Nå må jeg skrive litt i prosjekt-tråden min før den har forsvunnet helt i historien. Ganske lenge siden siste oppdateringer
Egentlig så har det ikke skjedd så veldig mye i det siste. Bilen er i daglig bruk og da er det vanskelig å gjøre store prosjekt.
Det største er motor bytte som skjedde i slutten av juli, rett etter sommer turen til Balkan og Hellas. Reisen tok knekken på stakkars lille 1,6TD.
Motoren begynte å bruke mer og mer olje. Det meste ble spyttet ut gjennom eksos. Røyking (svart + blått) ble sikkelig ille. Jeg tviler på om det finnes en lastebil som kunne slå meg i konnkuransen om svartrøykprodusering.
Det ble vanskelig å få start på motoren og det tok ganske lang tid før alle silindrene ble med.. De siste 1000km av reisen tørte jeg ikke å slå av motoren og stakarrs fikk jobbe mer enn 15 timer i ett strekk.
Så første tanken var - hmm..kanskje - turboen er skyldig. Jeg fikk tak i en brukt men det ble ingen forandring. Så fikk jeg låne en til som var garatert uten noe feil, men det hjalp ikke.
Vi prøvde helt uten turbo og etter bare par minutter så kunne man se at motoren spytter ut ren olje rett fra sylindrene.
Dessverre så hadde jeg ikke tid å eksperimentere og prøve å finne ut hva som var egentlig galt med motoren. Helt tilfeldighvis fikk jeg tak i en 1,9TD (aaz) samme dag. Motoren kom fra en Seat som hadde endt sitt liv par timer tidligere. Morsomt nok men motoren var fortsatt litt varm når vi demonterte den

Seat,en hadde kjørt av veien og landet egentlig ganske mykt men last som var i bagasjeromet var ikke festet og fløy gjennom hele bilen og ut gjennom front ruta. Heldighvis sjåføren hadde fått nesten ingen skader.
Godt for meg.. jeg fikk "ny" motor
Ut med den gamle og inn med den "nye"...
Ok ... det gikk ikke så fort som tenkt. Kl. 2 om natta var det bare ren kaos på garasjegulvet.
Men dagen etter... så var det "brumm..brumm" på plass igjen. Bare litt lyfting..
Motoren hadde gått ca. 220000 når jeg fikk den og nå har jeg kjørt bare 5000-6000km men det virker som om det er en ok motor. Førelopig ingen olje forbruk eller røyking. Men jeg merker at DX girkasse er ikke noe bra kommbinasjon med 1,9TD så planen er å skaffe en AAP. Hvis noen har en sånn til salgs så er jeg ganske interesert!
En av siste "prosjektene" var lyd oppgradering med lavbutsjett - gamle standart høytalen ble erstattet med nesten like gamle Audi høytaler. For håpentleghvis Julenissen kommer med litt bedre utstyr..
Akkurat nå jobbes det litt med interior taket som har fått sprekker og ser ikke så fin ut + oppgradering av nye lys til fører og pasasjer