-98 Transporter 2.4d Syncro stoppet - sikring #15 går - LØST

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Mrt

-98 Transporter 2.4d Syncro stoppet - sikring #15 går - LØST

Post by Mrt »

Hei,

Jeg hentet min "nye" -98 Transporter 2.4d syncro DOKA idag hos ATS i Drammen og turen sørover til Vestfold gikk fint, selv om bilen ikke gikk over 100 km/t på E18. (Har lest litt om evt. luftmengdemåler er sliten, er det en slik på 2.4d eller bare TDI?))

Etter å ha kommet hjem og skulle avgårde å hente blomsterjord så kom jeg 200 m oppi veien før jeg hørte "en sikringslyd" og bilen stoppet. Jeg fikk hjelp og fikk den av veien.

Da jeg finner frem i sikringsskapet ser jeg at #15 er gåen og den går for hver gang jeg vrir på tenningen. Jeg har glødelampe som lyser og bilens starter går som bare det.
Det jeg senere finner etter litt googling her på forumet er at den ene/øverste 50A (i motorrom) til kjøleviften er også gåen. Slike har de jo ikke på en vanlig bensinstasjon så den fikk jeg ikke idag.

Mitt spørsmål, hva kan være feil, evt. er det en sammenheng mellom de to eller bare en tilfeldighet at den 50A har gått. (hva heter den type flate sikring)

Jeg har sett litt på forum her, men ble ikke helt klok.

- min gløder
- sikring #15 går
- 50A motorvifte har gått.

Alle tips mottas med tips, før jeg får byttet den 50A
Last edited by Mrt on 02 Jul 2010, 11:28, edited 1 time in total.
T4 - VW Transporter Syncro 2,4D -98 DOKA (AAB)
aalbork
Car: T5 2006 1,9 105 hk

Re: -98 Transporter 2.4d Syncro DOKA stoppet - sikring #15 går

Post by aalbork »

Sikring #15 i øvre rad er, i følge min instruksjonsbok, sikring for motorelektronikk (10 A). Det er neppe noen sammenheng mellom denne og sikringen for kjøleviften. Det kan være så enkelt som en ledning med skadd isolasjon eller en komponent som kortslutter.

Er ikke dette noe forhandler bør løse når du nettopp har hentet bilen? Virket jo litt pussig at bilen ikke greide mer enn 100 på E18 og at sikringen går etter så kort tid.
T5 06mod TDI 105hk - lang
T4 02mod TDI 151hk - solgt
99 T4 Caravelle VR6 - solgt
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Det sitter et varmeelement i slangen til veivhusventilasjonen. Varmeelementet får strøm fra sikring 15. Det gjør også stoppventilen i dieselpumpa. Sjekk ledningene til varmeelementet, det er ikke uvanlig at de gnisser mot toppdekselet og kortslutter. Du finner dette på venstre side av motoren (i kjøreretningen) over girkassa. Veihusventilasjonsslangen går vel inn på innsugsmanifolden.

Dette har nok ingen sammenheng med sikringen til vifta. Bytt 50A-sikringen, men sjekk at vifta går lett rundt først. Jeg har sett T4 hvor det har tatt fyr i viftene på grunn av varmgang. Defekt sikring kan være en indikasjon på ei vifte som begynner å bli dårlig. Noen T4 har et sjalusi bak viftene som styres av en vokstermostat, slik at sjalusiet er stengt når det er kaldt i motorrommet. Hvis du har dette sjalusiet bør du sjekke at det åpner når radiatoren blir varm.

Det sitter ingen luftmassemåler på 2,4D. Sjekk om armen på dieselpumpa går helt til fullgassanslaget når du har gasspedalen i bunnen. Slakk gasswire er ganske vanlig på 2,4, og da går de skikkelig dårlig.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Mrt

Post by Mrt »

Hei og takk for tips,
aalbork wrote:Er ikke dette noe forhandler bør løse når du nettopp har hentet bilen? Virket jo litt pussig at bilen ikke greide mer enn 100 på E18 og at sikringen går etter så kort tid.
Dette er nok et privatkjøp, så forhandler er ikke inni bildet her.

Hvor sitter dieselpumpen i motorommet på denne bilen?

Er det noe anbefalt sted her eller internett hvor man kan få et "bilde" eller oversiktsinfo over komponenetene i motorrom på denne bilen (AAB)?

Jeg får begynne å kikke på dette idag... :-)

Hjertelig takk så langt.
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

http://www.vagcat.com Der kan du finne endel lure tegninger.

Vet ikke om du har varmeelement på oljedamp inn i innsuget, men de er samme sikringen som den til dieselpumpa på våre biler.
Ved kortslutning her, så starter ikke bilen. Den starter fint når den ikke er tilkoblet. Da ryker ikke sikringen heller:)

Men det skal sies at vi har 93 og 94 modeller
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Mrt

Post by Mrt »

Hei igjen godt folk og tusen takk for mange gode svar.

Jeg tenkte jeg kunne komme med en oppdatering, bilen startet 2 ganger og stoppet en gang, men feilen ikke funnet 100%.

Til morgen idag:
Jeg "rotet" jeg litt i ledningene etter å ha fulgt tipset fra "Rikskringkastingen", etter et par timer med "rot" startet bilen, uten å ha kunne lokalisere noen kortsluttning. Jeg tok en dristig prøvetur, opp i en garasje (1 mil) med noen hjul, og bilen sto å gikk på tomgang, plutselig stoppet den. Sikring #15 hadde gått. Etter masse forsøk igjen ble det til at jeg fikk Falck redning til å hente bilen hjem i gården.
stste wrote:Vet ikke om du har varmeelement på oljedamp inn i innsuget, men de er samme sikringen som den til dieselpumpa på våre biler.
Ved kortslutning her, så starter ikke bilen. Den starter fint når den ikke er tilkoblet. Da ryker ikke sikringen heller:)
Men det skal sies at vi har 93 og 94 modeller
I ettermiddag:
Jeg har lokalisert dette varmeelementer (sitter rett under vannpåfylleren og som beskrevet av Rikskringkasteren), og har sjekket ledningen helt og har så langt ikke klart å finne noen kortsluttning. På min -98 modell så fungerte ikke det å ta den av som nevnt, sikring #15 gikk da også. Jeg klipte sågar av den ene ledningen for å se om det var noen kortsluttning i selve kontakten, med samme resultat.

Det jeg så gjorde var at jeg skrudde av motordeksel under bilen og så å si fotfulgte alle strømper og ledninger for å se etter noe kortslutning eller tilsvarende. Men jeg fant ingenting med blotte øye. Jeg forsøkte så å starte nå i kveld og vips, så starter den og sikring #15 er ok.

Det er kanskje tydelig at ved å "rote" i ledningene så fant jeg "noe" ?

Eller er det noen som har mere detaljer i evt. sted på ledninger som har vært årsaken tidligere, eller er det andre ting jeg kan se etter, vakkel i releer osv?

Noe forslag til ny fremgangsmåte ?
jakob
-
-
Phone: 46809101

Post by jakob »

GOd Kveld!

Jeg hadde også problemer med sikring nr 15. Hos meg så var det isolasjonen på ledningen til dieselpumpa som hadde blitt borte. Jeg isolerte på nytt og vips så var problemet borte. Mener å huske at det er kun en ledning in på dieselpumpa. Hvis feilen ikke blir borte så kan du jo bytte ut deler av ledningen, der det kan tenkes at den kan ha gniset mot noe skarpe kanter ol.

Lykke til!
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T3 1.9 TDI, 1990 Coach. (trenaren)
T3 1,6TD Westfalia Joker 1982. Tante Grønn
T3 2,1 Wbx Tristar syncro
T4 2002 Syncro
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Lukter litt svidd kabel her, men du kan jo prøve å sette 12V rett på pumpa via en bryter eller ta strøm fra et sted der det er strøm når tenning står på 2 og som ikke kutter når du drar på starteren. (noen kretser gjør det)
Da kan det jo hende du løser problemet.
Det kan jo være kortslutning i pumpa også... Sett alltid sikring på og bruk i så fall relè.
Det kan jo løse problemet til du får tid til å søke feilen skikkelig.
Men det er vel alltid en fare for brann i sånne tilfeller...
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
Mrt

Post by Mrt »

jakob wrote:GOd Kveld!

Jeg hadde også problemer med sikring nr 15. Hos meg så var det isolasjonen på ledningen til dieselpumpa som hadde blitt borte. Jeg isolerte på nytt og vips så var problemet borte. Mener å huske at det er kun en ledning in på dieselpumpa. Hvis feilen ikke blir borte så kan du jo bytte ut deler av ledningen, der det kan tenkes at den kan ha gniset mot noe skarpe kanter ol.

Lykke til!
Ok, da skal jeg legge meg under bilen igjen, "vaske" ledningene for å se etter feil.

Nå er jeg ikke helt bereist enda under bilen, hvor sitter egentlig dieselpumpen, hvordan ser den ut?

Finnes det noen bilder av den eller steder jeg kan få et "fugleperspektiv" av motorlayout på en -98 mod? evt. noen anbefalte håndbøker jeg bør kjøpe ?

Takk igjen for svar. :-)

PS: Jeg satt å tenkte litt på om dette forum, det er mange tråder som inneholder mye av det samme, burde/kunne man laget en WIKI på det som ser ut som er løsninger. Med bilder som viser koblingskjema, sikring og releoversikt, lokalisering av ting osv....
Det går ann å søke på forum, men en WIKI er vel hakket bedre? Jeg vil gjerne bidra... for det ER gøy å skru når man finner så mye fint her, og man lærer. Da slipper man å stå i telefonkø hos evt. Møller :-)
jakob
-
-

Post by jakob »

dieselpumpa sitter forand på motoren, lurer på om det beste for deg er å komme til fra under siden. Litt usikker her men jeg mener den lednongen til pumpa går inn på undersiden av pumpa. For å kjenne igjen pumpa så går det diesel rør ut i fra denne og videre til dysene. Sitter et reimhjul og forhåpentligvis en reim på den under et deksel.

ray
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
mr.johansen
-
-
Car: t5 1,9 2006

Post by mr.johansen »

Har akkurat hatt samme feil på min bil. Det begynte i vinter med at bilen stoppet ganske ofte etter 5 min kjøring og sikring 15 måtte byttes før man kunne kjøre videre igjen. Har ikke hatt tid før nå nylig å rette feilen pga at feilen ble permanent, så jeg er uendelig glad for at det ikke skjedde i vinter når vi var på fjellet i -30.....
For best å komme til tok jeg og åpnet alle strømpene som ledningene går i og sjekket alle kablene for synlige skader/brudd. Fant en del ledninger med begynnende hull på isolasjonen, spesielt i T-leddet. Disse ble fikset med vulk tape.
Den sorte Ledningen som går fra sikring 15 og ut i motor rommet deler seg til 3 ledninger rett før det T-leddet på strømpen under motoren. Denne kan åpnes med forsiktighet slik at den kan brukes igjen. Lurt å ha ei god fille slik at man kan vaske av ledningene også. Fant da den beryktede ledningen til varme elementet som var kortsluttet med ledningen ut av dette elementet (som kommer fra en "duppe-dings" ved dynamoen). Det er vanskelig å lodde disse ledningene pga korrosjon/fett/plassering så jeg har valgt å bruke wago klemmer på det jeg har byttet av ledninger. Disse kan åpnes og lukkes flere ganger og støtter flere forskjellige revolverte kabler. Etter dette har motoren gått klokke fint, helt til sentral låsen 3 dager etter begynt å leve sitt eget liv... Du trenger ikke å være ingeniør for å fikse dette. I verste fall visst du ikke finner ut av det trekker opp en egen kabel til pumpa slik at bilen kan brukes uten at du trenger å sitte med hjerte i halsen for at man er redd for at bilen skal stoppe....ekstra gøy er det når bilen stopper med 3 kranglete unger i baksete, sinna kjerring i passasjersete og bilen full av planker som stikker "noe" langt ut av bilen bak midt på E18 i rush tiden og vei-hjelp kan ikke komme før om 1 time..
Mrt

Re: -98 Transporter 2.4d Syncro stoppet - sikring #15 går - LØST

Post by Mrt »

Takk igjen for meget gode innspill som tilslutt har fikset problemet for meg.

Løsningen min ble at jeg nå har brukt to dager under bilen, fjernet plastbeskyttelsen for ledningen og som mr.johansen sa, fra T.leddet og under bilen lå det mye groms. Jeg fant flere steder hvor det var åpen ledning som kan ha forårsaket kortsluttning. Jeg fjernet så og si alle strømper og renset ledningene.

Som i IT verdenen er det noe innen ITIL som heter "workaround", og jeg har også gjort det for å safe.

Jeg la opp en egen permanent ledning fra tenningslås, med bryter og 10 A sikring og direkte til dieselpumpen. Dette som en plan B hvis/når sikring #15 skulle finne på å gå igjen. Sikring og bryter er inne i sikringskapet i kupeen.

Disse tips, detaljene som mr.joansen m.flere har kommet med burde kanskje nå legges inn under "Triks & tips", med tittel "T4 stopper - Sikring #15" :-).

Nå er verdenen er helt annen. :-)

Da er det å begynne på resten, få dieselvarmeren til å virke. :-)

Masse takk igjen !
Last edited by Mrt on 03 Jul 2010, 23:28, edited 1 time in total.
jakob
-
-

Post by jakob »

:D
Jakobsen
Vwbus Mjøsa!
NT2K

T4 2002 Syncro
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Mrt wrote: Disse tips, detaljene som mr.joansen m.flere har kommet med burde kanskje nå legges inn under "Triks & tips", med tittel "T4 stopper - Sikring #15" :-).
Det var en kjempegod ide! Når du poster denne under tips & triks blir den ikke synlig med en gang, innlegg der må godkjennes av moderator. Hvis du tok noen bilder mens du holdt på så er det veldig fint å få med disse. :D

Mrt wrote: PS: Jeg satt å tenkte litt på om dette forum, det er mange tråder som inneholder mye av det samme, burde/kunne man laget en WIKI på det som ser ut som er løsninger. Med bilder som viser koblingskjema, sikring og releoversikt, lokalisering av ting osv....
Det går ann å søke på forum, men en WIKI er vel hakket bedre? Jeg vil gjerne bidra... for det ER gøy å skru når man finner så mye fint her, og man lærer.
Tips & triks kan jo benyttes til slik info. Ellers finnes det en meget bra og omfattende wiki her: http://t4-wiki.de/wiki/index.php. For mange er det jo en ulempe at denne er på tysk. En norsk wiki hadde selvfølgelig vært bra. Det er sikkert bare å sette igang å lage en slik for de som har lyst og kapasitet. Det er sannsynligvis lurt å kontakte de som har skrevet de tyske artiklene hvis det skulle være noe tema å oversette direkte fra disse. Kontaktinfo her: http://t4-wiki.de/wiki/Impressum
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Post Reply