Dynamo

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
WhiteT5

Dynamo

Post by WhiteT5 »

Hvordan kommer man best til for og reparere, el bytte dynamo på T5 130tdi, vippe frem fronten, el kommer man til fra under ???
Noen som vet !!

:)
WhiteT5

Hmmm

Post by WhiteT5 »

Tja, ingen som rakk og svare, men ok..
Derfor jeg spurte var fordi ulyd ved dynamoen, og ladelampen lyste.

Så etter en liten vurdering, så begynte demonteringen istad, ut med grill, så spreder deksler samt dekslene over, delevis ut med inner skjermer. Deretter den store motor platen under, så var de alle feste skruer til støtfanger, deretter lyktene,,, så front rammen til alle radiatorer+div, vridde den ut til høyre, der ja kom dynamoen til syne... Og enda mer skruing, et stk motorfeste+dynamobrakket løsnet.

Der ja, defekt tannhjul, el er de dette dere kaller frihjul på dynamoen..

Tok bare 2,5timer for og få ut dynamoen, kult med såpass nymoderne bil, hehe ( god gammel golf diesel. 15min)

Så neste spørsmål, noen som vet hva de here frihjulet + den lille reima koster ??

:roll: :roll:
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg kan ikke huske prisen på disse delene, men jeg vil bare tipse deg om at det sitter to slike "Gates-koblinger" med hvert sitt frihjul på motoren din. De har vel skifteintervall på 150000km. Når du først har demontert alt sammen er det kanskje lurt å bytte begge. Jeg har ikke skrudd på disse motorene selv, men jeg mener å huske at den andre koblinga sitter på klimakompressoren. Det er mulig du må løsne slangene på kompressoren for å få skiftet koblinga, og da må du jo i tilfelle ha tilgang på et apparat for å fylle gass på klimaanlegget.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
WhiteT5

Hmmm

Post by WhiteT5 »

Da var bilen montert sammen igjen..

Pris gats kopling(gummipuck) ca kr 650
Pris frihjul/lager ca kr 1250

Montering av hele fronten gikk greit, tok meg ca 4 timer, da noe pirkete og gjorde ting sikkelig..

Byttet ikke frihjul til airconditon, pga ikke lenge siden den var byttet av forgje eier, og den kjentes meget bra ut, og tror den kan byttes fra undersiden hvis de trengs senere.. Er og mulig de også kan gjøres på dynamo, når en først har evt tatt ut aircondition.

Så nå håper jeg bilen går problemfritt resten av sommeren, først eksos manifolden for en måned siden, og div forstilling samt justering av spissing. og nå div dynamo,, Ikke bra :x

Full gass ut på tur aldri sur, ha en fin sommer i solen, skål 8)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Kan trøste deg med at du kommer til unnante med kun demontere plata under motor og fremre motorfeste(Alle bolter her er strekkbolter) og klimapumpa som du kan vippe nok til siden. På en brøkdel av tiden. Så vet du det. ;)
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Hotti

Post by Hotti »

Der Postmeister wrote:Kan trøste deg med at du kommer til unnante med kun demontere plata under motor og fremre motorfeste(Alle bolter her er strekkbolter) og klimapumpa som du kan vippe nok til siden. På en brøkdel av tiden. Så vet du det. ;)
Gjelder dette for bytte på airconditon eller på dynamoen? :roll:
T-A Nilsen
WhiteT5

HMMM

Post by WhiteT5 »

Hehe, joa, spurte tidlig i tråden om, hvordan komme til, men ingen rakk og svare.
Og ettersom bilen min sto i hagen, og en mil til fars private verksted med grav, så vart de mulig den mest tungvinte måtten og bytte de defekte delene på, men, lærte veldig mye om bilen da, til fremtidige problem, et sted må en begynne.... :roll:
Og til spørsmål over, og hvis jeg nå har lært noe av de her, og som her Der Postmeister nevnte, så kommer man til fra under, bort med plate, av med et stk motor feste, vri unna airconditon puma, og neste dynamoen.

Nyt sommer'n 8)
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Hotti wrote:
Der Postmeister wrote:Kan trøste deg med at du kommer til unnante med kun demontere plata under motor og fremre motorfeste(Alle bolter her er strekkbolter) og klimapumpa som du kan vippe nok til siden. På en brøkdel av tiden. Så vet du det. ;)
Gjelder dette for bytte på airconditon eller på dynamoen? :roll:
Begge.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Plord
Car: T5 2006
Phone: 92408468

Re: Dynamo

Post by Plord »

Korleis ser eg bildene? Sliter noe jæ... med å komme til boltene på dynamoen. Usikker på hvor mye eg kan fjerne av motorfeste? kan motoren vippe frem om eg fjerner det?
Plord
Car: T5 2006
Phone: 92408468

Post by Plord »

Ingen som kan svare meg ang motorfeste? Bilen er en 07 mod, 2,5L 130 hk. Må eg kanskje henge opp motoren før eg løser fremre motorfeste? :?
Kall'n
-
-
Car: T5 2008 4motion

Post by Kall'n »

Jeg byttet fremre motorfeste for ikke lenge siden. Motoren går ingen vei den..
Post Reply