Vibrasjoner i bilen
-
sandman
- -

- Car: 2011 VW Multivan T5 Vare 180HK DSG 4-Motion
Vibrasjoner i bilen
Begynte i fjor høst å merke små vibrasjoner i bilen under kjøring, akkurat som når et dekk er ubalansert. Jeg trodde det var på grunn av at sommerdekkene mine på lettmetallfelger begynte å bli utslitt så jeg skiftet da over til vinterdekk litt før tiden (piggfritt). Men vibrasjonen var der likevel. Kjørte da vinteren for så å skifte til nye sommerdekk (denne gangen originale hjul på stålfelger), men samme vibrasjoner er der fortsatt. Jeg har da ikke noen tro på at dette kommer fra hjulene. Vibrasjonen begynner ved ca. 80-85 km/t så det er ikke noen ønsket hastighet det oppstår på. Det jeg har merket er at vibrasjonen ikke er konstant men kan være borte en liten stund for så å komme tilbake selv om jeg ligger på jevn hastighet med cruisecontrol. Det kan virke som om det endrer seg under svake svinger i veien. Jeg har derfor mistenkt en drivaksel eller mellomaksel. Bilen har akkurat vært inne på service men verkstedet kunne ikke finne noen feil. Jeg har ikke lyst til å gi meg på dette, i og med at bilen er registrert i des.2006 og garantien går snart ut. Er det noen som har erfaring med denne typen vibrasjoner og hva som eventuelt kan være problemet?
Bilen er en 2007 VW Caravelle Vare 2,5 175 4-Motion
Mvh
Stig Joar Sanden
Bilen er en 2007 VW Caravelle Vare 2,5 175 4-Motion
Mvh
Stig Joar Sanden
-
Blåruss bilen
Re: Vibrasjoner i bilen
Ikke godt å si hva det kan være.. Det er ikke noen form for ulyd i tillegg? Er det en side som kan virke som det er feil?
- Vw T4 Transporter 2,5 TDI 1999
- Vw Passat 3b 1,9 TDI 2000
- Vw Golf GTI G-60 Rally Sync 1990
- Vw T3 Transporter 1985
-Vw 1,6 LS Golf 1977
Jens A.
Elverum
- Vw Passat 3b 1,9 TDI 2000
- Vw Golf GTI G-60 Rally Sync 1990
- Vw T3 Transporter 1985
-Vw 1,6 LS Golf 1977
Jens A.
Elverum
Uten at det løser noe, vil jeg anbefale å sende en mail til forhandler, der du beskriver problemet best mulig. Derved har du påpekt en mulig feil før garantien er utløpt, og har krav på å få dette dekt av garantien selv etter at den har løpt ut. (husk å ta vare på mailen, samt be om bekreftelse på at den er mottatt)
Pål Strand
-
sandman
- -

Har hatt bilen inn på verksted nå for å rette opp noen småting før garantien går ut. Jeg har ikke hørt fra dem etter at de hadde den inne, men de har i hvertfall gjort noe for bilen ble ikke til å kjenne igjen med tanke på drivstofforbruk og respons på gasspedalen. Jeg tror de har vekket til live noen av hestene som lå å sov 
Men jeg har fortsatt en liten vibrasjon i bilen ved rundt 90km/t som irriterer meg. Jeg har også merket noen ulyder ved kjøring over fartsdumper og i sving. Når dette kommer er det faktisk også merkbart på rattet. Lurer litt på om det kan være en sammenheng mellom disse to tingene.
Kan det være en eller begge drivakslene (evt.leddene) som ikke er helt i form?
Er det noen som vet om det er svakheter på drivakslene på T5?
Bilen har ikke gått mer enn ca. 32000km så det er vel litt i tidligste laget?
Men jeg har fortsatt en liten vibrasjon i bilen ved rundt 90km/t som irriterer meg. Jeg har også merket noen ulyder ved kjøring over fartsdumper og i sving. Når dette kommer er det faktisk også merkbart på rattet. Lurer litt på om det kan være en sammenheng mellom disse to tingene.
Kan det være en eller begge drivakslene (evt.leddene) som ikke er helt i form?
Er det noen som vet om det er svakheter på drivakslene på T5?
Bilen har ikke gått mer enn ca. 32000km så det er vel litt i tidligste laget?
Stig Joar Sanden
2011 VW Multivan Highline Varebil 180HK DSG 4-Motion
2008 VW Passat Highline Exclusive 140HK 4-Motion (Konebil)
Kan dette være øvre fjærbenslager ?? dette er vel en kjent svakhet
-
sandman
- -

Disse ble byttet for noen uker siden, da de mente det var det som var problemet.
Men vibrasjonen og ulydene ved kjøring over f.eks fartsdumper er der fortsatt.
Merker også som sagt dette på rattet enkelte ganger som små slag, spesielt dersom det svinges på rattet samtidig som man kjører over ujevnheter.
Men vibrasjonen og ulydene ved kjøring over f.eks fartsdumper er der fortsatt.
Merker også som sagt dette på rattet enkelte ganger som små slag, spesielt dersom det svinges på rattet samtidig som man kjører over ujevnheter.
Stig Joar Sanden
Styreledd/endeledd? Fikk skiftet dette på min forrige t5 på garantien. Ca 60000km. Merket det når jeg skulle skifte hjul, slark. Virket som om det var ubalanse i hjulet av og til. Kanskje leddet fra rattakslingen og ned på tannsangen? Dette lagde knekkelyd som jeg følte i rattet under sving. Fikk skiftet dette og på garanti
2008 T5 130tdi ct 4motion
-
sandman
- -

Ja det er akkurat som om det av og til er ubalanse i hjulet, merker vibrasjoner i bilen og på rattet. Men dette er ikke hele tiden, og det virker som sagt som om det varierer etter at jeg har kjørt en slak sving. Det var derfor jeg tenkte på drivaksel, men det er mulig at det vil gi samme virkning om det er styreledd som er slitt.
Jeg merker også som sagt små smell og ulyder når det kjøres over fartsdumper, og jeg trodde kanskje dette kom av at drivakselleddet ikke gikk helt godt.
Dette kjennes også som sagt i rattet og en gang det skjedde trodde jeg faktisk at en bærebru hadde løsnet (det var faktisk veldig ubehalig og bilen ble veldig ustabil en liten periode).
Jeg merker også som sagt små smell og ulyder når det kjøres over fartsdumper, og jeg trodde kanskje dette kom av at drivakselleddet ikke gikk helt godt.
Dette kjennes også som sagt i rattet og en gang det skjedde trodde jeg faktisk at en bærebru hadde løsnet (det var faktisk veldig ubehalig og bilen ble veldig ustabil en liten periode).
Stig Joar Sanden
Jekk opp bilen og kjenn etter om noe ikke er som det skal
2008 T5 130tdi ct 4motion
-
sandman
- -

Jeg kjente på hjulene da jeg skiftet til vinterdekk, men kunne ikke finne noen slart av betydning.
Tenker jeg venter på tilbakemelding fra verkstedet etter siste besøk der, og prøver å få de til å ta en sjekk til. Vil gi de noen hint om hva de skal se etter med bakgrunn i hva som er kommet frem under denne tråden.
Dersom det er noen som har andre forslag til hva det kan være er jeg takknemlig for alle innspill.
Tenker jeg venter på tilbakemelding fra verkstedet etter siste besøk der, og prøver å få de til å ta en sjekk til. Vil gi de noen hint om hva de skal se etter med bakgrunn i hva som er kommet frem under denne tråden.
Dersom det er noen som har andre forslag til hva det kan være er jeg takknemlig for alle innspill.
Stig Joar Sanden
Har du funnet ut hva dette var?
Har fått samme problemet på min t5 130 hk 4m. Trodde det kunne være dekkene. Men det hjalp ikke å balansere de. Det som er rart er at det kommer og går? Har lurt på om det kunne være drivknutene? Har akkurat hatt bilen inne å byttet haldex på garanti.
Får prøve å bytte tilbake til vinterdekk.
Helge
Har fått samme problemet på min t5 130 hk 4m. Trodde det kunne være dekkene. Men det hjalp ikke å balansere de. Det som er rart er at det kommer og går? Har lurt på om det kunne være drivknutene? Har akkurat hatt bilen inne å byttet haldex på garanti.
Får prøve å bytte tilbake til vinterdekk.
Helge
Hvor, hva hvordan
Hva kan jeg gjøre for å kontrollere dette? Hvor sitter dette? og hvordan fungerer det?
Er det et tannhjul i andre enden av rattet eller no sånt? sitter dette i så tilfelle innekaplset?
Merker forøvrig at vibrasjonene er sterkere i nedoverbakke der motoren er i grenseland mellom å bremse eller akselerere. Eller i forbindelse med sving. Men det er veldig vekslende hvor kraftig det er.
H
Hva kan jeg gjøre for å kontrollere dette? Hvor sitter dette? og hvordan fungerer det?
Er det et tannhjul i andre enden av rattet eller no sånt? sitter dette i så tilfelle innekaplset?
Merker forøvrig at vibrasjonene er sterkere i nedoverbakke der motoren er i grenseland mellom å bremse eller akselerere. Eller i forbindelse med sving. Men det er veldig vekslende hvor kraftig det er.
H
Svinghjulet er der chlutchen ligger an mot, mellom motor og girboks. Ubalanse i chlutch eller svinghjul kan jo gi sånne symptomer. Nå vet jeg ikke hva slags svinghjul det er i disse, om det er dobbelmasse-svinghjul (eller hva det heter).
Pål Strand
Jeg hadde samme på min Transporter (2004). Det var en 1.9 men jeg vet ikke om girkasse/drivknuter er identisk.
Anyway, det var kraftige vibrasjoner som bare oppstod helt plutselig. Sjekket dekk +++ og fant aldri noe feil. Men, etter drivknuteskifte skjedde det aldri mer. De skiftet da også et lager i girkassa i overgangen til den indre delen av drivknuta - det var den høyre, den lange, og dyre - hvertfall på 1.9.
Er også nevnt i denne 'the clunck' posten på brick-yard, er ifølge en av dem en del som kan brekke av og skape vibrasjoner: http://www.brick-yard.co.uk/forum/a-clu ... l?KW=clunk
Anyway, det var kraftige vibrasjoner som bare oppstod helt plutselig. Sjekket dekk +++ og fant aldri noe feil. Men, etter drivknuteskifte skjedde det aldri mer. De skiftet da også et lager i girkassa i overgangen til den indre delen av drivknuta - det var den høyre, den lange, og dyre - hvertfall på 1.9.
Er også nevnt i denne 'the clunck' posten på brick-yard, er ifølge en av dem en del som kan brekke av og skape vibrasjoner: http://www.brick-yard.co.uk/forum/a-clu ... l?KW=clunk
Bytta til vinter dekk forran og problemet forsvant. Så da er det dekka som er problemet
selv om dekkene er balansert. Ser ut som må ha en viss hastighet før det begynner å få kast
Dekket får vel ikke nokk fart på dekkbalanse maskinen til at en får registrert kast.
Men om det først skulle være no feil så er nå dette ett av de billige alternativene å fikse
Men om det først skulle være no feil så er nå dette ett av de billige alternativene å fikse