Ekstra batteri i bilen, skal brukes til camping
Ekstra batteri i bilen, skal brukes til camping
Heisann. Jeg vil ha et ekstra batteri i bilen som jeg kan bruke på camping. Batteriet bør være stort nok til å kunne drive lys, cdspiller og kjøleskap i en helg uten lading. Hvor stort og hvilken type batteri må jeg kjøpe? Og hvordan kobler jeg dette sånn at det får lading når jeg kjører og at det ikke trekker strøm fra startbatteriet når jeg camper?
Jeg har absolutt ingen kunnskap om elektronikk i det hele tatt og jeg fant heller ingen tråder som kunne gi meg eksakt svar på det jeg lurer på
Takk på forhånd for svar=)
Jeg har absolutt ingen kunnskap om elektronikk i det hele tatt og jeg fant heller ingen tråder som kunne gi meg eksakt svar på det jeg lurer på
Takk på forhånd for svar=)
Re: Ekstra batteri i bilen, skal brukes til camping
Du vil være tjent med å bytte ut alt campinglys med dioder. CD/Radio trekker max 10A, og i praksis rundt 2-3A. For å skille batteriene når du camper, kan du bruke en batteriskillebryter, slik at du kan velge mellom batteri 1, 2, eller 1+2. Slike brytere får du i de fleste bilrekvisitaforretninger, eller alle båtutstyrsforretninger.
Du bør kjøpe et fritidsbatteri, og gjerne et AGM fritidsbatteri. Disse har ofte høyere Ah tall, men lavere kaldstart A enn startbatterier, og de er laget for å tåle mange utladninger.
Du kommer langt med et 105-110A fritidsbatteri. Vi selger disse fra bl.a Varta for 1490,- ink. blytillegg.
Du bør kjøpe et fritidsbatteri, og gjerne et AGM fritidsbatteri. Disse har ofte høyere Ah tall, men lavere kaldstart A enn startbatterier, og de er laget for å tåle mange utladninger.
Du kommer langt med et 105-110A fritidsbatteri. Vi selger disse fra bl.a Varta for 1490,- ink. blytillegg.
Mvh
Pål
Pål
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
hvor stort batteri bør man ha for en weekend? la oss si fra Torsdags formidag til søndags kveld, mye stillestående, og gjerne ett kjøleskap, hva bør man da velge?
Man bør vell også egentlig velge ett ladeskillerele, istede for bryter? da er man jo sikra at man ikke glemmer å slå over på fritidsbatteri, og fritidbatteriet begynner jo heller ikke å lades før start batteriet er fulladet, man burde da altså være sikra start?
Men man burde kanskje også invistere i en skikellig lader også? en som takler å lade to batterier, både start batteri og forbruksbatteri(ene)?
noen som vet om det er riktig at man helelr brude kjøpe to batterier på 100Ah enn ett på 200Ah, at to på 100Ah lades fortere opp, enn det ene på 200Ah?
Man bør vell også egentlig velge ett ladeskillerele, istede for bryter? da er man jo sikra at man ikke glemmer å slå over på fritidsbatteri, og fritidbatteriet begynner jo heller ikke å lades før start batteriet er fulladet, man burde da altså være sikra start?
Men man burde kanskje også invistere i en skikellig lader også? en som takler å lade to batterier, både start batteri og forbruksbatteri(ene)?
noen som vet om det er riktig at man helelr brude kjøpe to batterier på 100Ah enn ett på 200Ah, at to på 100Ah lades fortere opp, enn det ene på 200Ah?
christian
-
Øystein
- -

- Car: T3 85 JX ukjent camper
Om batteriene skal kobles sammen under lading (startbatteri og campingbatteri), burde de vel også ha samme ah kapasitet? Hvis ikke vil det bli ubalanse i oppladingen..
Øystein
Selges:
Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
Selges:
Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
-
chr18
- -

så om amn da har en abtteri bank på 500Ah(og ja, jeg vet om en bil som har dette), så burde amn ha like mye på startbatteriet? høres horibelt ut, med tanke på prisen hehe.Øystein wrote:Om batteriene skal kobles sammen under lading (startbatteri og campingbatteri), burde de vel også ha samme ah kapasitet? Hvis ikke vil det bli ubalanse i oppladingen..
christian
Ingen problem, er bare å bruke et skillerele mellom start og fritidsbatteri. Funker vel slik at det lader startbatteri først, deretter går ledig ladekapasitet til fritidsbatteri. Og det hindrer tapping av startbatteri ved camping. Ganske genial ting egentlig.chr18 wrote:så om amn da har en abtteri bank på 500Ah(og ja, jeg vet om en bil som har dette), så burde amn ha like mye på startbatteriet? høres horibelt ut, med tanke på prisen hehe.Øystein wrote:Om batteriene skal kobles sammen under lading (startbatteri og campingbatteri), burde de vel også ha samme ah kapasitet? Hvis ikke vil det bli ubalanse i oppladingen..
Når det gjelder kjøleskap/boks kan du nok glemme dette en helg på 12V. Trekker mye strøm... Har gass/12V/230V i campingvogna, og det trekker rundt 12A på 12V. Går på samme kurs som lyset, som er 1,5mm2. Funker fint som dimmer på lyset, for å si det slik. Har også en kjøleboks som jeg bruker i bilen, har aldri målt forbruket på den. Men vet den trekker for mye til ditt formål.
Okey, takker for mange gode svar og rask respons!:)
Hvor kan jeg få tak i et slikt skillerelle?
Og åssen får jeg holdt mat og drikke kaldt hvis jeg ikke får brukt et kjøleskap?
Og åssen får jeg holdt mat og drikke kaldt hvis jeg ikke får brukt et kjøleskap?
en god kjøleboks med et par kjøleelementer holder mat kaldt nok for torsdag til søndag. Men visst du skal innom en campingplass... kan du jo ha 220V i tillegg i bilennstin wrote:Okey, takker for mange gode svar og rask respons!:)
Har campet europa rundt med kjøleboks i 3 uker. no problemas, bare sørg for å legge en noe "nytt" kaldt hver annen dag
-
chr18
- -

gasskjøleskapene, må man ha stor flaske, eller holder det med en 2kilos flaske? tenker på plass i bilen, og sikring av flaska.
christian
-
dewalter
- -

- Car: T4 2000 TDi og 1992 2,5 B
Jeg skaffet meg en kompressordrevet kjøleboks for noen år siden. Fordelen med kompressordrift i forhold til drift etter absorbsjonsprinsiippet er lavt strømforbruk. Denne har jeg i min T4 på turer i utlandet og for shopping i Sverige: http://www.janett.no/storefront.php?pid=1186
Den går på både 12 og 220 volt og forbruker i gjennomsnitt ca. 1 - 2 ah / 12 - 24 watt ved 5 grader C kjøletemperatur. Om ønskelig kan den settes på på frys ned til -18 grader C.
En rimeligere løsning er å skaffe seg et vanlig kjøleskap
(220 V) av den minste sorten i kombinasjon med et ekstra batteri tilkoblet en stor nok 12 til 220 volts omformer.
Den går på både 12 og 220 volt og forbruker i gjennomsnitt ca. 1 - 2 ah / 12 - 24 watt ved 5 grader C kjøletemperatur. Om ønskelig kan den settes på på frys ned til -18 grader C.
En rimeligere løsning er å skaffe seg et vanlig kjøleskap
(220 V) av den minste sorten i kombinasjon med et ekstra batteri tilkoblet en stor nok 12 til 220 volts omformer.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
T4 -92 Caravelle 2,5GL (Bensin)
T3 -82 1,6 Diesel Reimo camper
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
[quote="nstin"]
quote]
her er et sån rele http://www.maritim.no/product.aspx?id=2 ... =006002120
quote]
her er et sån rele http://www.maritim.no/product.aspx?id=2 ... =006002120
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
Kompressorskap er nok tingen.Di er sinsykt dyre i innkjøp da....har en kjøleboks i lastebilen med kompressor.Der er det plass til 3 1.5l flasker og mat til en person i 3 dager.Med andre ord større enn en standard kjøleboks...Denne kan stå på i en uke uten å tappe batteriene i lastebilen.Sikkert lengre og.Men nå har jo 2x150 amp batterier da 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Tusen takk for mange gode svar=)
Den fryseboksen som det ble linka til var alt for dyr for meg. Men du sier jeg kan kjøpe meg et vanlig kjøleskap og ha en omformer. Jeg har planer om å gå til innkjøp av et 240ah batteri, som skal drive alt. Lys, cdspiller, kupevarmer, 2 vifter, vil det batteriet klare drive alt det?
Den fryseboksen som det ble linka til var alt for dyr for meg. Men du sier jeg kan kjøpe meg et vanlig kjøleskap og ha en omformer. Jeg har planer om å gå til innkjøp av et 240ah batteri, som skal drive alt. Lys, cdspiller, kupevarmer, 2 vifter, vil det batteriet klare drive alt det?
-
dewalter
- -

Dette blir en matematisk oppgave som jeg prøver meg på!
(rett meg noen om jeg tar feil)
For 12 volt: 1Ah (ampere hour) = 12Watt i 1 time
Eks. et lite 50 liters kjøleskap pluss omformeren trekker gjennomsnittlig 20 watt pr time. Dette er realistisk ved 20 graders omgivelses temp. og 5 graders kjøleskapstemp på et 50 liters skap i energiklasse A.
20 dele på 12 = 1,7 Ah
Om du da har 80 effektive amperetimer som du kan ta ut av batteriet før det må lades,
får vi følgende driftstid:
80 Ah dele på 1,7 Ah = 47 timer
Konklusjon: Batteriet holder for to døgns drift. Selvsagt er dette avhengig kjøleskapets
omgivelsestemperatur. Hvor mere varme som tilføres kjøleskapet desto oftere må kjøleskapets kompressor gå.
(rett meg noen om jeg tar feil)
For 12 volt: 1Ah (ampere hour) = 12Watt i 1 time
Eks. et lite 50 liters kjøleskap pluss omformeren trekker gjennomsnittlig 20 watt pr time. Dette er realistisk ved 20 graders omgivelses temp. og 5 graders kjøleskapstemp på et 50 liters skap i energiklasse A.
20 dele på 12 = 1,7 Ah
Om du da har 80 effektive amperetimer som du kan ta ut av batteriet før det må lades,
får vi følgende driftstid:
80 Ah dele på 1,7 Ah = 47 timer
Konklusjon: Batteriet holder for to døgns drift. Selvsagt er dette avhengig kjøleskapets
omgivelsestemperatur. Hvor mere varme som tilføres kjøleskapet desto oftere må kjøleskapets kompressor gå.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
Takk for noe fint å ha i bakhode=)
Men vil jeg bare ha 80ah ut av et 240ah batteri?
Men vil jeg bare ha 80ah ut av et 240ah batteri?
-
chr18
- -

er det ikke snakk om rundt 80% utladelses evne av batterier? altså 240Ah/100=2,4x80=192Ah? om ikke de nyeszte agm/gel batteriene kan tappes ennå mere? 192/1,7=112,9 timer, ikke ille, 112,9/24=4,7døgn, dette er noe jeg vill vurdere ja, men hvor fant du forbruks-tallene for kjøleskapet og omformer dewalter?
christian
-
dewalter
- -

Det meste er å finne på nettet.
Forbrusktall for kjøleskap finner du oppgitt på nettsidene til forhandlerne. F.eks har Matsui kjøleskapet
MTT507WW på 50 liter, et opgitt forbruk på 138,70 kW pr. år. (kW = kilo watt, 1000 watt!)
Gjennomsnitt pr. time får du lov å regne ut selv.
Forbrusktall for kjøleskap finner du oppgitt på nettsidene til forhandlerne. F.eks har Matsui kjøleskapet
MTT507WW på 50 liter, et opgitt forbruk på 138,70 kW pr. år. (kW = kilo watt, 1000 watt!)
Gjennomsnitt pr. time får du lov å regne ut selv.
T4 -00 Caravelle 2,5 TDi
men hvem av dere regnet ut riktig, med tanke på hvor mange ah jeg får ut av et 240ah batteri?
-
chr18
- -

vet ikke om hvem som regnet mest nøyaktig på akkurat hvor mye strøm du har til rådighet, jeg brukte 80% av kapasiteten av ett 240Aht batteri, aner ikke om man kan trekke så mye eller mere ut av agm batteriene.
men jeg ville nok gått for to batterier på 120Ah i stede for ett på 240Ah, dette kommer av at etter hva jeg har lest og forstått etter noen timer på noen båtforum(disse er mye mere inni dette med batterier enn de fleste bilforum er), så skal det gå fortere å lade to på 120Ah enn ett på 240Ah, greit å tenke på om man ikke bare stopper noen timer, også kjører en hel dag igjen, men kjører bare noen få timer også skal stå to døgn igjen.
men jeg ville nok gått for to batterier på 120Ah i stede for ett på 240Ah, dette kommer av at etter hva jeg har lest og forstått etter noen timer på noen båtforum(disse er mye mere inni dette med batterier enn de fleste bilforum er), så skal det gå fortere å lade to på 120Ah enn ett på 240Ah, greit å tenke på om man ikke bare stopper noen timer, også kjører en hel dag igjen, men kjører bare noen få timer også skal stå to døgn igjen.
christian
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Har fulgt tråden med argusøyne fordi jeg "mangler" fritidsbatteri/tilleggsbatteri i Multivanen min.
Jeg har en CTEK 25000 batterilader som jeg i min verden så formeg kunne bli med rundt om på langturene for å gi vedlikeholdslading de gangene man vet at nå er kapasiteten lavere enn jeg pleier være, her trenger batteriet litt lading (som det jo ikke akkurat får om man kjører kun etpar timers tid før neste stans).
Og jeg har fundert på det å skulle koble opp to vedlikeholdsbatterier slik at man da har strøm tilgjengelig "dobbelt så lenge" som ett batteri vil gi. For vedlikeholdsladinga er det vel samma påkoblingspunkt som kablinga fra dynamoen, gods og en monsterkabel til der batteriene vil plasseres ?
Tre uker til vi legger ivei på nordoverturen vår, dvs jeg antar at 1500 i ettermiddag er det tre uker til
Jeg har en CTEK 25000 batterilader som jeg i min verden så formeg kunne bli med rundt om på langturene for å gi vedlikeholdslading de gangene man vet at nå er kapasiteten lavere enn jeg pleier være, her trenger batteriet litt lading (som det jo ikke akkurat får om man kjører kun etpar timers tid før neste stans).
Og jeg har fundert på det å skulle koble opp to vedlikeholdsbatterier slik at man da har strøm tilgjengelig "dobbelt så lenge" som ett batteri vil gi. For vedlikeholdsladinga er det vel samma påkoblingspunkt som kablinga fra dynamoen, gods og en monsterkabel til der batteriene vil plasseres ?
Tre uker til vi legger ivei på nordoverturen vår, dvs jeg antar at 1500 i ettermiddag er det tre uker til
yey, rudeboy i min tråd:D hehe.
hmm, kanskje jeg skal ta å se litt i båtforum også da. Skal forresten lage meg en prosjekttråd for bilen nå snart også:)
hmm, kanskje jeg skal ta å se litt i båtforum også da. Skal forresten lage meg en prosjekttråd for bilen nå snart også:)