Dekk/felg-valg
Jeg har og hørt at spacere ikke er lovlig, men på en av mine biler, en pontiac, kom den med det originalt bak, grunnet at den ble levert med en "suspension package" og brede felger mm som gjorde det nødvendig av en eller annen grunn.
Såvidt jeg har sett finnes det to typer spacere som folk snakker om, det er de rimelige og ganske smale som bygger kanskje 5 mm som man bare klemmer mellom hjul og nav og skrur på med vanlige muttere. Og så finnes det de som man skrur fast i navet med ett sett boler, og andre hull til å skru fast hjulet i. Disse er vel beregnet dersom man skal bruke felger med veldig avvik i ET.
Bruker man disse spacerne på en originalfelg, forandrer man sporvidden, hvilket ikke er lov. Det er kanskje dette det siktes til når det sies at dette ikke er lovlig. En annen ting er at det ser kanskje pent ut fra siden, men bakfra, så ser det jo litt dumt ut da man bare har skjøvet hjulene ut til siden, uten særlig økning i bredden.
Såvidt jeg har sett finnes det to typer spacere som folk snakker om, det er de rimelige og ganske smale som bygger kanskje 5 mm som man bare klemmer mellom hjul og nav og skrur på med vanlige muttere. Og så finnes det de som man skrur fast i navet med ett sett boler, og andre hull til å skru fast hjulet i. Disse er vel beregnet dersom man skal bruke felger med veldig avvik i ET.
Bruker man disse spacerne på en originalfelg, forandrer man sporvidden, hvilket ikke er lov. Det er kanskje dette det siktes til når det sies at dette ikke er lovlig. En annen ting er at det ser kanskje pent ut fra siden, men bakfra, så ser det jo litt dumt ut da man bare har skjøvet hjulene ut til siden, uten særlig økning i bredden.
Funnet hjul med rette LI !!
Har fått mail fra en fyr i Stavanger om at de har dekk for LI 100 med 245/45/18 NEXEN N3000 (1800.-)
Noen som har greie på om dette blir for bredt på min bil som er senket (kun) 40mm. tenker da på om det subber med en gang svigermor sitter på....
noen som har innspill på dekktypen NEXEN???
Noen som har greie på om dette blir for bredt på min bil som er senket (kun) 40mm. tenker da på om det subber med en gang svigermor sitter på....
noen som har innspill på dekktypen NEXEN???
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Vel, da har jeg funnet hjula som skal på bilen når feriepenga kommer!
Det var ikke akkurat bare-bare å skaffe fete dekk med nok i Loadindex, men jeg fant de til slutt! Har ikke så mye peil, men det ble NEXEN N3000 med Li 100. Dimmen er nå kommet opp i 245/45/18.
Felgene er helt ok. ikke noe stæsj og ikke for kjedelige heller tyckar jäg...
http://www.ciservice.no/images/felg/GSLZ-007.jpg
Siden CIService skaffet dekka, syns jeg nesten jeg måtte kjøpe felg også. Kikket på RS4-felg, men det var replica. Styrer unna dette etter råd fra Martin.
Takker til CIService i Stavanger/Forus for god hjelp.
Det var ikke akkurat bare-bare å skaffe fete dekk med nok i Loadindex, men jeg fant de til slutt! Har ikke så mye peil, men det ble NEXEN N3000 med Li 100. Dimmen er nå kommet opp i 245/45/18.
Felgene er helt ok. ikke noe stæsj og ikke for kjedelige heller tyckar jäg...
http://www.ciservice.no/images/felg/GSLZ-007.jpg
Siden CIService skaffet dekka, syns jeg nesten jeg måtte kjøpe felg også. Kikket på RS4-felg, men det var replica. Styrer unna dette etter råd fra Martin.
Takker til CIService i Stavanger/Forus for god hjelp.
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
jeg gir meg aldri med å mase på dere andre som kan noe om bil
Har som nevnt fått tilbud på 245/45/18-dekk. Det jeg lurer på er hvilke ET som vil passe best hvis jeg skal unngå både at hjulet går på utsiden og at hjulet forsvinner inn i bilen.....
Grunnen til at jeg spør er at jeg så en flott T4 med 225-dekk. De var helt perfekt kant-i-kant med resten av siden på bilen. Hva skjer med 245 da??
Har som nevnt fått tilbud på 245/45/18-dekk. Det jeg lurer på er hvilke ET som vil passe best hvis jeg skal unngå både at hjulet går på utsiden og at hjulet forsvinner inn i bilen.....
Grunnen til at jeg spør er at jeg så en flott T4 med 225-dekk. De var helt perfekt kant-i-kant med resten av siden på bilen. Hva skjer med 245 da??
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
hvis du hadde brukt samme felger som han med 225 dekk, da ville 245 dekkene stukket 1cm lenger ut og inn. La oss si at ET'et på felgene var feks. 35, da må du ha felger med ET 45 for å få dekkene/felgene 1cm lenger inn. Problemet er vel at det er begrenset plass innover i hjulhuset v. fullt rattutslag vil jeg tro. Er jo ganske drøy dim foran dette eller?caravelleman wrote:
dekk og felger til Transporter...
Jeg har 7,5x17 ET50 med 245/45 dekk....Dette funker råbra til min 2002 modell Transporter, kan anbefales....ser bra ut 
dekk og felger...
PS! Har RS4 felger og den dekkdimensjonen (245/45) får du med 99 i loadindex eller mer...Jeg har 95W Loadindex selv om det er 99 som er minimum i vognkortet da
Prøv dette: www.dekkbaronen.no Ring dit å prat med Tommy, han har peil...
Prøv dette: www.dekkbaronen.no Ring dit å prat med Tommy, han har peil...
jaja, det er ikke fritt for klatt selv om jeg har bestemt meg for hvilke hjul.
Nå er det visst problemer med å få hjula inn så de ikke subber! Det er altså 245/45/18 og dekkfyren er redd de ikke går inn når min bil er senket ca. 60mm fremme.
I tillegg maser han om rulleomkrets-avvik som ikke kommer til bli godkjent! For noe møkk! Tror jeg driter i det med omkretsen
Noen som har konkret erfaring/bekreftelse på at det går fint med 245-dekk på felg med ET45 mtp. subbing og at det ikke stikker utforbi (har ikke breddere)
:
:
Nå er det visst problemer med å få hjula inn så de ikke subber! Det er altså 245/45/18 og dekkfyren er redd de ikke går inn når min bil er senket ca. 60mm fremme.
I tillegg maser han om rulleomkrets-avvik som ikke kommer til bli godkjent! For noe møkk! Tror jeg driter i det med omkretsen
Noen som har konkret erfaring/bekreftelse på at det går fint med 245-dekk på felg med ET45 mtp. subbing og at det ikke stikker utforbi (har ikke breddere)
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
Martin Sandvik
- -

okay, men jeg trodde det var en 8,0-felg jeg har sett på, men det var nok til 235-dekka. BLir det 8,5 når jeg går opp i 245?
ang. ET så hadde de bare inne 38 og 45. hvis 45 ikke går på innsiden så går vel ikke 38 på utsiden (stikker vel utforbi)??
Det er søren ikke lett for en amatør å finne ut av dette ezze!
ang. ET så hadde de bare inne 38 og 45. hvis 45 ikke går på innsiden så går vel ikke 38 på utsiden (stikker vel utforbi)??
Det er søren ikke lett for en amatør å finne ut av dette ezze!
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
Martin Sandvik
- -