Heit bak

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Nordlys

Heit bak

Post by Nordlys »

Vinduene bak i multivanen, camping, kan ikke åpnes = de søte små har det hett der bak. Ideer?
Øystein
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Re: Heit bak

Post by Rudeboy »

Har du sota vinduer hjelper det umåtelig, jeg kjørte vår '91 T4 Caravelle i 3 sommere med drivhusvinduer.

Det ble varmere inne enn ute, for å si det slik. Så kjøpte jeg pleksiglass og dytta i vinduskarmene som da dekker hele ruta. Funker som schmør ! Før det kjørte jeg med den største Biltemavifta for 12V jeg fant, baki bagasjerommet i bilen så bikkja jeg dengang hadde ikke skulle forgå, men jeg tror ikke det var til særlig annen hjelp enn å flytte varmlufta midtsommers :roll:
Den vifta kan nok funke når man har A/C ombord, men er til liten hjelp ellers.

Men til en Multi ville jeg vel valgt å få satt bort jobben, diverse firma tar den og det er vel hva man rent økonomisk kan kalle en "investering" men samtidig gir firma opptil 10 års garanti på film & jobb. Så derfor anbefaler jeg slikt.

Min 2003 Multi får kjøling fra A/C i dashen foran, og fra lufteanlegget i dørken rett bak framsetene, har ikke din det ?

mvh,
Yngve S
Nordlys

Post by Nordlys »

Multivanen vår har mørke ruter, og det hjelper jo noe.. Synes det er lite fart i den gulvvifta (både sommer og vinter). Har en knapp med A/C på, men synes ikke det hjelper særlig med den inne, hva gjør den egentlig? Som du skjønner, er jeg intet teknisk geni..
Øystein
tlauri
-
-
Car: T4 TDI 2001 lang (solgt) Sharan TDI 4motion 2002

Post by tlauri »

Virker AC på vifta i gulvet bak eller er det i taket bak?
Min har Climatronic så jeg ble litt usikker..... :?
Tom
Bodø City
Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Som jeg har forstått Multien min, og det basert på Jakobs forklaring, så funker A/C foran. Deretter får man bruke senterdyser til å blåse alt man kan bakover for å bidra til kjøling der i tillegg til dørkdyser.

Takdyse på min har jeg ikke, jeg har hevetak fra Westfalia :wink:
Det er den beste A/C når bilen står i ro, bruker ikke engang strøm :lol:
vw 2,5tdi
-
-
Car: t4 tdi 2000mod

Post by vw 2,5tdi »

Med climatronic får du kaldluft i dysene i taket bak
Morten B
Nordlys

Post by Nordlys »

Men Climatronic kan vel ikke etterinstalleres!?
Øystein
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

Alt kan nok ettermonteres ;)
Spørsmålet er vel bare om man får tak i deler og tegninger.
Og ikke minst om man har tid og utholdenhet nok til å fullføre en slik jobb.
Men jeg tror nok det er mye bedre å kjøpe en bil med dette originalt montert. Er nok mye enklere og kan sikkert bli billigere også.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Her er det vel snakk om en Multivan Camping, og den har Westfalia hevetak. Da er det, som Yngve nevner, ikke takdyser. Og det blir nok plundrete å ettermontere. Da er det vel liten vits i å ettermontere Climatronic, det finnes ikke noe ventilasjonssystem å montere den bakre fordamperen i.. Men det går sikkert an å lage noe selv.

Er det ingen vinduer som kan åpnes bak fordørene? I tilfelle skal det vel være mulig å ettermontere skyvevindu i skyvedøra og evt i sidevinduet bak førersetet.

Kanskje det går an å montere en slik aircondition: http://www.waeco.com/en/4735.php? Den er egentlig laget for 230V-drift i campingvogner og bobiler, men den kan leveres med et 12V-kit. Da kan den kanskje brukes under kjøring, men det ser ut som den trekker ganske mye strøm..
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply