Nye gjenger til oljeplugg - WBX

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
excit

Nye gjenger til oljeplugg - WBX

Post by excit »

Har greid å dra i stykker gjengene til oljepluggen på min 112hk WBX, de har vært dårlige lenge, men ved siste oljeskift var det slutt. Er det noen kjente og kjære måter å fikse dette på? Helicoil? Hvem har det jeg trenger? Noe spesielt å være oppmerksom på?

Tron
Tron Bøe
sindrehauglum
-
-

Re: Nye gjenger til oljeplugg - WBX

Post by sindrehauglum »

excit wrote:Har greid å dra i stykker gjengene til oljepluggen på min 112hk WBX, de har vært dårlige lenge, men ved siste oljeskift var det slutt. Er det noen kjente og kjære måter å fikse dette på? Helicoil? Hvem har det jeg trenger? Noe spesielt å være oppmerksom på?

Tron
Jeg har brukt gjengeteip med sucess
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Syncronaut
-
-

Post by Syncronaut »

Jeg husker det samme skjedde på en T3 jeg hadde, jeg tok et oljeskift hos Møller og fikk de til å sette inn løsgjenger for meg... Betalte ikke mange kronene for det, såvidt jeg husker :)
Gorm
Avo
-
-

Re: Nye gjenger til oljeplugg - WBX

Post by Avo »

sindrehauglum wrote:
excit wrote:Har greid å dra i stykker gjengene til oljepluggen på min 112hk WBX, de har vært dårlige lenge, men ved siste oljeskift var det slutt. Er det noen kjente og kjære måter å fikse dette på? Helicoil? Hvem har det jeg trenger? Noe spesielt å være oppmerksom på?

Tron
Jeg har brukt gjengeteip med sucess
Samme her.
Var en liten lekkasje der, og skjønte hvorfor ved sist oljeskift.
Litt gjengetape, og nå sitter pluggen godt uten lekasje.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
excit

Post by excit »

Har kjørt nesten 60 mil nå, på en snau uke, med gjengetape rundt pluggen, men får ikke/tør ikke dra til mer enn med fingrene, det meste av gjengene kom med pluggen da jeg skiftet oljen. Derfor lekker det litt, ca. en halv liter siden jeg skiftet. Har søkt litt rundt og ser at Biltema (er det lov å si Biltema på forumet?? :D ) har et sett med tapper og nye plugger som er beregnet til slike reparasjoner, mulig jeg prøver det.

Tron
Tron Bøe
KleinerMuck

Post by KleinerMuck »

Er målet av oljepluggen for WBX kanskje det samme som for Diesel?
Det vet jeg ikke faktisk...

For Diesel-motor er målet av oljepluggen M14x1,25 med 12mm lengde.
Og hvis gjengene er i stykker, så passer vel pluggen fra Mercedes med M14x1,25 og lengden av 24mm, delenummeret A111 997 03 30

På bildet ser du til venstre Mercedes-pluggen, og til høyre VW-diesel-pluggen:
http://picasaweb.google.de/lh/photo/2U_ ... directlink

Hjelper det kanskje?
Hilsen
KleinerMuck
Simon Baxter

Post by Simon Baxter »

I have no idea what the above says, but I have a feeling that you have stripped the sump plug threads?
We tend to drill and tap the sump to M16x1.5 and fit a bigger plug, quickest, easiest, cheapest solution.
excit

Post by excit »

You`re quite right Simon, the plug is hanging by half a thread and some teflon-tape, and is dripping oil.

There is a store in Norway that sell all kinds of tools and parts really cheap (not allways great quality) kalled "Biltema" that markets a kit of taps and plugs to do the job like you suggest, they do not have 16/1,5 however but 15/1,5. Will that work or is it to small to completely clean up the stripped threads?

Regards
Tron
Tron Bøe
Avo
-
-

Post by Avo »

Simon Baxter wrote:I have no idea what the above says, but I have a feeling that you have stripped the sump plug threads?
We tend to drill and tap the sump to M16x1.5 and fit a bigger plug, quickest, easiest, cheapest solution.
Quite amusing to se how you're able to decode the Norwegian post here.
Basically, language is no big problem, as long as the cars are the same :D
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
Post Reply