Simmering lekkasje på 95mod T4, selv etter byttet simmering.

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Areogmarie

Simmering lekkasje på 95mod T4, selv etter byttet simmering.

Post by Areogmarie »

Jeg fikk påpek på eu kontroll om oljelekkasje ved simmeringen til veiva, har nå byttet den med en ny simmering.
Men det ser ut til å lekke tilnærmet like mye.
Vet snart ikke hva jeg skal bytte for å bli kvitt denne lekkasjen, når ikke ny simmering hjelper heller.
Noen som har ideer???

Are :?
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Jeg bytta og simmeringen på pajeroen jeg hadde,men klarte å lage en liten brett i kanten ved montering....Resultatet var en hel kveld med skruing i vasken...
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Areogmarie

Post by Areogmarie »

Jobben er utført av en mekaniker på privaten, og han er veldig pirkete. Kan ikke helt se for meg at han har fått brettet den, men må jo ha det hele opp uansett. Så får se etter da.
Noen som har andre løsninger?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Du har fått feil simmering. Det står oppført to steder på delefilmen til VW og der det er det mest opplagte er det feil delenr. Det var iallefall slik. Tipper Vegard kan hjelpe deg med rett.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Der Postmeister wrote:Du har fått feil simmering. Det står oppført to steder på delefilmen til VW og der det er det mest opplagte er det feil delenr. Det var iallefall slik. Tipper Vegard kan hjelpe deg med rett.
Takker for tilliten! :D
Jeg skal ikke påstå verken det ene eller det andre når det gjelder deler, siden null og niks av opplysninger om bilen er oppgitt. :wink:
Kom med et registreringsnummer, så skal vi se hva jeg klarer å finne ut.
Og er jeg da blank, har helt sikkert Henrik litt mer å grave i. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Der Postmeister
-
-

Jeg tippa på en 2.4D. De fleste ved sine fulle 5 kjøpte jo diesel den gangen og. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Areogmarie

Post by Areogmarie »

Stemmer. Det er en diesel aab motor.
Reg.nr er LY 44806.

Jeg har funnet ut at det er blitt byttet til en nyere "95" model motor. Og ikke den gamle "95" motoren.
Fant ut dette ved bytte av simring og vannpumpe. Kjedelig å finne ut dette når bilen er i deler :wink:

Takknemmelig for alle råd :)
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Areogmarie wrote:Stemmer. Det er en diesel aab motor.
Reg.nr er LY 44806.

Jeg har funnet ut at det er blitt byttet til en nyere "95" model motor. Og ikke den gamle "95" motoren.
Fant ut dette ved bytte av simring og vannpumpe. Kjedelig å finne ut dette når bilen er i deler :wink:

Takknemmelig for alle råd :)
Etter chassisnummer var din opprinnelige motor dønn lik min egen (fra 95), men delenummeret 068 103 085E er det eneste som vagcat kommer opp med på alt av 2,4D. Og det er uansett om jeg ser på en 1991 eller 2001.modell :?
Dette er ellers en simmerring VW/Audi har brukt siden sent 70-tall på veiv- og kamaksler.
Golf diesel fra -77 har f.eks samme ringen.
Jeg kjøpte selv 3 slike for 2 år siden (på Møller), da jeg skiftet alle simmerringene på veiv- og kamaksel ved bytte av registerreim.

Men dersom Rune (Der Postmeister) vet at det kan være ting som ikke ligger ute på alternative dele-systemer, må nok Rikskringkastingen trå til her. (Vi betaler jo alle tross alt lisens, gjør vi ikke? :wink: )

Vagcat er et forenklet speil av VW sitt delesystem ETKA, og det kan jo være at et TM (teknisk merkeblad) går på akkurat en serie biler som ikke er stort nok til å gjøre om på delesystemet. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Til etter tanke, det kan jo være pakningen bak dekslet/oljepumpen som lekker. Dette hadde jeg på en bil og det så med første øyekast ut som det var simmerringen!!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Torle wrote:Til etter tanke, det kan jo være pakningen bak dekslet/oljepumpen som lekker. Dette hadde jeg på en bil og det så med første øyekast ut som det var simmerringen!!
Yes indeed! That was a very good point, Mr. Watson! :wink:

Hvis det er kun en simmerring, er det da kun følgende alternativer:
-feil simmerring
-defekt/feilmontert simmerring
-sår/spor på aksel som simmerringens lepper ikke klarer å tette rundt
-pakning bak simmerringens hus, som Torle nevner

Gudd løkk! Noen må demontere noe uansett for å bli kvitt lekkasjen! :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

VWegard wrote:(Vi betaler jo alle tross alt lisens, gjør vi ikke? :wink: )
Ikke til meg, så vidt jeg vet. Men det var jo en knallgod ide, hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? :lol:
VWegard wrote: Etter chassisnummer var din opprinnelige motor dønn lik min egen (fra 95), men delenummeret 068 103 085E er det eneste som vagcat kommer opp med på alt av 2,4D. Og det er uansett om jeg ser på en 1991 eller 2001.modell :?
Etka sier at gode gamle 068 103 085 E skal sitte på kamakselen opp til et chassisnummerskille i 2001. Målene som er oppgitt på denne mener jeg er 32X47X10mm. Dette er en vanlig gammeldags simmering med en stålspiral inni tetningsleppa. Men på veivakselen skal det være en simmering som heter 038 103 085 E, jeg mener den er på 35x48X10mm. Denne simmeringen har ikke stålspiral, det ser ut til at tetningsleppa er i et stivere materiale som holder presset mot akselen. Jeg tror kanskje denne typen tåler hardhendt behandling ved monteringa litt dårligere enn den gamle typen i myk gummi. Jeg kikket på de to simmeringene i dag, og 038 103 085 E har helt klart litt større utvendig diameter. Men det skiller veldig lite. Kanskje 068 103 085 E vil se ut til å passe, men ikke tette helt mot oljepumpehuset? Men jeg tror egentlig den har for liten innvendig diameter også. Er 068-simmeringen listet opp i vagcat sammen med oljepumpa? 038-simmeringen er en erstatningsdel (038-motorene kom vel ikke før i '96-'97), men jeg er ganske sikker på at det ikke var 068-simmeringen som sto i katalogen tidligere. Jeg lurer på om delenummeret på den gamle veivakselsimmeringen begynte på 069.

Men jeg tenker nok at Torle er inne på noe her. Lekkasje i pakningen bak oljepumpa er ganske vanlig på dieselfemmerne. Tidligere tror jeg det ble brukt en papirpakning her, men de nye pakningene som leveres nå er i stål. Bunnpanna og oljepumpa må demonteres for å få dette bra.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Der Postmeister
-
-

Det ER et problem med lekkasje på oljepumpepakningen og ja. Har bytta edel der og.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
jmn

Post by jmn »

bytta oljepumpepakningen samtidig som jeg bytta simmerringen på veiva,måtte i tenkeboksen da bunnpanna skulle av.det er to skruer på den som man kun når ved å tørne motoren i rett posisjon men jobben var i sin helhet overkommelig.dette er ikke en jobb som man gjør dagen før ferieturen tar til. :)
Areogmarie

Post by Areogmarie »

Ser ut til at det er pakningen bak oljepumpa ja.

Kjøpte ny hos Møller. Var i stål, og kostet bare 100 kr, men noen timers skruing har jeg nok for meg til uka. Godt det er meldt mye sol og godt humør:)

Håper det blir tett og fint etter dette. Skal ikke på ferie, men har en eu kontroll ut Juni. :)
Areogmarie

Post by Areogmarie »

Da var det byttet og i orden. :D

Det var rester etter en gammel papirpakning og to løse skruer som var problemet, men nå med bytte til mettalpakning er det tett og fint.

Takker så mye for all hjelp :D
Det er hyggelig at det er så mange flinke T4 entusiaster som vil dele kunnskap og erfaringer :D

God sommer :D :D
twoika3
Car: t4 2.5tdi 2000 aut

Re: Simmering lekkasje på 95mod T4, selv etter byttet simmering.

Post by twoika3 »

2.4D AAB motor 95 mod reg. sommeren 94

Bolt til kileremhjul på veivaksling
27mm bolt til kileremhjul som er festet i veiv sitter godt fast for å si det mildt. (vw info = 460Newton/46kg) og bolten bør/skal skiftes.
Er det noen tips og triks når det er liten plass og bilen står på veien? Det ser ikke lett ut....

Et neste spørsmål er når ny bolt skal på plass, hvordan skal jeg greie å dra til 460 newton eller 46kilo? nøkkelen går til 350 newton, men jeg kan jukse litt med skalaen slik at den går 110 newton til....

På T3'en stresset jeg også med dette, og etter et par dager gikk det til slutt. Og bolten ble bytta.

Simmerring
Ellers også takknemlig for svar vedrørende simmer ringen som ligger innforbi. Dersom den ikke lekker eller svetter kan den vel få stå til en annen gang. Er vel bare å merke reima og hjulene, passe på merke på svinghjulet og slakke spennrullen. skifte ringen og nærmest gå i motsatte rekkefølge?

Eller er simmerringem så enkel å skifte at det bør gjøres uansett? Tenker mest på hvor vanskelig det blir å få denne ut, og at den tross alt ser ut til å holde tett.....
T4 2000 2.5tdi personbil 9 seter aut klima
twoika3

Post by twoika3 »

Fikk låne en god og ekstra kraftig momentnøkkel, ved hjelp av en ekstra rør utpå og noen saftige slag på bolten til kileremhjulet på veiven med en liten slegge først, så kom den jaggu gitt! Men slag og ekstra forlenger måtte til. Bilen måtte jekkes opp på denne siden foran også. Så grov jeg ekstra plass under bilen for å få plass. Står ute uten løftebukk eller grav.... :? Skal montere ny bolt senere.

Nå er det nye oppgaver med demontering av reimhjul, spennrulle, kamreim og topplokk for kontroll/om nødvendig/mulig plansliping og ny pakning.

:?:
Lurer fortsatt på simmerringen på veivakslingen bør skiftes, og i såfall hvilke verktøy for til å pirke den ut med. :?:
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hvis det er en slitekant på akslingen, har SKF en fin løsning. De lager en ultratynn hylse i karbid som du trer over akslingen. Settet leveres med et verktøy for påsetting. Simmeringen som brukes er fortsatt i original størrelse.
Det er noen dagers leveringstid så jeg tror de produserer for deg.
twoika3

Post by twoika3 »

Har løsna bolren i veiven (460newton) og den satt veldig fast. Jeg prøvde et par ganger med en skikkelig kraftig og 80cm lang stang med sekskantpipe som passer rett oppå mutteren. Men den satt bom fast.
:idea:
Så tok jeg frem en liten slegge (godt gammelt råd) og ga den ca 10-15 saftige slag midt på bolten.
Da jeg prøvde igjen, kom den helt utrolig fint og seigt som den skulle. :wink:
Da jeg fikk ut bolten etter å ha tatt ut de fire embrako skruene som holder reimhjulet fast til knastehulet for tannremmen var det tydelig synlig gammel og hard LOCKtite som hadde sprukket etter slag fra sleggen.

:!: Altså unødvendig å varme opp bolten, som et verksted anbefalte meg. Med fare for å skade simmerringen innforbi.

Tror ikke det er nødvendig å demontere simmerringen. Helt tørt og fint der.

Vannpumpen er demontert og ser fin og fast ut i lagre, usikker på alder, men oring- gummitetning mot blokka må skiftes, og blokka må rengjøres så den får tett anleggsflate.

Det viser deg at vannpumpen strammer opp registerremma. Den gamle remma var så slakk at den lett kunne hoppe over flere tenner. Bare et under at den ikke har gjordt det allerede. :shock:
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

twoika3 wrote: Da jeg fikk ut bolten etter å ha tatt ut de fire embrako skruene som holder reimhjulet fast til knastehulet for tannremmen var det tydelig synlig gammel og hard LOCKtite som hadde sprukket etter slag fra sleggen.
Det stoffet som er brukt originalt er ikke først og fremst gjengelåsing slik som vanlig locktite. Men disse gjengene er åpne inn til oljekanalene i veivakselen, så dette er i utgangspunktet et tetningsstoff. VW har et spesielt stoff som ligner på melis. Det blir sannsynligvis tett med locktite også, men det er ikke nødvendig å bruke den varianten som er hardest å få opp igjen.
twoika3 wrote: Vannpumpen er demontert og ser fin og fast ut i lagre, usikker på alder, men oring- gummitetning mot blokka må skiftes, og blokka må rengjøres så den får tett anleggsflate.

Det viser deg at vannpumpen strammer opp registerremma. Den gamle remma var så slakk at den lett kunne hoppe over flere tenner. Bare et under at den ikke har gjordt det allerede. :shock:
Betyr det at du vurderer å montere den gamle vannpumpa igjen sammen med ny registerreim? Da er du en modig mann.. Disse motorene har oppgitt skifteintervall for reima på 120000km, men erfaringsmessig er det akkurat litt for langt. Skift på 90000 og skift vannpumpe hver gang. Det er veldig vanlig at disse pumpene ikke holder to runder, selv om de kjennes hele og greie ut når du skifter reima. Ei ny vannpumpe koster veldig mye mindre enn et motorhaveri.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
t4kim
Car: t4 1997
Phone: 47842770

Post by t4kim »

noen som har motor data til 2,4 disel tiljengelig? finner det ikke i databasen på jobb. :)
mvh kim
t4kim

Post by t4kim »

noen som har motor data til n1997 mod, 2,4 disel tiljengelig? finner det ikke i databasen på jobb. :)
mvh kim
twoika3

Post by twoika3 »

Fikk konstantert en ørliten sprekk i toppen mellom forkammer til ventilhus. :(
Sprekken har ikke påvirket forbrenningen da hele flaten var fint og jevnt sotet og så perfekt ut, men sprekken ble synlig da jeg vasket toppen grundig.
Faren med dette er vel at dersom sprekken øker i størrelsen vil det bli lekkasje....

Så nå fikk jeg pristilbud på ny topp, komplett med løftere,ventiler, kam,slipesett toppakning,bolter, ny vannpumpe, nye reimer og en rulle. Da skulle det bare være bolten på veiven og noen pinbolter som mangler tror jeg.

Uansett, totalt for det jeg nevnte skal jeg betale ca 7200,- med moms.

Dette er vel billig? ... eller ? pluss frakt på 5-6 hundrikser. :?

trenger jo nytt dieselfilter, midtre eksosrør og nytt batteri...også.. huffameg det baller på seg.
t4kim

Post by t4kim »

ja det er bra pris:)
Post Reply