VW T3 Joker 1983
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Re: VW T3 Joker 1983 (martins BULLI - prosjekt)
God Tur 
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
martins.macs
- -

- Car: VW T3 1.9TDI Westfalia 83
- Phone: 97071638
Vel ... ting går ikke alltid som planlagt.
Med en kjempe fin start pa sommerturen hadde vi kommet raskt ned til Ungarn og skulle komme til vår første overnattingssted ved Balaton. Men bare 20 km fra campingplassen ble det stopp på turen. Plutselig forsvant 4. og 5. gir (sincronisador knekt)
I en liten landsby klarte vi å finne en slags privatverksted som kunne hjelpe. Uten å kunne et ord ungarsk så var jeg Lost in translation igjen..

En lang historie kort - 24 timer senere hadde verkstedet funnet en firetrinns girkasse (DY) som hadde 1. (av og til), 3. og 4. gir. Girkassen kostet fine 500eur og var den eneste i hele Ungarn..
Normal kjørehastighet var 64km/t.
Maks. hastighet med full gass som ble presset ut var 78km/t
For at ting skal være mer spennende så begynte oljetrykket å tulle. På tomgang falt den ned pa null.
Med en så farlig hastighet på 65km i timen og fallende oljetrykk valgte jeg å avbryte ferien og satt kurs tilbake til norden.
Det ble en helvetes reise gjennom Polen, med den hastigheten som jeg kunne presse ut.
Nå er en ny (brukt) girkasse pa plass og bilen ruller. Det er en femtrinns kasse. Jeg vet ikke hva er koden men den går mye raskere enn den som jeg hadde før.
Ting ordner seg
Med en kjempe fin start pa sommerturen hadde vi kommet raskt ned til Ungarn og skulle komme til vår første overnattingssted ved Balaton. Men bare 20 km fra campingplassen ble det stopp på turen. Plutselig forsvant 4. og 5. gir (sincronisador knekt)
I en liten landsby klarte vi å finne en slags privatverksted som kunne hjelpe. Uten å kunne et ord ungarsk så var jeg Lost in translation igjen..

En lang historie kort - 24 timer senere hadde verkstedet funnet en firetrinns girkasse (DY) som hadde 1. (av og til), 3. og 4. gir. Girkassen kostet fine 500eur og var den eneste i hele Ungarn..
Normal kjørehastighet var 64km/t.
Maks. hastighet med full gass som ble presset ut var 78km/t
For at ting skal være mer spennende så begynte oljetrykket å tulle. På tomgang falt den ned pa null.
Med en så farlig hastighet på 65km i timen og fallende oljetrykk valgte jeg å avbryte ferien og satt kurs tilbake til norden.
Det ble en helvetes reise gjennom Polen, med den hastigheten som jeg kunne presse ut.
Nå er en ny (brukt) girkasse pa plass og bilen ruller. Det er en femtrinns kasse. Jeg vet ikke hva er koden men den går mye raskere enn den som jeg hadde før.
Ting ordner seg
Last edited by martins.macs on 16 Jul 2010, 19:23, edited 1 time in total.
Martins
VW T3 Westfalia 1.9TDI ///on storage///
VW T3 Coach + EJ22 ///under construction///
Uflaks,
men som du sier man kan ikke planlegge for absolutt alle eventualiteter, man må være instillt på endringer underveis, å åpne sinnet for improvisering er god planlegging
Fikk du byttet ut 65km/t`ers girkassa på vei hjem, eller bytte dere i Norge?
Har sett endel T3`er i Polen, så i Polen kan det vel være et marked for rimelige reservedeler?
men som du sier man kan ikke planlegge for absolutt alle eventualiteter, man må være instillt på endringer underveis, å åpne sinnet for improvisering er god planlegging
Har sett endel T3`er i Polen, så i Polen kan det vel være et marked for rimelige reservedeler?
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Det var da svært til uflaks da!
Får håpe madamen ikke har fått vegring mot å feriere med T3
Får håpe madamen ikke har fått vegring mot å feriere med T3
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
martins.macs
- -

Tja..turen med T3 blir spennende alltidHappyT3 wrote:Uflaks,
men som du sier man kan ikke planlegge for absolutt alle eventualiteter, man må være instillt på endringer underveis, å åpne sinnet for improvisering er god planlegging![]()
65km/t`ers girkassa ble byttet i en pitstopp paa vei hjem.
Det er en del T3 i Polen og Ungarn men...
1. T3 blir brukt mest som arbeidsbil og de fleste er veldig nedslitt. Det er lite som kan brukes igjen.
2. De fleste T3 er helt basic med 4 trinnskasser og ikke noe ekstra utsryr som kunne være interessant.
3. Hvis man kan ikke spraaket eller har noen kjente der saa er man Lost in translation..
4. I tillegg hvis du er utlending paa ferie saa koster det dobelt saa mye
Dette er kun mine observasjoner.
Overaskende nok men det gikk helt fint. Hvis man har blitt glad i T3 saa gaar det ikke over saa enkelt..TaigAGreEn wrote:Får håpe madamen ikke har fått vegring mot å feriere med T3
Martins
Bra fruen ser lyst på det!
Noe forteller meg at det burde være marked for å overhale bussgirkasser etterhvert? De kassene som er i omløp begynner å bli slitne, alle som en, og AAZ- og TDi-ombygginger er ikke snille med dem. Noen som melder seg frivillig, eller må jeg sette igang med enda en ny hobby?
Noe forteller meg at det burde være marked for å overhale bussgirkasser etterhvert? De kassene som er i omløp begynner å bli slitne, alle som en, og AAZ- og TDi-ombygginger er ikke snille med dem. Noen som melder seg frivillig, eller må jeg sette igang med enda en ny hobby?
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Er ikke sikker på om det er så mange som er villige til å betale det en overhaling koster. Er jo en grunn til at vi kjører rundt i billige bilersubwoofer wrote:Bra fruen ser lyst på det!
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Eg og!Tur-Bo wrote:Er ikke sikker på om det er så mange som er villige til å betale det en overhaling koster. Er jo en grunn til at vi kjører rundt i billige bilersubwoofer wrote:Bra fruen ser lyst på det!
Noe forteller meg at det burde være marked for å overhale bussgirkasser etterhvert? De kassene som er i omløp begynner å bli slitne, alle som en, og AAZ- og TDi-ombygginger er ikke snille med dem. Noen som melder seg frivillig, eller må jeg sette igang med enda en ny hobby?Men hvis du begynner med det som hobby, så blir det vel billig da ?
Stiller meg i kø jeg!
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
martins.macs
- -

Jeg fikk tilbud om total overhaling av girkassen med garanti for ca. 2500kr + 2000kr for selve girkassen (3H) (ikke i Norge). Det finnes en del som tar saanne jobb men det koster..subwoofer wrote: Noe forteller meg at det burde være marked for å overhale bussgirkasser etterhvert? De kassene som er i omløp begynner å bli slitne, alle som en, og AAZ- og TDi-ombygginger er ikke snille med dem. Noen som melder seg frivillig, eller må jeg sette igang med enda en ny hobby?
Martins
-
martins.macs
- -

Mens jeg letet etter girkasse som passer til bilen min saa kom jeg over en AND - 16" girkasse. Hvis jeg skjønner det riktig saa er det en kasse til Syncro 16". Er det noen som er er veldig interessert i en saann saa bare gi beskjed.
Martins
-
martins.macs
- -

Litt små jobbing i varme sommerkvelder 
Rustbeskyttelse. Kjedelig jobb men greit å få gjort dette før vinteren har kommet.

Reparasjon av små skader. Bergen + snø = skadelig for bilen.

Det tok bare over ett år før jeg endelig fant tid til å lage svarte striper.

Ute på tur

Rustbeskyttelse. Kjedelig jobb men greit å få gjort dette før vinteren har kommet.

Reparasjon av små skader. Bergen + snø = skadelig for bilen.

Ute på tur

Martins
-
martins.macs
- -

Da har bremseproblemene blitt løst også. Pakningene i huvedsylinderen begynte å bli slitt og bremsepedalen ble myk og sank sakte ned ved bremsing.
Problemet ble løst med hjelp av en rep sett (pakningssett) for ca. 8eur. Jeg tok av hovedsilingeren, leverte den til verkstedet der selve pakningene ble skiftet. Sylinderen var på plass neste dag og nå har fungert helt fint de siste 2000km som har blitt kjørt etter reperasjonen.
Kjekt å ha bremser..
Problemet ble løst med hjelp av en rep sett (pakningssett) for ca. 8eur. Jeg tok av hovedsilingeren, leverte den til verkstedet der selve pakningene ble skiftet. Sylinderen var på plass neste dag og nå har fungert helt fint de siste 2000km som har blitt kjørt etter reperasjonen.
Kjekt å ha bremser..
Martins
-
martins.macs
- -

Litt tanker rundt tema "oljekjøleren"
I januar fikk jeg instalert måleren som viser oljetemperatur og jeg prøvde å følge med på temperaturen ganske nøye.
Det jeg har observert fram til nå er at oljetemperaturen ligger veldig stabilt rundt 95-96 grader når motoren er varm. Temperaturen endrer seg også veldig lite i forhold til kjøring. Det er lite merkbar forskjell om jeg kjører snilt eller hardt. Den høyeste temperaturen som jeg har fått var rundt 98-99 grader ved sikkelig hard kjøring på motorvei i mange timer og med lange motbakker.
Etter det jeg har forstått så temperaturen skal være noe mellom 85 til 100 grader.
Så jeg begynner å lurere litt på om det er noe vits å instalere oljekjøler..
I januar fikk jeg instalert måleren som viser oljetemperatur og jeg prøvde å følge med på temperaturen ganske nøye.
Det jeg har observert fram til nå er at oljetemperaturen ligger veldig stabilt rundt 95-96 grader når motoren er varm. Temperaturen endrer seg også veldig lite i forhold til kjøring. Det er lite merkbar forskjell om jeg kjører snilt eller hardt. Den høyeste temperaturen som jeg har fått var rundt 98-99 grader ved sikkelig hard kjøring på motorvei i mange timer og med lange motbakker.
Etter det jeg har forstått så temperaturen skal være noe mellom 85 til 100 grader.
Martins
Utrolig fin bil - og meget inspirerende tråd!
Hvilket rustbeskyttelsmiddel bruker du under bilen, og hva slags forberedelser gjør du før påføring?
Keep up the good work!
Mvh Endre
Hvilket rustbeskyttelsmiddel bruker du under bilen, og hva slags forberedelser gjør du før påføring?
Keep up the good work!
Mvh Endre
Høres ut som du ikke trenger noen oljekjøler, tempen bør være rundt 90-100 grader for å få kokt vekk fuktighet som kommer fra avgasser som slipper inn via stempelringene. På "moderne" biler er ofte oljetermostaten på rundt 100 grader, det vil si at oljekjøleren ikke blir koblet til før olja oppnår 100 grader.martins.macs wrote:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
-
martins.macs
- -

Takk, takkEndre D wrote:Utrolig fin bil - og meget inspirerende tråd!
Keep up the good work!![]()
Mvh Endre
Planen var å melde seg i JT impregnerings klubben som har blitt etablert av HappyT3 (mer info i hans tråd) men dessverre så hadde jeg ikke tilgjengelig JT produkter der og da så jeg brukte rester av en slags impregneringsmiddel som jeg fikk fra min far. Han hadde brukt den på noen stål deler som har stått ute i flere år uten at det har kommet noe rust på de.
Dessverre så vet jeg ikke hva het middelet. Jeg fikk den i en stor bøtte uten noe infoskilt.
Jeg hadde ikke noe førarbeid. Det er ingen rust på undersiden og den var relativt ren så jeg gjorde ingenting før jeg påførte impregneringsmiddelet.
Og det tok ca. ei uke før jeg fikk vekk de svarte flekkene fra ansiktet

Hm.. da er det kanskje best å bruke penger på oftere oljeskift enn instalere en dyr oljekjøler som trengs ikke..HappyT3 wrote:Høres ut som du ikke trenger noen oljekjøler, tempen bør være rundt 90-100 grader for å få kokt vekk fuktighet som kommer fra avgasser som slipper inn via stempelringene. På "moderne" biler er ofte oljetermostaten på rundt 100 grader, det vil si at oljekjøleren ikke blir koblet til før olja oppnår 100 grader.martins.macs wrote:
Martins
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Og det var akkurat det som skulle til for at denne bilen skulle bli helt perfekt! Jeg må inrømme at jeg har venta litt på de stripene. Nå ble det helt nydelig. Jeg har veldig sans for denne bilen. Riktig farge, fin symmetri, passe lav, felger som står bra til resten av bilen. Alt er bare helt riktig! Dessuten er det helt tydelig at jobben som blir gjort med bilen holder høy kvalitet. Her er det ikke tatt noen billige snarveier.martins.macs wrote:
![]()
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
martins.macs
- -

Takk, takkRikskringkastingen wrote: Og det var akkurat det som skulle til for at denne bilen skulle bli helt perfekt! Jeg må inrømme at jeg har venta litt på de stripene. Nå ble det helt nydelig. Jeg har veldig sans for denne bilen. Riktig farge, fin symmetri, passe lav, felger som står bra til resten av bilen. Alt er bare helt riktig! Dessuten er det helt tydelig at jobben som blir gjort med bilen holder høy kvalitet. Her er det ikke tatt noen billige snarveier.
Dessverre så lyver bildene litt. Det er ikke alt så fint som det ser ut i bildene. Det er learning by doing og feiling er det hele tida.
Man blir jo aldri ferdig med en T3, det er alltig noe å fikse eller forbrede.
Martins
-
martins.macs
- -

Hoho.. endelig har strømplobemene blitt løst.
Nesten hele sommeren har jeg blitt plaget av diverse rare strømmproblemer. Noen av de har jeg beskrevet her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... tproblemer
Ting ble enda værre for et par uker siden. Legningene begynte å smelte, lyset kom og gikk.
Jeg hadde ikke tid og kunskap til å fikse dette så jeg overlot jobben til en som kan det.
Etter tre dager på verkstedet fikk jeg bilen tilbake nå på fredag. Prøvekjørte og alt fungerer som det skal. Jeg har ikke fått snakke med selve mekanikeren så jeg vet ikke helt hva som har vært feil og hva som har blitt gjørt. Skal prøve å skvise ut noe info på mandag.
Men kjekt å ha bilen igjen. Da blir det Tinn på meg også.
Two Oranges

"Frosken perspektiv"

Nesten hele sommeren har jeg blitt plaget av diverse rare strømmproblemer. Noen av de har jeg beskrevet her: http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php ... tproblemer
Ting ble enda værre for et par uker siden. Legningene begynte å smelte, lyset kom og gikk.
Jeg hadde ikke tid og kunskap til å fikse dette så jeg overlot jobben til en som kan det.
Etter tre dager på verkstedet fikk jeg bilen tilbake nå på fredag. Prøvekjørte og alt fungerer som det skal. Jeg har ikke fått snakke med selve mekanikeren så jeg vet ikke helt hva som har vært feil og hva som har blitt gjørt. Skal prøve å skvise ut noe info på mandag.
Men kjekt å ha bilen igjen. Da blir det Tinn på meg også.
Two Oranges

"Frosken perspektiv"

Martins
Så bra at du endelig ble kvitt strømproblemene!!
Jeg går forresten forbi bilen til Martins nå og da, og den er minst like fin som på bildene. Den er så tricked out den bilen. Skulle tro det hadde vært på en smakfull pimp my ride T3 edition. Uten han xzibiibttibt.
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
-
martins.macs
- -

Fredags ettermiddag. Ferdig på jobb, alt pakket og jeg er klar til å dra til Tinn Buscamp, men... når jeg vrir på nøkkelen så skjer det ingenting og det er helt stille IGJEN ....
Etter litt sjekk fant jeg ut at batteri var helt flat. Lånte bateri fra en annen bil, fikk start på motoren og alt virket fint bortset fra at fjærnlys var borte. Slo av motoren og la bilen stå i et kvarter. Prøvde igjen, men fikk ikke start på bilen. Bateri var tom igjen!
På lørdagsmorgen satt jeg inn det gammle batteri igjen og fikk start på bilen. Kjørte par runder i byen, stoppet flere ganger, la bilen stå stille i 10-20min ingen problem å starte den.
Tok en litt lengre tur (ca.60km) stoppet og la stå bilen i ca. 3 timer. Kom tilbake og da var det ingen liv igjen. Skiftet batteri og fikk start. Kjørte hjem, slo av motoren og startet igjen uten problem. Prøvde å starte 10 min senere - ingen liv igjen...
Det er noe som spiser opp strømmen..men hva?!

Etter litt sjekk fant jeg ut at batteri var helt flat. Lånte bateri fra en annen bil, fikk start på motoren og alt virket fint bortset fra at fjærnlys var borte. Slo av motoren og la bilen stå i et kvarter. Prøvde igjen, men fikk ikke start på bilen. Bateri var tom igjen!
På lørdagsmorgen satt jeg inn det gammle batteri igjen og fikk start på bilen. Kjørte par runder i byen, stoppet flere ganger, la bilen stå stille i 10-20min ingen problem å starte den.
Tok en litt lengre tur (ca.60km) stoppet og la stå bilen i ca. 3 timer. Kom tilbake og da var det ingen liv igjen. Skiftet batteri og fikk start. Kjørte hjem, slo av motoren og startet igjen uten problem. Prøvde å starte 10 min senere - ingen liv igjen...
Det er noe som spiser opp strømmen..men hva?!
Martins
Har du tilgang på et tang-amperemeter? Se om du kan få lånt et, og sett rundt jordkabelen på batteriet. Koble fra evt. fritidsbatterier, så vet vi at det ikke har noe med det å gjøre.
Feilen trekker tydeligvis en hel del strøm, et sted mellom 10 og 20A siden batteriet er tomt på under tre timer. Da bør det være temmelig greit å finne feilen. Den ligger i alle tilfeller ikke i en krets som går på nøkkelbryteren, så alle de forbrukerne kan elimineres. Jeg regner med det slår litt gnister når du kobler til og fra batteriet?
Ta ut en og en sikring, og se når strømforbruket faller til 0A. Den kursen har problemet. Hvis ingen sikring fjerner forbruket, ligger feilen enten i glødesystemet, i ledningene frem til sikringsboksen, i starteren eller i andre tjuvkoblede systemer som måtte gå rett på batteriet, med eller uten sikring. En kabel som ligger og slenger kan ha mistet nok isolasjon til at den går til gods med jevne og ujevne mellomrom vil kunne trekke slike strømmer, særlig hvis det er litt lakk, understellsmasse eller annen guffe på metallet.
Kom forresten på: du har diesel-Eber i bilen? Glødepluggen der vil vel trekke mellom 10 og 20A hvis releet har hengt seg opp.
Feilen trekker tydeligvis en hel del strøm, et sted mellom 10 og 20A siden batteriet er tomt på under tre timer. Da bør det være temmelig greit å finne feilen. Den ligger i alle tilfeller ikke i en krets som går på nøkkelbryteren, så alle de forbrukerne kan elimineres. Jeg regner med det slår litt gnister når du kobler til og fra batteriet?
Ta ut en og en sikring, og se når strømforbruket faller til 0A. Den kursen har problemet. Hvis ingen sikring fjerner forbruket, ligger feilen enten i glødesystemet, i ledningene frem til sikringsboksen, i starteren eller i andre tjuvkoblede systemer som måtte gå rett på batteriet, med eller uten sikring. En kabel som ligger og slenger kan ha mistet nok isolasjon til at den går til gods med jevne og ujevne mellomrom vil kunne trekke slike strømmer, særlig hvis det er litt lakk, understellsmasse eller annen guffe på metallet.
Kom forresten på: du har diesel-Eber i bilen? Glødepluggen der vil vel trekke mellom 10 og 20A hvis releet har hengt seg opp.
Joachim
-
martins.macs
- -

Takk for innspill! Nå har jeg levert bilen til en som kan litt mer om elektrisitet og har litt bedre utstyr. Men jeg skal formidle videre det du skriver. Jeg føler meg helt LOST i strømmgreiersubwoofer wrote:Har du tilgang på et tang-amperemeter? Se om du kan få lånt et, og sett rundt jordkabelen på batteriet. Koble fra evt. fritidsbatterier, så vet vi at det ikke har noe med det å gjøre.
Eber´en er byttet ut med Traumatic gassvarmer og jeg har allerede prøvd å koblet den av for å sjekke om den trakk strømmen.subwoofer wrote: Kom forresten på: du har diesel-Eber i bilen? Glødepluggen der vil vel trekke mellom 10 og 20A hvis releet har hengt seg opp.
Martins
Fantastisk tråd dette... har lest igjennom den tre ganger nå og blir ikke lei. Du er noe av det mest effektive mennesket jeg vet om.
Håper du finner ut hva strømtjuven er.
-
martins.macs
- -

Takk, takk, kjekt å høreLiik wrote:Fantastisk tråd dette... har lest igjennom den tre ganger nå og blir ikke lei. Du er noe av det mest effektive mennesket jeg vet om.
Nå i det siste får jeg veldig lite tid til å gjøre noe som helst med bilen. Ingen garasje nå for tiden og alt for mye andre ting å jobbe med
Problemet med strømmen har begynt å løsne seg. Størmmen ble spist opp av glødepluggere (dårlig rele, vil jeg tro). I tilleg så var dynamoen på vei til å dø + batteri fra 1983..
Martins