Tuning til 105 TDI
Tuning til 105 TDI
Noen som kan anbefale en grei og problemfri tuning til *05 105 TDI?
Hadde vært fint med litt mer pulver i bratte bakker, forbikjøringer etc...
Bilen har gått 75.000 km og jeg steller godt med motoren og bytter olje og filter hver 10.000 KM, så den bær være i god teknisk stand.
Hva skal man gå for? Programering, chip eller finnes det "dieselbokser" som er OK og bruke?
Takker for svar!
Hadde vært fint med litt mer pulver i bratte bakker, forbikjøringer etc...
Bilen har gått 75.000 km og jeg steller godt med motoren og bytter olje og filter hver 10.000 KM, så den bær være i god teknisk stand.
Hva skal man gå for? Programering, chip eller finnes det "dieselbokser" som er OK og bruke?
Takker for svar!
Mvh. SAP
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Re: Tuning til 105 TDI
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
Takker for svar! Skal sende de en mail 
Noen andre med erfaringer og tips på 105 TDI??
Noen andre med erfaringer og tips på 105 TDI??
Mvh. SAP
Onkel hadde en 105 TDI som han chip trimmet , synes ytelsen ble ganske bra med det.
05 Vw Golf 1.4 konebil
-
solrikioo
- -

- Car: Skoda Octavia 2014
Jeg har 1,9 105 i min Toruan, det ble en helt annen bil etter chip. Selvfølgelig er t5 mye tyngre, men du vil nok merke stor forskjell.
du ender vel på rundt 130/140hk. og mye mer nm
Hva slags tuning og hvor/ hvem utførte??solrikioo wrote:Jeg har 1,9 105 i min Toruan, det ble en helt annen bil etter chip. Selvfølgelig er t5 mye tyngre, men du vil nok merke stor forskjell.
Mvh. SAP
-
solrikioo
- -

Diagnose. Johan på chipsenter.no
Om du søker litt rundt på chip, så anbefaler alle diagnose trimming.
Om du søker litt rundt på chip, så anbefaler alle diagnose trimming.
Takker for svar!
Var særdeles dårlig med info og priser på siden hans. Hva kostet det?
Var særdeles dårlig med info og priser på siden hans. Hva kostet det?
Mvh. SAP
-
solrikioo
- -

Ja, han driver å legger om.. Ta og ring han
Johan Fredrik Lindström
Tlf: 971 971 60
E-Mail: info@chipsenter.no
Utrolig hyggelig type.
Jeg ga 3500. Men fikk litt rabatt da, var spesial tilbud. Pris kommer også litt ann på bil.
Johan Fredrik Lindström
Tlf: 971 971 60
E-Mail: info@chipsenter.no
Utrolig hyggelig type.
Jeg ga 3500. Men fikk litt rabatt da, var spesial tilbud. Pris kommer også litt ann på bil.
Du kan også kontakte Fyksen bilservice de omprogramerte min 2,5TDI, ble MEGET bra 
hiver meg på her jeg;
Hva er det som er så galt med "chip" kontra "diagnose/programering"?
Hva er det som er så galt med "chip" kontra "diagnose/programering"?
Stian Korneliussen
2004 MULTIVAN HIGHLINE
2004 MULTIVAN HIGHLINE
-
solrikioo
- -

Chip.. de bytter en fysisk del på hjernen på bilen. Innebære lodding.. Nesten ingen holder på med dette lengre... Kun på eldre biler.
Diagnose.. Tuner gjennom ODB-kontakten.. Leser som oftest ut den Softwaren som er i bilen, og optimaliser den.
Tuningboks.. En boks som overstyrer signalet hjernen sender ut, så hjernen/bilen tror den gir f.eks 1 til diesel og 1 til luft. Men når signalet kommer til boksen, så sier boksen 2 til diesl og luft videre.
Så en tuning boks overstyrer bare noen parametere, mens en chip/odb juster 40-50 forskejellige.
Derfor er chip/odb det beste...
Diagnose.. Tuner gjennom ODB-kontakten.. Leser som oftest ut den Softwaren som er i bilen, og optimaliser den.
Tuningboks.. En boks som overstyrer signalet hjernen sender ut, så hjernen/bilen tror den gir f.eks 1 til diesel og 1 til luft. Men når signalet kommer til boksen, så sier boksen 2 til diesl og luft videre.
Så en tuning boks overstyrer bare noen parametere, mens en chip/odb juster 40-50 forskejellige.
Derfor er chip/odb det beste...
Løfter denne igjen.
Takker for svar!
Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt. Er litt skeptisk til å flashe ECU'en om noe skulle gå galt på et eller annet tidspunkt.
Vurderer derfor også tuningboks siden denne kan helt enkelt fjernes før verkstedbesøk, EU kontroll osv.
Vet at mange er imot tuningbokser, men er det likvell noen som er å anbefale kontra andre? -eller er det ett fett hvem man velger siden de alle sammen bare ganger signalet det sender ut med f.eks 1,3 kontra hva som kommer inn??
I og med at "alle" kan levere bokser til "alle" biler når de garantert ikke har hatt tilgang till alle modellene og motortypene selv, sier det meg at boksen antagelig ikke er tilpasset hver enkelt bil/ motortype, men bare manipulerer signalet mellom fra luftmassemåleren og ECU (som stort sett er der disse boksene monteres) med en viss faktor...
Ser det annonseres voldsomt med bokser på Finn til priser fra en tusenlapp og oppover...
Takker for svar!!
Takker for svar!
Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt. Er litt skeptisk til å flashe ECU'en om noe skulle gå galt på et eller annet tidspunkt.
Vurderer derfor også tuningboks siden denne kan helt enkelt fjernes før verkstedbesøk, EU kontroll osv.
Vet at mange er imot tuningbokser, men er det likvell noen som er å anbefale kontra andre? -eller er det ett fett hvem man velger siden de alle sammen bare ganger signalet det sender ut med f.eks 1,3 kontra hva som kommer inn??
I og med at "alle" kan levere bokser til "alle" biler når de garantert ikke har hatt tilgang till alle modellene og motortypene selv, sier det meg at boksen antagelig ikke er tilpasset hver enkelt bil/ motortype, men bare manipulerer signalet mellom fra luftmassemåleren og ECU (som stort sett er der disse boksene monteres) med en viss faktor...
Ser det annonseres voldsomt med bokser på Finn til priser fra en tusenlapp og oppover...
Takker for svar!!
Mvh. SAP
Sjekk denne http://www.celtictuning.co.uk/Switch.aspx Har bestilt meg en sånn for å teste
Her får du med den originale softwaren til bilen, så du kan bytte når det passer
2008 T5 130tdi ct 4motion
Takker for svar, men det var dette med programeringen av ECU som jeg er skeptisk til, da...
Stoler ikke helt på alle disse softwaretilbyderene som popper opp overalt.
Har hørt noen skrekkhistorier om flashing. Hva hvis den dagen kommer da programeringen går skeis, motoren står bom still, og du hverken får lagt inn original eller uorginal mapping igjen. Hva da? Da tror jeg man er rimelig føkka for å si det på godt norsk
Skal jeg først flashe bilen, ville jeg velge en tilbyder som er vel renomert her i Norge med fast adresse, som har holdt på en stund og mest sannsynlig vil holde på en stund til også så jeg har et sted å gå om noe går skeis.
Men det er meg, da...
Stoler ikke helt på alle disse softwaretilbyderene som popper opp overalt.
Har hørt noen skrekkhistorier om flashing. Hva hvis den dagen kommer da programeringen går skeis, motoren står bom still, og du hverken får lagt inn original eller uorginal mapping igjen. Hva da? Da tror jeg man er rimelig føkka for å si det på godt norsk
Skal jeg først flashe bilen, ville jeg velge en tilbyder som er vel renomert her i Norge med fast adresse, som har holdt på en stund og mest sannsynlig vil holde på en stund til også så jeg har et sted å gå om noe går skeis.
Men det er meg, da...
Mvh. SAP
Skjønner hva du mener, men poenget her er jo at du har originalprogrammet liggende i tilfellet... På min første T5 hadde jeg en sk tuningboks som jeg kjøpte i Danmark. Funket fint den, men det ble jo en del sot bak bilen under gasspådrag. Tør ikke bruke den på den jeg har nå pga partikkelfilteret
2008 T5 130tdi ct 4motion
Det beste er vel å bytte bil til en med større motor. Da eliminerer du hele problemstillingen 
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
De enkleste tuningboksene du får kutter signalet fra en temperaturføler og legger inn en fast motstand uansett temperatur. Da får den mer drivstoff under de fleste forhold. Greit nok at motoren går bedre, men det er sannsynligvis en grunn til at fabrikken har satt inn en temperaturføler der.. Jeg tror ikke jeg hadde tatt sjansen på å kjøre med en sånn jallaløsning. Og jeg gidder uansett ikke å betale en tusenlapp for en enkel motstand i en plastboks.. Jeg stoler ihvertfall ikke noe mer på de som selger tuningbokser enn de som selger software.
Men når det gjelder T5 så er nok drivverket den viktigste grunnen til at jeg overhodet ikke ville tunet en 1,9-liter.
Men når det gjelder T5 så er nok drivverket den viktigste grunnen til at jeg overhodet ikke ville tunet en 1,9-liter.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
jeg kjøpte en bil med en sånn motstand boks. og jepp, jalla. brukte mye diesel og ubehagelig vibrasjoner i motoren. så ligg unna bokser 
Hei !
Var gjennom de forskjellige alternativene for tre år siden for min Caravelle T5, 105hk.
Valget mitt falt på Ultimo og har ikke hatt noe tull i ettertid. Om jeg skulle bemerke
noe så måtte det være at om man skal akselerere og har lavt turtall på forhånd, så
kan man merke en svak vibrasjon. Det er jo en tung bil og 105 hk er jo tross alt ikke
all verden. Sikkert helt greit om man kjører rundt med tom bil, men på tur og litt
utstyr så lugger det....
Nå har vi vært fornøyde i tre år og ville ha gjort det samme på nytt ved neste
anledning.
Lykke til !
Var gjennom de forskjellige alternativene for tre år siden for min Caravelle T5, 105hk.
Valget mitt falt på Ultimo og har ikke hatt noe tull i ettertid. Om jeg skulle bemerke
noe så måtte det være at om man skal akselerere og har lavt turtall på forhånd, så
kan man merke en svak vibrasjon. Det er jo en tung bil og 105 hk er jo tross alt ikke
all verden. Sikkert helt greit om man kjører rundt med tom bil, men på tur og litt
utstyr så lugger det....
Nå har vi vært fornøyde i tre år og ville ha gjort det samme på nytt ved neste
anledning.
Lykke til !
T5 Kombi