T5 California campingbil

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
sjupet
Car: California Comfortline 2,5 TDI 130 hk 2006
Phone: 93015435

T5 California campingbil

Post by sjupet »

Jeg kunne tenke meg å ha en egen blogg for eiere av T5 California. Etter hva jeg har sett på veiene, finnes det ganske mange California i Norge og de fleste er antakelig importert fra Tyskland. Møller har aldri vært særlig interessert i å selge denne bilen og stort sett overlatt dette til Gumpen i Kr.sand. Nå som reglene for hva som godkjennes som campingbil, er endret, vil vel salget av denne bilen bli lik null her i Norge. Jeg kjøpte min bil som 1 år gammel 2006-modell i 2007 og har kjørt ca 30.000 km etter det. Dette er jo egentlig en Multivan som er bygget om hos VW. Mitt eneste problem er at all dokumentasjon som er i den "Bibelen" som fulgte bilen, er på tysk. Det finnes heller ingen dokumemntasjon på california-delen, dvs. det som er spesifikt for campinginnredningen. Jeg fikk dermed et raskt repetisjonskurs i tysk da jeg satte meg ned for å lese "gebrauchsanweisung usw." Dessverre var jeg så uheldig å få et sammenstøt med elg i august 2007. Bilen ble da stående på verksted hos Møller i nesten 4 uker. De sleit skikkelig med å få demontert og montert innredningen som måtte fjernes for å få gjort opprettingsjobben. Forøvrig er jeg veldig tilfreds med bilen men i det siste har jeg hørt noen lyder fra forstillinga ifbm. venstresvinger, som jeg ikke liker. Får se til å få sjekka dette før det blir verre.
oak
-
-

Post by oak »

Enig med deg, hadde vært spennende å dele erfaringer med andre Norske California-eiere.

Ang. håndbokproblemet ditt, så selger Møller alle håndbøker på norsk (inkludert california-delen). Kjøpte dette til min California, og det kostet ikke all verden (noen hundrelapper inkludert perm).

På min kom det også snikende noen ulyder i forstillinga, nærmere bestemt en slags "klunking" når jeg kjørte i humper. Viste seg at det var øvre fjærbenslager på venstre side som var kaputt. Dette fikk jeg fikset på garanti.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Martin Sandvik
-
-
Car: 2010 Multivan T5
Phone: 40204030

Post by Martin Sandvik »

Pga regler og krav til utsalgs steder satt av VW tyskland så var det i begynelsen kun Gumpens auto som solgte disse og noen få andre på veine av Gumpens auto. Etterhvert så forandret VW disse reglene og kravene så andre også fikk selge.
Møller Bil asker og bærum som jeg jobber hos så har vi solgt flere. vi fikk også 2 stk av de 5 Limited modellene som kom til Norge.
Bilen er en Multivan comfortline i utgansg punktet.

ang klunkelyser: kom deg på verksted før garantien går ut.
Øivind S
-
-

Post by Øivind S »

Jeg har nok samme klunkelyder på min, er dette en dyr affere?
WhiteT5

Klunkelyder

Post by WhiteT5 »

Hei, hadde denne lyden på min også, byttet de gummiforingene til stabstaget, to stk til et par hundre kroner, en liten times jobb i garasjen og så ble de helt stille, så trenger ikke og vere verre en de :P
anordahl
Car: Mulitvan 2007 4M

Post by anordahl »

Har også "klunkelyd" i forstilling. Har vært der siden bilen var "ny". Reg. høsten 2007, Mulltivan 130hK4M.
Merker det godt over fartsdumper.

Verkstedet kunne ikke finne noe, sier de. Har ikke blitt verre, men "klunkingen" er der.

Er det fortsatt syke med forstilling på T5?
landkreditt

CALIFORNIA

Post by landkreditt »

JEG er klar for eget california blogg

08 130 tip
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Hvorfor ikke for ALLE Californiaer?? ;-)
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Eller Colorado, Multivans etc ?

Litt enig med Arild her, sleng dem sammen i respektive T-tråd om det nå er T3, T4, T5 eller (hey, framsynt!) T6 det gjelder :wink:

mvh,
Yngve S
akerlie

Post by akerlie »

Har fått byttet lenkearmer/gummi 3 ganger på garanti :(
CaliforniaT5
Car: T5 2007 cali

Post by CaliforniaT5 »

Har en T5 cali siden i fjør sommer og dette er en fantastisk feriebil. Masse krefter (174 hk) og du er garantert ikke sist i campingbil-køen :D

Har hatt service besøk, fjæring - foran kulelager, klunkeelyd. Lyd under fører sete = ødelagt rely som styrer batteriladning for campingdel. Har også merket at kundekonsulentene hos Møller har lite kunnskap om campingdel i disse bilene. Manual fikk jeg hos Møller og styringspanel for camping har mulighet for flere språk.

Ikke bra at jeg ser ikke mulighet for å fornyje den om noen år pga. av den ville avgiftspolitikken som vi har her i landet. Den nye "hardtop" typen vil koste mer å frakte på ferger og ikke mulig å parkere i fleste parkerignshus i Europa.
Dansken
Car: T5 California 4-motion

Re: T5 California campingbil

Post by Dansken »

Hvordan skifte sprog i styringspanel for camping?
oak
-
-

Post by oak »

Hvis jeg ikke husker feil så er det bare å holde inne "escape"-knappen (den nede i høyre hjørnet) inne en god stund så kommer du inn i en meny hvor du blant annet kan velge språk.
'07 VW T5 California, 174HK tip.
Dansken
Car: T5 California 4-motion

Post by Dansken »

Takk for hint. Etter lidt prøving var løsingen: Hold inne "escape"-knappen og trykk på drejeknappen ("meny"), da kommer man inn i "setup", hvor bla. sprog kan endres.
Blackbus

Post by Blackbus »

Supert tips. Skal sjekke ut denne undermenyen mere, har nå skiftet språk. Er der noen andre som har flere skjulte triks, så del med oss andre. Skulle gjerne greid å få tak i en verkstedhåndbok, cd eller dvd.
-06 California 4M Sort 215Hk
jaho
Car: T5 California/4MOTION
Phone: 97989522

Post by jaho »

Hei! Er det noen som har kjennskap til hviken type gassflaske som benyttes i T5 California 2006, og i så fall hvor denne kan skaffes?
jupisk

Post by jupisk »

Vil det si at det er lite gunstig å importere disse lenger, og vil det påvirke kostnader som forsikring, da det ikke er å regne som campingbil lenger eller er det ikke tilbakevirkende kraft på dette på biler som er reg. før 01.01.10?jeg spør, da jeg og fruen ønsker å importere en california T5. Hvem er rett mann å kontakte for import eventuelt?
Norwest

Post by Norwest »

jupisk wrote:Vil det si at det er lite gunstig å importere disse lenger, og vil det påvirke kostnader som forsikring, da det ikke er å regne som campingbil lenger eller er det ikke tilbakevirkende kraft på dette på biler som er reg. før 01.01.10?jeg spør, da jeg og fruen ønsker å importere en california T5. Hvem er rett mann å kontakte for import eventuelt?

for og få en bil registrert som camping skal det være 1,7m høyde dermed faller T5 utenfor hvis man ikke bestiller dem med høyt tak
California 2006TDI aut
Multivan 2004TDI solgt
Passat 2000TDI 4motion solgt
Jetta 1,6D solgt
silenhag
-
-
Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
Phone: 41264794

Post by silenhag »

Min California (T5, axe, manuell, -2006) har en defekt på det lille clips:et som håller "støttepinnen" til lastplanet bak. Dette lille plast-clips:et var sprukket og ødelagt når jeg kjøpte bilen. Ingen stor grei men fryktelig irriterende da pinnen henger å slenger.

Så derfor så jeg meg om i garasjen idag etter noe som kan løse dette problem. Velger at her å dele med meg av løsningen siden flere kanskje har samme feil.

- Kutt ut (med sag/kniv) en liten kvadrat fra Biltema:s gule plastkile (194746) http://www.biltema.no/no/Bygg/Festeelem ... tId=194746
Denne plastkile er i seg fin plast som ikke sprekker

- Trimme kantene med en vass kniv

- Borre et hull for festeskruen

- Borre to hull (6mm) til støttepinnen

- Kutte en guide-renne til disse 6 mm hull, noe mindre en 6 mm

- Sku fast, klart og nyt av redusert stressnivå

Image

Image

Image
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Post Reply