Hei
Min Transporter med 2,4 diesel motor stoppa i ly av ei røyksky for ei stund siden.
Motor har ettermontert turbo/ic fra 2,5, og nå kan det se ut om om motoren ikke lar seg turne rundt.
Noen som har vært borti dette problemet her inne ?
Går ut ifra at det er toppen eller ventiler som takka for seg, noen erfaringer rundt dette ?
mvh dag a
2,4 Diesel problem
Re: 2,4 Diesel problem
Er registerreima hel ennå??Visst den er av,havarerer motoren,og stemplene stopper i ventilene...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
Hei
Registerreima er hel enda.. glemte selfølhelig å få med det
Registerreima er hel enda.. glemte selfølhelig å få med det
Er ikke uvanlig at forkammeret i toppen løsner å kiler seg nedi der, må nesten bare plukke av toppen å se å som har skjedd. evt bunnpanne.
Ok, ja, toppen skal av i i løpet av en uke eller to.
Må vel se etter ny motor igjen tenker jeg.
Må vel se etter ny motor igjen tenker jeg.
To spørsmål til Broom (evt. andre):
1 Fant du feilen med låst motor?
2 Hvor stor effektøkning får man med turbo rett på AAB-motoren.
Evt. med litt høyere pumpetrykk, elelr hva du har gjort?
1 Fant du feilen med låst motor?
2 Hvor stor effektøkning får man med turbo rett på AAB-motoren.
Evt. med litt høyere pumpetrykk, elelr hva du har gjort?
Torbo
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Åssen kan dette skje? De er store og dekkes halvt av blokka.Andyboy wrote:Er ikke uvanlig at forkammeret i toppen løsner å kiler seg nedi der, må nesten bare plukke av toppen å se å som har skjedd. evt bunnpanne.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
På tidlige AAB-motorer er det ikke ukjent at forkammera kan løsne. Da ligger de og klapprer inni toppen. Om ikke fullt halvparten av forkammeret dekkes av blokka, så er det minst en tredjedel. Så de skal klappre mye og lenge før toppen blir så herja at forkammeret detter ned i sylinderen. Men jeg har sett dette på en T4 med 1X-motor (1,9 sugediesel). Det så ikke vakkert ut..Der Postmeister wrote: Åssen kan dette skje? De er store og dekkes halvt av blokka.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Hei folkens !
Siden jeg ikke har tid osv før til ferien å skru har jeg avtalt med en kar å skru av toppen for meg. Dette har ikke skjedd enda, men håper det skjer innen et par uker.
Motoren er en 94 eller 95 byttemotor da jeg hadde totalhavari på orginalmotoren fra 98. Når jeg bytta motor og monterte turbo og kjøler ble bilen en god del sprekere, eller kansje mer riktig å si sterkere. Kan kjøre på et høyere gir stort sett hele tiden. Spesielt i stigninger ble bilen meget bra, tuneller under sjøen osv ble mye lettere, holdt lett fartsgrensene med stor margin. Skrudde vel såvidt på pumpa, orginal turbo og orginal kjøler og kansje 0,4 i trykk...
Hvis det blir aab eller den andre late dieselen blir det nok turbo igjen.
Siden jeg ikke har tid osv før til ferien å skru har jeg avtalt med en kar å skru av toppen for meg. Dette har ikke skjedd enda, men håper det skjer innen et par uker.
Motoren er en 94 eller 95 byttemotor da jeg hadde totalhavari på orginalmotoren fra 98. Når jeg bytta motor og monterte turbo og kjøler ble bilen en god del sprekere, eller kansje mer riktig å si sterkere. Kan kjøre på et høyere gir stort sett hele tiden. Spesielt i stigninger ble bilen meget bra, tuneller under sjøen osv ble mye lettere, holdt lett fartsgrensene med stor margin. Skrudde vel såvidt på pumpa, orginal turbo og orginal kjøler og kansje 0,4 i trykk...
Hvis det blir aab eller den andre late dieselen blir det nok turbo igjen.
Har sett det på en 2.4d. det var som nevnt av den tidlige sorten, 92 modell, hadde da hørt unormale lyder en stund. veit om en til som har samme ulydene men har ikke rast sammen enda.Rikskringkastingen wrote:På tidlige AAB-motorer er det ikke ukjent at forkammera kan løsne. Da ligger de og klapprer inni toppen. Om ikke fullt halvparten av forkammeret dekkes av blokka, så er det minst en tredjedel. Så de skal klappre mye og lenge før toppen blir så herja at forkammeret detter ned i sylinderen. Men jeg har sett dette på en T4 med 1X-motor (1,9 sugediesel). Det så ikke vakkert ut..Der Postmeister wrote: Åssen kan dette skje? De er store og dekkes halvt av blokka.
Vi holder på å ovarhale en 2.4 diesel på jobben som vi plukket ut av en bil grunnet vibrasjoner etter regreim ras, dette blir tatt litt innimellom vanlige gjøremål mest for å vise skolegutter å sånn, men mye å gjøre om dagen så uvisst når den blir ferdig da...Men du kan jo ha den i bakhodet hvis du trenger ny motor..
Da har det kommet opp et par alternativ:
97 mod 2,4 motor med 120 på telleren
98 mod tdi med ca 250 på telleren
99 mod tdi med 150 på telleren i kombinasjon med styring og gear fra førstnevnte tdi....
er det verdt å legge ut dobbelt for tdi eller bare gå for astmadiesel igjen.. ?
97 mod 2,4 motor med 120 på telleren
98 mod tdi med ca 250 på telleren
99 mod tdi med 150 på telleren i kombinasjon med styring og gear fra førstnevnte tdi....
er det verdt å legge ut dobbelt for tdi eller bare gå for astmadiesel igjen.. ?