Gåen girkasse??

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Vingen

Gåen girkasse??

Post by Vingen »

Fikk et akutt problem med min T3 camper i dag!
Etter å ha gått nærmest knirkefritt hele sommeren, har jeg i løpet av de siste turene ved et par anledninger kjent en liten lugging i giret (gjerne ved clutching/girbytte), men det har ikke vært noe problem, bortsett fra at jeg har tenkt at clutchen kanskje er sliten. Men, den kobler fint ut og slurer ikke.
I dag hadde jeg altså kjørt noen kilometer da det plutselig ble vanskelig å gire. Jeg får den ikke i de girene jeg vil, og den kan finne på å ”låse seg” i gir. Når den av og til så ut til å fungere, var det en stygg file-lyd når jeg skulle bytte gir. Ikke skraping med noe ala en symaskin/elmotor file-lyd. Jeg kunne også ”sette” den i gir uten å clutch, dvs sette den mot gir og den samme file-lyden kommer selvfølgelig igjen. Nå er den nærmest stuck i ett gir, og umulig å kjøre.
Er dette girkassa som er gått?? Siden clutchen kobler ut, kan det neppe være den. Jeg har sett over stagene fra girspak og til girkassen, og det virker helt og fint. Er det andre slitedeler i overføringen det kan være? En eller annen kule med strammeskruer??

Tips ønskes kjapt?
Kjører T3 Club Joker High Top
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Re: Gåen girkasse??

Post by Rikskringkastingen »

Vanskelig å si. Det kan være girkassa. Har du samme problem på alle gir? Er du helt sikker på at clutchen kobler helt fri? Hvis den ligger litt på, men frir ut nok til at du ikke har framdrift når du trår inn pedalen, så kan det gi slike symptomer. Sperresynkroniseringa i girkassa hindrer sjaltemuffa i å koble inn girdrevet hvis inngående aksel i kassa følger med motoren rundt. Utfra beskrivelsen din tror jeg ikke dette ligger i overføringa fra girspaken.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
mdonau
Car: T3 '85, Audi 80 '88 begge mTDI

Post by mdonau »

hej, dit pilotleje er meget sandsynligt defekt:
det lille leje i krumtapenden, som styrer højgearsakslen ind i girkassen.

det er samme symptom som når clutch ikke kobler 100% ud.
KleinerMuck

Post by KleinerMuck »

Jeg tipper også på pilotlageret.
Hilsen
KleinerMuck
Vingen

Post by Vingen »

Ok, takk for gode tips! pilotlageret?
Sier ikke meg allverden er jeg redd, men finner det vel i boka.
Det sitter altså rett på utsiden av girkassa ved overføringen til staget?
1. Hvordan ser jeg at det defekt?
2. Er det enkelt å bytte?
3. Hvor får jeg tak i nytt lager?

Fikk den heldigvis på en henger å tauet til en egnet plass.
Hadde jo vært digg å slippe å bytte kassa!
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Pilotlageret sitter i enden av veiva, der gearakslingen støttes opp etter at den har gått igjennom clutchen.
Du ser det ikke før du har delt motor og gearkasse!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
Rikskringkastingen
-
-

Dette lageret blir gjerne kalt svinghjulslager på norsk. På noen biler sitter det i senter på selve svinghjulet, men på T3 sitter det presset inn i enden av veivakselen. Det er et ganske lite nålelager som lagrer opp enden av inngående aksel på girkassa. Du må skru ut girkassa og clutchen for å komme til dette lageret. Hvis ikke clutchen er ganske ny så ville jeg uansett skiftet komplett clutch (trykkplate, lamellplate og utløserlager) og dette svinghjulslageret når girkassa er ute.

Det høres sannsynlig ut at feilen ligger i dette lageret, men uten å ha prøvekjørt bilen blir det uansett gjetting. Du får vurdere selv om du vil starte på en såpass omfattende jobb som det er å skru ut girkassa, basert på gjettinger. Eller om det er lurt å få fagfolk til å kikke på dette først. Når det er sagt så tviler jeg vel litt på at du får løst dette problemet uten å ta ut kassa.
Henrik Engen

Vingen

Post by Vingen »

Ok, så da må jeg ut med kassa.
Jaja... jeg regna vel med det.

Lager og clutch kan jeg få tak i hvorsomhelst?
Mekonomen?

Uansett, takk for hjelp!
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Image

nr 11
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Vingen

Post by Vingen »

Se der ja!
Ok, så da deler jeg kasse og motor.
Bytter nålelager og clutch.
En ny clutch hos mekonomen ligger på 3500-4000,-, mens den hos norsk bildelesenter ligger på 2000,-. Hva er greia med det? http://www.bildeler.no/?ASP=1281857&Ran ... Source=Goo
Noen bedre?
Må jeg bytte noen pakninger også?
Og hva med nålelageravdrager som jeg har lest om?

Jeg må bestille greier og vil nødig stå midt i jobben og angre på deler jeg ikke bestilte.
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Ved fullpakkeløsning og clutch skifte så bør du bytte nållager/pilotlager, simringer fremre og bakre på veivaksel. En skal også egjentligen skifte boltene til clutchen også.
alt får du til bedre priser på Brickwerks
http://www.brickwerks.co.uk/index.php?o ... 8&Itemid=6

Crank oil seal - T3 WBX [Flywheel end]
Crank oil seal - T3 WBX [Pulley end]
http://www.brickwerks.co.uk/index.php?o ... 3&Itemid=6

T3 WBX Spigot shaft bearing
http://www.brickwerks.co.uk/index.php?o ... itstart=30
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Vingen

Post by Vingen »

Ok, da er girkassa ute!
Men det j/%¤# svinghjulslageret ligger vel bak svinghjulet, og det sitter helt sinnsykt fast. Prøvde til og med muttertrekker uten at det løsnet. Er ikke links? Kan jeg bruke slaghammer?

En annen ting. Jeg kan ikke i min videste forstand at dette lille lageret skulle ha noe som helst innvirkning på giringen?? Girtappen vil jo uansett ligge ann på svinghjulet og den eventuelle slarken som måtte bli i det lageret vil jo bli en forsvinnende liten forskyving bakover?

Og en ting til. Ytre mansjett var ødelagt på ene siden. Er det lett å bytte? Kan jeg sette den på fra innsiden nå som drivakslene er skrudd av?
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Du behøver ikke å ta av svinghjulet for å skifte det lille nålelageret.Er alle nålene der så behøver du strengt tatt ikke skifte lageret.Litt fett er nok.Er lageret ødelagt så bruk en liten fres på drill og lag et snitt i utvendig lagerring så løsner den.Når det gjelder drivaksel så må du nok ta av akslingen helt og ta av drivleddet med den skadde mansjetten.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Vingen

Post by Vingen »

Ok?
Men når jeg satte lageret (som jeg har kjøpt nytt) mot senter i svinghjulet virket det ikke som om det var noe sjans for å få det inn der?
Det er altså det?

Jeg kjente inni der (uten å se over alle nålene), men det virket helt nok.

Skal både indre og ytre mansjett tres på fra yttersiden?
ducce999s
-
-

Post by ducce999s »

Image
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Vingen wrote:Ok?
Men når jeg satte lageret (som jeg har kjøpt nytt) mot senter i svinghjulet virket det ikke som om det var noe sjans for å få det inn der?
Det er altså det?

Jeg kjente inni der (uten å se over alle nålene), men det virket helt nok.

Skal både indre og ytre mansjett tres på fra yttersiden?
Det gamle lageret må selvsagt ut!Nytt lager må presses/bankes inn.Bruk gjerne ei pipe med samme diameter som lageret og bank det inn.
Mansjettene tres på aksel når leddene er tatt av.Så monteres leddene og mansjetter tres over leddene.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Vingen

Post by Vingen »

he... joda jeg skjønner det, men da må jeg ha kikket alvorlig feil. Får ta en ny titt-
Takk for hjelpa!
Rikskringkastingen
-
-

Vingen wrote: En annen ting. Jeg kan ikke i min videste forstand at dette lille lageret skulle ha noe som helst innvirkning på giringen?? Girtappen vil jo uansett ligge ann på svinghjulet og den eventuelle slarken som måtte bli i det lageret vil jo bli en forsvinnende liten forskyving bakover?
Det er ikke slakk i lageret som er problemet. Poenget er at inngående aksel på girkassa må rotere fritt i lageret når clutchen er frikoblet. Utgående aksel i kassa følger bakhjula. Når du skal koble inn et gir må koblingstennene på girdrevet og sjaltehylsa ha lik hastighet. For å få til dette har du en synkroniseringsring som bremser disse i forhold til hverandre. Dermed endres turtallet på inngående aksel. Hvis friksjonen i svinghjulslageret eller clutchen er større enn friksjonen i synkroniseringsringen så vil du ikke klare å synkronisere turtallet på inngående aksel. Den vil følge motorturtallet. Da sperrer synkroniseringsmekanismen slik at du ikke får koblet inn giret. Hvis ikke du tilfeldigvis har omtrent riktig turtall på motoren. Da får du kanskje koblet inn, men det vil gjerne komme noen skrapelyder mens du holder på..
Henrik Engen

Vingen

Post by Vingen »

Aha!
Det gir mening!
Men jeg tror da fortsatt ikke dette lageret er problemet. Da skulle jeg i prinsippet kunne gire helt greit i alle gir når bilen sto i ro, og det kan jeg ikke. Nå har jeg den i en blanding av delvis fri og 3 gir. Når jeg kobleet ut kassa gikk giroverføringen helt fint, så den er det neppe. Bør man bytte/ kan det være utløserlageret?
Vingen

Post by Vingen »

i ro = motoren av
Rikskringkastingen
-
-

Jeg forstår det som du har kassa ute av bilen. Jeg går ut fra at den lille armen med ei hvit kule i enden sitter igjen på kassa. Prøv å skifte gir ved å bevege på denne armen. Mulig du må rotere akslene litt for at den skal smette greit i gir. Men hvis du ikke greier å skifte gir forholdsvis enkelt når kassa ligger på bakken så er det noe feil inni girkassa. Da kan du nok utelukke svinghjulslager, giroverføringer, clutch og utløserlager. Men hvis ikke dette er helt nytt fra før så ville jeg byttet svinghjulslageret og komplett clutch med utløserlager, når kassa først er ute.

Det finnes et kjent problem på disse girkassene. Det er sjaltenavet på 3. og 4. gir. Navet sprekker og vrir seg, slik at sjaltemuffa kniper på navet. Da vil du få problemer med å koble begge disse girene ut og inn. Det kom visst en forbedret del her etterhvert. Jeg tror den kom i '88, '89 eller tidlig i '90. Jeg har reparert dette på ei slik girkasse en gang for mange år siden. Girkassa må helt fra hverandre for å komme til dette. Det er ganske mye jobb, og krever spesialverktøy. Sannsynligvis er det enklere og billigere å få tak i ei brukt kasse. Vær obs på at det finnes mange forskjellige girkassevarianter til T3. Noen passer greit om hverandre, andre gjør ikke det. Du bør finne girkassekoden på den kassa du har fra før, så går det an å finne ut hvilke kasser du kan bruke.

Jeg vil forresten anbefale deg å skrive litt flere detaljer om bilen når du ber om hjelp med slike problemer. Årsmodell, hvilken motor/girkasse, eventuelle ombygginger og sånt. Dessuten er det en fordel å beskrive symptomene mer presist. Hvis du bare har opplevd problemer i 3. og 4. gir så er det sannsynlig at det er den feilen jeg beskriver. Hvis den låser seg i 1. eller 2. så er det ikke så vanlig med den feilen på de girene. Jeg spurte i mitt første innlegg i denne tråden om du hadde problemet i alle gir. Det vet jeg fortsatt ikke, bare at den sitter i 3. gir nå..
Henrik Engen

Vingen

Post by Vingen »

Bra info dette!
Jeg skal teste giret nå som kassa er ute.
Ny clutch og div er bestilt.

Jeg har nok ikke tenkt å dele kassa, men bytter hele med en brukt en. Stresset er det med at det flere typer ja. Får se hvordan det går.

Jeg er relativt ny på vw fronten, så dårlig forklaring for gå på den kontoen. Det er vanskelig å beskrive symptomer, så jeg tror ikke jeg skal utbrodere annet enn å si at det nok er like ille i alle gir, uavhenging av om bilen går eller ikke. Og at det er file-lyder.
Vingen

Post by Vingen »

Ok, da er jeg ørlite lengre, men ikke mye.
Er fortsatt usikker om lageret går inn, men har ikke prøvd med hammeren enda. Er og litt usikker på om jeg har fått ut alt? Høres dumt ut, men jeg kjenner en liten kant inni der, men det virker ikke som det er mer å hente ut.
Jeg pirka først ut en lærring som lå der inne, så vippa jeg ut en metallring helt i front (som ser ut som starten på et lager, noe det vel og er), så moste jeg resten av innholdet med en meisel og fikk ut nåler og "beltet" som de lå på. Er det ikke lukket lager i motsetning til det jeg kjøpte nytt?
Image

Image
Rikskringkastingen
-
-

Utfra beskrivelsen din høres det ut som ytterringen på lageret fortsatt sitter igjen der inne.
Henrik Engen

Andrew
-
-

Post by Andrew »

Det er dét som skjer når en bruker nålelagertrekker for å fjerne lageret når svinghjulet fortsatt sitter på. Tennene på trekkeren når ikke helt inn og ender opp med å brekke av ytre ringen mens halvparten av lageret fortsatt ligger derinne. Jobben er best utført med en trekker (kjøpes på Claes Olson) 'Pilot bearing puller' når svinghjulet er tatt av. Så trenges nye bolter, ny simring bak og ny o-ring på innsiden av svinghjulet - det sistnevnte er nå vanskelig å få tak i.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
Post Reply