2,4d får ikke diesel
2,4d får ikke diesel
hei er ny bakt eier av en 97 2,4l transporter.
har stått en stund og får ikke diesel. noen tips?
har fått et tips om en solodoiede eller noe i den dure, skal vist prøve og kobble den på direkte strøm.
er det den som sitter i bak kant av pompa med 2 ledninger ?
vilken kabel skal eventuelt ha plus og vilken skal jordes?
mvh thomas
har stått en stund og får ikke diesel. noen tips?
har fått et tips om en solodoiede eller noe i den dure, skal vist prøve og kobble den på direkte strøm.
er det den som sitter i bak kant av pompa med 2 ledninger ?
vilken kabel skal eventuelt ha plus og vilken skal jordes?
mvh thomas
Soleniod = Magnetventil. Den finner du ved å følge dieseltilførsel fra filteret på venstre side (husker ikke helt hvor den sitter i farten).
Om solenioden er gåen, vil bilen ikke få diesel, det er riktig. Da er det bare å bytte den.
Men den har også en sikring i sikringspanelet, jeg regner med du har sjekket denne?
Mvh
Vidar
Om solenioden er gåen, vil bilen ikke få diesel, det er riktig. Da er det bare å bytte den.
Men den har også en sikring i sikringspanelet, jeg regner med du har sjekket denne?
Mvh
Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
-
Mike Sierra
- -

- Car: t5
-
therkildsen
- -

- Car: T4 00mod 2,5tdi 102hk
- Phone: 932 fem tre 574
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
ut fra at han snakker om to ledninger inn på diselpumpa så er der starsperre! Fjern(knus) svart boks som står over magnetventilen(her må brukes krefter men ikke ødelegg pumpen).Denne boksen er skrudd fast i pumpa med "knekkeskruer. Mål ut hvilke av de to ledningene som har +12 og kobl denne til ventilen som kommer frem under boksen!
Det er vanlig at disse første-genereasjons start sperrene ryker, og da er det somregel boksen over pumpa som lager krøll.
Det er vanlig at disse første-genereasjons start sperrene ryker, og da er det somregel boksen over pumpa som lager krøll.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
aner ikke om bilen har startsperre. hvis de 2 ledningene er start sperre hvor er da denne magnetventilen?
sitter også en alarm i den men den er prøvd og koble bort.
hvordan får jeg vippet fronten på bilen. er så trangt forran der så ser jo ikke stort oppi/neddi der.
arendal ja, du bor sijjert rett borti gata du da, for jeg bor på eydehavn.
sitter også en alarm i den men den er prøvd og koble bort.
hvordan får jeg vippet fronten på bilen. er så trangt forran der så ser jo ikke stort oppi/neddi der.
arendal ja, du bor sijjert rett borti gata du da, for jeg bor på eydehavn.
mvh Thomas
er det blå el gjenomsiktig slange som er inn på pompa? må vel kunne gå an og løsne den som er retur for og se om dieselen kommer fram til pompa og igjenom. for hvis den kommer til pompa og returnerer til tanken er det vel nesten nødt til og være den magnetventilen.
har kikket litt nå, og er ikke klokere i det heletatt. er det noen i arendals distrikte som kan bistå med litt mekanikhjelp for og få liv i børsa mi.
mvh thomas
har kikket litt nå, og er ikke klokere i det heletatt. er det noen i arendals distrikte som kan bistå med litt mekanikhjelp for og få liv i børsa mi.
mvh thomas
mvh Thomas
-
Torle
- -

Tegninger er kanskje til hjelp...
Som du ser er det den svarte boksen nummer 5 som er montert med knekke skruer nummer 4! Så i en annen post her på forumet at disse ble borret ut med vinkel på borremaskin og kobber rør stukket inn i plasten som styring.
Boksen kan også "knuses" og så måle ut hilke av de to ledningene som kommer frem til startsperren som har + 12v og koble den rett på nummer 9 som er ventilen som du søker..Klikker det ikke i denne når der settes strøm på den så er den også defekt, men oftest er det elektronikken i startsperren som tar kveld!

Som du ser er det den svarte boksen nummer 5 som er montert med knekke skruer nummer 4! Så i en annen post her på forumet at disse ble borret ut med vinkel på borremaskin og kobber rør stukket inn i plasten som styring.
Boksen kan også "knuses" og så måle ut hilke av de to ledningene som kommer frem til startsperren som har + 12v og koble den rett på nummer 9 som er ventilen som du søker..Klikker det ikke i denne når der settes strøm på den så er den også defekt, men oftest er det elektronikken i startsperren som tar kveld!

Tor-Ole Olsnes
-
therkildsen
- -

har ikke så mye peil på disel motorer men kan en ikke sete støm på nr 9 og gleme hele nr 5 da og vist bilen starter da og stopper når en tar stømen av fra nr9 vist dette funker så kan en veld bare kople den via et rele som styres av tenings lås.
eller opp på høginga og fine en nr5 tror det var 4\5 såne biler der oppe om torsdag.
hvet ikke om dette funker var bare en tanke fra meg i håp om og hjelpe deg.
vist du prøver dette kobl av ledingen fra nr5 før du setter på strøm direkte på nr9
eller opp på høginga og fine en nr5 tror det var 4\5 såne biler der oppe om torsdag.
hvet ikke om dette funker var bare en tanke fra meg i håp om og hjelpe deg.
vist du prøver dette kobl av ledingen fra nr5 før du setter på strøm direkte på nr9
Glenn therkildsen sen 75mod den nyskjerige sørlending
caravelle 00mod 2,5tdi 8seter
du skal ikke stjele staten liker ikke konkuranse
kongen av skrive feil er sikkert meg det
-
therkildsen
- -

arendal ja, du bor sijjert rett borti gata du da, for jeg bor på eydehavn.[/quote]
bor ca150m i luft linje fra statoil på saltrød
bor ca150m i luft linje fra statoil på saltrød
-
Torle
- -

Joa forsåvidt riktig.....men nr5 som er startsperren (plast junk med noe elektronikk inni) er montert over nummer 9 som er solonoiden som må ha strøm for og slippe inn diesel. Nummer 5 er skrudd fast med nummer 4 som er skruer som knekker hodet av ved montering.
Derfor knuse 5 eller borre ut nummer 4 for og få av nummer 5 for og komme til nummer 9.
Samtidig så får 5 konstant +12 volt på en av kablene så der er ikke behov for noe mikk makk for og gi strøm til nummer 9 (solonoiden). "bare" finne rette kabel og koble rett på 9
Derfor knuse 5 eller borre ut nummer 4 for og få av nummer 5 for og komme til nummer 9.
Samtidig så får 5 konstant +12 volt på en av kablene så der er ikke behov for noe mikk makk for og gi strøm til nummer 9 (solonoiden). "bare" finne rette kabel og koble rett på 9
Tor-Ole Olsnes
da får jeg prøve på dette.og se hva som skjer. må jo bare få stupt ut i dette og få liv i børsa.Torle wrote:Joa forsåvidt riktig.....men nr5 som er startsperren (plast junk med noe elektronikk inni) er montert over nummer 9 som er solonoiden som må ha strøm for og slippe inn diesel. Nummer 5 er skrudd fast med nummer 4 som er skruer som knekker hodet av ved montering.
bor ca150m i luft linje fra statoil på saltrød[/quote]therkildsen wrote:arendal ja, du bor sijjert rett borti gata du da, for jeg bor på eydehavn.
aha., jeg bor rett ved banken på eyde.
er det du som kjører den gulfarga med svarte fangere? denne er ganske fin,har kikka litt etter den når jeg har sett den langs veien .
mvh thomas
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
http://vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=12459. På din bil må du ta av grillen først, og du har bare to skruer på toppen, ikke fire. En stiv ståltråd med en krok i enden kan være greit å ha for å løsne den lakkerte frontplata fra forskjermene. Etter at du har løsnet de fem sjerneskruene stikker du kroken inn bak frontplata og napper plata framover. Det er to fester på hver side.tsl wrote: hvordan får jeg vippet fronten på bilen. er så trangt forran der så ser jo ikke stort oppi/neddi der.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
therkildsen
- -

nei min er ikke gul her er bilde av min

gul farga?? den har jeg ikke sett, er det den som er besj aktig med 18" sota vinduer og extalys i grillen med kort front du mener??
vist det er den så er det de lange sin her på forumet han bor i alvika

gul farga?? den har jeg ikke sett, er det den som er besj aktig med 18" sota vinduer og extalys i grillen med kort front du mener??
vist det er den så er det de lange sin her på forumet han bor i alvika
det er nokk kanskje den ja. alvika ja.
var ikke så gal din heller da.
men nå er det skikkelig krise. for nå er den svarte boksen av og det klikker i magnetventilen når jeg setter strøm på den, men den starter fortsatt ikke. får ikke fram suppa. nå begynner jeg og bli en smule frustrert her. det er også dårlig kontakt i tenningslåsen på siste hakket der starter slår inn. så jeg har kobla start kanpp. men dette har vel ikke stort med saken og gjøre eller?
var ikke så gal din heller da.
men nå er det skikkelig krise. for nå er den svarte boksen av og det klikker i magnetventilen når jeg setter strøm på den, men den starter fortsatt ikke. får ikke fram suppa. nå begynner jeg og bli en smule frustrert her. det er også dårlig kontakt i tenningslåsen på siste hakket der starter slår inn. så jeg har kobla start kanpp. men dette har vel ikke stort med saken og gjøre eller?
mvh Thomas
-
therkildsen
- -

satt her og tengte på problemet dit og kom på ting som det kansje kan hvere.
kan du på noen måte se om det kommer dissel fram til pumpa og videre fra pumpa i retur røret??
kansje tett disel filter??
register reima til diesel pumpa er den hel??
åsen opførte bilen seg siste gang den gikk?? gikk den normalt eller var den dauere en normalt , fjuska den.
har hørt en gang at disel biler er veldig ømfintlige mot falsk luft er det noen mulighet for at den kan dra inn lit luft samen med dieslen?? det holder at det er et knapenåls hul i en slange eller et rør.
kan det vere tette dyseer?
ventilen kan vere gåen selv om det tiker i den når støm blir sat på men sansynlig heten for det er veld minimal
du har sikert skjeket disse tingene men tenkte at det var jo ikke farlig og skive det selv om det er skjeket for det kunde jo hvere en ting eller 2 som du ikke har tengt på
kan du på noen måte se om det kommer dissel fram til pumpa og videre fra pumpa i retur røret??
åsen opførte bilen seg siste gang den gikk?? gikk den normalt eller var den dauere en normalt , fjuska den.
har hørt en gang at disel biler er veldig ømfintlige mot falsk luft er det noen mulighet for at den kan dra inn lit luft samen med dieslen?? det holder at det er et knapenåls hul i en slange eller et rør.
ventilen kan vere gåen selv om det tiker i den når støm blir sat på men sansynlig heten for det er veld minimal
du har sikert skjeket disse tingene men tenkte at det var jo ikke farlig og skive det selv om det er skjeket for det kunde jo hvere en ting eller 2 som du ikke har tengt på
Hei Torle og evt. andre som har masse info! Hvor kan jeg finne slike fine tegninger av dieselpumpe og annet til AAB-motoren.
Skulle gjerne visst litt mer om pumpas funksjon blant annet. Og jeg kunne tenke meg å sette inn et rele som styres av oljetrykksbryteren slit at motoren ikke starter uten oljetrykk. Har det på min Volvo Amazon (Originalt på Porsche). Spes. fint ved oljeskift slik at motoren ikke starter før trykket er ok.
Skulle gjerne visst litt mer om pumpas funksjon blant annet. Og jeg kunne tenke meg å sette inn et rele som styres av oljetrykksbryteren slit at motoren ikke starter uten oljetrykk. Har det på min Volvo Amazon (Originalt på Porsche). Spes. fint ved oljeskift slik at motoren ikke starter før trykket er ok.
Torbo
therkildsen wrote:satt her og tengte på problemet dit og kom på ting som det kansje kan hvere.
bilen har stått i et år. siste gang den blei brukt startet den ikke på nøkkelen. dårlig kontakt bak der. men den startet når den blei dytta igang. kjørt hjem og parkert. der sto den til jeg kjøpte den.og da gikk den som normalt ifølge forige eier. har koblet fra en alarm og koblet ut en gps greie.(bilen har vært brukt til pengetransport)
det var diesel i filteret når jeg løsnet den skruen i bånn. så jeg tappet filteret for og se om det kommer diesel dit, men var tom før strøm så måtte sette på lading til i morra. virker ikke som det kommer fram til pompa. har prøv og løsne litt på begge for og se om det komm noe.
så nå er jeg rimelig rådvill
jo takk for det. fan og fan. har altid syns de har vær ok og kjøre. når trangen for mere plass og muligheten til og trekke litt henger var valget rimelig enkelt. har med tia fått mere og mere sansen for disse med senk og felger++ men clean. så kanskje litt fan.de lange wrote:hallo tsl velkommen hit. er du blitt velle fan. er du intrissert å møte to andre som er det samme.
så det blir vel en prosjekt tråd tenker jeg bare jeg får den på veien. rullende bruksbil prosjekt
møtes ja. altid hyggelig og møte nye og slå an en bil prat.