Problem med girkasse - syncro

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Problem med girkasse - syncro

Post by excit »

Hei!

Straks kjølesystemet var blitt helt tett og fint skjer det selvsagt noe annet... har fått problemer med tung og upresis girskift samt at girkassen "henger" litt i tredje og fjerde gir. Egentlig begynte dette med at jeg, i en litt stressa situasjon hvor jeg kjørte meg fast i et traktorspor, hadde problemer med å finne 1., R og G gir. Mye roting med girspaken for å finne girene. Så gikk det greit noen dager, men i dag fikk jeg problemer med å få kassen ut av 3. gir. Litt visping med girspaken så gikk det, og jeg kjørte et lite stykke etter det og kunne bruke alle girene, men 3./4. gir kjennes rart, tungt å få inn girene og det er litt som om de "suger" seg fast.

Det virker ikke klutsj-relatert, da 1./2. gir er relativt normale og problemet er der når jeg prøver dette parkert hjemme med motoren av. Har jo hørt om problemer med 3./4. girs "slider" eller synkroneringsring, men min bil er produsert i oktober 1990 og skal angivelig ha den forbedrete utgaven av denne delen, noen som har vært borte i dette problemet? Skal sjekke ut giroverføringen i morgen, evt. koble fra bak og prøve gire med akselen der den går inn i kassen. Kan det være overføringen? Andre muligheter?

Tron
Tron Bøe
ThorAlex.
-
-

Re: Problem med girkasse - syncro

Post by ThorAlex. »

sjekk overføringen ja, kan hende noe er utslitt eller løsnet der. smårr opp alt du kan finne på vegen når du er der, det hjelper mye på giringen. Vær spesielt oppmerksom på kuleleddet på armen på kassa.
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Post by Tur-Bo »

"Andre muligheter" foregår inni kassa, så når overføringer er sjekket opp, og oljen på kassa er ok. er gearkasse bytte desverre neste punkt.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Andrew
-
-

Post by Andrew »

Sikkert overføringa. Hvis du har kjørt i slaps og minusgrader om hverandre fylles alt fra 'koppen' og mansjettene med is og dritt. Rens!
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
excit

Post by excit »

Så var det girkassen likevel.... :( Kjenner tydelig når jeg kobler ut overføringen og girer med kula som sitter på inngående aksel at problemet er det samme, treg og rykkete når jeg velger 3. og 4. samt vanskelig å finne fri etter å ha vært innom 3./4.

Ingen girkasse eksperter som aner om dette er synkroneringen eller noe enklere som kan fikses uten full overhaling? Bilen er forsåvidt fullt kjørbar, noen som vet om det er sjanser for at hele kassa går i småbiter om jeg fortsetter å kjøre?

Noen som har en grisebillig syncrokasse i god stand?

Tron
Tron Bøe
hylle

Post by hylle »

Kjør til det raser!! ;-)
Leter etter en syncro!!

BMW E30 340i v8 86mod.

-Vw Transporter T3 1,6td 88mod- Halvpanel Solgt-
-Vw Transporter T3 1,6td 87mod- Halvpanel Solgt-
Post Reply