Forbruk 174HK tip
Forbruk 174HK tip
Hei.
Har hatt inne min multivan på verksted for å finne ut hvorfor den har et vannvittig forbruk etter min mening, det ligger på 1,43 literpr mil på blanda kjøring,( siste måling på kjørt 40mil med 20mil på langkjøring og resten korte turer på mellom 3 km og 1,5mil )og 1,2 liter på langkjøring.(tur/retur haugesund-Bergen)
Dette må da være altfor høyt. Bilen er oppgitt med et forbruk på 0,91 på blanda kjøring .
Møller har hatt inne bilen og skiftet pakkning på EGR ventilen, hjalp ikke.
Det må også sies at turboen har en liten lekk rundt akslingen og det er sprekk i manifold. Men dette skulle ikkje ha betydnig i følge Møller mekanikker( skal forøvrig byttes på garanti).
Er det andre på forumet som har opplevd så høyt forbruk, og om det er noen som eventuelt har en ide om hvorfor?
Det er nesten slik at eg skulle ønske eg hadde den gamle T4 isteden.
Det kan forøvrig nevnes at eg har hatt 3 amerikanske biler med diesel motor V8 som har hatt samme forbruk men da snakker vi om biler som veier 3 tonn og har 4hjuls trekk. (Chevrolet suburban 1995)
Noen som kan hjelpe?
Har hatt inne min multivan på verksted for å finne ut hvorfor den har et vannvittig forbruk etter min mening, det ligger på 1,43 literpr mil på blanda kjøring,( siste måling på kjørt 40mil med 20mil på langkjøring og resten korte turer på mellom 3 km og 1,5mil )og 1,2 liter på langkjøring.(tur/retur haugesund-Bergen)
Dette må da være altfor høyt. Bilen er oppgitt med et forbruk på 0,91 på blanda kjøring .
Møller har hatt inne bilen og skiftet pakkning på EGR ventilen, hjalp ikke.
Det må også sies at turboen har en liten lekk rundt akslingen og det er sprekk i manifold. Men dette skulle ikkje ha betydnig i følge Møller mekanikker( skal forøvrig byttes på garanti).
Er det andre på forumet som har opplevd så høyt forbruk, og om det er noen som eventuelt har en ide om hvorfor?
Det er nesten slik at eg skulle ønske eg hadde den gamle T4 isteden.
Det kan forøvrig nevnes at eg har hatt 3 amerikanske biler med diesel motor V8 som har hatt samme forbruk men da snakker vi om biler som veier 3 tonn og har 4hjuls trekk. (Chevrolet suburban 1995)
Noen som kan hjelpe?
-Multivan Highline 174Hk Tiptronic 2005
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Re: Forbruk 174HK tip
Her må det jo være en alvorlig feil... jeg hadde en 130hk tip 2005 modell og den brukte 0,72 t/r Haugesund-Bergen... du skulle ikke bruke noe særlig mer enn det på en 174hk... selv med fullastet bil og skaphenger på 1100kg kom jeg ikke over 1 liter mila på langkjøring. Hva mekaniker mener kan være så mangt og ikke alltid riktig... har du prata med Arne Svinalid? Han bør ta denne saken om han ikke har den allerede...
Ja , det må være en alvorlig feil. Arne kjenner eg godt , men har ikkje snakka med han om problemene ang bilen, det har eg bare tatt med kundemottaket og Ivar.hunter wrote:Her må det jo være en alvorlig feil... jeg hadde en 130hk tip 2005 modell og den brukte 0,72 t/r Haugesund-Bergen... du skulle ikke bruke noe særlig mer enn det på en 174hk... selv med fullastet bil og skaphenger på 1100kg kom jeg ikke over 1 liter mila på langkjøring. Hva mekaniker mener kan være så mangt og ikke alltid riktig... har du prata med Arne Svinalid? Han bør ta denne saken om han ikke har den allerede...
Får ta en prat med Arne.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Jeg har også erfaring med høyt forbruk på min 2007 Caravelle 174 4-Motion.
Jeg har ligget på mellom 1,2 - 1,6 l/min på blandet kjøring, dette har vel da vært mest småkjøring i sentrum pga serviceoppdrag. Det laveste jeg fikk min ned på var 0,88 l/mil på skikkelig pen langkjøring.
Jeg har også hatt bilen inne på verksted for kontroll av dette, men de finner ikke ut at noe er feil. Men siste gangen den var inne tipset jeg dem om å sjekke spesielt turbo og luftmassemåleren for jeg synes også at jeg har måttet ha mye gass på bilen for at den skulle trekke skikkelig. Da jeg fikk den igjen etter denne turen på verksted merket jeg med en gang at det var forskjell på bilen med tanke på trekkraft. Ved kontroll av forbruk på en lang tur med forholdsvis pen kjøring hadde den hatt et forbruk på 0,77 l/mil
Jeg var da helt sikker på at verkstedet hadde skiftet luftmassemåleren, men da de kontaktet meg etter noen dager kunne de fortelle at de ikke hadde funnet noen feil og at ingen ting var skiftet ???
Men noe hadde i hvertfall skjedd i løpet av dette verkstedbesøket. Min teori er at det har vært dårlig kontakt i tilkoblingen til luftmassemåleren eller at dekselet på denne ikke har vært skikkelig på slik at bilen har sugd "falsk luft".
De sa at de hadde hatt opp luftmassemåleren for å kontrollere denne?
Men jeg har ikke noen forklaring på hvorfor bilen endret både forbruk og trekkraft.
Men ut i fra mine erfaringer kunne det kanskje vært en tanke for deg å fått verkstedet til å kontrollere luftmassemåleren din.
Jeg har ligget på mellom 1,2 - 1,6 l/min på blandet kjøring, dette har vel da vært mest småkjøring i sentrum pga serviceoppdrag. Det laveste jeg fikk min ned på var 0,88 l/mil på skikkelig pen langkjøring.
Jeg har også hatt bilen inne på verksted for kontroll av dette, men de finner ikke ut at noe er feil. Men siste gangen den var inne tipset jeg dem om å sjekke spesielt turbo og luftmassemåleren for jeg synes også at jeg har måttet ha mye gass på bilen for at den skulle trekke skikkelig. Da jeg fikk den igjen etter denne turen på verksted merket jeg med en gang at det var forskjell på bilen med tanke på trekkraft. Ved kontroll av forbruk på en lang tur med forholdsvis pen kjøring hadde den hatt et forbruk på 0,77 l/mil
Jeg var da helt sikker på at verkstedet hadde skiftet luftmassemåleren, men da de kontaktet meg etter noen dager kunne de fortelle at de ikke hadde funnet noen feil og at ingen ting var skiftet ???
Men noe hadde i hvertfall skjedd i løpet av dette verkstedbesøket. Min teori er at det har vært dårlig kontakt i tilkoblingen til luftmassemåleren eller at dekselet på denne ikke har vært skikkelig på slik at bilen har sugd "falsk luft".
Men jeg har ikke noen forklaring på hvorfor bilen endret både forbruk og trekkraft.
Men ut i fra mine erfaringer kunne det kanskje vært en tanke for deg å fått verkstedet til å kontrollere luftmassemåleren din.
Stig Joar Sanden
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
Takker for tipset.sandman wrote:Jeg har også erfaring med høyt forbruk på min 2007 Caravelle 174 4-Motion.
forbruk på 0,88 på kjørekomputeren har eg og klart nedover Gudbrandsdalen men hjemme ligger den på 1,09.
Har nevnt luftmengdemåleren , men da sa dei at bilen ville gå "mye dårligere".
Skal ta det opp igjen med Møller.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
fått noen avklaring på dette problemet? er det blitt løst?
Ingen løsning enda. Bilen skal inn i midten av mars. Da skal turbo + manifold byttes. Men tror ikkje det er problemet ang forbruk. Snakket med møller forleden dag om kansje det var dårlig kontakt på luftmassemåleren, men det hadde dei ikkje tro på. Snakket med Arne på møller og han nevnte tempføleren på eksosen. Men først så bytter dei turbo + manifold og tester bilen så blir det videre feilsøk. siste fylling viste 1,43liter pr mil.hunter wrote:fått noen avklaring på dette problemet? er det blitt løst?
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Hei,
En liten oppdatering ang problemene med høyt forbruk.
Har hatt bilen inne i 2 dager hos Møller igjen.
Dei finner ikke feil på bilen, dei har sendt forespørsel til Oslo som i sin side sendte det videre til Tyskland.
Så lenge ikkje bilen fuske og sote etc. så er det ikkje noe galt meiner fabrikken.
Det blir nevnt noe som kjørestil etc etc.
Det neste verkstedet har fått beskjed om å prøve er å finne en lik bil med 174 hk og automat i Haugesund og omegn. for å fylle opp tanken å kjøre etter kvarandre noen mil for så å fylle tanken igjen.
viss det da er forskjell så vil dei forske videre.
Men det er ikkje flust av disse bilene i området her.
Så viss det er noen som kunne tenke seg å hjelpe til i denne saken så send gjerne en mail.
En liten oppdatering ang problemene med høyt forbruk.
Har hatt bilen inne i 2 dager hos Møller igjen.
Dei finner ikke feil på bilen, dei har sendt forespørsel til Oslo som i sin side sendte det videre til Tyskland.
Så lenge ikkje bilen fuske og sote etc. så er det ikkje noe galt meiner fabrikken.
Det blir nevnt noe som kjørestil etc etc.
Det neste verkstedet har fått beskjed om å prøve er å finne en lik bil med 174 hk og automat i Haugesund og omegn. for å fylle opp tanken å kjøre etter kvarandre noen mil for så å fylle tanken igjen.
viss det da er forskjell så vil dei forske videre.
Men det er ikkje flust av disse bilene i området her.
Så viss det er noen som kunne tenke seg å hjelpe til i denne saken så send gjerne en mail.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
jeg bor i bergen,viss det er til hjelp 
Ja det er til hjelp, eg skal til Bergen 26 og 27 April. Så viss det ikkje dukker opp andre før det så hadde det vert fint om det gikk ann å sammenligne med din . Er det multivan med tiptronic du og har?lexis wrote:jeg bor i bergen,viss det er til hjelp
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
jeg har en transporter med tiptronic.
kjører vel i snitt med ca 2-300 kg med verktøy og diverse.
forbrket pleier og ligge på 1.2 på milen(1.1 på kjørecomp.,men den viser litt feil).
mye småkjøring og noe,men lite motorvei.
liker og trykke pedalen i bunn
kjører vel i snitt med ca 2-300 kg med verktøy og diverse.
forbrket pleier og ligge på 1.2 på milen(1.1 på kjørecomp.,men den viser litt feil).
mye småkjøring og noe,men lite motorvei.
liker og trykke pedalen i bunn
min bruker ca 0,8 på landevei og 1,0 på små kjøring , bilen har nå kjørt 121,000km
California 2006TDI aut
Multivan 2004TDI solgt
Passat 2000TDI 4motion solgt
Jetta 1,6D solgt
Multivan 2004TDI solgt
Passat 2000TDI 4motion solgt
Jetta 1,6D solgt
Hei.
En liten oppdatering ang forbruket. Har nå hatt bilen inne for å fixe noe annet , da verkstedet la inn ny programmvare til motor og girkasse.
Dette resulterte i et lavere forbruk på kjørekomputer , det laveste eg såg var 0,69 liter pr mil.
Viss dette stemmer også når eg fyller tanken så ser det lovende ut.
I tilegg så girer kassen finere og.
Skal tur retur Bergen i morgen , fyller tanken før avreise og når eg kommer hjem så får vi se.
En liten oppdatering ang forbruket. Har nå hatt bilen inne for å fixe noe annet , da verkstedet la inn ny programmvare til motor og girkasse.
Dette resulterte i et lavere forbruk på kjørekomputer , det laveste eg såg var 0,69 liter pr mil.
Viss dette stemmer også når eg fyller tanken så ser det lovende ut.
I tilegg så girer kassen finere og.
Skal tur retur Bergen i morgen , fyller tanken før avreise og når eg kommer hjem så får vi se.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
Oppdatering:
Bergen og hjem en kjøretur på 11mil, så hadde Multivanen et forbruk på 0,73l/mil. målt med fylling av tank.
Det stemmer nøyaktig med kjørekomputer også.
Nå ser det ut for at det høye forbruket er over
Bergen og hjem en kjøretur på 11mil, så hadde Multivanen et forbruk på 0,73l/mil. målt med fylling av tank.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
-Touran 2,0TDI DSG
-Cresent Flakmoped.
da er nok problemet løst... min 130hk tiptronic hadde akkurat samme forbruk på bergensturerHølje wrote:Oppdatering: