Hk på en 2.4 med turbo

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
Caramella

Hk på en 2.4 med turbo

Post by Caramella »

Hvor mye hester og nm ein 2.4d får når man setter på turbokitt??

Hva er maks anbefalt lade trykk på turbon for at motoren skal vare lengs muli?
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Spekulerte på eit sånn kit ei vekes tid eg også og meinte eg snappa opp at det var stor skilnad på kor mykje trykk ein kunne ha på alt etter om ein hadde gammal eller ny og forsterka type toppakning.(årsmodellavhengig) Tala 0,3 og 1,2 meinar eg nokon snakka om. Men er usikker.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Mike Sierra
-
-
Car: t5

Re: Hk på en 2.4 med turbo

Post by Mike Sierra »

Caramella wrote:Hvor mye hester og nm ein 2.4d får når man setter på turbokitt??

Hva er maks anbefalt lade trykk på turbon for at motoren skal vare lengs muli?

Har ikke noe konkret men en betraktning; 2,4D sekser som volvo brukte i 240-740, VW LT motor, hadde opptil 140 hk med intercooler.
Dette er en 1,6D med to eksta sylindre. Jeg vil da tro at det skal være mulig å komme opp i ca 100hk med turbo, 125 hk med intercooler og 150 hk med fin tuning og mye penger.
Når det er sagt så er det vel heller antall NM som betyr noe ?
MS

Skrotnisse ;-)
Käfervelle
-
-
Car: T4 Multivan

Post by Käfervelle »

Tæff wrote:Spekulerte på eit sånn kit ei vekes tid eg også og meinte eg snappa opp at det var stor skilnad på kor mykje trykk ein kunne ha på alt etter om ein hadde gammal eller ny og forsterka type toppakning.(årsmodellavhengig) Tala 0,3 og 1,2 meinar eg nokon snakka om. Men er usikker.
Jeg syntes 1,2 bar hörtes vanvittig mye ut på en diesel´, samme hvilken...

Vet om en som har bygget om med turbo, han sa den hadde ca. 105 hk og han kjörer med rundt 0,5 i trykk og hadde den nyeste pakningen. Men 1,2 bar synes jeg hörtes vanvittig optimistisk ut... :wink:
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Käfervelle wrote:
Tæff wrote:Spekulerte på eit sånn kit ei vekes tid eg også og meinte eg snappa opp at det var stor skilnad på kor mykje trykk ein kunne ha på alt etter om ein hadde gammal eller ny og forsterka type toppakning.(årsmodellavhengig) Tala 0,3 og 1,2 meinar eg nokon snakka om. Men er usikker.
Jeg syntes 1,2 bar hörtes vanvittig mye ut på en diesel´, samme hvilken...

Vet om en som har bygget om med turbo, han sa den hadde ca. 105 hk og han kjörer med rundt 0,5 i trykk og hadde den nyeste pakningen. Men 1,2 bar synes jeg hörtes vanvittig optimistisk ut... :wink:
Jeg mener også å ha hørt 1,2 bar en plass, men er usikker på hvor jeg har det fra.
En her på forumet kjørte med 0,8-0,9 bar i trykk, men det var med en 97-modell m/stål toppakning originalt.
De turbosatsene som leveres av GIK turboteknikk blir levert ferdig innstilt på 0,3 bar har blitt meg fortalt av en som har montert flere slike.

Men alt dette er gjentakelser de luxe på forumet.:roll:
Bruk søkefunksjonen, og det popper opp en haug med tråder som omhandler 2,4D og turbo. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
magn(e)um
-
-

Post by magn(e)um »

Litt høyt tenkning (som kjent trenger man ingen høye tanker for å tenke høyt, ref DumDum Boys)

0,3Bar overtrykk gir teoretisk 30% mer luft. Effektivt (praktisk) vil man ikke få så mye effektøkning, men jeg vil tippe på omtrent 20-25%? Ved høyere ladertykk vil varmeutvidelsen bli enda mer markant, derfor bør man ha en ladeluftkjøler for å nyttiggjøre seg de høyere ladetrykkene.
magne

dagens: Ulv i fårikål.
vidar_78
-
-
Car: 2012 VW Caravelle T5b 2.0 TDI 114hk

1,2 bar mye?...

Post by vidar_78 »

Jeg sitter og leser innleggene i denne tråden, og finner det finurlig at noen synes 1,2 bar er mye. VAG-Com på min 2,5TDI 98 (orginal, ingen chip), viser 0,9 bar som maks ladetrykk. 0,3 bar er jo relativt lite som så dan...
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Post Reply