Jeg har et problem ved varm motor blinker oljelampe,litt økning av turtall forsvinner den,var hos Møller og fikk ny bryter.Hvit.1,6-2.Bar og byttet, men lyste da konstant ved varm motor,tomgang.Fikk rengjort min gamle bryter.Brun.0,15-0,45.Bar Og byttet filter/Olje.setter inn min gamle bryter.det fungerer en uke,så samme problem.reiste til Møller og fikk ny bryter.Grå.0,75-1 Bar.Den lyser konstant også kald motor.Plukket ut en føler fra 1,6 Diesel jeg har her.Svart.0,9-0,15.Bar.
Ser da i biblen at det står.Oil pressure switch.0,3 Bar.
Har jeg feil bryter fra start av?Brun 0,15-0,45.Hva skal være der?Dette er snakk om bryter ved venster topplokk.
Oljetrykksføler 2,1.Bensin
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Oljetrykksføler 2,1.Bensin
I venstre topp skal du ha en som er blå. Lavtrykksbryteren var brun før, de nye er blå. 0,3 bar er midt imellom 0,15 og 0,45. Toleransene er stemplet i godset på bryteren, men i litteraturen blir det stort sett bare oppgitt en middelverdi. Denne bryteren bryter kretsen når den får oljetrykk. Men den hvite bryteren slutter kretsen på et høyere trykk, og skal sitte i bakkant av motoren. Denne oppgis som regel til 1,8 bar, men som du ser er bryteren stemplet med 1,6 - 2,0. Den grå tilsvarer den hvite, men kobler inn på lavere trykk. Den er stort sett brukt i dieselmotorer.
Oljetrykksvarsleren føler på den brune/blå bryteren under 2000 rpm, eller var det 2500? Over dette turtallet føler den på den hvite. Hvis motoren har vært demontert skal du huske på at ledningene til disse bryterne er ca like lange, og det er mulig å bytte dem om, selv om bryterne sitter på to forskjellige steder.
Oljetrykksvarsleren føler på den brune/blå bryteren under 2000 rpm, eller var det 2500? Over dette turtallet føler den på den hvite. Hvis motoren har vært demontert skal du huske på at ledningene til disse bryterne er ca like lange, og det er mulig å bytte dem om, selv om bryterne sitter på to forskjellige steder.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
vidarT3
- Car: T3 1987
- Phone: 93873791
Takker for raskt svar da jeg skrur nå i garasjen,og et godt svar,Fikk med meg det jeg trengte av svaret,som du sier så kan man forbytte ledninger,har sett på ledninger og har en GUL og BLÅ.som går over i to brune ved kontakten i motorrom,den GULE/BRUNE går til føler bak svinghjul,og da den BLÅ/BRUNE går til under topp venstre,Håper det er riktig.Ved tenning på skal det være spenning på bryter.12+ eller går det over jord? Syns det var noe rart i går,mulig synsfeil,men skiftet termostat på bilen for og få opp måler i bilen,da motor blei varm så slo jeg på viftebryter til varme og da kom oljelampen igjen,etter en ukes stillhet, prøvde flere ganger med samme resultat.Mulig en tilfeldighet,men etterpå kom oljelampen uten og røre noe på tomgang.
-
Rikskringkastingen
- -

Hvis jeg husker riktig er ledningen fra høytrykksbryteren bak ved reimskiva gul framme i kontakten på instrumentet. Jeg husker ikke helt sikkert fargekodinga bak ved motoren, men hvis ledningen med gul stripe går til den hvite høytrykksbryteren tror jeg nok det blir riktig. Jeg har aldri prøvd å måle spenning bak ved bryterne, har egentlig ikke sett for meg at jeg kan bruke måleresultatet til noe fornuftig.
Da har jeg mer tro på å måle bryterne med et ohmmeter framme på samlekontakten til instrumentet. Mål på ledningene med instrumentet frakoblet. Jeg tror den ene ledningen er blå og den andre gul, men du bør sjekke med et koblingsskjema for å være sikker på at du har funnet riktig ledning. Hvis bryterne virker riktig skal du måle gjennomgang til gods på ledningen til lavtrykksbryteren og brudd på ledningen til høytrykksbryteren når motoren står. Når du starter motoren skal lavtrykksbryteren bryte kontakten til gods ved ca 0,3 bar (med en gang motoren starter), og høytrykksbryteren skal gi gjennomgang til gods når oljetrykket kommer opp i ca 1,8 bar.
Det at oljelampa kommer med varm motor kan jo være en indikasjon på at du faktisk har dårlig oljetrykk, det er normalt at trykket er vesentlig høyere når olja er kald enn når den er varm. Men det du opplever med viftebryteren kan tyde på noe elektrisk kluss. Hvis oljelampa blinker på tomgang og det elektriske fungerer, så betyr det egentlig at det ikke er oljetrykk på motoren i det hele tatt. Hvis motoren er så sliten at den ikke klarer å gi 0,3 bar på tomgang, så vil du nok kunne høre rådebanken også.. Du bør sjekke kontaktpunktene på samlekontakten til instrumentet, og jordingspunktene på A-stolpen til venstre for sikringsboksen.
Har du summing samtidig som oljelampa blinker? Hva slags turtall har du på motoren når blinkinga begynner?
Du kan også sjekke systemet med å koble fra og jorde ledningene bak til bryterne. Hvis du kobler fra ledningen på lavtrykksbryteren og skrur på tenninga skal ikke oljelampa lyse/blinke. Hvis du holder den til gods på motoren skal lampa tenne. La denne ledningen være frakoblet, så kobler du fra ledningen til høytrykksbryteren og starter motoren. Når du holder motoren over 2500 omdreininger skal lampa blinke og det skal summe i instrumentet. Hvis du skrur tenninga av og på, og starter motoren med denne ledningen koblet til gods, skal ikke lampa blinke.
Da har jeg mer tro på å måle bryterne med et ohmmeter framme på samlekontakten til instrumentet. Mål på ledningene med instrumentet frakoblet. Jeg tror den ene ledningen er blå og den andre gul, men du bør sjekke med et koblingsskjema for å være sikker på at du har funnet riktig ledning. Hvis bryterne virker riktig skal du måle gjennomgang til gods på ledningen til lavtrykksbryteren og brudd på ledningen til høytrykksbryteren når motoren står. Når du starter motoren skal lavtrykksbryteren bryte kontakten til gods ved ca 0,3 bar (med en gang motoren starter), og høytrykksbryteren skal gi gjennomgang til gods når oljetrykket kommer opp i ca 1,8 bar.
Det at oljelampa kommer med varm motor kan jo være en indikasjon på at du faktisk har dårlig oljetrykk, det er normalt at trykket er vesentlig høyere når olja er kald enn når den er varm. Men det du opplever med viftebryteren kan tyde på noe elektrisk kluss. Hvis oljelampa blinker på tomgang og det elektriske fungerer, så betyr det egentlig at det ikke er oljetrykk på motoren i det hele tatt. Hvis motoren er så sliten at den ikke klarer å gi 0,3 bar på tomgang, så vil du nok kunne høre rådebanken også.. Du bør sjekke kontaktpunktene på samlekontakten til instrumentet, og jordingspunktene på A-stolpen til venstre for sikringsboksen.
Har du summing samtidig som oljelampa blinker? Hva slags turtall har du på motoren når blinkinga begynner?
Du kan også sjekke systemet med å koble fra og jorde ledningene bak til bryterne. Hvis du kobler fra ledningen på lavtrykksbryteren og skrur på tenninga skal ikke oljelampa lyse/blinke. Hvis du holder den til gods på motoren skal lampa tenne. La denne ledningen være frakoblet, så kobler du fra ledningen til høytrykksbryteren og starter motoren. Når du holder motoren over 2500 omdreininger skal lampa blinke og det skal summe i instrumentet. Hvis du skrur tenninga av og på, og starter motoren med denne ledningen koblet til gods, skal ikke lampa blinke.
Henrik Engen
-
vidarT3
- Car: T3 1987
- Phone: 93873791
Takker for utfyllende svar,skal gå igjennom dette og teste.Vil kjøpe meg riktig føler først til helga.Bilen prøvde jeg i dag,og ingen oljelampe lyste ved varm motor,eller ved og vri på vifte.Motor går utrolig fint både kald/varm,ingen tegn på ulyder/rådebank.Km 178000.Kan man måle oljetrykk ved venstre topp? ca 0,3 Bar.
Har ingen summing når oljelampe blinker,og oljeblink kommer når den står på tomgang bare varm motor.Ca 750 omdr.Har ikke turteller, men går veldig rolig/pent på tomgang.Så vidt jeg rører gasspedal så forsvinner den.Får bytte bryter først,og skru på Dokan.
Har ingen summing når oljelampe blinker,og oljeblink kommer når den står på tomgang bare varm motor.Ca 750 omdr.Har ikke turteller, men går veldig rolig/pent på tomgang.Så vidt jeg rører gasspedal så forsvinner den.Får bytte bryter først,og skru på Dokan.
-
Rikskringkastingen
- -

Det bør gå bra. Bare skru ut oljetrykksbryteren og montere oljetrykksmåleren i hullet. Det er veldig lurt å få målt oljetrykket, da vet du jo om det er trykket eller varslingssystemet du har feil på.vidarT3 wrote:Kan man måle oljetrykk ved venstre topp?
Henrik Engen