Dieselvarmer virker ikke - modell og kobling?

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Mrt

Dieselvarmer virker ikke - modell og kobling?

Post by Mrt »

Hei,

I kampens hete grunnet sikring #15 som gikk koblet jeg fra mitt tidsur for dieselvarmer, denne varmeren virket ikke i følge tidligere eier.
Nå har jeg tenkt å få den til å virke, men trenger litt hjelp til info da jeg ikke finner det på nettet (Google etc.)

Er det noen som vet hva denne varmere heter, merke og modell evt. er den orginalmontert fra VW ?
Så er det koblingsskjema/info på tidsuret slik at jeg kan få koblet de løse ledningene tilbake igjen for videre feilsøk og om den starter etc...

Noen som har neon skjema/linker m.m til meg ?

Image
Image
Image
Image
T4 - VW Transporter Syncro 2,4D -98 DOKA (AAB)
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Re: Dieselvarmer virker ikke - modell og kobling?

Post by Torle »

Ser ut til og være en Eber, som er orginalt montert i T4 med TDI, du har også det stor uret som en kan lese ut diagnose med. se også http://www.espar.com
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Mrt

Post by Mrt »

Torle wrote:Ser ut til og være en Eber, som er orginalt montert i T4 med TDI,...
Takk, kan det tydes noe mere hva slags modell av Eber dette er?

Jeg har ikke TDI, 2.4D, men sikkert samme type da.
...du har også det stor uret som en kan lese ut diagnose med.
Hva mente du her?, at jeg har det på min ? eller hvordan får man ut diagnose info?

På linken fant jeg info over kobling av ur. Mitt ur heter 22 10000 30 33 00, mens på linken fant jeg 22 1000 30 36 00, de ser like ut men det er kanskje helt lik også?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

TDI ble levert som standard med D3W tilleggsvarmer (vannvarmer) uten ur. Jeg har ikke sett denne varmeren i 2,4D før, og denne er merket med ACV (motorkode på TDI) i delekatalogen. Biler som er levert med parkeringsvarmer fra fabrikk hadde vel stort sett luftvarmer. D3LP på campingbiler og D3LC på kassevogner og personbiler. Det står ikke noe om doka. Uret ditt sitter på original plassering i dashbordet, men jeg er ikke sikker på at det er likt som de som ble montert fra fabrikk. Har du vannvarmer eller luftvarmer? Hvis du sender meg registreringsnummeret på bilen kan jeg prøve å se hva som er levert fra fabrikk.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Torle
-
-

Post by Torle »

Ser ut fra "bildet" at du har 3.2.9 , ellers så har jo alle urene samme plassering av fargene, så fremt at en vet hvordan nummereringen på stikket er!

Image
Tor-Ole Olsnes
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Kan det være at brenneren bare har gått i nødmodus?
Jeg har lest et sted her at det skjer etter et visst antall prøvestarter uten å få den i gang.
Kan jo lese ut feilkoder hvis det går.
Har også lest at den ikke starter hvis du har mindre enn kvart tank igjen...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Mrt

Post by Mrt »

Da har jeg fått flotte tilbakemeldinger og fått koblet den riktig.

Jeg fant både kobling og bruksfunksjon av denne timeren på http://www.espar.com/tech_manuals/Diagn ... Manual.pdf

Jeg fikk også faktisk Feilsøking og reparasjonsguide, Montering-bruk og vedlikeholdsguide for D3WZ og D5WS fra forrige eier, så trenger noen den, send meg en PM.

Det starter ikke noen vifte når jeg slår den på, etter å ha ventet ca 10. min slo jeg den av. Ei heller noen feilkoder kommer ut.
Det blir nok da litt søk i elektronikken, sjekk om feilkoder kommer ut, , sjekk om nødmodus, fylle tanken :-), og evt. demontering.

To be continued....
stste
-
-

Post by stste »

Kan det være en temperatur sensor som gjør at du ikke får fyret den før det er kaldt ute?
Det er jo sånn på TDI at de ikke starter automatisk før det er 5+ eller kaldere...
Er det noen spesiell måte som må til for å tvangsfyre den tro?
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
oddvarr
-
-
Car: 2002 T4 Caravelle AXG

Post by oddvarr »

stste wrote:Kan det være en temperatur sensor som gjør at du ikke får fyret den før det er kaldt ute?
Det er jo sånn på TDI at de ikke starter automatisk før det er 5+ eller kaldere...
Er det noen spesiell måte som må til for å tvangsfyre den tro?
For å tvangsfyre den, kan du nappe ut tempføleren og korslutte pluggen.
Tempføleren er åpen ved temperaturer over +5 og lukker ved lavere temperaturer.
2011 Tiguan R-Line
Har VAG COM om du trenger hjelp med feilkoder eller lignende.
---
Tidligere
2002 T4 TDI
1997 T4
stste
-
-

Post by stste »

Men om denne er ettermontert, så er det vel usikkert om den har denne tempføleren? Kommer vel litt an på hvem som har installert den. Jeg ville hatt den, men jeg ville også hatt en bryter på den for å kunne fyre den opp med jevne mellomrom.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Mrt

Post by Mrt »

stste wrote:Men om denne er ettermontert, så er det vel usikkert om den har denne tempføleren? Kommer vel litt an på hvem som har installert den. Jeg ville hatt den, men jeg ville også hatt en bryter på den for å kunne fyre den opp med jevne mellomrom.
Så lang jeg kjenner så er denne montert ny hos bilforhandler da bilen var ny, og at den senere har vært gjennom noen service. Glødepluggen er vist også byttet i et tidligere forsøk av tidligere eier for å få liv i den.

Men jeg vil sjekke litt mere på den under bilen. :-)
Torle
-
-

Post by Torle »

Når eberen starte så gjør den en selv sjekk, synes og huske at den prøver diselpumpen først, er der ikke liv i den så stopper testen! Pumpen er frekvens styrt, om en setter spenning på den så går den ikke, men slår den en gang så er der håp. Ut fra bildene så ser en ikke hvilken styring som er brukt, eller om den er direkte koblet, da med kun et vanlig rele for og starte viften inne i bilen, har vert bort i tilfeller der styringen har vert røket(men det er på ombygde tillegsvarmer på TDI).

Er pumpe, vifte eller hjernen røket så er det lurt og vurdere om det er på tide og kjøpe ny, D5Wz med pumpe koster, men det koster også å få liv i en død eber. Til D3Wz 25 1864 den som kom først i TDI'en er nå hjernen utgått pgå at prossesoren som ble brukt er gått ut. Erstattet med D3Wz 25 2121 levert i T4 fra 2001.
Tor-Ole Olsnes
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Torle wrote: Er pumpe, vifte eller hjernen røket så er det lurt og vurdere om det er på tide og kjøpe ny, D5Wz med pumpe koster, men det koster også å få liv i en død eber. Til D3Wz 25 1864 den som kom først i TDI'en er nå hjernen utgått pgå at prossesoren som ble brukt er gått ut. Erstattet med D3Wz 25 2121 levert i T4 fra 2001.
Jeg vil tro at det sitter en D5Ws (s for standheizung, parkeringsvarmer) i denne bilen, ikke D3Wz (z for zuheizer, tilleggsvarmer/kjørevarmer). Det er uansett et godt tips å vurdere å kjøpe en ny varmer framfor å koste på den gamle mye penger. Varmerne blir slitt etterhvert. Det sies vel at brennkammeret skal byttes hvert 10. år, kanskje det er like gunstig å skifte hele varmeren.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply