Automatgir, bare tull?

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Benkø
-
-
Car: Vw Multivan 2003

Automatgir, bare tull?

Post by Benkø »

Hei,

vet det har vært oppe i forumet tidligere, men jeg sitter igjen med blandede følelser med tanke på automatgir i caravelle,california osv.

Er det mye tull med disse?
Hører med skrekk om at olje må byttes hver 30`km, er dette er dyr affære?
Hvordan fungerer den ellers? treg? myk? stjeler mye krefter?

Som dere sikkert skjønner har jeg aldri vært borti automat på disse bilene, men det virker unektelig veldig behagelig med 6-trinns automat på disse store bilene

Ønsker å høre masse erfaringer fra dere som virkelig har prøvd dette

På forhånd tusen takk fra en som ikke klarer å bestemme seg for hva han skal kjøpe :-)

Espen
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Så lenge du ikke trimmer bilen uvettig mye, så er DSG-kassene av en helt annen klasse enn de eldre automatkassene..
Men, det er uansett viktig å overholde oljeservice på bilen. Både på motor og gir..
Selv er jeg en motstander av LongLife.. Jeg tror ikke oljeproduktene er gode nok til å småkjøre slik vi gjør her i landet, sommer som vinter, i 30.000km.
Er du på kontinentet hvor det er varmere så ja..
Jeg velger å bytte olje på motor hver 10-15k avhengig av hva slags kjøring jeg har hatt mest av.
Girkassa tåler det vel småkjøringen bedre, for mer småkjøring gjør at olja der ikke blir fult så varm, dermed kan den holde litt lenger..
Min mening ihvertfall.
Eirik
2000 Transporter 2.5 TDI 88hk
hunter
-
-

Post by hunter »

har kjørt min 130hk med automat nå i 55' km uten store irritasjonsmoment. kassa er god, kvikk og girer uten at du merker det... da jeg kjøpte bilen ble jeg fortalt at kassa var vedlikeholdsfri... vet ikke om de har innført oljeskiftintervall på 30' her i Norge ennå, men det er et enkelt skift som koster lite. På de 4 årene jeg har hatt bilen har det kommet 2 (tror jeg) softwareoppgraderinger... det er også kommet en fabrikkoppgradering på et glidestag... dette blir nok skiftet på de fleste bilene innenfor garantiperioden om det er feil på kassa... Alt i alt er jeg strålende fornøyd med automat i min bil og det er nok av krefter! Lykke til!
hunter
-
-

Post by hunter »

Eirik400 wrote:Så lenge du ikke trimmer bilen uvettig mye, så er DSG-kassene av en helt annen klasse enn de eldre automatkassene..
Men, det er uansett viktig å overholde oljeservice på bilen. Både på motor og gir..
Selv er jeg en motstander av LongLife.. Jeg tror ikke oljeproduktene er gode nok til å småkjøre slik vi gjør her i landet, sommer som vinter, i 30.000km.
Er du på kontinentet hvor det er varmere så ja..
Jeg velger å bytte olje på motor hver 10-15k avhengig av hva slags kjøring jeg har hatt mest av.
Girkassa tåler det vel småkjøringen bedre, for mer småkjøring gjør at olja der ikke blir fult så varm, dermed kan den holde litt lenger..
Min mening ihvertfall.
Det er flere faktorer som påvirker når en må ta oljeskift på bilen. På T5 er det følere som måler oljekvaliteten og det blir samlet inn data på kjørestil etc. Dermed sier bilen i fra når du skal skifte olje! Min bil har hatt skift på ca hver 22.000 km... Så nå er det slutt på å kaste god olje på 10-15000 km bare for å være sikker...

Her vestpå har det blitt skiftet et par automatkasser på ambulanser... de ble for varme ved småkjøring/bykjøring i lav hastighet!!! Dette for at de får mest og best kjøling jo høyere hastigheten er... så siste påstand er plukket litt vel mye ut av luften... dessuten girer jo kassa mye mer ved småkjøring enn jevn kjøring på fin vei... da ligger den stort sett i 6. gir!
klystèr
-
-

Post by klystèr »

når det gjelder longlife er det som regel nesten 8 liter olje på motor.
da sirkulerer jo oljen halvparten så mye igjennom motor samenlignet med en motor som har 4 liter.
derfor økes også livs lengden
er jo ikke alle som driver med småkjøring så 30.000km intervaller kan gå kjapt
selv kjører jeg 50.000+km i året, med T5
skal bytte til den DSG/4 motion når den er klar :P
Jørn Tangen
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok, var ikke klar over at konstruksjonen var slik under T5 at DSG-kassa fikk "for lite" kjøling ved småkjøring.
Regner også med at man får med seg forskjellen på DSG og automatkasse.. De automatkassene som ble brukt opp til og med T4 er jo langt fra så gode som DSG-kassene...

Min kjøring tilsvarer vansligvis 10k pr år, så da blir 30k intervall alt for lenge synes jeg.

Er også en klar fordel på T5 med oljevarsel.
Eirik
Benkø
-
-

Post by Benkø »

Takk for mange nyttige svar

Tror det ble litt misforståelser her.
Det at man må bytte motorolje på bilen hver 30 000km eller oftere er ikke noe stress, men jeg mente automatgirolja. Har hørt noen onde tunger som sier at automatkassa ikke tåler så mye belastning.
Jeg har ingen planer om å trimme bilen, men ender kanskje opp med en 174hk california, som ikke akkurat er noe lettvekter, og med 400nm sliter det kanskje på kassa. Kjører ikke som et svin, men liker jo innimellom å strekke ut høyrefoten :-) Har også hytte på fjellet, så det vil bli litt opover for den stakkars bilen.

Er det forresten Tiptronic eller DSG på 2004-2008 modellene?
Er det noen årsmodeller man bør styre unna?
hunter
-
-

Post by hunter »

kassa skal tåle 410 nm og bør ikke trimmes ut over dette :)
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

De fleste volkswagen modellene fra 2004+ har vel DSG som option. (tiptronic er vel en Audi-betegnelse ? )
Ellers er det vel generelt første årgang av nye modeller som kan være spennende.. (Med første årgang av 2004 er jo "gammel" nå, så de nybil-problemene som var der er nok fikset nå.
Men, det kan være "usynlige" forbedringer på 2005-2009 da ..
Eirik
hunter
-
-

Post by hunter »

Eirik400 wrote:De fleste volkswagen modellene fra 2004+ har vel DSG som option. (tiptronic er vel en Audi-betegnelse ? )
Ellers er det vel generelt første årgang av nye modeller som kan være spennende.. (Med første årgang av 2004 er jo "gammel" nå, så de nybil-problemene som var der er nok fikset nå.
Men, det kan være "usynlige" forbedringer på 2005-2009 da ..
Caravelle, Mulitvan og Transporter har Tiptronic automatkasse i fra 2004-2009 (kassa var forsinket så du finner den neppe på 2003-modellene). Den nye 2010-modellen vil få DSG-kasse.
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Hei, jeg er ny på forumet. Nå kom det et tema som engasjerer meg mye, så nå ble jeg nødt til å melde meg inn :D

Jeg kjører selv en T5 med automat og har ca. 110.000km erfaring med dette.
For det første: T5 har ALDRI blitt levert med DSG. Enkelte blander DSG og Tiptronic, men det er to helt forskjellige ting. Jeg har sett flere annonser på FINN der selger opplyser om at Transporter/Caravelle/Multivan har DSG. Dette er selvfølgelig feil.
DSG; Direct Shift Gearbox, er en elektronisk styrt manuell girkasse med 2 clutcher.
Tiptronic er ganske enkelt en vanlig automatkasse som er elektronisk styrt, og med mulighet til å skifte gear manuelt.

Så over til min erfaring med T5 med Tiptronic:
Jeg har veldig blandede følelser for Tiptronic-kassen. Jeg synes den stjeler mye krefter. Det blir alt for mye sluring. Men det gjelder bare i hastigheter opp til ca 40 km/t. Spesielt ved kaldstart. Det virker som converteren er programmert til å ikke gå i lock-up når bilen er kald. På vinters tid betyr det 5-10 minutters kjøring med sluring, høyt turtall og lite dreiemoment ut på hjulene.
En annen ting jeg ikke liker er den begrensede Tiptronic-funksjonen. Elektronikken lar deg ikke slippe turtallet under 1300 rpm. Da blir det nedgiring selv om du har satt girspaken i Tiptronic/manuell posisjon. Hvis du prøver å ta en rundkjøring på 3. gear og farten kommer under 30 km/t, så girer kassa ned til 2. gear og det høres egentlig ut som du har bomgira. Irriterende! Grensen kunne i hvert fall vært satt ned til 1000 rpm. Saken blir heller ikke bedre av at spranget mellom 2. og 3. gear føles veldig stort.
For å oppsummere litt vil jeg si at kassa ikke er optimal på småkjøring/bykjøring, men på landeveiskjøring synes jeg den er nesten perfekt. Det som er dumt er jo at det er på småkjøring/bykjøring at det er behagelig med automat.
Jeg må si at jeg gleder meg virkelig til 2010-modellen kommer med DSG. Hvis det ikke hadde skjedd tror jeg det har blitt noe annet enn VW neste gang, men nå blir det nok Transporter igjen. MED DSG! :lol:
2005 VW Transporter 2.5 TDI 130 Tiptronic (Firmabil)
1991 MB 300TDT S124 Sportline (Privatbil)
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok, lærer jo litt hver dag..
Jeg har nok litt "kunnskap" surrende rundt i hodet, uten alt for mye faktahold..
Hadde selv en 2006 Touran 2.0 TDI DSG.. Eller, var det også tiptronic ?
Eirik
atledreier

Post by atledreier »

Det var nok en DSG. Vi hadde en 2007 slik. Kjempegod bil og kasse!
2004 Multivan Highline 130hk
1997 T4 VIP 'Harrybrakka' - parkeres for godt
Mazda 323GTR -lekebilen
dieselfreak

Post by dieselfreak »

Eirik400 wrote:Ok, lærer jo litt hver dag..
Jeg har nok litt "kunnskap" surrende rundt i hodet, uten alt for mye faktahold..
Hadde selv en 2006 Touran 2.0 TDI DSG.. Eller, var det også tiptronic ?
Touran har blitt levert med DSG lenge, så det er nok det du hadde. Det står forresten DSG på gearspaken på de bilene som har det, mener jeg å ha sett.
Det er lett å merke forskjellen:
DSG: Meget kjappe girskift uten sluring
Automat Tiptronic: Mere sluring. Som alle automatkasser med converter.
hunter
-
-

Post by hunter »

jeg opplever svært lite/ingen sluring i kassen... har dere fått de siste software-oppgraderingene på girkassen? de er laget for å gi mindre sluring...

det kan da ikke høres ut som bomgiring om en skifter fra 3. til 2. gir når en har 1300rpm... kjør kassen i D og den er flott!!! om en kjører i S eller manuelt så holder bilen høyere turtall... Kjempe fornøyd med tiptronic-kassen i bilen min!
dieselfreak

Post by dieselfreak »

T5 130 tip wrote:jeg opplever svært lite/ingen sluring i kassen... har dere fått de siste software-oppgraderingene på girkassen? de er laget for å gi mindre sluring...

det kan da ikke høres ut som bomgiring om en skifter fra 3. til 2. gir når en har 1300rpm... kjør kassen i D og den er flott!!! om en kjører i S eller manuelt så holder bilen høyere turtall... Kjempe fornøyd med tiptronic-kassen i bilen min!
Vi har nok litt forskjellige erfaringer der da :)
Jeg har spurt om software-oppgraderinger, men nå er det lenge siden. Når kom siste oppdatering?

Jeg er enig i at det er best å kjøre kassen i D på småkjøring, men jeg er den typen som liker å bestemme litt selv også :lol:

Jeg synes en turtalløkning fra 1300-ca 2300 høres litt snålt ut når jeg egentlig ville cruise rundt en sving, men det skjer jo bare hvis jeg har "glemt" spaken i manuell posisjon.

Gearprogram S har jeg nesten aldri brukt. Jeg synes motoren har rikelig med trekk-kraft på moderate turtall.
hunter
-
-

Post by hunter »

dieselfreak wrote:Jeg har spurt om software-oppgraderinger, men nå er det lenge siden. Når kom siste oppdatering?
ca tidlig i sommer :) sammen med en fabrikkoppgradering av et glidestag...
dieselfreak

Post by dieselfreak »

T5 130 tip wrote:
dieselfreak wrote:Jeg har spurt om software-oppgraderinger, men nå er det lenge siden. Når kom siste oppdatering?
ca tidlig i sommer :) sammen med en fabrikkoppgradering av et glidestag...
Hmmm... Interessant! Jeg skal en tur på Møller :P

Forøvrig vil jeg si til trådstarter at automat er ikke bare tull nei, men DSG på "ny" T5 vil gjøre den til klassens ener!!
hunter
-
-

Post by hunter »

dieselfreak wrote:Forøvrig vil jeg si til trådstarter at automat er ikke bare tull nei, men DSG på "ny" T5 vil gjøre den til klassens ener!!
Lang Caravelle 2,0 140hk 7-seter med DSG får en startpris på 650.000,- før ekstrautstyr og vinterhjul...
Eirik400
-
-

Post by Eirik400 »

Ok.. Får droppe vinterhjula da.. ;)
Eirik
Benkø
-
-

Post by Benkø »

Ser man det, her er det mange som er engasjert :-)

For å si det slik, jeg har gått mange runder med meg selv om jeg skal velge Automat eller 4-motion på California. Har hatt 4wd på de 3 siste bilene mine, og har sagt til meg selv at jeg aldri skal ha noe annet igjen, men jeg må si at automat er veldig fristende på en så stor bil...

Når det gjelder disse softwareoppgraderingene, er det noe stor kostnad, eller har Møller på seg spanderbuksene i disse tilfellene?
landkreditt

Re: Automatgir, bare tull?

Post by landkreditt »

min 130 tip /aut er litt merkelig hvis jeg kjører ned en lang bakke og bare holder på bremsen hender det at når jeg kommer i bunnen av bakken skal gi lit gass så girer den plutselig ned i 4 gir ca 3000 omdr i et sekund eller to for så å gire opp i 6 igjen ????
jeg spurte møller haugesund men de hadde ikke peil på hverken software oppgradering og mente det ikke var uvanlig

var ikke akkurat det jeg ville høre dtte er en 08 130 aut
hunter
-
-

Post by hunter »

landkreditt wrote:min 130 tip /aut er litt merkelig hvis jeg kjører ned en lang bakke og bare holder på bremsen hender det at når jeg kommer i bunnen av bakken skal gi lit gass så girer den plutselig ned i 4 gir ca 3000 omdr i et sekund eller to for så å gire opp i 6 igjen ????
jeg spurte møller haugesund men de hadde ikke peil på hverken software oppgradering og mente det ikke var uvanlig

var ikke akkurat det jeg ville høre dtte er en 08 130 aut
høres helt "normalt ut"... dette pga all elektronikk som er i bilen... når du "renner" ned en bakke går motoren omtrent på tomgang... hastighet og gir når du når bakken tilsvarer kanskje at 4.gir er "riktig" for bilen å legge seg på... en hurtig korrektsjon opp til 6. gir virker fornuftig om informasjonen som bilen mottar er slik... om du vil unngå dette kjører du bilen med manuell giring; noe som ofte kan være fornuftig i litt bratte nedoverbakker...
oak
-
-

Post by oak »

Jeg hadde tilsvarende symptomer på min bil.

Dette ble fikset med softwareoppgradering av kassa i fjor høst (hos Møller Asker&Bærum). Har fungert helt strøkent etter denne oppgraderingen.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
landkreditt

Post by landkreditt »

ha så bra det skal de få høre på møller haugesund så kansje det ordner seg for meg også :?
Post Reply