Hei, jeg er ny på forumet. Nå kom det et tema som engasjerer meg mye, så nå ble jeg nødt til å melde meg inn
Jeg kjører selv en T5 med automat og har ca. 110.000km erfaring med dette.
For det første: T5 har ALDRI blitt levert med DSG. Enkelte blander DSG og Tiptronic, men det er to helt forskjellige ting. Jeg har sett flere annonser på FINN der selger opplyser om at Transporter/Caravelle/Multivan har DSG. Dette er selvfølgelig feil.
DSG; Direct Shift Gearbox, er en elektronisk styrt manuell girkasse med 2 clutcher.
Tiptronic er ganske enkelt en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt, og med mulighet til å skifte gear manuelt.
Så over til min erfaring med T5 med Tiptronic:
Jeg har veldig blandede følelser for Tiptronic-kassen. Jeg synes den stjeler mye krefter. Det blir alt for mye sluring. Men det gjelder bare i hastigheter opp til ca 40 km/t. Spesielt ved kaldstart. Det virker som converteren er programmert til å ikke gå i lock-up når bilen er kald. På vinters tid betyr det 5-10 minutters kjøring med sluring, høyt turtall og lite dreiemoment ut på hjulene.
En annen ting jeg ikke liker er den begrensede Tiptronic-funksjonen. Elektronikken lar deg ikke slippe turtallet under 1300 rpm. Da blir det nedgiring selv om du har satt girspaken i Tiptronic/manuell posisjon. Hvis du prøver å ta en rundkjøring på 3. gear og farten kommer under 30 km/t, så girer kassa ned til 2. gear og det høres egentlig ut som du har bomgira. Irriterende! Grensen kunne i hvert fall vært satt ned til 1000 rpm. Saken blir heller ikke bedre av at spranget mellom 2. og 3. gear føles veldig stort.
For å oppsummere litt vil jeg si at kassa ikke er optimal på småkjøring/bykjøring, men på landeveiskjøring synes jeg den er nesten perfekt. Det som er dumt er jo at det er på småkjøring/bykjøring at det er behagelig med automat.
Jeg må si at jeg gleder meg virkelig til 2010-modellen kommer med DSG. Hvis det ikke hadde skjedd tror jeg det har blitt noe annet enn VW neste gang, men nå blir det nok Transporter igjen. MED DSG!