94 Carvelle 2.4d stoppet plutselig

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
JonC

94 Carvelle 2.4d stoppet plutselig

Post by JonC »

Hei! Her om dagen stoppet min caravelle etter ca 200 meters kjøring. Har ikke fått start på den etter det.
Så at sikring nr 15 hadde røket og byttet denne. Er vel ikke sånn at at en 10 mA sikring gjør at bilen stopper, men tenkte jeg skulle nevne det.
Noen som har peiling på hva det kan være? Dieselpumpa?
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Det er ofte to ting som enkelt stopper en 2,4. Den første er sprø isolasjon på to ledninger som går ned i en strømpe, ca rett ved "eksplosjons"tanken. Isoleringen sprekker, og kortslutter og blåser en sikring. Sprekken kan ligge nedi strømpen, slik at det ikke synes før du fjerner den. En annen ting er sluttstykket på tenningslåsen, det slites og fører til at start/stopp solenoiden mister strømmen og bilen får ikke diesel. Den er ikke dyr og er enkel å skifte. Men jeg tror det er ledningen hvis den stoppet mens du kjørte. Sluttstykketfeilen pleier gi strøm når tenning er på men ikke når du snurrer starteren...

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
stste
-
-
Phone: 41145417

Post by stste »

Jeg har også hatt problem med nevnte ledning og kortslutning. Sikring nr 15 røk hele tiden, men det viste seg etter å ha byttet kablene der at sensoren også var ødelagt. Tidligere eier hadde løst problemet ved å klippe ledningene og satt inn en 30A sikring. Fysj... enkel sak å fikse, men noe trangt.
Stian
1,9 TDI 2008 transporter
2,5 TDI 2003 Transporter RIP
2,5 TDI 2003 Multivan Westfalia tak Camper
2,0 TDI Touran (drittbil)
2,5 TDI 2000' (omplassert)
2,4D 94' RIP
2,4D 93' RIP
2,4D 93' RIP
JonC

Post by JonC »

Ok. Skal titte litt på dette i morgen. Men må innrømme at jeg ikke er helt med når det snakkes om eksplosjonstanken?:) Er det kjølevæskebeholderen?
esol
-
-

Post by esol »

JonC wrote:Ok. Skal titte litt på dette i morgen. Men må innrømme at jeg ikke er helt med når det snakkes om eksplosjonstanken?:) Er det kjølevæskebeholderen?
"Ekspansjonstanken" er kjølevæskebeholderen ja.
Mvh
Erik Solvang

Caravelle t4 -98 lang utgave 2.5 tdi
Caravelle t4 -94 lang utgave 2.4 9 seter
Ford Galaxy -04 1.9 tdi
x-Caravelle t4 -95 kort syncro 2.4 9 seter
x-Caravelle t4 -92 lang utgave 2.4 9 seter

Har vag-com
JonC

Post by JonC »

Det var isolasjonen til disse ledningene som var ødelagt og medførte kortslutning ja. Må si tusen takk får så kjappe og riktige svar. Tror ikke jeg hadde funnet fram til dette med første selv:)
Tusen takk igjen!
MrFixit
-
-

Post by MrFixit »

Glemmer meg av og til :wink: og skriver gamle skrivefeil jeg har lest i div instruksjonsbøker. Der har ekspansjonstank blitt eksplosjonstank. Giret hadde blitt geværet, litt dumt å sette bilen i gevær :lol: ...
Men det var godt jeg kunne hjelpe...

MrFixit
Citroën DS... If I have to explain, You would'nt understand...
Post Reply