Tristar Prosjektet ruller videre

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
Pål_B
-
-
Phone: 91312444

Tristar Prosjektet ruller videre

Post by Pål_B »

Jeg har nå muligheten til å få kjøpt en Tristar Syncro med 112i. Bilen har vært i daglig bruk frem til for en uke siden. Da mistet motoren oljetrykket og den begynte å lekke. Servoen lager rare lyder og må sikkert byttes, eller overhales. Karosseriet er veldig fillete med mye bulker og endel rust. Starteren har vært kranglete det siste året og må få litt deng med hammeren innomellom.

"Med på kjøpet" så følger en bra 90' Syncro Coach med 112i. Den har bra motor, men girkassa har defekt 2-gir. Karosseriet og interiøret på denne er veldig bra.

Alt dette ifølge eier. (Har ikke fått vært å sett på de ennå)

Så jeg henvender meg til dere Syncro-guruer, og spør hva skal jeg se etter når jeg skal dra å se på disse bilene?

Jeg kan mekke og sveise det meste selv, så det er ikke det det står på. Men kunnskapene om T3 er ikke stor. Jeg holder vanligvis på med luftkjølt VW.

Bilen skal fungere som hverdagsbilen min, og derfor er drivstofføkonomi viktig. Jeg skal dra campingvogn og mye tilhenger med bilen også. Har hørt om konvertering med bl.a Audi dieselmotor. hva syns folket om det?

På forhånd takk
Pål :)
Last edited by Pål_B on 22 Feb 2010, 23:38, edited 3 times in total.
Mvh
Pål
Tur-Bo
-
-
Car: 2000 t4 syncro
Phone: 46925366

Re: Skal kjøpe Tristar - hvilke feil skal jeg se etter?

Post by Tur-Bo »

Når det gjelder Tristaren så skal du kun se opp for en ting, nemlig andre kjøpere :lol:
Spøk til side, sjekk viskosen på firehjulstrekket, bilen skal ikke "sperre" på full sving og i lav hastighet, da er viskosen stiv. Nå er det jo glatt de fleste steder så det burde være mulighet til å se om du får den til å spinne på både for og bakhjul for å se om viskosen i det hele tatt følger med. Sperre på akslene kan du sjekke på samme måte, finn en bakke som er glatt, eller en passe stor snøhaug, sett deg fast, dra ut sperrene og kjør videre :D . Selvfølgelig litt ergelig hvis ikke sperrene virker da.
Ellers så er det jo gearkasser som er problemmatisk, oftest 3 og 4 gear. og en vanlig feil er utslitte foringer i gearoverføringen som gjør spaken litt "ubestemmelig"
Når det gjelder rust, så er det plateskjøter, sikkerhetsbeltefeste i skjermkasse foran og under gummien i stigtrinnet inn i bilen, og vinduskanter.
Er det en ekte Tristar du skal se på, er det vel verdt å bruke litt penger på å restaurere den.
Syncro coach høres litt rart ut :? trodde ikke coach ble levert som syncro. Deler til disse bilene er mulig å få tak i, både blandt medlemmene her på forumet og ute i den store verden via nettet.
Når det gjelder motorkonvertering har du et hav av muligheter, subaru bensin, audi bensin, vw tdk, tdi, golf bensin, osv.
Håper dette hjalp deg litt.
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Helt enig, se opp for andre kjøpere og hold denne informasjonen for deg selv til du har betallt og hentet bilen. Ikke kom med antydninger en gang
Løp og kjøp om du syne sprisen henger sammen med det du ser, så om det ikke stemmer så er det bare å ta det som en mann og legg den ut for salg her så skal du nok de den for bein å gå på.
Mekanikse deler kan bytte sut og um du kan sveise rust etc så er det ikke noe å lurer på.

Løp å kjøp.
NorBullitt
Car: 1987 T3
Phone: 41772199

Post by NorBullitt »

Jo, Syncro Coach mener jeg da finnes. Har sett et par som jeg er rimelig sikker på er originale. Men kanskje Møller har montert Coach paneler og fangere på nye Syncro GL'er etter ønske fra kjøpere?

Post gjerne bilder hvis du kjøper disse. Begge bilene høres ut som et kult kjøp....
1990 T3 Caravelle Syncro
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Du fikk Syncro som Coach, med og uten sidepaneler.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Høres jo ut som dette er et godt kjøp, uansett tilstand. Skal ikke avsløre prisen ennå. Men drar å ser på disse i morgen eller søndag. Skal ta bilder og prøve å få sjekket de ut så godt det lar seg gjøre, men de midler og føreforhold som er. Har hatt Doka før, men det var en 2wd 1,6 diesel. Et skikkelig arbeidsjern som aldri sviktet, uansett temperatur.
Mvh
Pål
OddN
-
-

Post by OddN »

Ja ekte Tristar er sjelden vare, så forsikre deg om at den er ekte, og at alle de spesielle tristardelene er med. Første punkt, og synlig på lang avstand er jo at den har 4 dører, alle Tristar har det, og ekstremt få vanlige dokaer ble levert med venstre bakdør... Så er setene spesielle, både baksete og forseter, ligner ved første øyekast på Coachseter, men har lommer på seteryggen. Dørtrekkene har stoffinnlegg som på en GL, men i Coach-mønster, Ordentlige dørtrekk i bakdørene og taktrekk helt ned bak. Tepper overalt inni, og om jeg ikke husker helt feil så har den også helpolstret dashbord som på en sen GL.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Vet det er en ekte Tristar, har sett den en gang i sommer. Og det står Tristar på den, den har bakdør på begge sider, coach fangere og stoler med armlener. Fikk kun sett kjapt på den. Så vet ikke alle detaljene.
Mvh
Pål
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Kom Tristar i annen farge enn hvit? Aldri sett noe annet, hverken live eller på bilder
Mvh
Pål
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Pål_B wrote:Kom Tristar i annen farge enn hvit? Aldri sett noe annet, hverken live eller på bilder
kom også i rød..;)
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
OddN
-
-

Post by OddN »

Hvit, tornadorød og svart mener jeg å ha sett i allefall på bilder... Og den ekstremt overprisede amerikanske turbodieselen var vel Tizianrød...
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Tror dette forumet blir en god kilde til info og deler om det blir handling i helga :)

Sitter nå å surfer nettet etter motorkonverteringer. Går mye i VR6, Audi V6 og Subaru turbo. Alle virker som mye jobb å gjøre, med dertil mange spesialdeler som må kjøpes. Spørs om ikke jeg får høre med noen som er gode på WBX om en overhaling og kanskje litt trim med annen cam, porting, dysing osv. Blir nok det enkleste og billigste for å få litt mer liv i den, uten å bli ruinert helt.

Tusen takk så langt.
Mvh
Pål
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Hva med å konvertere til diesel? En 1,9TD/TDi/m-TDi kan gi ganske bra krefter og går mye billigere enn wbx. Da kan du bygge om med originaldeler fra en delebil.
turbot3
-
-
Car: T3 1990 Dj
Phone: 90033925

Post by turbot3 »

skjønner ikke hva problemet er med en ekte 112i går jo som en kule (bare litt fortere) har flere ganger vært oppe i 180 med min faktisk 165 på 4gir å aksen er det ingen ting å si på men bytt olje hver 6000 tusen så har du bevart godbilen.
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
turbot3
-
-
Car: T3 1990 Dj
Phone: 90033925

Post by turbot3 »

skjønner ikke hva problemet er med en ekte 112i går jo som en kule (bare litt fortere) har flere ganger vært oppe i 180 med min faktisk 165 på 4gir å aksen er det ingen ting å si på men bytt olje hver 6000 tusen så har du bevart godbilen.
syncro 90 1,9TD 16" sperre foran og bak halvpanel
coach 2,1 90mod
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Er vel ikke noe problem med 112i, så lenge den har fått en reall topplokkjobb og blir stelt pent med mtp service osv. Det var mer forbruket jeg tenkte på. Derfor jeg i utgangspunktet tenkte på å bygge om til TDk eller TDi.

Vil 105hk TDi fra en Golf IV f.eks være en egnet kandidat? 1,6td passer vel rett på girkassa, kanskje 1,9 også gjør det. Det må vel uansett brukes bunnpanne, oljerør og diverse annet fra en 1,6td fra en transporter, pga vinkelen motoren er montert i?
Mvh
Pål
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Du må ha kløtsjhus og inngående aksel fra en diesel, men da passer alle VAG 1,6-1,9D/TD/TDi rett på. TDi er vanskeligere på grunn av elektronikken, men mange har gjort det før så det er ikke umulig. Mange bruker TDi bygget om ti mekanisk pumpe for å slippe elektronikken.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Er det noen som tar på seg en slik jobb, med å bygge om til tdi? En 2,5 130hk hadde vært fint :) 1,9 105hk hadde ikke vært noen dårlig oppgradering det heller.
Mvh
Pål
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Pål_B wrote:Er det noen som tar på seg en slik jobb, med å bygge om til tdi? En 2,5 130hk hadde vært fint :) 1,9 105hk hadde ikke vært noen dårlig oppgradering det heller.
105 hk tdi passer dårlig da bunnpanna fra jxen ikke kan brukes... 90 eller 110 hk passer utmerket.. enkleste er å bare hive i en 1,9tdk.. for om du ikke veit hvor mye jobb det er å bygge om til ekte tdi, håper jeg du har gullbukser om du skal sette det bort..
jeg kan ta jobben med ombygging til tdi, men sluttsummen blir ikke i de lavere kretser av 5 siffrede tall..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Automatper

Post by Automatper »

Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Ok, hva tar du får å bygge om til tdk? Skaffer du motor og alt som trengs? 110hk hadde vel vært ønskelig
Mvh
Pål
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

Tdi motorene har den fordelen at de går billig ( 0,7-0,9) og har et heftig vridmoment . De kan chippes . Da må du ha motor fra en nyere bil, chip leveres ikke til de første Tdi-ene. Det går an å kjøpe alt til ombyggingen innklusive plug and play ledningsnett, men det koster !!
Du skal være heldig hvis du finner en god motor for 5000,-, så må du ha ledningsnettet, gasspedal, intercooler, bunnpanne fra 1,6 td, clutchhus, inngående aksel til kassa også fra 1,6 td. svinghjulet til 1,6 er også en fordel. Ombyggingen av elektronikken er vanskelig og en mulig kilde til irritasjon og feiler. Og så må du ha en tilleggsvarmer. Tdi motorene er så effektive at de nesten ikke klarer å varme seg selv om vinteren, med T3éns 17 liter med kjølevæske...ja, det er kaldt. En webasto tilleggsvarmer ligger på 6-10000 kroner.
Jeg har Tdi i min doka og synes ikke det er verdt det, i mit neste prosjekt blir det M-tdi eller subaru.
Den mest kostnadseffektive motorkonverteringen pr hk vil jeg tro er Subaru 2,2 (137 hk) disse motorene får du for 2-3000,- konverteringsdeler finnes i bøtter og spann , komplett i fra usa til ca 10,000. men kan gjøres billigere hvis du lager motorfester etc. selv. forbruket i en T3 er ca literen. Det er en pålitelig motor, de brukes mye i småfly, passer som hånd i hanske i en t3. Grunnen til at jeg tenker M-tdi og ikke subaru er fordi jeg har litt lyst til å prøve bio-diesel.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

m-tdi? Mekanisk sprut?

Har hatt 91' Subary Legazy 2.2 og aldri et feilslag på den. Skrudde aldri en skrue på bilen, så jeg aner ikke hva eller hvordan. Men er det ikke like greit å skaffe en turbo motor fra en eldre subaru, når man først skal bygge om? 2.2 finnes i Turbo også, men er ikke særlig vanlig i Norge.
Mvh
Pål
Tur-Bo
-
-

Post by Tur-Bo »

M-tdi = tdi blokk med mekanisk pumpe, med modifisert pumpe , oppgradert turbo og intercooler kan du hente ut 150 + hk av den motoren :shock:
Angående 2,2 kontra turbo motor så vet jeg ikke hva fordeler/ulemper er, ser bare at det er 2,2 og 2,5 som blir mest brukt, mulig at vridmomentet er større på sugemotorene.
Pål_B
-
-

Post by Pål_B »

Fant et komplett kit for ombygging med 2.8 VR6 motor. Også inkludert ferdig ledningsnett

http://www.volkszone.com/VZi/showthread.php?t=604777
Mvh
Pål
Post Reply