Skal jeg kjøpe denne 2,5B automat??

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
terjes
Car: T3 1984, Vannkjølt bensin, 1,9 Camper (Reimo)

Skal jeg kjøpe denne 2,5B automat??

Post by terjes »

Kan få kjøpt en fin 1992, 2,5 liter bensin her i Portugal hvor jeg har feriehus (ikke bilen i bildet til venstre). Helt rustfri. Nydelig velholdt Westfalia innredning. Cruisekontroll og innebygget gasstank for komfyrgass. Åpen-topp kjøleskap. Kjøler ikke, men jeg hører at kompressoren går. Er det bare kjølegass som skal til?. Bilen er eid av en eldre dame og har gått 190 000. Damen sier at den også har en "Speedbutton" på dashbordet for de som vil kjøre fort??? (hva er det?) Bilen skal koste 39 000 Nkr. Alt er utmerket bortsett fra hun forteller at hun har kjørt med automaten nå i flere år på følgende måte: Hun bruker den mest i stilling "3" ("liker meg best på landeveier" sier hun med et skjevt smil). Når hun en sjelden gang kjører motorvei, sier hun at hun må skyve automatstanga fra "3", forbi "D" og til "N" og så tilbake til "D" igjen. DA girer bilen med 4 gir sier hun lykkelig. Har testet den og det er sant!! Altså en storartet bil, men med trekvart automat!!! Er det noe med vakuum? Unøyaktighet i mekanisk overføring fra spak til kasse? Er det kassebytte om 2 km? Jeg kan lite om dette. Noen meninger om denne bør/ikke bør vurderes kjøpt? ( Jeg vet at jeg ikke kan kjøre den i Norge - den skal bare kjøres her nede - idiotisk at denne ikke har campingbilfortolling i Norge - det er hevetak og dermed ikke 1,70 i 2 meters lengde - 76 000 å importere!!!)
(Bildet til venstre er min norske bil)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: Skal jeg kjøpe denne 2,5B automat??

Post by Der Postmeister »

jeg ville sagt nei. Automat og bensin er nei nei nei, men er du glad i å bruke kr på både drivstoff OG bytte gearkasse med jevne mellomrom så er det jo greit. Som delebil ja, importert som bil på skilt i norge nei. Trur denne blir litt for dyr på alle måter til at du får igjen kr her hvis du skal selge igjen. Men for all del, folk har fått solgt det utruligste for utrulig masse kr før .
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
pyt-san
Car: T4.1994.Caravelle
Phone: 92033896

Post by pyt-san »

Hvorfor nei til automat og bensin? Jeg har en bensin Caravelle med manuell som jge ikke ville byttet mot diesel. Drivstoff er sjelden det dyreste med å eie bil i Norge, mener jeg. Har hatt flere automat girede biler og mener at automat er helt genialt! Men kanskje er VW automatkasser like dårlige som VW forsillinger? :mrgreen:
TL35182
Car: T5 Caravelle 140hk 4motion 2010mod

Post by TL35182 »

Automatkassene i T4 er tragisk dårlige. Anbefaler ingen å kjøpe den møkka der.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Hvis jeg forstår trådstarter rett så er det snakk om å kjøpe og bruke bilen i Portugal, ikke å importere den til Norge? Hvis den skal fungere som feriebil så er kanskje ikke drivstofforbruket den største bekymringa. Det er vel feil på automatkassa og eventuell påkost på denne som er det store spørsmålet her. Hvis kassa har gått 190000km uten reparasjoner, så er det ikke sikkert at en full overhaling er så langt unna. Hvis det er feilfunksjon på kassa så ville jeg tatt høyde for en girkasseoverhaling når jeg skulle vurdert prisen på bilen. Når det er sagt så kan det være at dette handler om en feiljustert velgerspakwire. Eller kanskje noe kluss med multifunksjonsbryteren i girkassa. Det er vel ikke så mye moment i bensinmotoren, mulig den er litt snillere med automatkassene enn TDI. Men tung campinginnredning gjør vel ikke saken bedre. Knappen på dashbordet er kanskje til sportprogram på kassa? De første T4'ene hadde vel bryter for sportprogram på dashbordet.

Image
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

har hatt en 2.5b med automaten ,den beste bile jeg kjørte frem til nå .skift atomatolje+ filter og se om det hjelper. nå er jeg ikke sikkert men jeg mener du kan leser ut feilkodene på den også. hør med de lokalmatadorene fra vw ,de kan sikkert hjelper deg videre . GAsdreven Kjølskap og Speedknappen har jeg peiling om .
Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
terjes

Post by terjes »

Takker for innlegg og meninger. "speedknappen" damen snakket om, er den som er avbildet i nest siste innlegg - for sportprogram. Hvordan oppfører girkassa seg da, da??. Ellers var det meningen at bilen skulle brukes i Portugal, ja. Håpet var jo at det var noe mekanisk utenfor geargassa - for ellers er bilen usedvanlig pen og hel. Vel, vel - jeg tenker litt til....
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

terjes wrote:"speedknappen" damen snakket om, er den som er avbildet i nest siste innlegg - for sportprogram. Hvordan oppfører girkassa seg da, da??.
Den legger inn et litt mer aggresivt sjalteprogram. Merkes best på at den skifter gir på høyere turtall.

Har du sett på girskiftindikatoren i instrumentet? Hvis den henger igjen på "3" når velgerspaken føres fra "3" til "D", men skifter til "D" når spaken føres fra "N" til "D", så kan det være feil justering av velgerspakwiren. Prøv eventuelt å bevege spaken fra "N" til "D", og se om du kan få indikatoren til å skifte til "3" ved å bevege forsiktig på spaken, uten å skyve den helt over i "3". Kanskje det kan være noe slitasje i overføringene fra spaken, slik at det blir slakk i wiren?
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
terjes

Post by terjes »

takk og takk for nyttige opplysninger.

terje
Post Reply