Fant meg en b-b-billig 94' T4 Multivan 2.4D for noen uker siden.
Trenger noe som er litt mer pålitelig en T3 Syncroen som har sine nykker, og ikke minst noe som ikke drikker like mye suppe som en T3 bensinsyncro med store hjul.
Multivan er den eneste varianten hvor det er plass til både familie (kone, tre unger og meg) og to bikkjer (en liten og en diger slamp), så når denne dukket opp for litt over vrakpant var det i grunn bare å slå til.
Tanken var at om denne skulle bli spiker, kunne jeg heller kjøpe en transporter eller "vanlig" caravelle og flytte over innredning.
Hadde bilen på EU her om dagen for å ta en status, og nå er det bestemt - bilen skal få leve, til tross for navnet den har fått, Christiania Spigerverk.
Fikk 11 (!) 2er-feil, og flere 1er-feil, men tror det likevel er fullt gjennomførbart å få denne kjørbar.
Forrige eier hadde brukt denne som byggebil mens han bygget hus, og ikke akkurat tatt så godt vare på den. - og slasken hadde kastet(!) de to bakovervendte setene - de var bare i veien...
Hovedfeilene var bærekuler, begge sider, oppe og nede, styrestag, (indre endeledd), og utslitte bremser (stål mot stål), noen ruste bremserør, morkne slanger og lastavhenig ventil som sitter fast.
Ellers er glødepluggene stusselige, sidedøren bulket, giroverføringe løen, det lekker litt vann fra en slange, og litt diesel fra et rør, bilen er skitten, rusten, og full av skrot etter forrige eier, mao mer enn nok å gjøre på dette skogsvraket.
Men - for en som sitter for mye på jobben, er litt ærlig arbeid en befrielse.
Nå er planen å ta litt høstferie og gå løs på denne haugen av en bil, og lage en fin familiebil av den.
Samme hva jeg ender opp med av bruksbil som ikke er ny, vil det jo være mer enn nok å gjøre, så jeg tenker at om jeg bytter alle slitedeler nå, bør bilen bli "god som ny"
På denne er det så mye å gjøre at jeg tror jeg virkelig trenger en prosjekttråd, både for å få litt oversikt over hva som er gjort, står igjen, og for å holde motivasjonen oppe.
Skal til og med legge ut litt bilder tenkte jeg, så bare mas om det ikke kommer noen
Må riktignok vente til jeg kommer hjem, sitter på toget nå, uten et eneste bilde av skogsvraket.