Bobler i ekspansjonstank

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Bobler i ekspansjonstank

Post by Øystein »

La merke til at det kom bobler inn i ekspansjonstanken i går. Ved tomgang (varm motor) kom det små bobler ut av røret fra blokka og større ved litt høyere turtall. Vannnivået sank et par cm og det virket som det holdt seg der. Burde vel også nevne at lampa bak tempnåla blinker kortvarig innimellom.

Er dette normalt eller er det tegn på no skummelt?

EDIT: Gjelder en 1,6 tubodiesel JX
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
WhiteSpot
Phone: 47660596

Re: Bobler i ekspansjonstank

Post by WhiteSpot »

Dette er vel tegn på noe skummelt ja.. Mest sannsynlig gåen topp vil jeg påstå..
Oddbjørn Hølland
-VW Caravelle Coach 1,9TDI -90
-VW Doka Syncro 112i -89
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

ikke nødvendigvis... kan være en lekkasje ett eller annet sted også.. er olja fin og tempen generellt eller stabil ville jeg tippe på noe anna..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Øystein
-
-

Post by Øystein »

WhiteSpot wrote:Dette er vel tegn på noe skummelt ja.. Mest sannsynlig gåen topp vil jeg påstå..
Det rare er at toppen ble skiftet for 40.000km siden. Etterstrammet eter 100km eller hva det var. Det var riktignok en brukt topp.
Rapidspeed wrote:ikke nødvendigvis... kan være en lekkasje ett eller annet sted også.. er olja fin og tempen generellt eller stabil ville jeg tippe på noe anna..
Olja er for tiden temmelig svart pga qmi motorbehandling i høst, men den er ikke grå eller hvit. (er ikke det tegn på vann?)

Tempen er heller ustabil.
-Blir ikke varm på tomgang (nåla beveger seg maks noen millimeter),
-blir litt varm med lett kjøring (nåla beveger seg fra midt mellom det hvite feltet og pæra, etter belastning)
-og for å bli skikkelig varm, må den ha litt belastning (nåla på eller rett over pæra).

Dette er med kjøring i rundt null grader ute. Varmeapparatet begynner å varme svakt etter bare ett minutt, selvom det tar 10 min før nåla begynner å bevege seg oppover.

Trodde dette var symptomer på at termostaten er litt åpen hele tida. (har laget en annen tråd for å finne ut hvordan jeg skifter den.)

Tar med at det drypper litt fra skjøtene mellom plastrørene og slangene til radiator og fra den elektriske sirkulasjonspumpa i motorrommet. Må etterfylle vann innimellom og det virker som at den bruker mer når den blir kjørt litt hardt. Bruker blå kjølevæske. -Noe jeg har skjønt at er direkte skadelig for bensinmotoren, og ikke anbefalt på diesel. Hvor dumt er det å bruke det på diesel egentlig?

Hva "anna" enn toppen kan det være da?
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

drar inn luft i alle lekkasjepunktene dine ville jeg tenke meg.. bytt termostaten først og luft ordentlig.. løsne slangeskjøter og sett dem sammen igjen.. få systemet tett..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Rapidspeed wrote:drar inn luft i alle lekkasjepunktene dine ville jeg tenke meg.. bytt termostaten først og luft ordentlig.. løsne slangeskjøter og sett dem sammen igjen.. få systemet tett..
Det var planen. Men har aldri skiftet termostaten og heller ikke lufta.
Som jeg skriver i den andre tråden (kan jo likegodt ta det her): "Ræva på bilen opp i en bakke, klemme slangen fra ekspansjonstank, løsne termostathus, plukke ut og putte inn ny?" og lufte med ræva i været og ekspansjonstank åpen? :?
Øystein

Selges:

Øystein
-
-

Post by Øystein »

Når det gjelder tetting av den elektriske pumpa, så blir det værre. Den lekker fra tettinga rundt akslingen som går fra motorhus til pumpehus. Får vel bare finne en måte å fjerne hele greia på.
Øystein

Selges:

narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Ja,for eksempel det.Det vil renne ut en del når du tar ut termostaten,så ha ei bøtte for hånden og saml opp.Skift termost. og fyll på væske.Åpne lufteskrue på radiator og klem på slanger så pumper du ut en del luft med det.Start opp og fyll etter hele tiden til termostat har åpnet.Når slangen fra termostathuset er varm,da har den åpnet.Sett opp tomgangen til 1500 -2000omdr. mens du gjør dette.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Øystein
-
-

Post by Øystein »

narle wrote:Ja,for eksempel det.Det vil renne ut en del når du tar ut termostaten,så ha ei bøtte for hånden og saml opp.Skift termost. og fyll på væske.Åpne lufteskrue på radiator og klem på slanger så pumper du ut en del luft med det.Start opp og fyll etter hele tiden til termostat har åpnet.Når slangen fra termostathuset er varm,da har den åpnet.Sett opp tomgangen til 1500 -2000omdr. mens du gjør dette.
Ok. Takk. Skal jeg la lufteskruen på radiator være åpen når jeg starter opp også, eller bare når jeg klemmer? Prøve å få bakenden på bilen høyt, er lurt?
Øystein

Selges:

narle
-
-

Post by narle »

Kan være åpen til det kommer ut væske.Greit om den står litt i været bak.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Øystein
-
-

Post by Øystein »

narle wrote:Kan være åpen til det kommer ut væske.Greit om den står litt i været bak.
okey:) ut å prøve!
Øystein

Selges:

Øystein
-
-

Post by Øystein »

Sliter med å få inn den nye termostaten riktig tror jeg.. Drypper fra termostathuset når jeg fyller på væske etter at den nye termostaten er satt inn.. Noen triks for å få den til å ligge der den skal mens man putter på termostathuset/flensen med slangen? Er vel termostaten som tetter, så litt rusk på den ytre anleggsflata på flensen er vel ikke noe problem?

Jeg bruker en termostat fra biltema til passat/golf (87 grader). EDIT: dette er den nye termostaten.

Pakningen som fulgte med, var festa rundt kanten på termostaten. (Den er plittet, så den ligger rundt på både pumpehus- og pumpehus/rørflens-side av termostaten) Er det riktig at pakningen skal ligge sånn? Den som var der var bare på en av sidene. (husker ikke hvilken)

Den gamle termostaten hadde forresten en slags liten ventil ved siden av den store, som det sildra vann ut av når jeg tok av pumpehus/rørflens. (termostaten satt igjen i pumpehuset) Og det er det ikke på den nye.

Hadde vært nydelig med noen kjappe svar nå!
Øystein

Selges:

Harald
-
-

Post by Harald »

Høres ikke ut som pakningen til termostaten fra Biltema er lik den originale. Jeg byttet termostat på min JX, og jeg skal si det krevde litt fingerferdighet. Jeg kjøpte 87 graders Behr termostat fra vwbusshop.de og den hadde heller ikke den lille ventilen som den gamle termostaten hadde. Jeg hadde også problemet at det forsvant vann etterpå. Ble ganske lei av det, men nå har det blitt bra av seg selv.....
- 03 T4b Transporter Syncro 2.5 TDI AXL
- 99 T4a Transporter Syncro 2.5 TDI ACV
- 98 T4b Caravelle 2.5 TDI ACV
Harald
-
-

Post by Harald »

Tomgangen er grei å sette opp med strips.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Harald wrote:Høres ikke ut som pakningen til termostaten fra Biltema er lik den originale. Jeg byttet termostat på min JX, og jeg skal si det krevde litt fingerferdighet. Jeg kjøpte 87 graders Behr termostat fra vwbusshop.de og den hadde heller ikke den lille ventilen som den gamle termostaten hadde. Jeg hadde også problemet at det forsvant vann etterpå. Ble ganske lei av det, men nå har det blitt bra av seg selv.....
Er ikke lik, nei. Men siden pakningen er splittet og det er mulig å ha den rundt kanten, så den går på begge sider, så tenkte jeg at det kanskje er lurt/meningen å montere den sånn. Kan jo alltids legge den som den gamle, mellom termostaten og termostathuset. Vil helst slippe å satse på at det blir bra av seg selv :P Virker som at jeg ikke får termostaten i riktig posisjon i pumpehuset og i termostathuset på slangen, bare detter den ut.. Kan jo gå amok med pakningslim for å feste termostaten i pumpehuset og bruke pakningssilikon på flensen for å få det tett, men det burde vel gå ann å gjøre det tett på en annen måte. Kanskje jeg burde ta ut vannpumpa og termostathus og montere termostaten når de er demontert..

Noen som har bytta termostaten med vellykket resultat som kan forklare hvordan man gjør det?
Harald wrote:Tomgangen er grei å sette opp med strips.
Smart! :)
Øystein

Selges:

klystèr
-
-

Post by klystèr »

på WBX har jeg testet sylinder lekkasj ved å lage en tennplugg adapter til trykkluft.
en gammel plugg på sveist en luft nippel
du kan kanskje gjøre det med en dyse?
så vrir du motor til "tennings" merke Øvre dødpunkt.
da stemplet står på topp
for så å kjøre trykkluft inn i sylinder.
har du def topp pakning vil det boble i tanken.
Jørn Tangen
Øystein
-
-

Post by Øystein »

klystèr wrote:på WBX har jeg testet sylinder lekkasj ved å lage en tennplugg adapter til trykkluft.
en gammel plugg på sveist en luft nippel
du kan kanskje gjøre det med en dyse?
så vrir du motor til "tennings" merke Øvre dødpunkt.
da stemplet står på topp
for så å kjøre trykkluft inn i sylinder.
har du def topp pakning vil det boble i tanken.
hmm. Kan jo kanskje gjøre dette med en dyse eller glødeplugg, men tor jeg heller satser på en kompresjonstester som denne http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-o ... onstester/ , hvis det blir aktuelt.
Øystein

Selges:

klystèr
-
-

Post by klystèr »

en liten lekkasje vil ike synes på komptesten.
syl lekkasje er tingen
Jørn Tangen
Øystein
-
-

Post by Øystein »

klystèr wrote:en liten lekkasje vil ike synes på komptesten.
syl lekkasje er tingen
ook, daså.. Da var det smart! Er jo uansett mer morro med hjemmemekka utstyr! satser på at den suger luft et annet sted først;)

Er det ikke engentlig liten sjans for at pakningen er gåen, når den og toppen er skifta for 40000km siden? Kan den blå kjølevæska ha herpa den?
Øystein

Selges:

Tæff
-
-

Post by Tæff »

Dersom motoren ahr vore kokt skal det jo ikkje meir enn 4 km til for å ødelegge toppen igjen :)

Men er enig i at om dne er bytta så ville eg ha sjekka andre ting fyrst. Du kan og gjere følgande som eg gjorde med ein T3 med subarumotor der eg misstenkte dårlege toppar:

Reiste på ein verkstad som hadde CO måle utstyr. Av med lokket på ekspansjonstanken og dei "sniffa" med følaren på CO apparatet når ein ruste motoren og boblene kom opp. Dei fekk utslag på CO meteret og ergo kunne ein konkludere med at det var eksos og ikkje luft i systemet. Ødelagt topp altså ;)
Kjappt, billig og enkelt å teste :D
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Tæff wrote:Dersom motoren ahr vore kokt skal det jo ikkje meir enn 4 km til for å ødelegge toppen igjen :)

Men er enig i at om dne er bytta så ville eg ha sjekka andre ting fyrst. Du kan og gjere følgande som eg gjorde med ein T3 med subarumotor der eg misstenkte dårlege toppar:

Reiste på ein verkstad som hadde CO måle utstyr. Av med lokket på ekspansjonstanken og dei "sniffa" med følaren på CO apparatet når ein ruste motoren og boblene kom opp. Dei fekk utslag på CO meteret og ergo kunne ein konkludere med at det var eksos og ikkje luft i systemet. Ødelagt topp altså ;)
Kjappt, billig og enkelt å teste :D
Jau. det er en mulighet. Er det noe risk å kjøre med dårlig topp/topppakning egentlig? Hvis det er det som er galt, kan jeg ødelegge noe annet enn at at pakningen blir værre?

Ingen som har forslag til få inn termostat-problemet mitt? Står litt fast og det er kaldt på fingra ute :S
Øystein

Selges:

Harald
-
-

Post by Harald »

Øystein wrote: Virker som at jeg ikke får termostaten i riktig posisjon i pumpehuset og i termostathuset på slangen, bare detter den ut.. Kan jo gå amok med pakningslim for å feste termostaten i pumpehuset og bruke pakningssilikon på flensen for å få det tett, men det burde vel gå ann å gjøre det tett på en annen måte. Kanskje jeg burde ta ut vannpumpa og termostathus og montere termostaten når de er demontert..

Noen som har bytta termostaten med vellykket resultat som kan forklare hvordan man gjør det?
Jeg har jo det :) Prøvde riktig nok en del ganger før jeg var sikker på at termostaten og pakningen ble liggende i sporene sine i det jeg smalt på flensen...du kan gjøre det lettere for deg selv. Jekk opp høyresiden bak så mye som mulig, så vil tyngdekraften jobbe med deg i stedet for mot deg. Termostaten vil holde seg i sporet sitt av seg selv om du får nok vinkel. Easy peasy, japa-nese.
narle
-
-

Post by narle »

Litt pakningssement holder den på plass.Kan¨være vanskelig å få tett noen ganger.
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Øystein
-
-

Post by Øystein »

Harald wrote:Jeg har jo det :) Prøvde riktig nok en del ganger før jeg var sikker på at termostaten og pakningen ble liggende i sporene sine i det jeg smalt på flensen...du kan gjøre det lettere for deg selv. Jekk opp høyresiden bak så mye som mulig, så vil tyngdekraften jobbe med deg i stedet for mot deg. Termostaten vil holde seg i sporet sitt av seg selv om du får nok vinkel. Easy peasy, japa-nese.
Herlig. Att jeg ikke greide å tenkte meg til det selv er jo flaut. Er kanskje litt lettere å jekke opp bilen enn å skru ut pumpa for å få termostaten til å ligge :lol: Mista helt motet i snø-grusen under bilen i går. Kreativiteten forsvant vel der tenker jeg.
narle wrote:Litt pakningssement holder den på plass.Kan¨være vanskelig å få tett noen ganger.
Tenker jeg kliner litt på flensen, men på termostaten tror jeg at jeg dropper det.

Men så var det pakningen da.. Skal den være på en eller begge sider tro?
Øystein

Selges:

ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

Image
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Post Reply