Etter som jeg har et relativt høyt oljeforbruk er nå tiden inne for å finne årsaken til dette.
Etter å ha pløyd gjennom dette forumet og t3nettet.dk finner jeg at en årsak kan være underkompresjon, som igjen kan skyldes at vacuumpumpa lekker luft inn til motoren.
Da ønsker jeg først å fremst å begynne med å kunne finne ut om bremsekraftforsterkeren og vacuumpumpa er i orden. Derfor lurer jeg på om det er en nøyaktig måte å finne dette ut på.
Jeg har selvsagt tatt den obligatoriske bremsekraftforsterkertesten ved å pumpe 20 ganger på pedalen og starte motoren. Her ble jeg i tvil da pedalen først gikk kun litt ned etter ca 5 sekunder med motoren i gang. Neste jeg har gjort er en inspeksjon av røret som går fra vacuumpumpa til bremsekraftforsterkeren. Dette ser helt og fint ut.
Hvordan sjekker jeg bremsekraftforsterkeren for lekkasje?
Hvordan sjekker jeg vacuumpumpa for lekkasje?
Bremsekraftforsterker og vacuumpumpe JX 1.6td
-
j.myrheim@c2i.net
- Car: T3 Transhotel 1987 1.6TD
- Phone: 92203331
Bremsekraftforsterker og vacuumpumpe JX 1.6td
Jørn Arvid Myrheim
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
Re: Bremsekraftforsterker og vacuumpumpe JX 1.6td
Dette lurer eg også på! Hadde hard pedal på camperen, bytta vacuumpumpe og det funka helt fint i noen timer. Nå er det som før.
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
KleinerMuck
Der er en tilbakeslagsventil på toppen av dekselen til vakuumpumpen som skal holde vakuum inn i bremsesystemet. Men med tiden lekker den så at luften gå inn i stedet.
Og det medfører at pedalen blir hardt etter bilen ble ikke brukt en liten stund, la oss si en dag, eller mindre.
Hvis denne tilbakeslagsventilen er gått så kan en bare kjøpe en splitter ny pumpe hos VW (veldig dyrt!), eller erstatte den originale ventilen med en annen type tilbakeslagsventil. Hvis en trenger hjelp eller råd med denne jobben så er det bare å gi beskjed; jeg har gjort den for 3 måneder siden.
Ellers suger vakuumpumpen luft ut fra bremsesystemet og inn i motoren. Derfra går luften ut gjennom sveivehuset (som oljedampen også).
Hmm, jeg har aldri hørt noe om før at høyt oljeforbruket kan skyldes pga vakuumpumpem, utenom en oljelekkasje rett på selve pumpen.
Og det medfører at pedalen blir hardt etter bilen ble ikke brukt en liten stund, la oss si en dag, eller mindre.
Hvis denne tilbakeslagsventilen er gått så kan en bare kjøpe en splitter ny pumpe hos VW (veldig dyrt!), eller erstatte den originale ventilen med en annen type tilbakeslagsventil. Hvis en trenger hjelp eller råd med denne jobben så er det bare å gi beskjed; jeg har gjort den for 3 måneder siden.
Ellers suger vakuumpumpen luft ut fra bremsesystemet og inn i motoren. Derfra går luften ut gjennom sveivehuset (som oljedampen også).
Hmm, jeg har aldri hørt noe om før at høyt oljeforbruket kan skyldes pga vakuumpumpem, utenom en oljelekkasje rett på selve pumpen.
Hilsen
KleinerMuck
KleinerMuck
-
j.myrheim@c2i.net
Takk for svar, så langt da har vi sannsyligvis et sted å begynne. Og du skal ikke se bort fra at jeg trenger hjelp etterhvert som den blir demontert.KleinerMuck wrote:Hmm, jeg har aldri hørt noe om før at høyt oljeforbruket kan skyldes pga vakuumpumpem, utenom en oljelekkasje rett på selve pumpen.
Det ligger en god del på t3nettet.dk om akkurat oljeforbruk ifm lekkasje på vacuumsystemet. Det som visstnok skjer skal være at det blir et for stort trykk i bunnpanna slik at olja får vanskeligheter med å renne tilbake fra turboen og blir presset ut forbi akslingen til turboen istedet.
Jørn Arvid Myrheim
-
j.myrheim@c2i.net
Hvordan fant du ut at det var der du skulle lete etter feilen, og ikke på bremeskraftforsterkeren?KleinerMuck wrote:Der er en tilbakeslagsventil på toppen av dekselen til vakuumpumpen som skal holde vakuum inn i bremsesystemet.
Jørn Arvid Myrheim
-
KleinerMuck
Trykk i sveivehuset/bunnpanne skal ut gjennom en ventilasjonsåpning på toppen av motoren. Hvis den er tilstoppet så kan det skje at oljen går ut gjenom turboen.j.myrheim@c2i.net wrote:Takk for svar, så langt da har vi sannsyligvis et sted å begynne. Og du skal ikke se bort fra at jeg trenger hjelp etterhvert som den blir demontert.KleinerMuck wrote:Hmm, jeg har aldri hørt noe om før at høyt oljeforbruket kan skyldes pga vakuumpumpem, utenom en oljelekkasje rett på selve pumpen.
Det ligger en god del på t3nettet.dk om akkurat oljeforbruk ifm lekkasje på vacuumsystemet. Det som visstnok skjer skal være at det blir et for stort trykk i bunnpanna slik at olja får vanskeligheter med å renne tilbake fra turboen og blir presset ut forbi akslingen til turboen istedet.
Men jeg synes at høyt trykk skyldes mer pga at stempel er utett enn vakuumpumpen.
Jeg ville i hvert fall hadde sjekket denne ventilasjonsåpningen først.
Hilsen
KleinerMuck
KleinerMuck
-
KleinerMuck
Som jeg allerede skrev:j.myrheim@c2i.net wrote:Hvordan fant du ut at det var der du skulle lete etter feilen, og ikke på bremeskraftforsterkeren?KleinerMuck wrote:Der er en tilbakeslagsventil på toppen av dekselen til vakuumpumpen som skal holde vakuum inn i bremsesystemet.
Vakkum skal holde seg egentlig flere dager i systemet uten at pedalen blir hardt.KleinerMuck wrote: Og det medfører at pedalen blir hardt etter bilen ble ikke brukt en liten stund, la oss si en dag, eller mindre.
Hilsen
KleinerMuck
KleinerMuck
-
j.myrheim@c2i.net
Har lest om oljeforbruk på t3nettet og deler denne linken her, da jeg synes den er både morsom og lærerik.
http://www.t3nettet.dk/index.php?name=P ... umpumpe%2A
KleinerMuck: Før jeg plukker ut vacuumpumpa. Er det noen deler jeg må kjøpe for å eventuelt reparere denne?
KleinerMuck: Før jeg plukker ut vacuumpumpa. Er det noen deler jeg må kjøpe for å eventuelt reparere denne?
Jørn Arvid Myrheim
-
KleinerMuck
Beklager at jeg ikke svarte før, Jørn!j.myrheim@c2i.net wrote:Har lest om oljeforbruk på t3nettet og deler denne linken her, da jeg synes den er både morsom og lærerik.
For å reparere noe på vakkumpumpen er det ikke nødvendig å kjøpe noe i forkant. Jeg skruet bare bort dekselet, og jeg tok ikke ut hele pumpen. Under dekselet finnes en O-ring som jeg brukte igjen, sammen med tetningsmasse.
Hilsen
KleinerMuck
KleinerMuck