Noen spørsmål ang lufting av kjølevæske.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
hylle

Noen spørsmål ang lufting av kjølevæske.

Post by hylle »

Står her med transporteren som skal luftes, bilen er satt i bratt bakke med rumpa opp bak. varmeapparatet er skrudd på styrke 3.
Fyller opp her og det blir fullt i begge tankene, skrur igjen og starter opp, holder turtall på 2000omdr.
(er alene om jobben, så jeg ruser den opp litt og går bak å sjekker, i ekspansjonstanken suger den da væske ut av tanken og inn mot motoren, om jeg åpner lokket på ekspansjonstanken så kommer væska tilbake ut til tanken.

Merker meg at hvis man ser inn mot "torpedoveggen" så er den øverste av de to tykke kjøleslangene helt tom av væske og ikke varm, ergo intet kjølevæske igjennom her, virker som den ene kretsen er helt satt ut? Vil dette fylles hvis jeg får hjelp av en kompis som holder turtallet på 2000omdr mens jeg etterfyller?

Den tuten som står på lokket oppå ekspansjonstanken og den slangen som går til påfylltanken, er helt tett??! Har denne en funksjon å kun trekke til seg væske? væska i påfylltanken har hele tiden kald temperatur. (?).

Mellom disse to tykke slangene langs torpedoveggen så er det en skru dings, hvilken posisjon skal denne stå i? se bildet :
Image

Takker veldig mye for svar her!!

mvh.
Leter etter en syncro!!

BMW E30 340i v8 86mod.

-Vw Transporter T3 1,6td 88mod- Halvpanel Solgt-
-Vw Transporter T3 1,6td 87mod- Halvpanel Solgt-
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Noen spørsmål ang lufting av kjølevæske.

Post by Tur-Bo »

Har du gitt termostaten din tid/driftsvarme nok til å åpne ?
Jeg rygget bilen min opp i en seriøst bratt skråning, åpnet alle kraner og fyllte på med åpen lufting, når vannet rant ut av lufteskruen på radiatoren skrudde jeg igjen, startet bilen opp og lot den gå på tomgang . Etterfylte væske etterhvert.
Når jeg var sikker på at termostaten hadde åpnet. stoppet jeg motoren, luftet og etterfyllte. Startet opp en gang til og lot motoren gå på litt mer turtall en liten stund. Etterfyllte og ferdig.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
klystèr
-
-

Post by klystèr »

det viktigste med varmeapparat er ikke vifta på 3 men att temperturen står til høyre slik att krana er åpen.
Jørn Tangen
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

klystèr wrote:det viktigste med varmeapparat er ikke vifta på 3 men att temperturen står til høyre slik att krana er åpen.
Den lille pumpa som står i motorrommet for å sirkulere vannet i varmeapparatkretsen, går den hele tida eller er det som på gamle mb at den først starter når vifta står på fullt ?
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
klystèr
-
-

Post by klystèr »

vet ikke.
Jørn Tangen
Post Reply