Det er vanlig at sykdommer tidlig i produksjonen blir plukket bort etter hvert som årene går. Om du trenger stor bil så er vel T5 en av de mest solide bilene på markedet. Klart det er feil på disse også men det er det på alle biler. Kjøp lang utgave om du ikke er redd for å parkere i sentrum
Jeg har en kompis med Caravelle 1,9 105hk TDI. Han kjøpte den fordi 131hk var såpass mye dyrere. I begynnelsen var han skeptisk til den "slappe" 105hk motoren. Nå har han kun lovord om bilen. Den er mer enn sprek nok i normal kjøring. Og han har kjørt endel med vogn bakpå og fullastet bil, og selv der er han positivt overrasket over hvor trekkvillig 105hk er.
Jeg har selv aldri kjørt 105hk. Men har hatt 131hk 4M, og det syns jeg var en utrolig fin bil å kjøre, både på langtur og til og fra jobb. Fin utveksling på girkassa på langtur, og mer enn sprek nok til å dra 2,5T henger.
Jeg har selv aldri kjørt 105hk. Men har hatt 131hk 4M, og det syns jeg var en utrolig fin bil å kjøre, både på langtur og til og fra jobb. Fin utveksling på girkassa på langtur, og mer enn sprek nok til å dra 2,5T henger.
Mvh
Pål
Pål
Hehe, er ikke redd for å parkere i sentrum:)) Det er litt å tenke på også i forhold til garantien. Hvor lang er den forresten?
Greit å lese om gode erfaringer med 1.9 motoren:) Billigere å kjøpe, er jo noe å tenke på!
Selv om lyden av fem syl. er mye penere enn fire syl.
Greit å lese om gode erfaringer med 1.9 motoren:) Billigere å kjøpe, er jo noe å tenke på!
Selv om lyden av fem syl. er mye penere enn fire syl.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
etter to havarier på 130hestere så er jeg mindre skeptisk blitt til 1,9. Den holder iallefall. Med mild chip skryter mange av den. Nå er jeg generelt skeptisk til T5 og er av den oppfatning av at det er den dårligste Transporter noensinne, men det er nå meg. 40000km bak rattet i en slik en har ikke hjulpet sjøl om setene er bedre enn T4 sine og motoren(130) er sprek og fin. Jeg blir skepisk når ting ikke holder mer enn 250000km. Det er 1/4 av hva T4 har prestert....
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hei.
Jeg har en 06 mod 105 hk Caravelle combi lang (som forøvrig skal byttes inn i en mindre bil nå), og etter min mening holder motoren fint til normalt bruk. De gangene jeg har ønsket meg større motor er når jeg har fyllt bilen helt full av campingutstyr og kastet meg ut på autobahn i tyskland
Det er greit at noen mener at du ikke må vurdere 105 hk, men for andre fungerer det helt fint.
Arnt.
Jeg har en 06 mod 105 hk Caravelle combi lang (som forøvrig skal byttes inn i en mindre bil nå), og etter min mening holder motoren fint til normalt bruk. De gangene jeg har ønsket meg større motor er når jeg har fyllt bilen helt full av campingutstyr og kastet meg ut på autobahn i tyskland
Det er greit at noen mener at du ikke må vurdere 105 hk, men for andre fungerer det helt fint.
Arnt.
Ja kansje 1.9 motoren er grei nok!:)) Hvis en summerer alle inlegg her på forumet med problemer på T5 blir listen heller lang. Er jo litt riski å betale så mye penger for en nyere brukt Caravelle , hvis det bare blir mer utlegg!
Nei, synes det er vanskelig da Caravelle er eneste alternativ etter mitt behov og MB Viano er helt uaktuell.
Nei, synes det er vanskelig da Caravelle er eneste alternativ etter mitt behov og MB Viano er helt uaktuell.
-
Andreas89
- -

- Car: 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter
- Phone: 99428142
Jeg hadde en Caddy tidligere med 1,9 TDI 105 hk, nå vet ikke jeg om dette er helt den samme motoren som i T5, men jeg vil jo tro at disse er så og si like. Motoren holdt godt til Caddyen, grei akselrasjon, men jeg tror dette blir litt lite i en T5 som er vesentlig større. Dog kommer det en del ann på om du skal kjøre med mye last osv...
Så på en T5 130 hk tidligere i år samt at jeg har kjørt en del 174 hk 4motion, knallbiler å kjøre og godt med krefter, men klart det er et spennende prosjekt å kjøpe en forholdsvis dyr bruktbil med rimelig stort risiko for dyre verkstedregninger i etterkant.
Så på en T5 130 hk tidligere i år samt at jeg har kjørt en del 174 hk 4motion, knallbiler å kjøre og godt med krefter, men klart det er et spennende prosjekt å kjøpe en forholdsvis dyr bruktbil med rimelig stort risiko for dyre verkstedregninger i etterkant.
Andreas
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
2008 3,0 TDI 163 hk Isuzu D-max 4x4 "bruksbilen"
1986 2,4 TD Toyota Hilux 4x4 på 35" "Lekebilen
X 2003 2,5 TDI 102 hk Transporter Lang
X 2006 1,9 TDI 105 hk Caddy (solgt og ikke savnet...)
Har selv en T5 1,9 2005 modell. Har chippet den fra 105 til 125-130 hk. Den fungerer helt greit til bykjøring og litt til! Men det er klart, med ferielasta bil må forbikjøringene planlegges, den sliter når hastigheten begynner å komme over 100-110 km/t.
Testet selv en ny caravelle med 140 hk og 4 motion nylig. Jeg synes IKKE det var stor forskjell på denne og min i forhold til aks i vanlig bruk (inntil 80 km/t). Er det flere som har erfart dette? Jeg synes heller ikke den var så voldsomt mye stillere... Virker litt oppskrytt den nye motoren spør du meg. Har tidligere erfaring med commonrail dieselmotorer (Mondeo, 130 hk og Galaxy, 140 hk). Eneste forskjell er muligens at pumpedyse motorene gir seg litt raskere (føles greit til 3000 omdreininger, CR til 3500 omdreininger).
Mange meninger om T4 vs T5. Jeg var aldri i tvil, T5 er et klart bedre alternativ. Det er en sikrere bil, mer moderne og den har ESP. Biler med ESP er lettere å selge (merk; ikke alle har dette. Sjekk spesielt 2004 modeller nøye). Når det gjelder 1,9 vs. 2,5 liter så duger den minste motoren like godt til vanlig kjøring. Men kunne ønske meg litt mer de få ukene vi er på bilferie! Men det spørs om prisdifferansen opp til en 2,5 liter kan forsvares. Du kan få 1,9 literne ganske så billig. Spesielt multivan med 1,9 er tungsolgt.
Testet selv en ny caravelle med 140 hk og 4 motion nylig. Jeg synes IKKE det var stor forskjell på denne og min i forhold til aks i vanlig bruk (inntil 80 km/t). Er det flere som har erfart dette? Jeg synes heller ikke den var så voldsomt mye stillere... Virker litt oppskrytt den nye motoren spør du meg. Har tidligere erfaring med commonrail dieselmotorer (Mondeo, 130 hk og Galaxy, 140 hk). Eneste forskjell er muligens at pumpedyse motorene gir seg litt raskere (føles greit til 3000 omdreininger, CR til 3500 omdreininger).
Mange meninger om T4 vs T5. Jeg var aldri i tvil, T5 er et klart bedre alternativ. Det er en sikrere bil, mer moderne og den har ESP. Biler med ESP er lettere å selge (merk; ikke alle har dette. Sjekk spesielt 2004 modeller nøye). Når det gjelder 1,9 vs. 2,5 liter så duger den minste motoren like godt til vanlig kjøring. Men kunne ønske meg litt mer de få ukene vi er på bilferie! Men det spørs om prisdifferansen opp til en 2,5 liter kan forsvares. Du kan få 1,9 literne ganske så billig. Spesielt multivan med 1,9 er tungsolgt.
-
Der Postmeister
- -

har samme erfaring som deg ang 140hk. Den blir veldig fort tungpusta. Spesiellt med henger var den helt tåpelig dårlig å dra med.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Hva synes du om den "gamle" 130 hesteren vs. den nye 140 hesteren? Stor forskjell? Har ikke all verdens erfaring med 130 hesteren, men synes den virker sterk og den har jo en halv liter større volum. Nå skal det sies at jeg har kjørt 130 hk UTEN 4 motion og 140 hk MED 4 motion, sistnevnte veier jo selvsagt mer.
-
Der Postmeister
- -

definitivt gått for 130. Problemet der er alle havariene på de. Har nevnt avisbilen her og en bil som den burde iallefall ikke ha problemer. Så skal man være smart trur je den gamle 1,9 kan være et ganske så smart kjøp alikevel. Fornuft og følelser er det noe som heter...
Fornuft 1.9
følelser 2,5 med 130. 174 er ikke nødvendig.
Nytt har du ikke noe valg. Dessverre. Men da ville jeg prøvd biturbo maskinen på 180(?) først. Den har jeg ikke kjørt ennå. Martin har slik og kan sikkert si noe om forskjellene.
Fornuft 1.9
følelser 2,5 med 130. 174 er ikke nødvendig.
Nytt har du ikke noe valg. Dessverre. Men da ville jeg prøvd biturbo maskinen på 180(?) først. Den har jeg ikke kjørt ennå. Martin har slik og kan sikkert si noe om forskjellene.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Her var det mye god hjelp og fine svar:)
Ved å velge 1.9 tdi er trøbbel listen minsket til følgende: Zink slipp, diverse tull med hjuloppheng fremme, svinghjul visstnok ikke er så holdbart!
Da kan jeg begynne å tenke på åtte seteren og med to skyvedører:))
Ved å velge 1.9 tdi er trøbbel listen minsket til følgende: Zink slipp, diverse tull med hjuloppheng fremme, svinghjul visstnok ikke er så holdbart!
Jeg ble fortalt av en mekaniker at clutchene på 1,9 ryker tidlig... eller er bare det rykter? Svinghjul er svinedyrt!Hundebil wrote:Her var det mye god hjelp og fine svar:)
Ikke bra!!
Hvor langt ned i lomme boken er "svinedyrt" ? ca. pris?
les denne tråden: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=6&t=23258Hundebil wrote:Ikke bra!!
finnes nok mange andre eksempler også...
jeg har personlig eid en 2005 2,5tdi m/tiptronic (solgt etter 55'km) og kjørt noe 1,9tdi... den går jo den 1,9en også men det er nå så vidt... holder ikke om du laster inn litt og evt vurderer å dra en henger... eller joda... en lada går jo på frem den også... så er det nå spørs hva du vil til slutt da
Det var jo særdeles langt ned i lommeboken!
Veldig upraktisk. men en hundehenger fra WT Metall koster bare litt mer enn et svinghjul og varer i mange mange år.
Stasjonsvogn neste? Hmmm!
Veldig upraktisk. men en hundehenger fra WT Metall koster bare litt mer enn et svinghjul og varer i mange mange år.
Stasjonsvogn neste? Hmmm!
Jeg kjører 140hk (2009), og syns den fungerer veldig bra med tung henger bakpå. Noe helt annet enn å dra med Hiace med D4D.Der Postmeister wrote:har samme erfaring som deg ang 140hk. Den blir veldig fort tungpusta. Spesiellt med henger var den helt tåpelig dårlig å dra med.