Oi, her var det lenge siden siste oppdatering.
Har ikke gjort all verdens siden sist update i januar, men litt har nå blitt gjort.
Har bytta den store midterste delen av dashbordet pga knekte låsetapper på askebegeret og at jeg ble lei av at det ramlet ut på dårlig vei. Papirrask og tyggiser over hele dørken er noe griseri.
Fikk kjøpt et brukt via forumet her.
Videre er ekstrabatteriet byttet og lade-/skillereleet byttet ut med store nok sikringer. Det gamle releet mitt brant her i vinter, og det er siste gangen noe som helst fra USA havner i min bil.
Sikringene holdt merkelig nok, men selve releet tok fyr.
Nå er det slikt. Et 70 A rele fra Würth med 60 A sterosikringer i alle bauger og kanter.
Sikring mellom rele og kabel bakover. Sikring mellom startbatteri og lade-/skillerele er av samme type.
Sikring bak ved ekstrabatteri.
Nytt ekstrabatteri!

Sjekk delenummeret!! Selvfølgelig er det et originalt VW-batteri av typen som står i T5.
Og for de som lurer på hvor det er lettest og mest hensiktsmessig å strekke kabler bakover, er det gjort slikt på min bil.
Kabel er stripset fast og følger bremserørene ned fra undersiden av bremsekreftforsterkeren.
Videre går kabelen langs bremserørene bak mot tanken og over denne.
NB! Må stripses godt fast for å unngå kontakt med alt av bevegelige deler som f.eks giroverføringer.
Fra tanken og bakover følger tanken den originale kabelstrømpa.
Lagt godt unna bærebro.
Over bærebro og bakover er kabelen stripset over profilen for skjerming mot både bevegelse og varme fra eksospotta.
Over eksospotta.
Bakerst over potta har jeg gått ut mot siden. Hvis jeg skal montere hengerfeste, må jeg sannsynligvis endre bittelitt på plasseringen her.
Og på den flaten som kommer rett bak bakhjulet har jeg gått gjennom dørken med en slik vanntett sak som elektrosjapper selger.
Litt svart Hammerite på bremsetromlene så ikke så verst ut.
Siden jeg har sveiset igjen de bakerste innfestingene til originale surrekroker, har jeg brukt andre ledige plasseringer med ferdige gjenger.
Og til slutt fikk jeg endelig husket på å montere skiltplatene jeg kjøpte fra Martin i høst.
Samtidig ble årets oblater klistret på skiltene. Jeg tror aldri jeg har fått de på bilen før juli tidligere.